• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Alarmsysteem en rookmelders

Skank

Well-Known Member
Thuis een compleet alarmsysteem: bewegingsmelders, deursensoren , rookmelders noem maar op
Ik overweeg om die compleet te vervangen en zelf slimme dingen in de plaats te zetten.
Geen onderhoudskosten, en meer mogelijkheden.

Zijn er nog mensen die dit zelf bouwen in bv HA?

Vooral rookmelders heb je zodanig veel keuze... welke zijn goede?
Kan ik de bekabeling hergebruiken?

Graag jullie mening hierover.

Ga ik even mee volgen. Twee rookmelders hier van Netatmo, maar die gaan het niet meer worden. De eerste zegt na 6 jaar dat zijn batterij bijna op zijn en deze zijn niet vervangbaar, wellicht omdat je rookmelder eigenlijk na 10 jaar moet vervangen.

Beste plaatsing van dingen kan jij wel meer over zeggen denk ik Skank Skank aangezien je bij de brandweer werkt. Vermoed dat er qua plaatsing wel voorschriften te vinden zijn?

Plaatsing is het probleem niet:
- Minstens 1x langs je vluchtweg op elk verdiep
- In elke technische installatie (garage, ketelruimte)
- In keuken (niet boven oven), in wasplaats (droger, wasmachine)
Das normaal voldoende, en dan effectief de plaats: niet in een hoek, niet vlak tegen de opstaande muur, dus afstand van de muren houden (liefst centraal). Niet op de vloer maar aan het plafond dus :p
Ook niet gewoon op een kast leggen ofzo..
En liefst bekabeld , met een gekoppelde sirene...

Thuis een compleet alarmsysteem: bewegingsmelders, deursensoren , rookmelders noem maar op
Ik overweeg om die compleet te vervangen en zelf slimme dingen in de plaats te zetten.
Geen onderhoudskosten, en meer mogelijkheden.

Zijn er nog mensen die dit zelf bouwen in bv HA?

Vooral rookmelders heb je zodanig veel keuze... welke zijn goede?
Kan ik de bekabeling hergebruiken?

Graag jullie mening hierover.
Kan je je huidige alarm niet gewoon gebruiken zonder koppeling meldkamer/abonnement ? Zaken als deur/raam sensors zijn simpele I/O schakelaars dus die kan je "binnennemen" met 1000-en-1 dingen.
Rookmelders ... tja ... al die prullen op batterijen. Van zodra ze "slim" zijn slurpen ze batterijen precies of je moet wat geluk hebben.

Kan je je huidige alarm niet gewoon gebruiken zonder koppeling meldkamer/abonnement ? Zaken als deur/raam sensors zijn simpele I/O schakelaars dus die kan je "binnennemen" met 1000-en-1 dingen.
Rookmelders ... tja ... al die prullen op batterijen. Van zodra ze "slim" zijn slurpen ze batterijen precies of je moet wat geluk hebben.

Dat heb ik nu gedaan he.
Ik heb helemaal geen abonnement of meldkamer, nog nooit gehad :)
Alleen is dat eigenlijk onderhevig aan onderhoud.
Ik heb de laatste tijd al 6x alarm gehad waarbij de melding "sabotage" kwam uit het niets.
Zelfs midden in de nacht, leuk is anders, je verschiet je een bult.
Alles zit bij mij nu bedraad, en gekoppeld aan HA.
Eigenlijk best tevreden van de rookmelders, bewegingsmelders en contactsensoren...
Maar ja, onderhoud is pokkeduur.
En sabotage zit vermoedelijk ergens iets aan het display..

Ik heb Google Nest rookmelders en die hangen hier al zeker 6 jaar zonder de batterijen te vervangen (en ja ze zijn vervangbaar).

Ik had die ook. Maar in mijn nieuwbouw heb ik er nog geen gehangen omdat ik ook twijfel welke te nemen… Nest was heel handig oa omwille van het oplichten als het donker is.

Onlangs waren die te koop voor €50 stuk en vrees dat google ze eol gaat zetten. Waardoor je ook afvraagt of de app zal blijven werken. Daarom dus niet durven kopen want dan gaat deel van functionaliteit verloren. Dus liever een open systeem dat bv werkt met HA.

Ik heb geen kabels voorzien. Dus gaat sowieso op batterijen zijn bij mij.

Hij zal zijn eigen uren rekenen denk ik . ;)

Die van mij liggen hier nog ergens in de kast , zou ze eens moeten ophangen ….(het zijn er wel waar zo een licht in verwerkt is dat regelmatig eens flikkert en dat gaat storen denk ik . )

Pokkeduur ? Dat snap ik nu niet. Wat kan er in godsnaam pokkeduur zijn aan zoiets ?
Wat moet je dan kopen ? Lithium-batterijen voor de rookmelders ?
Nee , alles is bekabeld.
Jah als je die mannen op onderhoud laat komen, rekenen die door he, i dunno hoeveel 50 euro per uur ofzo

Maar zoals ik vermoed .. er is 1 display die steeds in sabotage gaat, dus vermoedelijk zit ik daar aan nieuw schermo ook he

Nog nooit een onderhoud laten doen aan mijn alarm (is ook niet verplicht) en tot hiertoe nog geen problemen gehad. Dus mijn enige kost is bij mij de alarmcentrale (+/-250 euro).

Paneel hier hersteld, display zat gewoon niet goed vast, bijgevolg is alles weer werkend en heb ik gelukkig niks nieuws nodig :p
Topic kan wel blijven bestaan natuurlijk

Back
Bovenaan