• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Beamer voor feestzaal...

Kurt

New Member
11 okt 2018
5
0
4
51
Beste leden,
We zoeken een gepaste beamer voor een feestzaal, het scherm gaat 3,5 meter breed worden. De projectie afstand is wel nogal fors met een 6,5m tussen scherm een lens. Dichter kunnen we niet komen tenzij de beamer zowat 1m30 uit het horizontale center van het scherm wordt verschoven. Dan komen we naar een tussen afstand van 5 meter.
De onderkant van de beamer zal ongeveer gelijk komen met de onderkant van het uitgeschoven scherm.
Het hoeft geen high end beamer te zijn, wel een full HD model.
De zaal is overdag niet ideaal te verduisteren.

Het budget voor beamer/scherm combinatie zit op max. 2500€.
 
Laatst bewerkt:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Het zal je budget waarschijnlijk wat onder druk zetten als je ook een scherm moet, maar zo op eerste zicht kan de BenQ LH770 nog wel eens zeer interessant zijn - een Full HD projector met 5000 lumen én deze gebruikt een laser ipv een lamp als bron - Volgens Benq gaat hun laser 20 000 uur mee en dat tov. 2-3000 uur op een lamp gebaseerde projector, dus op lange termijn kan dit ook wel interessant zijn. Ik heb ook even op de projectorcentral calculator gekeken en deze zou geen probleem mogen hebben met op 6m afstand een 3m5 breed beeld te projecteren. Heeft ook lens shift voor makkelijkere plaatsing.
 

Kurt

New Member
11 okt 2018
5
0
4
51
Bedankt voor de snelle reactie, idd. een straffe beamer, enkel ons budget is daar niet op voorzien...
Het scherm wordt wellicht de Electro ProHD+ van Ivision. Voor de 3,5m versie zitten we aan net geen 1000€ btw incl.
Misschien komt een gepaste 2dehandse ook in aanmerking door de 4k opmars?
 
Laatst bewerkt:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Is het een vereiste om een elektrisch scherm te hebben? Aangezien je aangeeft dat er toch wel wat omgevingslicht is, is een ambient light rejection screen misschien wel interessant. Heb onlangs een aantal doeken van xyscreen gereviewd, zij hebben ook zulke doeken aan redelijke prijzen. Ik schat dat een fixed scherm hiervan zowat hetzelfde zou kosten als de elektrische die jij voorstelt. Als het omgevingslicht echt niet te vermijden is, zou ik dat zeker overwegen.
 

Kurt

New Member
11 okt 2018
5
0
4
51
Achter het scherm zit een raam, vast kan dus niet, dank voor de tip.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De Optoma EH470 lijkt me dan nog een waardig alternatief aan +-1300 euro - 1080p met 5000lumen en op 6meter kan een beeld geprojecteerd worden van 2m87 ~ 4m31 volgens hun eigen calculator. Een lamp gaat ongeveer 2500 uur mee op 'bright' modus.

Alternatieven onder de 1500 zouden kunnen zijn:
- Acer P6500 (hardware.info review) - gelijkaardig toestel, lamp heeft hogere wattage, maar wel zelfde lumen.
- Viewsonic PRO8530HDL - Wat meer toetsers en bellen voor professionale installaties en heeft (beperkte) lens shift wat plaatsing iets makkelijker kan maken.

Maar hieruit zou mijn vertrouwen toch eerder naar de Optoma uit gaan, daarvan weet je dat het een gerenomeerd merk is met kwalitatief materiaal. En is de goedkoopste van de drie (je kan er bijna al een extra lamp bij nemen).
 

Kurt

New Member
11 okt 2018
5
0
4
51
Dit wordt zeer concreet, bedankt voor de tips.
De plaatsing is zo dat de onderkant van het scherm en de beamer op gelijk niveau uitkomen de centers in verticale zin komen perfect overeen. Ideaal lijkt me...
Deze beamer zit op 1200€ het scherm 900€, budgettair kan dit wel.
Bedankt!
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Een projector gaat wel meestal wel een beetje naar boven toe projecteren en als ik de handleiding van de Optoma bekijk, dan lijkt het alsof deze op een afstand van 6m en met 3m50 breed scherm ongeveer een 30cm naar boven gaat projecteren. Dus om goed te zijn zou deze ongeveer 30cm lager moeten komen dan de onderkant van het scherm.

Ik weet niet of dat een probleem zou geven? Anders zoeken we best naar een projector met lens shift - deze projectoren kunnen hun lens fysiek bewegen waardoor plaatsing makkelijker wordt.
 

Kurt

New Member
11 okt 2018
5
0
4
51
De Epson EB-2250U is blijkbaar ook bruikbaar met zijn 5000ansi lumen, heeft ook keystone correctie.
TR zit op 1.38-2.28 :1 begrijp ik het goed als deze ook voldoet nl. 6,5/3,5=1,86. Zit middenin de range...
Over de beamer/ scherm plaatsing:
Als de beamer een beetje gekanteld wordt (in ons geval een beetje voorover) zodat het beeld mooi in het scherm past, kan dan vervolgens met de keystone eea. worden rechtgezet mocht dit nodig zijn?
Dit bij het ontbreken van lens shift, klopt mijn redenering?