• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Audyssey MultEQ PRO

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Audyssey MultEQ PRO</strong>

Om het beste uit mijn Onkyo TX-NR5010 te halen wat "room correction" betreft heb ik de stap gezet ADSY MultEQ PRO actief te maken op deze receiver.

Standaard heb je op dit model de ADSY MultEQ XT32 wat al een erg mooi resultaat kan geven. PRO is eigenlijk voor installateurs en gaat nog een stapje verder op een aantal vlakken.

De "resolutie" van de filters gaat niet beter worden, de integratie/tweaking en response-metingen wel.



> De PRO "kit" omvat

Mooie draagtas waar alles netjes in zit, kabelbandjes etc. Oogt echt wel professioneel.

MultEQ Pro Application Setup CD en handleiding

Gecalibreerde (MIC)voorversterker met power adapter

Gecalibreerde Microfoon (APM-1)

Microphone Stand (Solide Samson regelbare boom stand)

Mini-XLR > RCA Adapter

Mini-XLR > XLR-Female

Mini-XLR > XLR-Male

3 Mini-XLR kabeltjes

USB -> RS232 Serial kabel voor de toestellen met SERIELE connectie. Mijn Onkyo doet alles via de LAN poort over IP wat echt wel makkelijk is!

3 meter USB-kabel

adsypro1.jpg
 
adsypro2.jpg
   
adsypro3.jpg




> Tot 32 posities meten (tov 8 bij XT32) , echter de winst bij meer als 8 posties is klein(er), daar alleen hoef je het niet voor te doen. Ik heb nu ADSY Pro met 10-points meting draaien.


> Gecalibreerde microfoon, nauwkeurigheid +- 0,5dB. Volgens mij een erg belangrijke schakel in het hele concept. Hoe nauwkeurig je kan meten...


> Nog betere integratie subwoofer - speakers : de verschillende X-overs worden telkens verder geoptimaliseerd als je een keuze maakt voor een bepaald X-over.

Je hebt keuze uit verschillende X-overs in rangschikking van beste -> minder beste.


> "Custom Target Curves" : Je kan opteren om voor elk van de kanalen aanpassingen te maken aan de gecorrigeerde curves, wel redelijk beperkt. Je kan vb geen 12dB additioneel nog wegnemen of bijvoegen. Je kan ook opteren om "Midrange Compensation" filter op te zetten dat een dipje aanmaakt in een bepaald freq-band. In mijn geval zit ik dit af.


> Na metingen (vanaf na de 1e meting) kan je data opslagen in een bestand om later terug te gebruiken of dingen te vergelijken, target-curves aan te passen zonder dat je terug metingen moet doen.


> Je kan een eenvoudig certificaatje genereren om een idee te krijgen VOOR/NA. Dit is echt redelijk basic en zonder al te veel detail (vb er zit 1/3e smoothing op) maar het beeld is wel duidelijk.

Deze certificaten kan je ook uploaden naar de "Installer Portal" waar je ook de licenties voor verschillende toestellen kan beheren, kopen etc.

Zo zag ik vb dat m'n center een enorme "dip" had wat ook niet gek is aangezien die net in het midden van de ruimte staan net zoals de MLP (Main Listening Position)


http://www.vanham-franck.be/pics/ADSY/certificate.html


Ondersteunde Apparaten met versie 3.6 van de software Audyssey Sound Equalizer

Audyssey Sound Equalizer Balanced

Denon AVR-3808CI,4308CI, 5308CI, 5805CI, AVP-A1HDCI

(with or without Audyssey Dynamic Volume Upgrade)

Denon AVR 4310, AVR 4810, AVR 3311,AVR 4311 AVR-A100

(with DSX wide and height sound stage),

Denon AVR 3312, AVR-2312, AVR-5308 3D Edition, AVP-A1HD 3D Edition, AVC-A1HD 3D Edition, Denon AVR-4520, AVR-3313, AVR-2313, AVR-X4000, AVR-X3000

Marantz AV7005, SR7005, SR6006, AVR-SR6007, AVR-SR7007, AV-7701, AV8801, SR7008, SR6008

NAD T175, T785, T775,

M15HD, T175HD, T765HD, T775HD, T785HD, T187, T757, T787, T777

Integra DTR-8.8, DTC-9.8, DTX-8.8,DTR-9.9, DTX-9.9,DTR-8.9,DTX-8.9,DHC-9.9

Integra DTR 80.1, DTR 70.1, DHC 80.1, DTR 70.2, DTR 80.2, DHC 80.2

(with DSX wide and height sound stage), Integra DTR-80.3, DTR-70.3, DHC-80.3, DTR-70.4


Onkyo PR-SC885, PR-SC886, PR-SC5508, PR-SC5509

Onkyo TX-NR5009, TX-NR3009, TX-NR5010 , TX-NR3010

(Europe and China/Asia model only, US model does not support.)

Wisdom Audio SC-1

Audyssey Sub Equalizer


WERKWIJZE

Je moet dus eerst een Pro Kit hebben of iemand laten komen met zo'n kit. Deze kit is geregistreerd op de ADSY Installer Portal op nummer. Hier kan de installateur dus een licentie voor een bepaalde

toestel aankopen (= 150 USD oftewel +- 110 euries : onmiddelijk te betalen via Paypal bijvoorbeeld)

Vervolgens moet je deze licentie "koppelen" aan de toestel op basis van serial-nummer of MAC-adres voor de toestellen met netwerk-poort.

Als laatste stap genereer je een 30-dagen geldige "key" opdat je de ADSY Pro Software kan opstarten en effectief gebruiken ! Zonder deze key kan je het programma ook niet opstarten.

Na 30-dagen verloop deze key, maar je kan direct een nieuwe genereren op de portal-site. Dit staat los van de licentie van een toestel dewelke uiteraard niet "verloopt" na 30 dagen.


In mijn geval, met de Onkyo is het kwestie van IP-adres ingeven en "klik" , de Onkyo toont op z'n display Audyssey Pro" en je kan beginnen. Aansluiting van de MIC doe je trouwens langs de RCA op de achterkant, niet meer langs dat 3,5mm jackje vooraan.


Voor Denon/Marantz loop het via serial/usb en dan moet je ook mogelijks nog iets van stuurprogramma installeren om de link te maken met het toestel.


De metingen/verwerking duren wel een stuk langer, het is te zeggen, aangezien bij de Onkyo alles over LAN gaat draai ik de applicatie beneden en ga ik 1x per 7minuutjes naar de HT-ruimte om een andere MIC-positie in te stellen, de rest werkt volledig automatisch. Voor mijn 10-punts meting was dat toch 1h - 1h30u bezig.

Ook de nauwkeurigheid van de MIC viel op in het begin als ik beide subwoofers op 75dB +- 3dB moest zetten ... wat volgens de vorige XT32 MIC werd gezien als 76dB gaf deze MIC als 78,2dB aan.



<strong>EERSTE (LUISTER)ERVARING


Na de calibratie heb ik enkele nummers opgezet met vocals die van nature uit wat "lastig" zijn qua verstaanbaarheid. Ik denk bijvoorbeeld aan bepaalde tracks van "Enya" of van "Of Monsters And Men"

Dit klonk bijvoorbeeld nog een stuk(je) duidelijker nu ! De nummer speelde via de Onkyo App van m'n phone in MP3/192Kbits-VBR formaat en dat klonk al super!

Het kan (en zal denkelijk ook wel een beetje psychoakoestiek zijn) maar bij verschillende nummers "hoor" ik echt wel nieuwe geluidjes, super details, maar nu vallen die "ineens" op.

Meer luisteren naar verschillende nummers was hier en daar weer een kleine ontdekkingsreis, de komende dagen en weken nog wat luisteren met deze gemaakte calibratie.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Kan je ter vergelijking ook nog schakelen tussen Audyssey XT32 en de Pro, zodat je het verschil tussen beiden onmiddellijk kan horen of wordt de standaard XT32 overschreven door de Pro? Zo te lezen heb je uw bezigheid in de hobby weer
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Kan je ter vergelijking ook nog schakelen tussen Audyssey XT32 en de Pro, zodat je het verschil tussen beiden onmiddellijk kan horen of wordt de standaard XT32 overschreven door de Pro? Zo te lezen heb je uw bezigheid in de hobby weer
1f609.png
Nope, er valt niet te schakelen tussen de 2.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Enkel spijtig dat je nog altijd een licentie moet kopen na aanschaf van het materiaal ...(dat ook niet echt goedkoop te noemen is. )
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Tja, de bedoeling is eigenlijk omgekeerd dat je als installer die kit kan afschrijven op meerdere klanten. De eigenlijke PRO licentie per receiver is niet zoveel, 110 euro is in audioland klein geld.

De kit tja..materiaal is wel echt deftig, gene chineese flutbrol ofzo maar kost wel wat...ik heb deze 2ehands met toch dik 250 euries minder als winkelprijs voor nooit gebruikt te zijn


Dus je hoort het al, mensen met interesse kunnen me contacteren
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben na het lezen van je verhaal toch wal sceptisch geworden.   Zoals skoebiedoe al aangeeft, vind ik het ook wel jammer dat je per receiver een licentie moet betalen. Je betaalt al veel voor je versterker, en als je echt het volle potentieel wilt benutten, moet je nog bijbetalen.   Bovendien lijken de verbeteringen die je kan bereiken eerder beperkt. De instelmogelijkheden blijven dezelfde, maar je meetmicrofoon is beter. Wat geeft dit dan uiteindelijk in de instellingen qua equalizer? Hier en daar een halve decibel meer of minder? Ga je dat echt horen? Ik ben een beetje terughoudend...   Dat je na het inmeten zelf je x-over kan bepalen, lijkt mij wel een voordeel. Ik vind dat dit momenteel een minpunt is bij het instellen met audyssey. Ik vind het echter jammer dat je hiervoor een pro installatie nodig hebt en dat dit niet standaard instelbaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb de afgelopen uurtjes weeral een hoop muziek laten passeren en het was toch een weeral een redelijk (her)ontdekking ;details,details,details. Nu meer als vroeger hoor ik sommige 2e en 3e vocals héél subtiel, hoor ik "foutjes" of dingen waarvan ik zeg, tiens, dat was me nog niet opgevallen. Zowieso ervaar ik wel dat "versmering" van stempartijen echt minder is geworden, verstaanbaarder en een stuk beter, wat "cleaner" zeg maar, betere aflijning en detaillering.     Dus ofwel komt dit omdat ik aandachtiger zit te luisteren of inderdaad omdat de meting gewoon beter is gegaan en dus de resultaten dan ook beter zijn. Wie zal het zeggen
1f609.png
Het is en blijft audio-voodoo** De PRO heeft geen betere meer/filters als XT32, het meetproces is zowieso nauwkeuriger en precies gedetailleerder. Instelmogelijkheden zijn niet helemaal dezelfde hé, je kan wat experimenteren met custom house curve. Het aspect van verbetering in de X-over gebied dus verbetering qua integratie.     Spijtig inderdaad dat je geen "tijdelijke" licentie op je receiver kan zetten die vb 30 dagen zou werken zodat je zelf al dan niet conclusies kan trekken.     **Ik zal eens kijken of ik na enkele weken een nieuwe "klassieke XT32" calibratie kan doen en dan wat muziekjes spelen en op zoek gaan naar de details die ik nu alles begin te horen. Voordeel is dat ik snel de PRO filters terug kan laten berekenen en doorsturen zonder opnieuw te moeten meten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Zeer interessant om te lezen, curves zien er wel zeer proper uit. Heb je ook een vergelijk tussen XT32 en deze Pro (met REW oid?) Is het ook zo dat voor die 110 euro je ongelimiteerd kan kalibreren? Stel je verandert iets en wilt opnieuw inmeten, dan blijft die 1e licentie toch gewoon geldig? Anders zou het wel duur grapje worden.   Maar wat ik mij afvraag, bijvoorbeeld bij mijne X3000 zit niks van sub equalizer - als je zou inmeten met deze, dan wel? Of zou dat toch nog receiver hardware afhankelijk zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zeer interessant om te lezen, curves zien er wel zeer proper uit. Heb je ook een vergelijk tussen XT32 en deze Pro (met REW oid?) Is het ook zo dat voor die 110 euro je ongelimiteerd kan kalibreren? Stel je verandert iets en wilt opnieuw inmeten, dan blijft die 1e licentie toch gewoon geldig? Anders zou het wel duur grapje worden.   Maar wat ik mij afvraag, bijvoorbeeld bij mijne X3000 zit niks van sub equalizer - als je zou inmeten met deze, dan wel? Of zou dat toch nog receiver hardware afhankelijk zijn?
Tot 2 dagen geleden had ik XT32 nu dus met de PRO zeg maar. REW-vergelijken nog niet gedaan, probleem is dat grafiekjes echt niet alles zeggen...het zit 'em echt in de subtiele details. XT32 is echt al wel goed. XT daarentegen is wat eenvoudiger qua filter-resolutie.   Licentie is gebonden aan de hardware, je kan zoveeeeeel meten & spelen dat je wil voor zolang je wil dat is geen probleem. 1x gekocht is voor de levensduur van je hardware.   Wat je Denon AVR-X3000 betreft, die komt standaard met MultEQ XT (niet XT32) en kan ook voorzien worden van een licentie om "PRO" te unlocken zeg maar. Met "PRO" gaat de resolutie niet verbeteren (want dat voorziet Denon met dit model niet qua DSP resources), mischien gaat XT wel een stuk beter klinken, don't really know in jouw geval...   Verschil XT <> XT32 is wel wat : XT32 heeft 32x meer resolutie in de filters voor "speakers" (fronts + surrounds) en 4x meer resolutie voor subwoofers tov XT.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
**Ik zal eens kijken of ik na enkele weken een nieuwe "klassieke XT32" calibratie kan doen en dan wat muziekjes spelen en op zoek gaan naar de details die ik nu alles begin te horen. Voordeel is dat ik snel de PRO filters terug kan laten berekenen en doorsturen zonder opnieuw te moeten meten.
Zou ik vooral doen, zodat je met zekerheid weet dat je het psychoakoestiek alvast kan uitsluiten
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: