• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Aankoop & Aansluiting subwoofer

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
hallo,

ik heb een aantal vragen m.b.t. aansluiting van de subwoofer.

1) op basis van jullie voorgaand avdies ben ik van plan een svs sub te kopen
1f606.png
2) ik zou deze middels het LFE kanaal willen koppelen ...das toch de beste manier he? 3) ik heb begrepen dat je dat moet doen via een "rca" kabel.

so far so good...maar...

begrijp ik het goed dat een RCA kabel eigenlijk een standaard coax kabel is? =>de RCA kabel die ik wil gebruiken mag max. 4 mm buitendiameter diameter..anders kan ik die niet wegwerken, en dat is geen optie
2639.png


ik heb een coax kabel gevonden die effectief maar 3,7mm dik is: http://www.allekabels.nl/coax-kabel-op-rol-of-pm/1764/452/coax-kabel-wit-per-meter-rg59.html. (impedantie 75 Ohm)

kan ik deze zonder meer gebruiken om mijn subwoofer mee aan te sluiten? heeft daar iemand ervaring mee? aan welke voorwaarden moet een coax kabel voldoen om een subwoofer te kunnen aansluiten? toen ik wat meer uitleg vroeg bij de webshop, wisten die me te vertellen dat de subwoofer wel eens zou kunnen gaan brommen, maar klopt dat verhaal? zo ja waarom zou die sub gaan brommen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
hallo,

ik heb een aantal vragen m.b.t. aansluiting van de subwoofer.

1) op basis van jullie voorgaand avdies ben ik van plan een svs sub te kopen
1f606.png
2) ik zou deze middels het LFE kanaal willen koppelen ...das toch de beste manier he? 3) ik heb begrepen dat je dat moet doen via een "rca" kabel.

so far so good...maar...

begrijp ik het goed dat een RCA kabel eigenlijk een standaard coax kabel is? =>de RCA kabel die ik wil gebruiken mag max. 4 mm buitendiameter diameter..anders kan ik die niet wegwerken, en dat is geen optie
2639.png


ik heb een coax kabel gevonden die effectief maar 3,7mm dik is: http://www.allekabels.nl/coax-kabel-op-rol-of-pm/1764/452/coax-kabel-wit-per-meter-rg59.html. (impedantie 75 Ohm)

kan ik deze zonder meer gebruiken om mijn subwoofer mee aan te sluiten? heeft daar iemand ervaring mee? aan welke voorwaarden moet een coax kabel voldoen om een subwoofer te kunnen aansluiten? toen ik wat meer uitleg vroeg bij de webshop, wisten die me te vertellen dat de subwoofer wel eens zou kunnen gaan brommen, maar klopt dat verhaal? zo ja waarom zou die sub gaan brommen...
Je sub zou inderdaad wel eens kunnen brommen, wanneer de kabel niet voldoende is afgeschermd. De dikte heeft hier niet zo onmiddelijk iets mee te maken, maar wel de afscherming.

Probeer anders eens te zoeken naar een dunne shielded coaxkabel of beter nog een platte Coax-kabel die men wel eens voor schotelantennes gebruikt.

Flat-traveling-cable-with-Coaxial-cables.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dat is wel een zeer hoge prijs
2639.png
Is er echt geen optie om een normale standaard coax-kabel te gebruiken? Bv via een wachtbuis, holle plint, kabelgoot of een betere plaats voor je sub?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Nee... de kakel kan enkel wordt geplaatst in een voeg (5mm) tussen de vloer en het raam..

ik denk dus dat ik die kabel ga kopen... bij gebrek aan een alternatief. Ik bemenr trouwens bij de reviews op ander websites, dat de reviews unaniem tevreden zijn... ik hoop dus dat er geen "gebrom zal optreden.

zijn er hifizaken waar je de SVS subs eerst kan uittesten (in je woning) alvorens die aan te kopen?

De zaak waar ik mijn spekers heb gekocht hebben daar geen problem mee...echter die verkopen geen SVS subs...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
zijn er hifizaken waar je de SVS subs eerst kan uittesten (in je woning) alvorens die aan te kopen? De zaak waar ik mijn spekers heb gekocht hebben daar geen problem mee...echter die verkopen geen SVS subs...
Bij weten is Hificorner.nl de enige winkel in de Benelux die zowel SVS verkoopt en je bij een online aankoop 14 dagen bedenktijd geeft. Uit welke regio ben je, en wat is het te besteden bedrag?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ik woon in de in de buurt van sint niklaas...

800 a 1200 Euro.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dat is niet zo heel ver van mijn deur (Woon vlakbij de A12).

Om je een idee te geven van de meerwaarde van een sub bij muziek en film kan ik je de SVS SB13-Ultra wel eens laten beluisteren. Al ligt deze gesloten sub helaas wel buiten het vooropgesteld budget, maar je krijgt alvast al wel een idee
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
bedankt voor de uitnodiging
263a.png


zou je er erg in hebben als ik die kabel meeneem? Dan kunnen we die mischien metteen eens uittesten....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
wat van belang is, zoals Jos zei, de afscherming, maar ook de impedantie van de kabel - 75 ohm dus, niet lager. SVS/lsound geeft 45 dagen try and buy - dit is oa bedoeld om thuis op uw gemak te kunnen testen en als het u niet aanstaat, terug te zenden. Lees wel de kleine lettertjes: het is pas na overleg en als er geen ander alternatief kan geboden dat je uw geld terug krijgt. Maar bon, een SVS terugsturen gebeurt wellicht amper
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
ik denk niet dat de subwoofer het problem zal zijn
1f609.png


heb eerder m'n twijfels met de kabel... ik heb een 10m. lange dunne coax nodig.

Daar dit blijkbaar geen evidentie is, wou ik dit eerst effe uittesten. Als ik die kabel niet kan gebruiken, ben ik verplicht de subwoofer vooraan tussen/bij de fronts te plaatsen.

Alles bij elkaar genomen zou ik in dat geval toch een MA sub nemen, daar die mooier aansluit bij de speakers. Ik heb geen aparte HT hé, bij mij komt alles in de leefruimte...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri" data-link="https://home-theater.be/topic/1502-aankoop-aansluiting-subwoofer/?postID=37417#post37417"> bedankt voor de uitnodiging [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/263a.png[/img] zou je er erg in hebben als ik die kabel meeneem? Dan kunnen we die mischien metteen eens uittesten.... </woltlab-quote> Geen probleem om die kabel hier effe te testen hoor. Ik hoor je voor verdere afspraken graag via PM [img]https://home-theater.be/wcf/images/smilies/emojione/263a.png[/img] [QUOTE="ToothLess zei:
Maar bon, een SVS terugsturen gebeurt wellicht amper
1f609.png
Als je in het vooropgestelde budget je keuzes goed afweegt, stuur je een SVS niet zo vlug terug
1f44d.png

<woltlab-quote data-author="krikri"] Alles bij elkaar genomen zou ik in dat geval toch een MA sub nemen, daar die mooier aansluit bij de speakers.Ik heb geen aparte HT hé, bij mij komt alles in de leefruimte... [/QUOTE] Ik veronderstel dat je bedoeld dat de MA op esthetisch vlak beter bij je speakers past
1f615.png
Welke sub van MA en SVS had je dan precies in gedachten, zodat we deze eens naast elkaar kunnen zetten
1f615.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
@ Broodrooster: thx, mar ik heb de kabel reeds besteld..
1f609.png


het MA type is de Silver W12. Deze is wel een pak duurder dan de SVS. (momenteel kost deze 1500 Euro.. das niet min, ik vraag me eigenlijk af of ik dat wel wil betalen voor een SUB... =>het voordeel van de MA is een mooiere afwerking: geen "vinyl" maar een betere fineer, alsook een witte alu konus (zelfde type als m'n fronts).


los van de discussie SVS vs. MA, vraag ik me af hoe je nu de juiste sub kan/moet kiezen. => De MA is in dat geval een makkie, ik veronderstel dat deze wel mooi zal lenden met mijn bestaande set, daar het dezelfde serie is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
@ Broodrooster: thx, mar ik heb de kabel reeds besteld..
1f609.png


het MA type is de Silver W12. Deze is wel een pak duurder dan de SVS. (momenteel kost deze 1500 Euro.. das niet min, ik vraag me eigenlijk af of ik dat wel wil betalen voor een SUB... =>het voordeel van de MA is een mooiere afwerking: geen "vinyl" maar een betere fineer, alsook een witte alu konus (zelfde type als m'n fronts).


los van de discussie SVS vs. MA, vraag ik me af hoe je nu de juiste sub kan/moet kiezen. => De MA is in dat geval een makkie, ik veronderstel dat deze wel mooi zal lenden met mijn bestaande set, daar het dezelfde serie is.
Als de gesloten Monitor Audio Silver W12 met een 12" driver een €1.500 kost, dan kan je net zo goed voor de SVS SB13-Plus aan €1.499 kiezen. Je hebt hiervoor een grotere driver (13.5" meer output) en meer vermogen STA-1000D Sledge met 1000 watts continu in 6 ohms nominaal.

Als het budget het toelaat en je de investering wil doen, zou ik bovenstaande sub van SVS toch zeker in overweging nemen. Een sub kan immers niet groot genoeg zijn
misslelauncher.gif


 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Volledig akkoord met Jos
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Was eerder aan het kijken voor een sub van ong. 700 a 900 Euro.. het MA verhaal is enkel een optie moest ik verplicht worden de sub tussen/naast de fronts te plaatsen...

is de SVS SB 2000 dan niet krachtig genoeg?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
1) Was eerder aan het kijken voor een sub van ong. 700 a 900 Euro.. het MA verhaal is enkel een optie moest ik verplicht worden de sub tussen/naast de fronts te plaatsen...

2) is de SVS SB 2000 dan niet krachtig genoeg?
1) Enkel aan de hand van diverse metingen kan je de ideale plaats van je sub bepalen, alleen is dit wel lastig wanneer je niet in het bezit bent van een sub
1f606.png
Waarom zou een SVS sub uiterlijk niet voldoen om naast je MA speakers te pronken
1f615.png


2) Ongeacht welke sub je in de lijn van SVS ook kiest, SVS heeft naar mijn mening binnen ieders budget de beste prijs/kwaliteitsverhouding
misslelauncher.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
wat de plaatsing betreft heb ik wel een aantal opties (onder voorbehoud dat die kabel Ok is..)

ja kijk, iedereen heeft zo z'n ding zeker... maar mijn vrouw is nogal precies wanneer het op die zaken aankomt ;-). Persoonlijk vind ik die ijzeren grille voor de sub niet zo mooi.. voordeel is dan wel dat die stevig is... met kleine kinderen is dat weer een extra troef.

De rhythmic audio subwoofers vind ik ook wel OK, maar ik heb nog geen winkel gevonden waar je die kan bekijken/kopen..

Zijn er nog andere goede subwoofer merken?
 
Laatst bewerkt door een moderator: