• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Cinedream/Home@The movies Home Cinema Happening 22-23 Okt 2016

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
broodro0ster zei:
Ik ga wellicht zondagnamiddag.
Als het zondag bij BNB niet uitloopt, is de kans groot dit ik langs kom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
sniklaas <-> wijnegem, da's maar een half uurken dus 'k ga toch trachten om eens te passeren aldaar ook zenne
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Ik zie nu pas dat de locatie ergens anders is :). Zou wel willen gaan, maar voor het 3e jaar op rij bezig met de bouwwerken
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Ik probeer op zaterdag te gaan, zondag al naar FACTS..plezant weekendje
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
zaterdag opt gemakske eens gaan zien se.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben vandaag langsgeweest. Hierbij in het kort mijn ervaringen.

Epson tw7300 & tw9300</strong> Twee heel mooie projectoren, zowel qua vormgeving als het plaatje dat ze neerzetten. In "normale" scènes met veel licht en contrast haalde ik ze niet uit elkaar. Wanneer het een donkere scène betreft, merk je wel duidelijk dat de TW9300 beter is als zijn kleine broer. De zwartwaardes zijn een stuk beter op de TW9300. Dit merk je overigens ook aan de zwarte (grijze) balken boven en onder het scherm bij 21:9 materiaal.

JVC RS400 & JVC RS500 Met de beste wil van de wereld kon ik hier geen verschil in vinden. Ik heb er een hele tijd naar staan kijken, maar als er al verschil was, was het moeilijk te zeggen welke van de 2 het "betere" beeld gaf. Naar verluidt zouden ze trouwens niet op hun juiste plaats gestaan hebben (de projectornaam staat op de sokkel) en ze zouden dus blijkbaar onderling verwisseld zijn. In een rechtstreekse vergelijking met de Epson TW9300, vond ik de JVC (RS400/RS500) winnen. Overall vond ik het plaatje iets contrastrijker, filmischer en scherper.

Sony vw320 & vw550 Toen ik er was, speelde op deze projectoren enkel de demo van Samsara. Met dit materiaal kon ik weer met de beste wil van de wereld geen verschil merken tussen de twee projectoren. Wellicht dat dit met "gewoon" filmmateriaal wel het geval is. Dat ze native 4k zijn, zie je wel in de scherpte... Ultra short throw projectoren Aangenaam van verrast. Met een projectieafstand van 60cm, weten deze projectoren een heel mooi beeld weer te geven. Scoorde voor mij boven verwachting. De goedkope Optoma moest wat mij betreft niet veel onder doen voor zijn veel duurdere concurrent (weet niet meer juist welke er stond te spelen.)

Sony HW45 & HW65 Een van de twee stond te spelen in een niet-verduisterde kamer boven, weinig over te zeggen dus.

JVC Z1 Wat een pareltje! Inderdaad de eyecatcher van de show, maar uiteraard VER boven budget
263a.png
De barco die boven in een niet-verduisterde ruimte stond te spelen, deed het overigens ook niet onaardig.

<strong>Xtrem screen
De JVC's, Sony's en Epson's speelden allemaal op een scherm van xtrem screen met 0.9 gain. Over het algemeen vond ik het beeld hierop zéér netjes, maar er is mij toch iets negatiefs opgevallen. Ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven, maar in de lichtere scènes zag ik een soort van "waas" op het scherm. Alsof het doek lichtjes vettig was en het beeld verkeerd weerkaatste. Dit was enkel te zien in lichte beelden, van dichtbij viel het meer op dan verderaf. Ik zag het overigens op alle schermen, het lag dus echt aan de schermen. Iemand die dit ook heeft opgemerkt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Dit weekend is het zover, de jaarlijkse hoogmis in België voor wat betreft home cinema. Cinedream was voor deze editie afgezakt naar Antwerpen ipv Mechelen.

Aangezien ik dit weekend nog andere verplichten had, kon ik maar een 2 tal uur op de beurs doorbrengen. Ik wou alle beamers bekijken, de verschillende ruimtes aan doen en ook 1 van de voorstellingen bijwonen. Geen tijd te verliezen dus!

Om 10u aangekomen in Antwerpen. De locatie was makkelijk te vinden. Vooraan stond een eettentje om de hongerigen van spijzen te voorzien. We zijn meteen naar binnen gegaan omdat de nieuwsgierigheid te groot was om nog langer te wachten.

Aan het onthaal kan je laten registreren en meteen meedoen om een aantal prijzen te winnen. Ik heb niet gezien welke dat juist allemaal zijn. Je krijgt een boekje met info en alle acties tijdens de beurs, deze zagen er zeer mooi uit.

JVC Z1 4K projector</strong> Ik ben meteen rechtdoor gegaan. Ik hoorde de knallen en effecten van Oblivion op de achtergrond. Al snel bleek ik in de zaal beland te zijn met de JVC Z1 4K laserprojector. Even nagevraagd en ja het ging dus om een standaard blu ray. Van zo een mooi plaatje begin je spontaan te twijfelen. Wat me ook opviel was het geluid. Dit was zo perfect in balans. Krachtig, perfecte akoestiek en zonder overdreven hoog te staan in volume. De zaal zelf was donker waardoor je niet makkelijk kon zien welke apparatuur er staat. Het was een setup met SVS speakers, 2 fronts, 2 bookshelfs en 2x een pb 13 ultra. Mooi spul, maar ze speelden sterk boven het niveau van wat ik er van gewoon was.

Werner was zo vriendelijk om me het geheim achter de opstelling te laten zien. Dit was een speciale ruimte ingericht met wanden die volledig absorberen. Achteraan stond er een Trigon installatie om alles te meten zodat alles perfect afgesteld stond. Die Trigon leek me wel iets, echter een beetje boven mijn budget een kleine auto zoals er perfect verwoord werd.

Beamers op een rij De ruimte ernaast was vrij breed met allemaal beamers naast elkaar. De sony 4k beamers stonden er opgesteld. Deze gaven een mooi plaatje. Echter het scherm was volgens mij een pak kleiner dan vorige edities. Ik vond het minder spectaculair dan vorige keer overkomen. 4K komt tot zijn recht op grotere schermen.

Daarnaast stonden beamers van JVC. Deze leverde een mooi beeld zonder meer. De drang was te groot om meteen naar de epsons te gaan. Deze zijn tochwel iets budgetvriendelijker en hoeven weinig onder te doen.

Op het einde stonden de 2 epsons : de TW 7300 en TW 9300 waar de laatste tijd al veel over gesproken is. Eindelijk kon ze eens van dichtbij bewonderen. Ze stonden naast elkaar, met identiek dezelfde beelden.

Allebei leveren een mooi beeld. Als je ze niet naast elkaar zou zetten denk ik dat de verschillen minder opvallen, maar ze zijn er toch. Ik begon met de zwarte balken met elkaar te vergelijken. Het verschil tussen beiden is dag en nacht. De 9300 heeft effectief een veel hogere contrastwaarde.

Het beeld uit de 7300 had een gelere tint. De 9300 toonde zichzelf neutraler. Duidelijker scherper, meer zwartwaarde. Meer beeldiepte. Indrukwekkend. Indien het extra budget het toelaat, is de 9300 zeker de betere keuze. Aangezien mijn projector aan vervanging toe was was de keuze dan snel gemaakt.

Beamer in een tv kastje Naast deze ruimte stonden de 'short throw beamers. Een tv kastje met een beamer in. Het scherm zelf was precies een gigantische televisie. Makkelijk in plaatsing en wat een gigantisch mooi beeld. Eigenlijk is dit een ideale oplossing als je in je woonkamer projectie wil doen zonder je aan het plafond een beamer wil hangen. Eerste keer dat ik zoiets zag. Ik plofte me neer in van die makkelijke home cinema seats. Meteen begon er een massage. Of het nu massage was of een shakersysteem op basis van de film kon ik nu niet zeggen, ik gok het eerste
263a.png


We gaan naar boven ! Na al dit moois te mogen aanschouwen was het tijd om de bovenverdieping aan te doen. Verschillende zaaltjes : Eentje met een concert met grote tvs en een volledige surround installatie. Een grote zaal met klipsch speakers

Een zaal met een dolby atmos systeem. Katniss Everdeen deed haar best om vanuit alle hoeken van de kamer je toe te schreeuwen. Een mooi geluid, maar persoonlijk, de eerste zaal met de JVC laserbeamer deed het een pak beter.

Het eerste uur was snel voorbij.

Sessie Akoestiek Ik had ingeschreven voor de akoestiek sessie door Frank van Artnovion.

Frank verwelkomde alle bezoekers en vroeg waar de voorkeuren naar gingen. De meeste interesse ging uit naar HT en Hifi in de woonkamer.

Er werd toegelicht wat geluid juist was.

Hij vertelde over de Artnovion applicatie die beschikbaar is voor IOS. Op basis van die metingen zou je dan kunnen zien welke panelen het meest geschikt voor je zijn.

Een uitgebreide uitleg over de juiste plaatsing van je speakers. Als je speaker fout staat, heb je standaard al een probleem.

Voor je ruimte moet je vermijden dat je lengte, breedte en hoogte veelvouden van elkaar zijn. Deze golven zouden elkaar teveel versterken waardoor het zeer moeilijk is om nog een goed geluid in deze ruimte te krijgen

Reflectie punten zoeken Met een zaklamp op de luidspreker kan je zien waar de eerste reflectiepunt is op de muur. Het is enorm belangrijk om dit aan te pakken. Je raam, muur, deur reflecteren. Een aandachtige luisteraar merkte op : wat met surround systemen. Meerdere speakers, dus meerdere eerste reflectiepunten. Hij gaf dat je voornamelijk rekening moet houden met de frontspeakers, deze geven het meeste geluid weer.

Dippen en Pieken

'Dempen' : hoe wat waar en zeker niet teveel. Muziek is energie, neem zeker niet alles weg want dan blijft er een mat levenloos geluid over. Best de energie behouden want dit is het boeiende van de muziek.

Absorptie is wel nodig om bijv. galm weg te werken. Nagalmtijd RT60 kan je meten met een ballon. Wat hij ook even voordeed.

Volgens de THX normen is een nagalm van 0,4 ideaal Voor een hifi concert 0,55 a 0,6.

Veel films bevatten muziek, je zoekt daar best de gouden middenweg. Hij had de voorkeur voor 0,6, je kan later nog altijd extra dempen. Extra energie inblazen is een pak moeilijker.

Hun oplossingen : <strong>
Hij liet een aantal panelen zijn die je via Cinedream kan aanschaffen. Er kwam een vraag naar de prijs : voor we deze te horen kregen een verhaal over hoe deze gemaakt worden. De panelen ondergaan een verschillend proces. Bij het Sahara paneel neemt een bevallige Portugese dame deze verschillende malen onder handen met schuurpapier waardoor deze perfect gelakt kan worden in een kleur naar keuze. Goedkoop zijn de panelen niet, onbetaalbaar evenmin. De klant kan kiezen welke kleur motief hij in zijn panelen wil. Het doel zou zijn om een aantal sets op de markt te brengen. Meer info volgt.

Ze hebben een nieuwe lijn akoestische panelen waarmee je de absorptieniveaus kan aanpassen door middel van een knopje te verschuiven. Je zou dan simpel je akoestiek kunnen finetunen wanneer je film bekijkt of muziek beluistert.

Ondertussen was het tijd om te vertrekken. Het was weeral eens de moeite waard. Bedankt aan de inrichtende macht om er zoveel tijd en energie in te stoppen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Wat betreft de Ultra-short throw opstelling toch even een kanttekening maken; De "goedkope"/perfect gekalibreerde/ optoma (bij de massagestoelen) was gekoppeld aan een projectiescherm van +-5000€, terwijl de /niet gekalibreerde/ Sim2 van 14000€ gekoppeld was aan een scherm van +-800€; Pas op, ik vond het ook wel indrukwekkend wat de optoma bracht...maar denk niet dat je dat kan bereiken als je de schermen van beide opstellingen wisselt :p

Verder was ik vooral geïnteresseerd in de Epson 7300, was wel dik in orde van beeld..maar zoals hierboven al aangegeven, er is wel duidelijk nog een verschil met de 9300. Die laatste heeft idd betere zwartwaarden en leek op de een of andere manier toch ook altijd scherper. Mensen die de centen over hebben zou ik zeker in de richting van de 9300 duwen; Voor mezelf helaas geen optie
1f604.png


Verder was het beetje jammer dat de Sony HW65 in een minder verduisterde ruimte stond boven; Zou was het moeilijk om ergens een vergelijk te maken met de Epsons; Maar alle begrip hiervoor, gezien het geen 4k of 4k enhanced toestel is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Heeft er dan niemand het schokken van het beeld van de sim2 gezien? Tijdens die afdaling met dat snowboard kon je het niet missen ... Eerlijk gezegd vond ik de optoma ook beter van beeld ondanks dat deze groter projecteerde dan de sim2.

Nu nog effe wachten op de 4K uhd uitvoering en dan kan den tv weg.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Die Optoma, is dat eigenlijk 60cm tot de achterkant van het toestel (dus in een standaard kastmaat)? Dat zou willen zeggen dat je die eigenlijk in een standaard meubel kan inbouwen. (ik ben deze keer niet geweest, maar volgens mij stond die vorig jaar ook gewoon ingebouwd in een kast?)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Zat inderdaad in zo een tv kastje, was wel knap. Maar tegenwoordig zoveel alternatief. Scherm is ook te groot voor de gemiddelde woonkamer denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Zeeman zei:
Zat inderdaad in zo een tv kastje, was wel knap. Maar tegenwoordig zoveel alternatief. Scherm is ook te groot voor de gemiddelde woonkamer denk ik.
Met de opkomst van OLED zijn er inderdaad al veel alternatieven, maar voor 65" zit je dan nog steeds op 7000 euro (en voor 77" op 20000 euro). Ik ken nu al een aantal mensen waarbij de beamer heel ongelukkig in de woonkamer wordt geplaatst (op salontafel, achteraan vlak achter de zetel, ...) waarbij ze dus ofwel kabels door het centrum hebben lopen ofwel een ventilator in hun hals voelen blazen.

Voor die mensen is zo'n short throw projector toch echt wel ideaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

cinedream

Dealer
Dealer
21 feb 2013
66
4
12
Zeeman zei:
Beamers op een rij De ruimte ernaast was vrij breed met allemaal beamers naast elkaar. De sony 4k beamers stonden er opgesteld. Deze gaven een mooi plaatje. Echter het scherm was volgens mij een pak kleiner dan vorige edities. Ik vond het minder spectaculair dan vorige keer overkomen. 4K komt tot zijn recht op grotere schermen.
Inderdaad niet hetzelfde formaat dan vorig jaar , zelfs 10 cm breder
1f609.png
nl 2m50 just so you know
263a.png
en het scherm in de grote ruimte was nu 3 meter ipv 2m70.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
D

Deleted member 69

Guest
Vorog jaar was ik er niet. In het jaar dat de Epson 9200 uit was. 4K Sony was net uit en er was een aparte ruimte met groot scherm . Een demo film en skyfall draaide daarop. Dat beeld op de demofilm was top knapper zelfs dan wat ik nu gezien had.

Denk dat thuis de beamers er nog anders gaan uitzien als je een volledige film bekeken hebt. Ik kijk er naar uit om met men nieuw speelgoed aan de slag te gaan. Sinterklaas komt wat vroeger dit jaar
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Even ter info voor mensen die op de beurs waren en keken naar de de mooie beelden van SAMSARA in 4k...hier kan je de trailer downloaden
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: