• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Apple TV4 review

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
apple-tv-4.jpg


maxresdefault.jpg


Zoals de meeste intussen wel weten, was ik al enige tijd op zoek naar een zeer eenvoudige mediaspeler die bij het aansluiten onmiddellijk werkte. Omdat ik en andere gezinsleden echt geen zin hebben in gedoe met moeilijke installaties, addons, skins, enz.... , heb ik onlangs een Apple Tv 4 aangekocht.

Installatie: Het installeren van de Apple TV 4 is zeer eenvoudig, een proces dat zichzelf uitwijst. Na het aansluiten van de ATV4, stel je de gewenste taal en regio in. Vervolgens kun je volledig automatisch je bestaande Apple ID en wifi-netwerk invoeren door via bluetooth met je iPhone of iPad met de Apple TV te verbinden. Deze methode werkt veel sneller en eenvoudiger dan één- voor- één, de inlogcodes in te voeren met het virtuele keyboard. Bij gebrek aan een iPhone of iPad, kan je de AB gebruiken en de instellingen gewoon handmatig doorlopen.

Afstandsbediening: De afstandsbediening werkt zowel via Bluetooth 4.0 als via infrarood, je kan de Apple TV4 gerust in een kastje of andere kamer plaatsen, De AB zelf werkt erg prettig, swypen is de hoofdtaak geworden. Verder is er bij de AB een lightning-kabel bijgeleverd. Volgens Apple zou de interne batterij, na een laadbeurt van maximaal 2.5 uurtjes, goed zijn voor een 3-tal maandjes swypen.

Interface en App Store: De nieuwe Apple TV is een lust voor het oog (geen vervelende leds) en maakt gebruik van het nieuwe tvOS, een aangepaste versie van iOS. De interface zit simpel in elkaar. De zoekfunctie, instellingen en geïnstalleerde apps vind je daaronder. Net als in iOS kun je pictogrammen een andere plek geven door even de touchpad ingedrukt te houden. Druk je op de play/pauze-knop van de afstandsbediening, dan kun je een app verwijderen. Handig voor wie geen beschikking heeft over een Plex-account is dat ook Thuisdeling in tvOS aanwezig is. Hiermee stream je heel eenvoudig gedeelde content, zoals films of series, naar de Apple TV.

Mogelijkheden: De mogelijkheden, zo uit de doos, zijn eerder zeer sober te noemen. Het grote voordeel is wel dat je nu niet allerlei zaken, enz…hoeft te verbergen. Je heb nu een kale en cleane interface, daar hou ik wel van.

Appstore: Hier staan uiteraard de handige apps die je wilt hebben, waaronder Youtube, Netflix, Airbnb, infuse, MrMc, Synolgy apps, en nog zoveel meer.

Multimedia: Het kastje start snel op, is zeer prettig in het gebruik, heeft een soepele interface en kan, mits je een app als Plex of Infuse hebt geïnstalleerd, overweg met al je favoriete media. Helaas geen ondersteuning voor 4K, al is dat aanbod momenteel nog zeer beperkt en voor mij persoonlijk geen echte must. Een groot voordeel van de Apple TV 4 is dat je er ook mee kunt gamen, hierover kan ik je als niet-gamer zeer weinig melden. De kids zijn hier in huis zijn wel erg te spreken over het gamen en het prettig besturen met de remote. Je kan bv met twee mensen spelen door een iPhone of iPad aan de Apple TV4 te koppelen.

Filmbeleving: Als mediaspeler gebruik ik voor het streamen van mijn gehele 24p -filmcollectie naar zeer grote tevredenheid infuse Pro. Infuse Pro geeft letterlijk zonder enige vorm van judder, horten of hick-ups iedere film uit mijn collectie vlotjes weer. De enige film waar infuse het bij me wel moeilijk mee heeft is de film “Batman-The Dark Knight”. Waarom dit nu zo is, is me ook een raadsel, maar volgens de techneuten zou het te maken hebben met de videocompressie h.260. Op de achtergrond wordt hier bij infuse nu hard aan gewerkt.
  • De interface is snel, mooi en eenvoudig in gebruik.
  • Bibliotheek wordt snel geladen en er doorheen swypen gaat zeer vlot.
  • Movie scrapper gaat geheel automatisch in je voorkeurtaal.
  • Een film starten, stoppen, tijdszappen en pauzeren via de afstandsbediening gaat vlot.
  • Op een eenvoudige manier en tijdens het kijken ondertiteling toevoegen.
  • Support: UPnP, Dlna, WebDav, SMB2, SFTP, FTP..….
  • Support: Mkv, Avi, Divx, M2t..s…
  • Support: Flac, AC3/E-AC3, TrueHD, DTS/DTS-HD……
  • Trakt.tv
  • En nog veel meer functies op https://firecore.com/blog/15750
Uiteraard heeft de Apple TV4 net als iedere andere mediaspeler ook zijn minpunten, toch weegt het dagelijkse plezier van deze Apple TV4 t.o.v. de nadelen meer door
263a.png


Apple TV4 zijn pluspunten:
  • Zeer eenvoudige installatie.
  • Start zeer snel op.
  • Interface en bediening is echt subliem en snel.
  • Remote (bluetooth) werkt prima en bediend eveneens het volume van mijn receiver.
  • HDMI-CEC werkt uitmuntend.
  • Geen fan aanwezig (geruisloos).
  • AirPlay
  • Prachtige screensaver
  • Mogelijkheid tot gamen.
  • Apps
  • Infuse
  • Eenvoudige weergave van foto’s en homevideo’s via apps, waaronder iMovie, DS-Photo, iCloud, enz….
  • Apple Music
  • Geen stroomadapter.
  • Remote app beschikbaar voor iOS en Android.
  • Invoeren van tekst gaat gewoon via je smartphone.

Apple TV4 zijn minpunten:
  • Tot op heden geen Siri, wie weet bij de volgende update wel?

  • , maar gaat een pak beter dan bv op een mede8er, enz…
  • Spotify-app is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar, misschien wellicht iets voor de komende maanden.
  • Geen 4K, who cares
  • Geen 3D.
  • Geen USB-aansluiting
  • Geen Hdmi-kabel bijgeleverd.

Infuse Pro</strong>
infuse4@2x.png



Libary view

infuse42-library@2x.png



All-new list view

<strong>
infuse43-list@2x.png




Infuse4-1@2x.png


Infuse4-2@2x.png


infuse42-favorites@2x.png


infuse42-trakt@2x.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Veel leesplezier
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Mooi dingske Rik. Ik kom graag es langs voor een echt demo
1f606.png


Als je idd een app zoals Infuse Pro gebruikt kan je precies eigenlijk wel spreken van een waardige mediaplayer. Ik dacht altijd dat die Apple TV's zo "gesloten" als iets waren dat je nog niets eens deftig elke MKV, al dan niet met externe subs etc kon afspelen. Ik volg Apple natuurlijk helemaal niet qua producten & features.

Wat de 4K betreft heb je wel gelijk ... leuk voor op een monitor en op een TV waar je 1m vanaf zit om wat demo'kes te geven ... maar als je op 4m afstand met projectie een 4K/HDR WAAUW gevoel wil moet je alvast redelijk in de geldbeugel tasten
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Thnx, en voor een demo uiteraard steeds welkom
1f609.png


Met Infuse Pro is de Apple TV4 inderdaad een volwaardige mediaspeler, wel geen 4K maar zoals jezelf ook aanhaalt veel te duur en... who cares
biggrin.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
ik zie eerlijk gezegd buiten wat meer eyecandy niet wat deze echt beter doet dan je mede8er om deze te gaan vervangen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
djaxx zei:
ik zie eerlijk gezegd buiten wat meer eyecandy niet wat deze echt beter doet dan je mede8er om deze te gaan vervangen?
al uw andere apple stuff koppelen is wellicht een groot voordeel...ik denk dat Rik wel want van die spulletjes liggen heeft.

Mooie review Rik - mijn interesse is gewekt
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
djaxx zei:
ik zie eerlijk gezegd buiten wat meer eyecandy niet wat deze echt beter doet dan je mede8er om deze te gaan vervangen?
Tja, er bestaat zoiets als vooruitgang, hé
1f609.png



Dit zijn toch wel punten waarin een Apple TV4 wat hogere ogen gooit t.o.v. een Mede8er.

· Apps, apps, apps, apps, apps, apps, apps …. · Start een pak sneller op. · Interface en bediening is echt subliem en sneller. · AirPlay met zijn vele voordelen. · Netflix. · Youtube. · Infuse: Movie scrapper, enz… · Eindelijk op een eenvoudige wijze, weergave via apps van foto’s en homevideo’s waaronder iMovie, DS-Photo, iCloud, enz…. · Apple Music. · iCloud. · Verander je tablet en smartphone in een remote. · Stream media van je smartphone, tablet of laptop naar je TV. · tvOS is nog volop in ontwikkeling. · Enz….
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Mooie review Rik! Misschien dat er hier ook nog wel eentje in huis komt. Ik denk dat je jouw iPhone op iPad kunt gebruiken om teksten in te voeren
263a.png
Dat is allesinds het geval bij m'n AppleTV3, dus het zou me verbazen moest dit hier niet gaan.

https://support.apple.com/en-us/HT201664
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mooie review Rik! Misschien dat er hier ook nog wel eentje in huis komt. Ik denk dat je jouw iPhone op iPad kunt gebruiken om teksten in te voeren
263a.png
Dat is allesinds het geval bij m'n AppleTV3, dus het zou me verbazen moest dit hier niet gaan.

https://support.apple.com/en-us/HT201664
Je hebt gelijk, maar doelde vooral op diegene die voor het invoeren van tekst niet in het bezit zijn van een iPhone of iPad. Voor de Android gebruikers heb ik zonet deze Remote app HIER gevonden, dus ook voor hen is het invoeren van tekst geen issue meer. verder laat de ATV4 zich ook bedienen door een Logitech Harmony. Da’s voor de Apple TV4 toch al weer een minpunt minder
biggrin.png
biggrin.png
biggrin.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hunterofevil

Member
4 jun 2016
63
0
9
Mooie review inderdaad en ziet er Apple gewijs gelkt en easy uit. Dus dat zal veel kopers aantrekken. Mooie box en ik zie de bomen door het bos niet meer Lol. Geen idee meer welke ik nu ga kopen .Voorlopig voorkeur veranderd naar de Q5 pro (nu de microstutter is opgelost)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Idd mooie review! Doet hij ook 3d? Atmos? Bluray folder formaat? Dus niet enkel m2ts?

Kun je nog wat fotos van library view posten? Heb je meerdere views? Is er binnen die infuse ook trailers enzo? Kun je wzelf menus aanpassen? Kun je binnen infuse een snelkoppeling maken naar de andere apps? Lijkt me zeer handig.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
Idd mooie review! 1-Doet hij ook 3d? 2- Atmos? 3-Bluray folder formaat? Dus niet enkel m2ts?

4-Kun je nog wat fotos van library view posten? Heb je meerdere views? 5-Is er binnen die infuse ook trailers enzo? Kun je wzelf menus aanpassen? 6-Kun je binnen infuse een snelkoppeling maken naar de andere apps? Lijkt me zeer handig.
Bedankt
1f609.png

  • Infuse ondersteund op dit moment geen 3D, maar er wordt aangewerkt (zelf geen nood aan 3D)
    1f606.png
  • Infuse ondersteund op dit moment van schrijven nog geen Atmos, maar ook hier wordt hard aangewerkt en verschijnt misschien wel bij de volgende update.
  • Door een BD-folder navigeren gaat met apps waaronder, infuse, VLC, enz…
  • Beginpost met extra afbeeldingen aangevuld.
  • Trailers kan je eindeloos bekijken in iTunes -- menu’s zijn beperkt aan te passen.
  • Denk het niet?

Vergeet wel niet dat de app “infuse" nog zeer jong is (Dec. 2015) en we hier nog veel moois van mogen verwachten. Uiteraard zijn er buiten infuse gerekend nog vele andere apps en mogelijkheden..voor de liefhebbers van Kodi heb je bv deze app, MrMc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Sorry maar dan is deze allesbehalve een volwaardige mediaspeler met veel lacking features...
2639.png
Ik dacht eerst anders omdat je zei dat hij v jou alles afspeelt. Niet dus.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Skank zei:
Sorry maar dan is deze allesbehalve een volwaardige mediaspeler met veel lacking features...
2639.png
Ik dacht eerst anders omdat je zei dat hij v jou alles afspeelt. Niet dus.
Hij speelt alles af behalve 3D en atmos? En daar heeft Rik geen nood aan. Enja, niet iedereen wil kunnen customizen he.

Ondertussen is er iets mis met m'n Kodi op m'n Chromebox (zonder dat ik iets veranderd hebt) en zal wel een paar uur zoet zijn om alles terug in orde te krijgen :s
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Skank zei:
Sorry maar dan is deze allesbehalve een volwaardige mediaspeler met veel lacking features...
2639.png
Ik dacht eerst anders omdat je zei dat hij v jou alles afspeelt. Niet dus.
Euh, had ik dan ergens in deze review gezegd dat de ATV4 een volwaardige mediaspeler zou zijn? Ik heb er echt geen nood aan om de zaken te verbloemen, want….

Citaat! Uiteraard heeft de Apple TV4 net als iedere andere mediaspeler ook zijn minpunten, toch weegt het dagelijkse plezier van deze Apple TV4 t.o.v. de nadelen voor me meer door
263a.png


Verder heb ik op het moment van schrijven geen enkele behoefte aan 3D en 4K en al zeker niet om me bezig te houden met het tweaken en weetjes om het maximale uit een cover, artwall, skins, enz… te halen. Deze periode ben ik al even voorbij
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Interessant
263a.png
. Infuse ondersteund dus de HD audio formaten, hoe gebeurt dit? Effectief bitstreamen of LPCM conversie? Als ze in de toekomst aan Atmos werken, vermoed ik dus dat bitstream werkt?

Edit: mijn eigen vraag beantwoord - https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audio-Options-tvOS-

Maw LPCM of enkel 5.1 passthrough via optische poort. Dacht ik al, want geen enkel Apple product (ook niet de Mac) ondersteund bitstreaming over HDMI. Still good enough in de meeste gevallen natuurlijk
263a.png
, maar het maakt Atmos onmogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Philip zei:
Interessant
263a.png
. Infuse ondersteund dus de HD audio formaten, hoe gebeurt dit? Effectief bitstreamen of LPCM conversie? Als ze in de toekomst aan Atmos werken, vermoed ik dus dat bitstream werkt?

Edit: mijn eigen vraag beantwoord - https://support.firecore.com/hc/en-us/articles/217735707-Audio-Options-tvOS-

Maw LPCM of enkel 5.1 passthrough via optische poort. Dacht ik al, want geen enkel Apple product (ook niet de Mac) ondersteund bitstreaming over HDMI. Still good enough in de meeste gevallen natuurlijk
263a.png
, maar het maakt Atmos onmogelijk.
Voor zover ik in deze materie kan volgen
1f609.png


De app “infuse” ondersteunt Dolby TrueHD en DTS-HD MA 48Khz 24-bit / 7.1-kanalen, door de HD-audiobestanden als lossless multi-channel LPCM via HDMI aan de receiver door te geven. Misschien is Atmos in een volgende update wel mogelijk? Kortom, de Infuse app zet de audioformaten TrueHD / HD-MA zelf om in plaats van de receiver. In alle gevallen blijft de audio voor de receiver identiek.

De ATV4 heeft geen optische poort (spdif), enkel hdmi.
appletvports-800x426.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Hmm, inderdaad geen optimaal out op de ATV4, vreemd dan dat S/PDIF vermeld wordt op die Infuse pagina dat ik linkte.

Nu het punt blijft dat Atmos niet kan en nooit zal kunnen met dit toestel, tenzij Apple zelf dit ooit veranderd
263a.png
.

Als je geen Atmos nodig hebt blijft het een zeer handige mediaspeler
263a.png
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dan kan atmos idd nooit, zelfde verhaal bij de pi ..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Infuse heeft voor de ATV4, zonet versie 5.2 uitgebracht
263a.png


Bron: https://firecore.com/blog/17922?utm_campaign=infuse_52

Infuse 5.2 - New Year, New Formats
Happy 2017! Today we're pleased to announce the first of many updates coming this year. 5.2 features some really great things, including support for more video types, iOS search, NFS streaming, better playback, and much, much more.
Here's the full scoop on everything that's new.
<h4></h4>

We've also added a bunch of other great things like NFS streaming, new sort options, faster buffering, and a pile of other awesome improvements. A complete list of what's new in 5.2 can be found here.
We always love hearing from you - so please feel free to post a comment below or drop us a note with any thoughts or questions you may have.
Enjoy! ????
 
Laatst bewerkt door een moderator: