• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

4k releases

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Je ziet meer en meer 4k releases.

Zijn dit full rips? Kwaliteitsverlies?
Je ziet er staan als:
- 4k web-dl re-encode (rond de 25 gig)
- hevc x265 ook (rond de 60 gig)


Wat is het verschil tussen beide?

Vervangen jullie nu al jullie bluray's zonder compressie door deze 4k versies?

En dan nog de vraag... ik heb momenteel geen 4k tv/projector (zal wel ooit komen), kan ik deze bestanden dan probleemloos afspelen via kodi, op een gewone 1080p tv/projector?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
als er geen HDCP 2.2 wordt gedetecteerd wordt er normaal geschaald naar 1080p. Allee toch met de originele br
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Carrion

Member
26 nov 2014
378
15
23
Enkel als er "remux" bij staat is het een 1:1 versie en is er geen kwaliteitsverlies. Al de rest zijn re-encodes en daar ga je altijd (ook al is het miniem of soms zelfs niet zichtbaar met het blote oog) kwaliteitsverlies hebben.

En die 4k bestanden kan je op een 1080p tv afspelen maar die gaan er 9/10 slechter uit zien dan een full HD versie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Skank zei:
En dan nog de vraag... ik heb momenteel geen 4k tv/projector (zal wel ooit komen), kan ik deze bestanden dan probleemloos afspelen via kodi, op een gewone 1080p tv/projector?
Voor wat het waard is...
Het hangt wat af van os en cpu dat je gebruikt vrees ik - vanaf intel kaby lake zit je met H.265 10-bit support pas...
Op Intel HD 4600 (core i7-4790) bv heeft mijn Kodi geen probleem om film af te spelen -> H.264 weliswaar in 4K resolutie (TV) of naar Full HD projectie.
Eens H.265 10-bit vliegt de CPU naar >100% en verloopt het mega schokkerig in Kodi. Dat werkt dus niet.
Met de zidoo x9s geen enkel probleem.

Aan de andere kant...dat 4K verhaal - ok, als je nu een nieuwe TV koopt is het al 4K dat de klok slaat. Dat beeld kan dan wow zijn, maar een echt filmisch/projectie beeld op zo'n TV is dat toch niet hé? Het lijken me 2 verschillende zaken (dat was het al bij full hd ook). Dat "analoge" trekje op zo'n TV is gewoon weg... willen we dat wel bij projectie? Ik ben er niet echt uit...
 
Laatst bewerkt door een moderator: