• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bekabeling preparatie nieuwe home cinema

Timber

New Member
5 jun 2020
4
1
4
43
Beste,

Ik ben bezig met de zolder af te werken met gyproc platen. Ik had graag wat kabels gestoken zodat ik niet vastzit. Het dak begint vanaf de grond. Dus als ik m'n zetel zit, is m'n opbouw naast me schuin. Dus zal boxen moeten "hangen".
Ik ben er niet aan uit welk systeem / kabels ik zou steken? Wat geeft me de meeste flexibiliteit.
Ook qua HDMI kabel zou ik iets moeten steken dat 4K aankan.

Hoe begin ik hier aan, wat raden jullie aan? Waar kan ik deze zaken kopen met advies?

Dank,

Tim
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Waarom moeten ze hangen, kan je geen stands gebruiken? Heb je een foto dat maakt ook veel duidelijk?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
De HDMI kabel hangt van de lengte af, als je een langere kabel nodig hebt zou ik zeker voor glasvezel gaan. Deze zijn ook niet duur bv. die van Atzebe, daar zijn al veel goede dingen over gezegd op HT forum en deze kan je via Amazon kopen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Voor de speakers is 2.5 a 4mm koper kabel voldoende.
Voor HDMI zou ik idd glasvezel nemen voor 4K. Ik zou ook de HDMI in een buis steken zodat je die later nog kunt vervangen mocht dat ooit nodig zijn.
 

Timber

New Member
5 jun 2020
4
1
4
43
Bedankt alvast voor de reacties.
Zou ik de speakerkabel ook in een buis steken zoals de HDMI? Waar kan je deze kabels (deftige) kopen? Welk systeem is aan te raden Dolby Atmos 7.2.2 ? Wat zou je van scherm nemen (projector)? Je ziet ik heb redelijk wat pointers nodig :) Maar de kabels zijn key nu. En met het systeem hangt het aantal kabels samen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Speakkabel is minder technologie afhankelijk dan HDMI kabel, maar je kan er zeker geen kwaad mee doen door dat ook in een wachtbuis te steken zodat je daar later makkelijk aan kunt werken.
Ikzelf gebruik deze kabel om mijn speakers aan sluiten: https://www.bax-shop.nl/speakerkabe...4atKz4UiT9w4Uxx1U3cR5rxgFu8HFlaxoC6wcQAvD_BwE

Goedkoop en doet wat het moet doen :)

Wat is jouw budget voor de speakers, de receiver, de projector en het scherm? En hoe groot moet het projectiescherm zijn? Dat is misschien belangrijk om te weten zodat we in de juiste richting kunnen kijken ;-)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Met dat budget kan je al iets moois doen :)
Heb je een voorkeur van speakers?

Voor de projector kan je naar de Epson TW9400 (2800euro) kijken. Dat is momenteel een van de betere prijskwaliteit gezien.
Kwa scherm weet ik het zo niet. Kingpin was vroeger zeer populair en schappelijk van prijs, maar ik vind daar niet direct 2.35 spanschermen van. Reken op +- 1000euro voor zo'n scherm.

Met een Denon x4500 (1000euro) of x4700 (die komt in juli, wss 1300euro ofzo) zit normaal goed kwa receiver.

Dan schiet er normaal nog +-5000euro over voor speakers en een sub. Daarmee kan je een leuke 7.2.2 set samen stellen.
Kwa subs kan ik SVS aanraden. Zelf heb ik 2x PB2000's en daar ben ik super tevreden van. Bij andere leden van het forum heb ik al andere SVS subs gehoord en die klinken allemaal goed. De SVS PB200 Pro (1099euro) is de opvolger van degene die ik nu heb en ik gok dat daar wel iets afkan als je er 2 koopt.
Dan heb je nog 3000euro over voor speakers. Ofwel begin je met 1 sub zodat je wat meer budget over houdt voor speakers en voeg je later nog een 2e sub toe als je weer wat hebt kunnen sparen.

Maar met 10k ga je allesinds iets leuk kunnen doen :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wow welkom Tim
Erg benieuwd naar dit project !
Start geruts een topic over je project waar we alles kunnen volgen, als je dat wil uiteraard !
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Mooi project! Een eigen topic met foto’s kan een serieuze meerwaarde zijn voor dit forum en je zal er zelf ook veel aan hebben..

Indien je interesse je hebt in een SVS sub. Ik verkoop de mijne...

 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
HDMI-kabel inbouwen is een lastige, omdat die "upgradebaar" is (beetje vergelijkbaar met netwerkkabel, maar dan sneller aan vervanging toe). Hier moet je dus een vaste PVC buis voorzien van een diameter die groot genoeg is (of met opbouw werken). Speakerkabel is al decennialang hetzelfde, dus die zijn relatief makkelijk in te bouwen. Ik bouw gewoon speakerchassis-onderdelen in de muur (url) omdat die connectoren beter zijn dan de meeste van die inbouwdoosjes.

Let erop dat je genoeg aansluitmogelijkheden voor subwoofers voorzien. De kans zit er in dat je binnen een bepaalde tijd naar 2 subwoofers gaat, en plaatsing is heel belangrijk bij subwoofers. Je kan dus nu onmogelijk weten waar ze uiteindelijk best staan. Dat is dus steeds een cinch en een stekker op de mogelijke locaties.
Besef ook dat je alle aansluitingen dubbel moet voorzien (1x aan speaker en 1x aan versterker).

10k is zeker een mooi budget. Je gaat er nog niet alles high-end mee kunnen kopen, maar zeker wel al deftig materiaal. Ik zou persoonlijk de projector en scherm tijdelijk 2e hands zoeken en focussen op goeie speakers. Ik ben zelf van plan om 7.2.4 te gaan met XTZ Cinema speakers en dual SB3000 subwoofer en dan spreek je over een totale prijs van €7000 aan speakers. Een receiver zal u €1000-€1500 kosten. Een goeie mediaplayer een paar 100€
Dan schiet er nog een €1500 over voor projector en scherm. 2e hands heb je daarvoor ongeveer een Sony HW55 + scherm (wel geen 3m breed).

Er zijn natuurlijk andere keuzes te maken ook, maar qua budget zit al het "goede" materiaal wel in dezelfde range. Je kan beter gaan, maar dan stijgt de prijs vrij exponentieel.

Hou er wel rekening mee dat je dan nog geen zetel, verlichting, ... hebt. En dat een scherm van 3m breed vraagt voor een enorme kijkafstand om comfortabel te zijn. Je wil mogelijks een kleiner scherm...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Bwa, ik zou m'n budget toch wat beter verdelen. Ik heb ook een HW55 en dat is een goeie projector, maar de dag vandaag is er veel beter te krijgen met 4K en HDR ondersteuning. Dan zou ik toch voor een 4K compatible projector gaan om de hedendaags UHD blurays te kunnen afspelen.
Met 5000euro kun je ook al leuke speakers en een sub kopen.
 

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Bwa, ik zou m'n budget toch wat beter verdelen. Ik heb ook een HW55 en dat is een goeie projector, maar de dag vandaag is er veel beter te krijgen met 4K en HDR ondersteuning. Dan zou ik toch voor een 4K compatible projector gaan om de hedendaags UHD blurays te kunnen afspelen.
Met 5000euro kun je ook al leuke speakers en een sub kopen.
Maar die hw55 zakt niet meer enorm in waarde, dus voor een paar jaar lijkt me dat geen slechte keuze?
Lijkt me minder kostelijk om die upgrade te doen dan uw speakers nadien te upgraden?