• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Bureel & Desktop

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Omdat thuiswerken nu toch wel de nieuwe norm word hebben we eerder deze maand besloten om het bureel een flinke upgrade te geven.
De oude ikea Billy boekenkasten en bureau gaan eruit en worden vervangen door op maat gemaakt meubilair inclusief een standing desk :).

Volgende stap is om de huidige PC ook te vervangen. Deze wordt momenteel voornamelijk gebruikt om administratieve taken op uit te voeren en films te bewerken.

De nieuwe PC zou ik echter ook gebruiken als m'n dagelijks werkstation voor het werk.

vraag is nu welke PC ik beste kan kopen.

Oorspronkelijk was ik van plan een AiO te kopen. Mn voorkeur ging lichtjes uit naar de nieuwe 27' Apple.
Maar ik begin te twijfelen. Met name de ultra wide 49' monitoren lijken me echt super - zeker voor werk doeleinden.

Ik heb geen uitgesproken voorkeur voor een bepaald merk of type maar moet wel zo goed als mogelijk aansluiten op m'n verwachtingen:

1) budget: 2500 Euro
2) gebruik: kantoor werk 90% & film bewerken 10%. OP kantoor is alles Windows/microsoft.
=> die zin is een ultra wide de max, denk ik, outlook, teams, web browser en main app allemaal open naast elkaar op een scherm :)
3) looks zijn zeer belangrijk. Het moet allemaal wel wat strak en premium zijn. Beeldscherm vind ik heel belangrijk, zit er ten slotte een ganse dag naar te kijken.
4) Moet zo stil mogelijk zijn, liefst geen geluid maken.
5) diskspace is nie belangrijk - heb een Nas
6) spul mag best wel wat power hebben, sommige powerbi's en exel makro's op het werk durven wel eens haperen op m'n laptop - maar ik ben geen gamer.

Hebben jullie ervaring met de nieuwe 27' Mac of een 49' ultra wide monitor, laat dan iets weten?
Vroeg me ook af of je een laptop middels een enkele usb-c kabel kunt verbinden met monitor, muis en toetsenbord? ik ga er dan vanuit dat je Muis en toetsenbord via usb dongle op je sherm met de laptop communiceren over de USB-C aansluiting.
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Denk eerder dat ”rommeliger “ werkt met al die vensters open en zou eerder opteren voor een multiscreen set up zodat je uw werkscherm hebt als hoofdscherm en dan eventueel nog 1 of 2 andere schermen waar je dan de rest op kunt “parkeren”
Kan wel ergens begrijpen dat zo één scherm mooier overkomt maar echt handig ???


(zo werk ik op mijne gewone pc met 3 schermen .Outlook opent op één scherm maar documenten die ik dan open gaan open op mijn hoofdscherm die recht voor mij staat .Gebruik hem nu minder dan vroeger maar dat werkte zo wel prettig ook met tekenprogramma waar je de werkbalken kan loskoppelen en dan verslepen naar uw ander scherm zodat uw tekenblad mooi proper blijft ...)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Je kunt op zo'n 49" wel opdelen is virtuele schermen, dus rommeliger is het is het zeker niet als je dat doet.

49" ultrawide is wel de max, maar neem zeker eentje met 1440p resolutie en geen 1080p. 1080p gaat er pixelated uitzien als je daar op gaat werken.
Zie je zelfbouw zitten? Want dan zou je voor een ITX systeempje kunnen gaan met 49" monitor. Zo'n ITX systeem pakt niet veel plaats in op een bureau.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik heb op het werk 2 schermen en ik had thuis een Ulrawide 😢 en ik vind dat een Ultrawide toch handiger werkt dan 2 schermen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ultrawide geniet ook m’n voorkeur. Thx. Voor de tip om een 1440p resolutie te nemen, zal eens nakijken welke
Zelfbouw zie ik niet zitten. De pc zal in een kast worden opgeborgen en niet zichtbaar zijn.
Ik wil nu ook niet direct een bakbeest gaan kopen, dus een mini pc of een kleine behuizing is wel aangewezen.
In combinatie met een ultrawide monitor zou een iMac wel afvallen - denk ik toch daar de looks dan veel minder meespelen.

de vraag is wel welke processor, en grafische kaart ik zou nodig hebben om alle vlot en netjes aan te sturen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Een ITX pc is een mini PC :) Hier zie je zo'n aantal cases:

Voor kantoorwerk heb je niet veel nodig, maar voor videobewerking heb je wel redelijk wat power nodig. En zelfbouw geeft altijd meer value for money, maar ik snap dat je dat niet ziet zitten.
Is het een open kast? Want een PC heeft wel verse lucht nodig om correct te functioneren.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Beide hebben voordelen... Als je maar 1 pc hebt ga je voor een groot scherm. Bij meerdere pc’s of laptops ga je voor 2 of 3 schermen imo. Met een hdmi switch kan je dan snel wisselen tussen de schermen.

Ik ben zelf ook aan kijken voor zit-sta desk. Niet goedkoop maar als jij die volledig op maat laat maken zal dat allicht nog duurder zijn 😳

Als alles windows/Microsoft moet zijn is een imac toch geen optie? Zeker niet tegen wanneer jij er 1 zal kopen want dan zal die allicht ook een(upgraded?) M1 cpu hebben...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ze is gesloten, maar er zullen wel ventilatie openingen in worden voorzien. Kwa vormgeving zit die itx wel goed. Zou ik een aparte kaart nodig hebben of niet?

Zo een ultra wilde monitor is toch al heel wat pixels, en ja het is maar kantoorwerk.. maar ik zou wel graag hebben dat alles heel vlotjes loopt als ik iets verplaats of apps open en sluit moet het snel gaan :)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Beide hebben voordelen... Als je maar 1 pc hebt ga je voor een groot scherm. Bij meerdere pc’s of laptops ga je voor 2 of 3 schermen imo. Met een hdmi switch kan je dan snel wisselen tussen de schermen.

Ik ben zelf ook aan kijken voor zit-sta desk. Niet goedkoop maar als jij die volledig op maat laat maken zal dat allicht nog duurder zijn 😳

Als alles windows/Microsoft moet zijn is een imac toch geen optie? Zeker niet tegen wanneer jij er 1 zal kopen want dan zal die allicht ook een(upgraded?) M1 cpu hebben...
Das waar, maar is wel leuk als je kan afwisselen tussen zitten en rechtstaan, bij name bij presentaties vind ik het beter om rechtop achter je pc te kunnen staan...

‘de firma waar wij mee werken gebruikt onderstellen van du pond: https://www.du-pont.be/catalogen/bureau-onderstellen.pdf
Das een groothandel maar ik denk dat je er ook terechtkunnen als particulier.

bij ons kombineren ze dat onderstel met een massief eiken bureaublad, maar je zou het ook kunnen kombineren met een Ikea blad, of een blad van du-pond zelf.alles kan dus...

een onderstel voor zit sta bereau heb je al voor 400 euro.. de rest kies je zelf...’
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Als alles windows/Microsoft moet zijn is een imac toch geen optie? Zeker niet tegen wanneer jij er 1 zal kopen want dan zal die allicht ook een(upgraded?) M1 cpu hebben...

De klopt, maar ik vind de iMac 2020 27’ een mooi toestel, de monitor is in aluminium en heel mooi, al bij al is ie nog relatief goedkoop.
Probleem is echter het os :).. je zou het er kunnen afsmijten .. maar dan its weer teveel gedoe...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Sommige CPU's hebben een ingebouwde GPU om beeld weer te geven, maar sommige hebben geen onboard GPU en dan moet je een basis kaartje steken. Zeker voor zo’n scherm. Vroeger had je een nvidia 1650 voor 180euro en das is perfect voor zo’n scherm. Maar nu betaal je daar het dubbele voor. De GPU prijzen zijn gek momenteel...
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Kan je zelfs goedkoper krijgen bij vdb 😉

 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Is wel een 70 Hz paneel, geen idee of je dan niet beter voor een 144 Hz exemplaar kan gaan.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Is wel een 70 Hz paneel, geen idee of je dan niet beter voor een 144 Hz exemplaar kan gaan.

heb me dat ook afgevraagd... maar zal je het verschil merken voor kantoor werk? Is dat niet vnml. Iets voor games?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ja 144hz heeft minder nut voor dergelijke zaken. Mijn werk monitor is 60hz, sim rig is 75hz en game monitor is 165hz. Ik heb pas nood aan 60hz+ voor te gamen of te dimmen. Voor dagelijks gebruik is het meestal statisch beeld en dan doet het weinig.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri and Stiibun

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als je zoiets koopt en je doet daar nog een tweedehands videokaart bij, dan heb je een heel goed systeem dat 95% van alle kant en klare systemen overtreft.

Die CPU heeft een onboard GPU chip, dus je zou zelfs kunnen proberen zonder dedicated GPU.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
En die stock koeler die bij de CPU zit zal ook wel voldoen voor de taken die je er mee wilt uitvoeren.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Inderdaad. Optioneel kan er wel een stiller koeler opgezet worden indien je dat wenst.