• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Cloud Storage

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
geeft er iemand ervaring met cloud storage? Ik zou graag m’n data in cloud hebben staan en dan synchroniseren met men synology nas.
Iemand ervaring met dergelijke setup of zijn er betere alternatieven?

ben aan het kijken naar dropbox, iCloud, MS OneDrive of Google drive...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik heb op m'n Synology NAS een backup jobke staan naar een kleine Google Drive.
Als je de Synology wil gebruiken moet je effe kijken wat kan. iCloud gaat dus alvast niet zo evident zijn qua integratie.
Zoals je op je NAS kan zien zijn er vele ondersteunde providers.
 

cfgr@home

Member
27 dec 2020
46
6
13
71
Ik ben afgestapt van de "cloud" via Internet en heb mijn eigen lokale 'cloud' opgezet met een 'afgedankte' Pentium4 PC met een Tiny W7 OS op SSD 60GB + 4 x 1T sata drive via externe USB 3.0. Die zijn via het huisLAN gedeeld met alle andere stuff in huis. Ik gebruik die als "NAS" en Back-upserver. Zonder scherm, muis of klavier maar wel met teamviewer zodat ik vanaf elk andere PC of tablet de PC kan overnemen indien dit nodig mocht zijn. Alles is "gestript" uit de Windows OS zodat deze senior PC nog best snel is. Via softjes zoals Macrium kan je alle mogelijke automatische syncs opzetten met scripts etc mocht het nodig blijken, maar ik doe gewoon elke maandag een "rondje back-uppen". Op die PC draait ook een supereenvoudige FTP-server voor uitwisselen van data van de smartphone/tablet via WIFI. Muziek, foto's, teksten en video zijn simpel aan te roepen vanuit softjes als Kodi, VLC, Billyplayer, Winamp, Sumatra en MPC-HT op de PC's en MX player op de smartphones en tablets. :)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik heb op m'n Synology NAS een backup jobke staan naar een kleine Google Drive.
Als je de Synology wil gebruiken moet je effe kijken wat kan. iCloud gaat dus alvast niet zo evident zijn qua integratie.
Zoals je op je NAS kan zien zijn er vele ondersteunde providers.
Thx. Heb idd Bemerkt dat iCloud er nie tussen staat. Dus die valt af. Dan hebben we nog Google, dropbox en OneDrive...

weet er iemand of je bidirectioneel kan synchroniseren tussn je nas en Cloud?
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik ben afgestapt van de "cloud" via Internet en heb mijn eigen lokale 'cloud' opgezet met een 'afgedankte' Pentium4 PC met een Tiny W7 OS op SSD 60GB + 4 x 1T sata drive via externe USB 3.0. Die zijn via het huisLAN gedeeld met alle andere stuff in huis. Ik gebruik die als "NAS" en Back-upserver. Zonder scherm, muis of klavier maar wel met teamviewer zodat ik vanaf elk andere PC of tablet de PC kan overnemen indien dit nodig mocht zijn. Alles is "gestript" uit de Windows OS zodat deze senior PC nog best snel is. Via softjes zoals Macrium kan je alle mogelijke automatische syncs opzetten met scripts etc mocht het nodig blijken, maar ik doe gewoon elke maandag een "rondje back-uppen". Op die PC draait ook een supereenvoudige FTP-server voor uitwisselen van data van de smartphone/tablet via WIFI. Muziek, foto's, teksten en video zijn simpel aan te roepen vanuit softjes als Kodi, VLC, Billyplayer, Winamp, Sumatra en MPC-HT op de PC's en MX player op de smartphones en tablets. :)
Thx. Maar ik wil net naar cloud voor extra beveiliging. M’n data staat nu ook op m’n nas, maar als die het begeeft ben ik wel alles kwijt. Ik heb een backup op aparte schijf die bij m’n broer ligt maar is omslachtig.
 
Laatst bewerkt:

cfgr@home

Member
27 dec 2020
46
6
13
71
Thx. Maar ik wil net naar cloud voor extra beveiliging. M’n dat staat nu ook op m’n nas, maar als die het begeeft ben ik wel alles kwijt. Ik heb een backup op aparte schijf die bij m’n broer ligt maar is omslachtig.
Ik heb ALLES meervoudig in kopie thuis nu. Ik ben ooit al wat kwijtgespeeld in de "cloud" - een aantal foto's die ik niet meer kon openen wegens corrupt. Sindsdien ben ik gestopt met uithuizige opslag. Ik heb zowel plain back-ups als encrypted versies. Allemaal extern via USB 3. En dit is de 'beveiligde' drive. Ewent EW7040
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Thx. Heb idd Hemert dat iCloud er nie tussen staat. Dus die valt af. Dan hebben we nog Google, dropbox en OneDrive...

weet er iemand of je bidirectioneel kan synchroniseren tussn je nas en Cloud?
Natuurlijk.


Mischien wat experimenteren met het 2-way sync aspect. Ik gebruik het echt in BACKUP "mode"
Ik gebruik dus niet de DSM-applicatie "CloudSync" maar Hyperbackup om dat te realiseren.
Maar het is allemaal best flexibel.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Thx. Denk voor de ms OneDrive te gaan. Na wat gegoogle is het eigenlijk een no-brainer..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Als het puur voor backup is kan je ook altijd naar Synology’s eigen C2 kijken. Zelf doe ik een backup van de belangrijkste zaken naar Wasabi en dat komt aan 5,99$ per maand voor 1TB ruimte.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Heb de OneDrive genomen. Leek me de beste optie. We zijn een gezin van 4.
Met onedrive krijg je per gezinslid 1TB opslag + Office 365 licentie. En dit voor 8 euro per maand. Je mag bovendien de licentie delen met andere mensen, zo kan je dus de kosten verder drukken.

ik heb het als volgt ingesteld:

1. Mijn Nas blijft primair doel van my documents folder in Windows. Dit maakt alles lekker snel en houd de boel enigszins simpel.
2. De Nas synchroniseerd de data met onedrive. Dit continue en bidirectioneel. Onedrive bied beveiliging tegen randsomware
3. Ik neem eens per maand een offline backup naar een usb disk.

voor 8 euro per maand + prijs van een losse usb disk is al m’n persoonlijke data volledig beveiligd en overal en altijd toegankelijk. Als surplus heeft iedereen nu een Office 365 licentie, met twee schoolgaande kinderen is dat wel mooi meegenomen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Heb de OneDrive genomen. Leek me de beste optie. We zijn een gezin van 4.
Met onedrive krijg je per gezinslid 1TB opslag + Office 365 licentie. En dit voor 8 euro per maand. Je mag bovendien de licentie delen met andere mensen, zo kan je dus de kosten verder drukken.

ik heb het als volgt ingesteld:

1. Mijn Nas blijft primair doel van my documents folder in Windows. Dit maakt alles lekker snel en houd de boel enigszins simpel.
2. De Nas synchroniseerd de data met onedrive. Dit continue en bidirectioneel. Onedrive bied beveiliging tegen randsomware
3. Ik neem eens per maand een offline backup naar een usb disk.

voor 8 euro per maand + prijs van een losse usb disk is al m’n persoonlijke data volledig beveiligd en overal en altijd toegankelijk. Als surplus heeft iedereen nu een Office 365 licentie, met twee schoolgaande kinderen is dat wel mooi meegenomen.
Ja, als je MS Office ook nodig hebt, dan lijkt me dit de meest voordelige optie.
Ik er dringend ook eens werk van maken om een sync op te zetten voor m'n belangrijke documenten.