• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Betaalbare 4k projectors

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
De nieuwe standaard op blu-rays is meer dan verhoogde resolutie alleen.

Even kort geschetst:

Een "gewone" bluray was 1080p, rec709 en sdr.
Die rec709 duidt op de kleurendriehoek die gebruikt wordt om alle kleuren weer te geven. Die heeft een vast afgesproken grootte met rood, groen en blauw op een "vaste" plaats met alle kleuren daartussen.

Een UHD blu ray heeft nu een resolutie van 4k, bt2020 en HDR
De hogere resolutie is niet de enige "upgrade" dus, wellicht misschien zelfs de minst belangrijke.
De kleurendriehoek die gebruikt wordt is een stuk groter geworden (BT.2020, met als tussenoplossing P3). Een film bevat dus mogelijk kleuren die je nooit eerder op een scherm gezien hebt. Met HDR en 10bit zijn er bovendien heel wat meer stapjes gekomen tussen zwart en wit. Een heel deel daarvan wordt gereserveerd voor de donkere regionen om meer zwart detail te bekomen.

Voorlopig is het hele HDR verhaal met projectoren nog wat zoeken, omdat die de lichtopbrengst niet halen die volgens de HDR-standaard nodig zijn. Tv's kunnen dit veel gemakkelijker. Bij projectoren is het dus wat zoeken naar goede oplossingen om HDR mooi weer te geven. De TW9300 doet dit in mijn ogen al heel aardig, maar je kan voorlopig nog niet alles hebben. Het is bijvoorbeeld kiezen tussen een hogere lichtopbrengst, of een breder kleurenspectrum.

De Benq die jij laat zien (overigens nog steeds een pixel-shifter en geen native 4k), kan enkel het kleurenspectrum weergeven van de "gewone" Blu-ray, namelijk rec709. Voer je hem een signaal van een HDR film met bt2020 kleurenruimte, dan zullen de kleuren er wellicht wat vreemd uit zien. Bovendien lees ik dat de opgegeven lumens een stuk minder worden na een correcte calibratie waardoor er van HDR wellicht ook weinig goeds van komt.

Kortom: staar je zeker niet blind op de resolutie, dat is m.i. vandaag de dag de minst belangrijke spec van een projector. Native 4k is natuurlijk leuk, maar de concurrentie die pixel shift hanteert is zeker niet slecht. Op het blote oog verschil in scherpte zien is nog niet zo evident.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
De nieuwe standaard op blu-rays is meer dan verhoogde resolutie alleen.

Even kort geschetst:

Een "gewone" bluray was 1080p, rec709 en sdr.
Die rec709 duidt op de kleurendriehoek die gebruikt wordt om alle kleuren weer te geven. Die heeft een vast afgesproken grootte met rood, groen en blauw op een "vaste" plaats met alle kleuren daartussen.

Een UHD blu ray heeft nu een resolutie van 4k, bt2020 en HDR
De hogere resolutie is niet de enige "upgrade" dus, wellicht misschien zelfs de minst belangrijke.
De kleurendriehoek die gebruikt wordt is een stuk groter geworden (BT.2020, met als tussenoplossing P3). Een film bevat dus mogelijk kleuren die je nooit eerder op een scherm gezien hebt. Met HDR en 10bit zijn er bovendien heel wat meer stapjes gekomen tussen zwart en wit. Een heel deel daarvan wordt gereserveerd voor de donkere regionen om meer zwart detail te bekomen.

Voorlopig is het hele HDR verhaal met projectoren nog wat zoeken, omdat die de lichtopbrengst niet halen die volgens de HDR-standaard nodig zijn. Tv's kunnen dit veel gemakkelijker. Bij projectoren is het dus wat zoeken naar goede oplossingen om HDR mooi weer te geven. De TW9300 doet dit in mijn ogen al heel aardig, maar je kan voorlopig nog niet alles hebben. Het is bijvoorbeeld kiezen tussen een hogere lichtopbrengst, of een breder kleurenspectrum.

De Benq die jij laat zien (overigens nog steeds een pixel-shifter en geen native 4k), kan enkel het kleurenspectrum weergeven van de "gewone" Blu-ray, namelijk rec709. Voer je hem een signaal van een HDR film met bt2020 kleurenruimte, dan zullen de kleuren er wellicht wat vreemd uit zien. Bovendien lees ik dat de opgegeven lumens een stuk minder worden na een correcte calibratie waardoor er van HDR wellicht ook weinig goeds van komt.

Kortom: staar je zeker niet blind op de resolutie, dat is m.i. vandaag de dag de minst belangrijke spec van een projector. Native 4k is natuurlijk leuk, maar de concurrentie die pixel shift hanteert is zeker niet slecht. Op het blote oog verschil in scherpte zien is nog niet zo evident.

Weer heel wat bijgeleerd uit deze prima post!
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
REC 790 , nog een lamp.......nee dat gaat hem dus niet worden voor mij. ;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
We hebben op de shootout een mooie 4K DLP gezien. Alleen was het regenboog effect echt verschrikkelijk. Zonder het regenboog effect was dat echt een mooi machine en betaalbaar.

ja da weet ik

betaalbaar is vr mij 1500 euro
daar zijn we nog niet
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zijn deze er al?
Met lens memory en/of autozoom voor switch 21:9 16:9?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kwijl

toch niet zo onbetaalbaar

 

peterp

New Member
13 feb 2019
4
0
4
56
E-shift beamer ...er zijn er die dat geen 4K noemen.
Het is dan ook geen (native) 4K, maar vele vergelijkingstests hebben aangetoond dat het verschil amper zichtbaar is.
De Epson TW7xxx/9xxx zijn echt wel heel veel beamer voor hun prijs! Wij hebben al een tijdje de TW9300, en het is nog steeds volop genieten en zeker een aanrader!

Er staat er momenteel eentje in de etalage voor een mooie prijs:
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Voor wie zelf een 4K projector wil bouwen voor weinig geld:
Leuk projectje! (maar natuurlijk niet dezelfde kwaliteit als een echte home cinema projector)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton