• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

4k releases

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik lees net dat disney al hun releases in 4K overslaat voor de benelux

bah !
Al die mooie animatiefilms..
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Op welke 4k releases wachten jullie?
Ik zou graag the matrix zien verschijnen, die komt
Black hawk down, gaat die komen?
Saving Private Ryan, ?
Gladiator?
Lotr?

Nog klassiekers?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Als films oorspronkelijk met niet 4k camera's zijn opgenomen maakt het dan iets uit?
Ik kan me nog iets voorstellen bij het optrekken van de resolutie al zeker bij een groot scherm.
Maar ga je er hdr bijkrijgen?
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Oudere films zijn vaak eerder 'echt' 4K dan nieuwere films. Het inscannen van de 35mm film kan gebeuren op een hogere resolutie en zijn daardoor vaak native 4k.
Bij nieuwe films wordt heel vaak gewerkt met een finale 2K resolutie (omwille van processing power, opslag, tijd,...) en die komt dan ook terug op de UltraHD blu-rays.

Bijvoorbeeld de Harry Potters in UltraHD: Harry Potter 1 en 2 zijn 'real' 4k en waren toen nog op film gefilmd, alle andere komen van een 2K master en waren digitaal gefilmd.

De native 4k's zijn uiteraard een beetje scherper, maar zeker geen gigantische verschillen. De pluspunten van UltraHD zijn eerder het uitgebreide kleurenpallet (Rec.2020) en HDR dan resolutie.

Leuke website: http://realorfake4k.com/
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Thx. Hoe bekomen ze eigenlijk hdr? Is er daar een verschil tussn de bron? Vaak vind ik oudere lms jaren 90 en ouder duidelijk minder kleurvarianten hebben dan de nieuwere
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dan gaan we eigenlijk kijken naar de camera's zelf. Een hedendaagse cinema camera, zoals bijvoorbeeld een RED Epic, heeft een dynamisch bereik van 16,5 stops. Dus eigenlijk wilt dit zeggen dat deze 16,5 'stops' heeft tussen het donkerste en het lichtste deel dat deze camera kan opnemen. Stops is de eenheid waarin ze dit meten en uitdrukken.

Een gewone (SDR) monitor kan een goede 6-7 stops weergeven. Dus een camera heeft eigenlijk een veel groter dynamisch bereik dan een monitor kan weergeven - om dat allemaal op te nemen worden de kleuren in 'LOG' opgenomen. Dit plaatst eigenlijk alle 16,5 stops in dezelfde plaats als de 7 stops voor SDR materiaal - maar zoals je kan verwachten geeft dit een vreemd zeer flets resultaat. Daarom wordt in post productie door een colorist de stops terug 'verschoven' dat ze de laagste en hoogste stops weggooien en een mooie kleur hebt die klopt op een SDR tv.

Bijvoorbeeld:
maxresdefault.jpg


Bij HDR hebben ze meer stops en daardoor krijg je de mogelijkheid voor highlights. Dus ipv 6-7 stops hebben ze bijvoorbeeld 10-12 stops - waardoor je meer informatie kwijt kunt.

Dus bij oudere films waren de camera's ook al meer vooruit qua dynamisch bereik en die extra effectjes kunnen ze tegenwoordig ook makkelijk 'upscalen' met video editing. Beetje zoals 4K upscaling.

Qua kleuren ligt dat ook vooral aan de technische vooruitgang van de camera's die veel accurater zijn en ook beter bewerkingsmogelijkheden.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri