• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Aankoop & Aansluiting subwoofer

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Velodyne, maar wel duur.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
broodro0ster zei:
Velodyne, maar wel duur.
Mooi zijn ze wel, helaas is de output ter bescherming van de driver overdreven gelimiteerd
2639.png
Hierin is SVS duidelijk de betere.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
laat ons er effe vanuit gaan dat ik m'n wederhelft kan overtuigen van een SVS.. ...dan zit ik met nog een aantal vragen:

1) SB of PB 2) 2000 of de ultra.


uit het vuistje zou ik gaan voor een SB, die zijn kleiner, en (denk ik) geven ook een strakkere bas.... maar gaat dit dan ten koste van de punch?

=> kan een 2000 voldoende presteren ook in een grotere leefruimte? Zal ik de aanwezigeid van een 2000 ook horen en voelen bij lagere volumes in combinatie met de fronts? wat zijn jullie ervaringen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
krikri zei:
laat ons er effe vanuit gaan dat ik m'n wederhelft kan overtuigen van een SVS.. ...dan zit ik met nog een aantal vragen:

1) SB of PB 2) 2000 of de ultra.


uit het vuistje zou ik gaan voor een SB, die zijn kleiner, en (denk ik) geven ook een strakkere bas.... maar gaat dit dan ten koste van de punch?

=> kan een 2000 voldoende presteren ook in een grotere leefruimte? Zal ik de aanwezigeid van een 2000 ook horen en voelen bij lagere volumes in combinatie met de fronts? wat zijn jullie ervaringen...
1) - Gesloten? Wanneer je de afmetingen beperkt wil houden en je bang bent voor overlast bij de buren! - Open? Wanneer de afmetingen niet de beperkende (WAW) factor zijn en je nog wat meer output wenst.

2) - Alles hangt van de plaatsing en het volume van de kamer af, en zoals ik eerder schreef en sub kan nooit groot genoeg zijn
263a.png
- Mits goed afgesteld, zal een sub ook bij lagere volumes aanwezig zijn al wordt dit door middel van alternatieven zoals Loudness (audyssey dynamic volume) enz.... getuned.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
ok, dan wordt het een SB..

nu het laatste puntje, nml. de omvang.

ik begrijp dat hoe grooter de ruimte hoe grooter de sub...

echter hoe manisfesteerd zich dat?

=> heb ik bij een kleine (SB2000) sub in een grootte ruimte (+150 kubieke meter , en dan tel ik nog niet de open keuken mee...) ook een groot verlies aan kwaliteit in de sweetspot? of heeft dit meer te maken met het volledig vullen van de ruimte met geluid?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De grootte van de subwoofer zegt iets over de prestaties. Athans, wat betreft maximale geluidsdruk en diepgang. Voor beiden geldt in zekere zin: en daar ga ik weer .... hoe groter, hoe beter
misslelauncher.gif
misslelauncher.gif
De fysische wetten kan je niet voor de gek houden en er geldt dus: hoe groter de conus en kast, hoe dieper en gemakkelijker de weergave, vooral in grotere kamers.

Je kamervolume is zonder de keuken gerekend een slordige 150m³, dan lijkt me een enkele SB2000 vrij nipt om de zeer diepe registers aan te spreken. Indien, ja voor de duidelijkheid .... indien je deze echt wil aanspreken is het plaatsen van 2x een gesloten sub een mogelijke (helaas dure) oplossing of je gaat voor een gepoorte sub.

Een bass-reflex behuizing (gepoorte sub) zal de versterker en woofer minder belasten voor dezelfde geluidsdrukken bij de laagste frequenties door de hulp van de poort en een grotere kamer makkelijker vullen tov een gesloten. Opgelet de poort kan op zijn beurt gaan ‘zuchten’ (deze sub-scheet hoorde ik voor het eerst bij Jasper
1f606.png
) bij hoge geluidsdrukken. De weergave is in de regel minder snel en strak dan van een gesloten systeem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
150 kuub?? Da's een heel flinke ruimte hoor! Onze ruimte beneden was iets van 150 met dan nog een stukje vide naar boven...

Ik had beneden een PB13 Ultra en dat was een goede match!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
bedankt allemaal voor jullie feedback! Ik ga hier nog eens goed over nadenken en dan kiezen of ik de SVS SB2000 dan wel de SB ultra neem.

wat ik wel nog effe wou delen is het volgende...

de initiele redden waarom ik een sub overveeg is niet zozeer om "meer" bas te hebben...eerder om een problem in mijn huidige setup aan te pakken:

=> Ik luister veel naar muziek in Surround sound (momenteel zonder sub). => Ik bemerk een "sterke vervorming van de lage tonen bij enkele bas heavy tracks. Luister ik in "direct" modus dan verdwijnt dit probleem. => Ik bemerk ook dat bij Dolby surround de bassen worden aangesterkt op m'n mains en surrounds (daar ik geen sub heb staan alle luidspreklers op large)

=> volgend artikel geeft aan dat wanner je geen sub aansluit, het LFE kanaal samen met de andere kanalen wordt getuurd naar alle large luidsprkers. Die krijgen een dubbele lading, nml. hun Eigen kanaal alsook het LFE geluidsspoor. Volgend artikel geeft wa tmeer uitleg. Eerlijk gezegt heb ik dit nooit teruggevonden in een manual... https://techsupport.cambridgeaudio.com/hc/en-us/articles/200539381-Bass-management-What-Crossover-setting-should-I-use-and-should-I-set-my-speakers-to-large-or-small- Het blijft natuurlijk speculatie of dit nu werkelijk de oorzaak is van het problem... maar ik heb een vermoeden dat dit meer dan waarschijnlijk is.

hebben jullie gelijkaardie ervaringen, of ben ik de enige zonder sub op dit formum
1f609.png


Pittig detail: mijn huidige receiver (400 Euro) had daar minder last van dan een veel duurder model (1700€) dat ik van de winkel had meegekregen gedurende een test weekend. Toen dacht ik dat de oorzaak bij m'n receiver lag... nu ja...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
krikri zei:
Pittig detail: mijn huidige receiver (400 Euro) had daar minder last van dan een veel duurder model (1700€) dat ik van de winkel had meegekregen gedurende een test weekend. Toen dacht ik dat de oorzaak bij m'n receiver lag... nu ja...
Over welke 2 receivers spreken we hier dan eigenlijk ? Welk Cambridge Audio model en wat is je huidige receiver ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
zet uw surrounds dan eens gewoon op small en laat gewoon het lfe eens door uw fronts weergeven... ik denk dat ge gewoon uw double bass hoort door de tijdsvertraging van uw fronts en uw surrounds.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
jvanhambelgium zei:
Over welke 2 receivers spreken we hier dan eigenlijk ? Welk Cambridge Audio model en wat is je huidige receiver ?
de mijne = Yamaha HTR 4066 diegene die ik had in bruikleen = een Denon 5000 serie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
ik heb de kabel en de sub besteld en ontvangen

de kabel werkt dus perfect. Opmerkelijk, daar de buitendiameter 3mm is, dit in tegenstelling tot een normale coax die toch vaak 1cm kan meten. Ik heb hem dan ook volledig kunnen wegwerken.
1f606.png


Nu ik eindelijk een sub heb, zijn ook de "problemen" van destijds volledig verdwenen, bij luide volumes blijft alles mooi gecontroleerd en geen vervorming.
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: