• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bowers & Wilkins dilemma

Dilemma ... speaker voor film.

  • B&W 606 S2

    Stemmen: 0 0,0%
  • B&W 705 / 705 / 707 S2

    Stemmen: 0 0,0%
  • B&W 805 S3

    Stemmen: 0 0,0%

  • Total voters
    0

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik volg broodrooster wel, heb dezelfde ervaring. Maar vind de phantom image nog net iets minder goed klinken dan een phantom stereo image. ik denk dat dit eerder te maken heeft met de dolby mix en niet zozeer je materiaal.

ik zat gisteren samen met vrouw en kinderen naar Coco to kijken op 5.1 ( Sony led tv 65’ 1500 euro, Yamaha receiver 2500 euro) we heben allemaal kunnen genieten van prachtig beeld en klank… fantastisch toch ;-).
 
Laatst bewerkt:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Als je fronts perfect zijn afgeregeld en je zit perfect in het midden tussen de speakers, dan heb je een phantom center. Dan lijkt het geluid uit de center te komen terwijl er geen is. Maar schuif 1 meter op in de zetel, dan is het omzeep.
indeed - men gaat hier dikwijls uit van het feit dat men alles beoordeelt vanop welgeteld 1 luisterpositie - als ik in het midden zit en het klinkt goed, is het goed genoeg, pech voor de rest die er naast zitten :D Dat is niet van toepassing als je alleen kijkt natuurlijk.
Er zijn nog redenen waarom een center niet tot z'n recht zou kunnen komen, bv: vooral, niet optimaal geplaatst, off axis/afstraling is slecht, er staat iets voor de center (ne poef bv), front L/R is van andere (betere) kwaliteit dan de center. In menig TV opstelling is de center 9/10 niet optimaal geplaatst als je ziet hoe de fronts staan... en ik zou willen doortrekken naar onze dedicated rooms ook - in feite zou alles op zelfde "axis" moeten staan voor uw front stage. Hoewel je daar wat meer vrijheid hebt om te gaan schuiven en het goed te krijgen natuurlijk.
Kan het zonder center dus beter klinken? absoluut, maar daar zijn dus redenen voor. Ik heb tussen L/R, de breedte van de TV, toch enen tussengezwierd. Als ik in de zetel lig, lig ik immers niet op de MLP maar links ervan en dat is wel een verschil tov als ik zit, recht voor de TV. :p
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Mja… Budget zegt natuurlijk alles. Jij bent nu bezig over enkel een beamer en versterkers voor in totaal 18k. Dan heb je nog geen boxen…

Bedoeling is beetje evenwicht te hebben in je volledige setup.
Jamaar, moest ge weten wat die NZ7 doet met dat centergeluid!! 😂
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Mja… Budget zegt natuurlijk alles. Jij bent nu bezig over enkel een beamer en versterkers voor in totaal 18k. Dan heb je nog geen boxen…

Bedoeling is beetje evenwicht te hebben in je volledige setup.
Je snapt mijn punt niet denk ik...
Ondanks de prijs van de beamer en de versterking, mis ik niets inzake geluidskwaliteit met slechts 2 fronts. En ik keek met 2, waarbij ik op 2,6m afstand van de linker speaker zat en 50cm uit het midden.
En de stemmen kwamen niet uit het center, ze kwamen uit het scherm - waar ze horen te komen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
50 cm uit het midden is geen probleem denk ik… Mr red heeft dit ook aangegeven, daarom de twijfel om überhaupt een te kopen. Zoals altijd is het ook subjectief gegeven.vergeet ook niet dat je brein het geluid koppeld aan het beeld, en dat zal per persoon sterk verschillen.

Je mag toch wel zeggen dat de meesten onder ons duidelijk een meerwaarde horen met een centerspeaker. Dat staat los van budget of merkkeuze. Net in dure setups en dedicated HTs waar er voldoende ruimte is wordt daar nooit op bespaart.