• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Aankoop beamer

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Ik ben van plan om binnenkort een beamer te bestellen.
Ik heb bij deze eens een lijstje gemaakt met info.
Graag eens jullie mening wat jullie zouden aan raden?

Toepassing beamer: home cinema

Kijkafstand max 4 meter.

Beamer kan op max 5 meter afstand van het scherm aan het plafond gemonteerd worden.

De kamer kan volledig verduisterd worden wat ook altijd de bedoeling zal zijn.


Ik heb de mogelijkheid om 4k films door te sturen naar beamer dus miss beamer met 4k upscaling?

Budget rond de 1200 euro.

Geen voorkeur voor merk.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Epson EH-TW7000 ? (+- 1000 euro precies) (= 3LCD techniek, 4K PixelShift)

Als het budget strikt moet gevolgd worden heb je voor die prijs nog wel wat Optoma & BenQ maar da's allemaal DLP-techniek en als je gevoelig bent voor rainbow-effecten...zou ik toch es effe op een beurs een DLP aan het werk zien voor je zoiets koopt...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Alvast bedankt voor je mening...
Had ergens gelezen over led beamers: meer onderhoud (filterwissel noodzakleijk) .
Weet niet wat dat juist inhoud en hoe dat gebeurd en om de hoeveel keer moet dit?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
LED beamers zijn vooral data projectors. Voor films is het nog altijd een gewone lamp of een laser, deze laatste valt helaas niet binnen je budget.
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
LED beamers zijn vooral data projectors. Voor films is het nog altijd een gewone lamp of een laser, deze laatste valt helaas niet binnen je budget.
Een gewone lamp valt wel onder mijn budget?
Wat stel je dan voor?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Misschien doe ik wel mijn HW55es weg mocht je interesse hebben ;-)
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Ik zou inderdaad 2dehands gaan, voor 1200 euro ga je anders niet veel vinden.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ervaring niet, ik denk dat hij vorig jaar mee op de Home Cinema Happening stond te spelen.
Geen prulding hoor! Heb zelf de (oude) TW9000-series. Ook een 3LCD en met Epson zit je altijd goed.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Inderdaad, hij stond vorig jaar op de HCH, naast de TW9400. De TW9400 had betere zwart waarden, maar voor de rest was er geen verschil te zien.
In deze prijsklasse is Epson nog altijd de beste.
 

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
Ik denk deze te kopen en hopelijk in prijsdaling met Black Friday:

https://www.epson.be/products/projectors/home-cinema/eh-tw7400#details

Had nog volgende vragen hierover en miss iemand die kan helpen:

1. Is kalibreren altijd nodig en zelf goed te doen?

2. Wanneer luchtfilter vervangen of ander onderhoud?

3. Bediening van de projector: AMX, Crestron (netwerk), Control4 wat is dit juist?

4. Waarom zou ik beamer op net aansluiten?

5. Wat is 4K Wireless HD?

6.Op 4 meter afstand wat is de beste schermgroote en plaatsing beamer aan plafond?

alvast bedankt voor de info :)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
1) Ik dacht dat Epsons af fabriek "redelijk" staan, maar calibratie is voor HT-liefhebbers eigenlijk altijd nodig. Zelf doen kan wel maar daar heb je wat apparatuur + software voor nodig + kennis. Als je een leek bent vrees ik ervoor.
2) Mijne hangt al jaren aan plafond en nog nooit ne filter vervangen ... go figure....
3) AMX/Crestron/Control4 zijn populaire Domotica systemen en hiermee kan je de PJ mee integreren zodat vb die aanstuurbaar is vanuit zo'n fancy Crestron touchscreen in je woning etc.
4) Niet, voor niets nodig. Makkelijk voor een firmware-update mischien (1x om de paar jaar) maar meer ook niet.
5) Bij de Epsons kan je een Wireless-transmitter kopen voor als je geen HDMI tot in het plafond kan trekken bijvoorbeeld. Dan heb je draadloos bakske dat je in de buurt kan zetten van de PJ en straalt die wireless de video-beelden door op zeer hoge frequentie/bitrate (4K/30Hz). Maar eerlijk gezegd => probeer maar een HDMI-cable tot op de locatie te krijgen. Da's echt een straalverbinding (in de 60Ghz band) en ik wil zoiets liever niet naast m'n hoofd hebben...
6) Goh 4m ... moeilijk te zeggen. De Epsons zijn flexibel qua instelling en kunnen veel "lens-shift" zowel vertikaal/horizontaal. Qua schermGROOTTE op 4m moet je zelfs bepalen .. Mijn ogen zijn zo'n 4m van de muur denk ik en ik schijn op een 270cm breed scherm. De PJ hangt dan met beugel/stang aan de zolderplafond op zo'n meter van het plafond en de rest is "bijgeregeld" met de vertikale lens-shift.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: snicker

snicker

Active Member
24 sep 2019
110
39
33
45
1) Ik dacht dat Epsons af fabriek "redelijk" staan, maar calibratie is voor HT-liefhebbers eigenlijk altijd nodig. Zelf doen kan wel maar daar heb je wat apparatuur + software voor nodig + kennis. Als je een leek bent vrees ik ervoor.
2) Mijne hangt al jaren aan plafond en nog nooit ne filter vervangen ... go figure....
3) AMX/Crestron/Control4 zijn populaire Domotica systemen en hiermee kan je de PJ mee integreren zodat vb die aanstuurbaar is vanuit zo'n fancy Crestron touchscreen in je woning etc.
4) Niet, voor niets nodig. Makkelijk voor een firmware-update mischien (1x om de paar jaar) maar meer ook niet.
5) Bij de Epsons kan je een Wireless-transmitter kopen voor als je geen HDMI tot in het plafond kan trekken bijvoorbeeld. Dan heb je draadloos bakske dat je in de buurt kan zetten van de PJ en straalt die wireless de video-beelden door op zeer hoge frequentie/bitrate (4K/30Hz). Maar eerlijk gezegd => probeer maar een HDMI-cable tot op de locatie te krijgen. Da's echt een straalverbinding (in de 60Ghz band) en ik wil zoiets liever niet naast m'n hoofd hebben...
6) Goh 4m ... moeilijk te zeggen. De Epsons zijn flexibel qua instelling en kunnen veel "lens-shift" zowel vertikaal/horizontaal. Qua schermGROOTTE op 4m moet je zelfs bepalen .. Mijn ogen zijn zo'n 4m van de muur denk ik en ik schijn op een 270cm breed scherm. De PJ hangt dan met beugel/stang aan de zolderplafond op zo'n meter van het plafond en de rest is "bijgeregeld" met de vertikale lens-shift.
Welke afstand is de pj van het scherm aan plafond gemonteerd?
Beter iets dichter of verder van het scherm zonder verlies van scherpte?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ben je niet naar de beurs geweest? Daar krijg je beurskorting en kalibreren ze jouw projector.