• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bowers & Wilkins dilemma

Dilemma ... speaker voor film.

  • B&W 606 S2

    Stemmen: 0 0,0%
  • B&W 705 / 705 / 707 S2

    Stemmen: 0 0,0%
  • B&W 805 S3

    Stemmen: 0 0,0%

  • Total voters
    0

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Het is tijd om mijn huidige set eens te upgraden en na lang zoeken bij B&W uitgekomen. Ik ga starten met de fronts maar zit nog met het dilemma welk type het best bij mijn situatie zouden passen.
Zoals jullie kunnen zien staat de 606 als ook de 805 er tussen, het prijsverschil tussen beide is behoorlijk maar wil gewoon een degelijke upgrade doen die het best bij mij past.

Speakers zullen dienen voor film en gaming.
De ruimte is een 40m² groot.
Het volume zet ik nooit echt hoog , deze staat nu rond de 60-70db.
Als sub gebruik ik de B&W610
Als receiver gebruik ik nu de Denon 1500
Als rear speakers gebruik ik Technics asb 140, deze zullen nadien vervangen worden.
Als center zou ik gaan voor de HTM 72 S2, deze past net in de tv kast.


Momenteel heb ik een Denon 1500 receiver, is deze voldoende of kies ik beter voor een zwaarder type ?
Welke type B&W speaker het best passen voor enkel film te bekijken?
Indien ik voor de 805 zou kiezen, is dit dan niet een beetje overdreven ? Het zou wat zonde van het extra geld zijn moest een 606 ook al voldoende zijn.

Ik ga binnenkort nog eens al de speakers beluisteren voor ik een keuze maak maar wou eerst even jullie mening vragen. Graag daarom even aanduiden welke speaker jullie zouden kiezen voor het bekijken van films.

Alvast bedankt!
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
En waarom niet de B&W CT700? 805D3 is mooi (805S3 bestaat niet, tenzij je de oude matrix serie bedoelt), maar inderdaad een groot verschil in prijs en zeker als je deze in 5.1 of meer wil plaatsen. Die Denon 1500 kan je alvast opbergen, zeker voor de 700 en 800 reeks.
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Niet de S3 inderdaad... ik bedoel die 805 D3. (Als een mod dit ff kan aanpassen want ik kan dit blijkbaar niet)

De bedoeling is te beginnen met de fronts en de center te upgraden.
Center wordt de HTM 72.
Over de fronts twijfel ik dus nog... de 6000€ 805D3 of is een 606S2 van 750€ al voldoende. "Klein" prijsverschil om toch zeker van te zijn voor ik iets beslis 😅

Dus zeker gaan voor de Denon 700 of 800 reeks... moet ik enkel letten op aantal watt per uitgang en zijn er bepaalde merken die beter matchen bij B&W dan Denon ?
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
wat een vergelijkingen worden er hier gemaakt - tjonge jonge :rolleyes::D
om 't even wat model B&W, ze hebben liefst zoveel mogelijk stroom - komt hen altijd ten goede.
Voor het overige: gaan luisteren - als je geen verschil hoort ts een paartje van 750 euries en eentje van 6000 euries - prijs je gelukkig, letterlijk - daarover moet je niet twijfelen ;)
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Ah voila, dit verduidelijkt mijn dilemma al voor een groot stuk... de 805 kan ik al opbergen.
Heb deze al wel naast de 606 gehoord , en uiteraard klonk de 805 stukken beter maar deze zou wat overkill zijn in mijn situatie.

Blijft een 705 of 606 over , daar geraak ik wel uit.

Bedankt, topic mag toe 👍
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
als ik je nog een advies mag geven.... als het kan zorg ervoor dat de driver tweeter combinatie tusssen de front en de center hetzelfde is. Anders ga je verschillen krijgen in klankkleur wanneer iets op het scherm van links naar rechts gaat of center.. dan kan storend zijn en neemt je effe weg uit de film...
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Goed advies, wist ik niet. Bedankt!

En aangezien ik de htm72 als center ga nemen combineer ik deze dus best uit iets uit de 700 serie.

Dan zal het waarschijnlijk de 705 worden. 👍
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
En een B&W stuur je volgens mij nooit goed (genoeg) aan met een Denon receiver.
Al zal je omwille van het gaming aspect wel hdmi 2.1 verkiezen. Dan is je keuze beperkt.
Om een Denon 'op vermogen' te krijgen kan je hem het beste combineren met een extra (eind)versterker. Dan zijn ze best geschikt om lastige luidsprekers aan te sturen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: ToothLess

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
De verkoper raadde mij de Marantz SR7015 te combineren met de 705.
Binnenkort gaan beluisteren.
 

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Heb hier even mijn oud topic van onder het stof gehaald omdat ik nog een vraag heb.

Ben ondertussen al trotse eigenaar van enkele B&W's waar ik heel tevreden mee ben.
Als fronts zijn het de 705S2 geworden , de 706s2 als rear en de asw610 als sub. De receiver is een Marantz 7015 geworden.

Alleen heb ik nog geen center momenteel.... omdat men fronts slechts een kleine 4m van elkaar staan , ging volgens de verkoper een center speaker weinig toevoegen aan de filmbeleving.
Momenteel hoor ik de stemmen ook duidelijk genoeg , maar blijf toch wat piekeren of ik toch niet voor een center speaker zou gaan... gaat dit echt een groot verschil geven ?... ook al staan mijn fronts een 4tal meter van elkaar?

Ik zou dan gaan voor de htm72 s2 omdat deze compacter is en net in de tvkast past, of toch gaan voor de htm71 ? ... dilemma's 🙈

Ohja, tijdens de luistersessie heeft de verkoper het verschil laten horen met en zonder center speaker , op ook een 4m afstand en het verschil was niet echt groot.
Maar misschien lag het aan de ruimte en zou dit bij mij thuis wel duidelijk hoorbaar zijn, of hij had de instellingen wat aangepast... 🤷‍♂️.
Kortom... wat is jullie ervaring... is een center noodzakelijk voor film / gaming of niet ?

Bedankt!
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
In mijn setup is het verschil duidelijk hoorbaar. Meestal zit ik wel lichtjes schuin tov de tv.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Een center wordt soms serieus onderschat... Heel veel geluid van films/series komt uit de center omwille van de dialogen. Mijn fronts staan +/- 3.5m van elkaar en ik hoor duidelijk een verschil. Dan ga jij dit ook zeker moeten horen...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
is een center noodzakelijk voor film / gaming of niet
Voor film vind ik van wel. Center is cruciaal voor dialoog. In tegenstelling tot muziek wordt de dialoog bij film mono opgenomen en rechtstreeks naar het center kanaal gestuurd. Je kan eens navragen of de htm72 s2 timbre matched is bij je fronts.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Mja… Budget zegt natuurlijk alles. Jij bent nu bezig over enkel een beamer en versterkers voor in totaal 18k. Dan heb je nog geen boxen…

Bedoeling is beetje evenwicht te hebben in je volledige setup.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als ik perfect in het midden zit van mijn zetel, dan is een center niet nodig. Vanaf je uit het center zit, dan komen de stemmen niet meer exact uit het midden.
Dus ik zou zeggen dat een center nodig is, tenzij je altijd alleen film kijkt.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Hmm. Snap je stelling niet volledig broodro0ster broodro0ster . Bij een film kan je toch veel dialogen hebben en is dus een center eerder wel noodzakelijk? Maar als je center zet moet die voldoende power hebben. Een mini center met 2 zware fronts aan de kanten zal weinig effect hebben…
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Hmm. Snap je stelling niet volledig broodro0ster broodro0ster . Bij een film kan je toch veel dialogen hebben en is dus een center eerder wel noodzakelijk? Maar als je center zet moet die voldoende power hebben. Een mini center met 2 zware fronts aan de kanten zal weinig effect hebben…
Als je fronts perfect zijn afgeregeld en je zit perfect in het midden tussen de speakers, dan heb je een phantom center. Dan lijkt het geluid uit de center te komen terwijl er geen is. Maar schuif 1 meter op in de zetel, dan is het omzeep.