• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Crossovers instellen

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik denk dat buddha en ik verkeerd bezig waren :p

Je kan de crossover instellen per : - fronts - center - surround - surround back

Daarnaats kun je ook LPF for LFE instellen En daarnaast kan ik ook nog eens op de suib zelf instellen

Nu stond de sub zelf op 0 (dus helemaal open) fronts, center en surrounds op 80 van de xtz en de lpf for lfe ook op 80

Maar ik lees nu net dat lpf for lfe is hoever het lfe kanaal mag meegeven Die staat standaard op 120 hz Maar vermits we 80 instelden, mis ik dan niet wat tss 80 enb 120? Misschien ook daar een stuk schuld

Nu met mijn focals Staat de sub open fronts 60 center 80 surround 120 en surround back 80

Op hoeveel moet lpf for lfe dan staan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
JA, wat moet je dan volgen 120 of 80 lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
LPF = Low Pass Filter (for LFE) , alles BOVEN de ingestelde waarde gaat verloren/weggegooid worden.

Enkel van toepassing voor het .1-channel zeg maar ! Heeft niets te maken met "Crossover" settings voor fronts/center/rears/ whatever in de processor.

...en bijgevolg als je in de film-mix kijkt zit er op het .1-kanaal voornamelijk SUBWOOFER-geweld en eigenlijk nooit frequenties van pakweg 100Hz of 120Hz


Als een film-mix door de engineers vb tijdens een heftige scene ook 40Hz naar je fronts gaat sturen gaat die door de "klassieke" X-over setting mee naar je SUB worden gegooid. (wel volgens X-over "slope" van 24/48dB/octaaf) Als de engineers afmixen en ze duwen iets van 100Hz specifiek op het .1/LFE kanaal en je hebt de instelling staan op 80Hz ben je inderdaad wat info *kwijt* , alhoewel dit ook geen "brick-wall" filter is maar ook volgens een "slope"

Ik zeg het : belangrijk is te begrijpen dat deze setting enkel invloed heeft op het .1/LFE kanaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja, das duidelijk nu
263a.png
MAar hoe zet je hem best dan. Dan toch best op 120 voor IF er iets van 100 op het .1 kanaal komt niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Skank zei:
Ja, das duidelijk nu
263a.png
MAar hoe zet je hem best dan. Dan toch best op 120 voor IF er iets van 100 op het .1 kanaal komt niet?
Ja, gewoon vol "open" op 120Hz zetten en verder nooit aankomen. Het .1-channel zal nooit info bevatten dat nog maar in de buurt gaat komen van 120Hz .... Het is nu eenmaal "de standaard" dat het LFE-kanaal tot 120Hz *kan* bevatten.


---- In 5.1 content, there is an additional bass-only track called the LFE track. This is not played from the main speakers, but only from the subwoofer. This track is authored to have content up to 120 Hz and so the filter in the AVR called LFE Lowpass should be set to 120 Hz. Always. It is a mistake for AVR makers to even make this an option as it has nothing to do with bass management. ----
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Bij mij staat de sub crossover gewoon op "bypass" en wordt alles geregeld via de avr.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wat Jan zegt. LFP for LFE altijd op 120hz zetten. Heeft niks te maken met crossovers tussen speakers en sub.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Ben ook bezig mijn afstellen vd luidsprekers en vroeg me af of ik best mijn gecalibreerde crossover settings hou, of toch maar zelf instel;

Na calibratie krijg ik volgende resultaten: Front staat op 40Hz en center ook, surrounds staan op 70hz LPF van sub op 120Hz

Echter volgens mijn manual heeft men front min frecuency van 45 hz, center min 75hz en surrounds min 80hz; Heb al gelezen dat je daar om goed te zijn best nog eens een 10à 15 Hz bijlapt; Is dat correct?

Bonusvraag: Na calibratie blijkt afstaand front let 3m en front right 0.3m, aan wat ligt zoiets dan?
saint.png


Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik had juist een hele uitleg getypt in uw topic, maar dat topic was blijkbaar ondertussen verwijderd.

De software van uw Onkyo zet dat op 40hz = Large.. dat is iets wat ze vaak standaard doen, terwijl daar eigenlijk geen echte reden toe is.

Een goed begin is 80hz nemen (=THX standaard) en dan kijken of het beter is. Zelf staan mijn fronts/center op 60 of 80hz en mijn surrounds op 100hz - alles daaronder gaat naar de subwoofers.

Dat is een beetje een trial & error of je moet kunnen meten met vb een umik-1.

Cramer zei:
Bonusvraag: Na calibratie blijkt afstaand front let 3m en front right 0.3m, aan wat ligt zoiets dan?
Dat heeft te maken met de tijdsmeting - dus de tijd tussen het versturen van dat sjierpend geluid van de receiver en het ontvangen via de microfoon - daarom dat die meting ook nooit 100% is en het ook geen nut heeft deze manueel te fixen. Daar zijn verschillende factoren wat daar in mee spelen.

Nu, een verschil van 2,7m is wel erg veel. Misschien moet je de calibratie toch eens herdoen om te kijken of er niet iets fout is gelopen? Het moet absoluut stil zijn tijdens het meten, anders kan je de calibratie misschien in de war brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Excuses voor de verhuis, dacht plots bij mezelf dat het mss beter kon aansluiten op dit topic
1f607.png
Alvast dikke merci voor het duidelijk antwoord! Had al vermoeden dat die 40 wat laag was; Mss nog 1 vraagje: dienen de front en center zelfde crossover-setting te hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
luckske zei:
Ik had juist een hele uitleg getypt in uw topic, maar dat topic was blijkbaar ondertussen verwijderd.

De software van uw Onkyo zet dat op 40hz = Large.. dat is iets wat ze vaak standaard doen, terwijl daar eigenlijk geen echte reden toe is.

Een goed begin is 80hz nemen (=THX standaard) en dan kijken of het beter is. Zelf staan mijn fronts/center op 60 of 80hz en mijn surrounds op 100hz - alles daaronder gaat naar de subwoofers.

Dat is een beetje een trial & error of je moet kunnen meten met vb een umik-1.

Dat heeft te maken met de tijdsmeting - dus de tijd tussen het versturen van dat sjierpend geluid van de receiver en het ontvangen via de microfoon - daarom dat die meting ook nooit 100% is en het ook geen nut heeft deze manueel te fixen. Daar zijn verschillende factoren wat daar in mee spelen. Nu, een verschil van 2,7m is wel erg veel. Misschien moet je de calibratie toch eens herdoen om te kijken of er niet iets fout is gelopen? Het moet absoluut stil zijn tijdens het meten, anders kan je de calibratie misschien in de war brengen.
Bij mij had dit dus wel verschil. Ik had een verschil van 10-15cm en mijn geluidsbeeld trok naar links in stereo. Ik heb dan voor beide speakers de afstanden gelijk gezet (gemiddelde genomen) en de stemmen stonden pal in het midden. Een met Rik getest en die ervaarde hetzelfde. Op voorwaarde dat de front L en R speakers dan wel even ver van de MLP staan :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
luckske zei:
Dat heeft te maken met de tijdsmeting - dus de tijd tussen het versturen van dat sjierpend geluid van de receiver en het ontvangen via de microfoon - daarom dat die meting ook nooit 100% is en het ook geen nut heeft deze manueel te fixen. Daar zijn verschillende factoren wat daar in mee spelen. Nu, een verschil van 2,7m is wel erg veel. Misschien moet je de calibratie toch eens herdoen om te kijken of er niet iets fout is gelopen? Het moet absoluut stil zijn tijdens het meten, anders kan je de calibratie misschien in de war brengen.
Ik zou toch maar eens kijken of je betreffende speaker goed is aangesloten, want het ziet er sterk naar uit dat je ergens de + en - pool hebt gedraaid
1f644.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Joske007 zei:
Ik zou toch maar eens kijken of je betreffende speaker goed is aangesloten, want het ziet er sterk naar uit dat je ergens de + en - pool hebt gedraaid
1f644.png
Ik ga dat vnv eens uittesten! Mss heb ik het op andere speakers ook voor.. Is er eigenlijk een methode, behalve de kabels volledig uithalen en terugtrekken om zeker te zijn dat + en - goed zitten?
1f61b.png


*edit* gevonden: blijkbaar is ene draad omhulsel doorzichtig en loopt er bij andere nog een witte draad door (amazonbasics kabel)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Cramer zei:
*edit* gevonden: blijkbaar is ene draad omhulsel doorzichtig en loopt er bij andere nog een witte draad door (amazonbasics kabel)
Blij te lezen dat het probleem is gevonden
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
Joske007 zei:
Blij te lezen dat het probleem is gevonden
1f609.png
Hartelijk dank je voor je opmerking alleszins; Gisteren dus gemerkt dat er 2 kabels verkeerd zaten; Calibratie opnieuw gedaan en alle afstanden zijn perfect! Crossovers nu ook aangepast naar 80 voor center en front, 100 voor de surrounds en 150 voor heights;
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Cramer zei:
Hartelijk dank je voor je opmerking alleszins; Gisteren dus gemerkt dat er 2 kabels verkeerd zaten; Calibratie opnieuw gedaan en alle afstanden zijn perfect! Crossovers nu ook aangepast naar 80 voor center en front, 100 voor de surrounds en 150 voor heights;
En allez, dat moet toch direct een stuk beter klinken zekers ? Had je dan geen last van "dunne" bas etc ??
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Cramer

Member
18 jan 2015
138
1
23
jvanhambelgium zei:
En allez, dat moet toch direct een stuk beter klinken zekers ? Had je dan geen last van "dunne" bas etc ??
Idd! Heb nu nog es de dolby amaze trailer gespeeld en daar gaat bij de "donder-scene" mijn sub wel door elkaar schudden
1f628.png
Nog es naar distance gekeken en daar staan front, center en sub op 0.3m (minimum)...is dat normaal?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Cramer zei:
Idd! Heb nu nog es de dolby amaze trailer gespeeld en daar gaat bij de "donder-scene" mijn sub wel door elkaar schudden
1f628.png
Nog es naar distance gekeken en daar staan front, center en sub op 0.3m (minimum)...is dat normaal?
Hoe nu zijn die waardes weeral vanzelf aangepast ?!! Ik las in vorige post toch dat het goed stond ?

PS : Natuurlijk is dat niet normaal als die ineens op 0,3meter staan ?!!
nono.gif
nono.gif
nono.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator: