• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Degelijk draadloos surround systeem

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Re kabelafstand: ge zoudt dat kunnen berekenen, maar zo ver gaan we niet gaan he
263a.png
de dikte hangt af van de stroom die ge er wil doorsturen en de lengte van de kabel. Neemt voor 10 ampere max 5 meter kabel over ne 2,5 carre. Bon, 10A gaat ge daar wellicht niet doorduwen met een AV receiverke - dus tot ne meter of 10-15max zou ik 2,5 carré nemen - langer (zeker als je daar over 30m spreekt - das lang zenne!) opteert ge toch beter voor ne 4mm.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
uit een hifi boekske

"Luidspreker systemen zijn zeer laag-ohmig, de inwendige weerstand van de kabel gaat daardoor een rol spelen. De impedantie van de luidsprekers is het uitgangs punt, dit kan b.v. 4 of 8 Ohm zijn, deze waarde is terug te vinden op de luidsprekers of in de handleiding van de luidsprekers. Daarnaast is de lengte van de kabel van belang, maar ook het vermogen van de versterker. In de linker kolom staat de uitwerking van de berekeningen van de kabelweerstand in relatie tot de kabellengte bij een gegeven ader oppervlak voor 4 en 8 Ohm luidsprekers. In de rechter kolom vindt je een benadering van het maximum vermogen van een gegeven ader oppervlak. Heb je 10 meter kabel nodig en levert uw versterker maximaal 300 Watt bij 8 Ohm, dan heeft u volgens de linker kolom 0,75 mm2 nodig, volgens de rechter kolom,1,5 mm2, in dit voorbeeld geval kiest je dus 1,5 mm2." In het algemeen wordt 15 a 20 meterals maximale lengte genoemd, langere kabels zullen invloed hebben op de hogetonen weergave. Ik zou je ook adviseren om steeds een dikkere kabel dan nodigte voorzien, dat kost niet zoveel meer en je zal later steeds je systeem nogkunnen uitbreiden.

tabel:

 

Bijlagen

  • luidspreker kabels.png
    luidspreker kabels.png
    60,4 KB · Weergaven: 163
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Ik zie geen subwoofer in je lijstje... Persoonlijk zou ik een kleinere frontspeaker aanraden (dan kan meteen ook de kleinere center voldoen) - boekenplank model - en daar een sub bij combineren. Dat zal je in principe niets extra kosten (zuilen zijn immers behoorlijk prijzig) en je geluid zal beter onder controle zijn. De 3300 zal veel minder last hebben met 5 compacte speakers en een sub met eigen versterker, dan met 2 zuilen die hij ook het laag moet laten weergeven. De Denon is een goeie keuze maar zoals gezegd wat aan de zwakke kant voor je voorgestelde speakers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
oom te antwoorden op uw eerste en laatste vraag:

1) ik zou gaan voor de bijpassende center. Twijfel je toch, vraag de verkoper in de winkel eens om beide opstellingen te plaatsen en luister zelf eens. Je kan dit het beste testen met film scenes waarbij een persoon spreekt en zich dan beweegt vanuit de achtergrond/zijkant naar het centrum.

3) kies diegene die je het beste vind, ik denk niet dat de een moet onder doen voor de ander
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
A*Brand NewBox zei:
Ik zie geen subwoofer in je lijstje...
Die heb ik al, een B&W 610 Sint Niklaas is niet zover voor ons dus goed mogelijk dat we nog eens langs komen, ik stuur dan wel een mailtje voor een afspraak.




ivm de kabeldeikte, de exacte lengte vd kabels moet ik nog eens nameten maar ruim geschat toch een 25m, dus best de 4mm nemen dan.

En dus ook best de bijhorende center nemen die de verkoper aanraadde.

Ok, bedankt
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De bijbehorende center is aangewezen omdat daar eenzelfde midwoofers inzitten als in de frontspeakers van je keuze. Kies je fronts met een kleinere midwoofer, dan kan je de kleinere center kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
A*Brand NewBox zei:
De bijbehorende center is aangewezen omdat daar eenzelfde midwoofers inzitten als in de frontspeakers van je keuze. Kies je fronts met een kleinere midwoofer, dan kan je de kleinere center kiezen.
Wel heel wrs zal het de B&W 684 worden, deze bijhorende center is kleiner.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
Even een korte update posten aangezien de vorige al dateert van oktober ( amai tijd vliegt ).

Na enkele hectische maanden van verbouwen en heel de verhuis zitten we eindelijk op ons plek. Hetgeen er wel nog steeds moet komen is de surround set...
De meeste die al verbouwd hebben zullen dit wel herkennen dat er altijd wel dingen anders verlopen dan gepland, zo kon de elektricien pas een maand later dan voorzien beginnen en tegen dan was alles al geverfd en zo goed als afgewerkt ... Dus hebben we toen maar beslist om het hoogst nodige te laten doen en daar zaten de kabels leggen voor het surround set met het nodige kap en breekwerk niet bij.

Er zal dus uiteindelijk toch een draadloos systeem komen, ook is dit niet mijn eerste keuze, het zal zoizo beter zijn dat de luidsprekers op onze tv.
Welk systeem het zal worden moeten we nog is bekijken en gaan beluisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Je kon toch makkelijk zelf die kabels gelegd hebben. Damn, daar zou ik pas spijt van hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Er bestaan ook -elegante- plinten met ingebouwde kabelgootsystemen.

Desalniettemin, het enige echte 7.1 surround draadloos systeem die ik ken is WiSa. Klipsch is een van de merken die het WiSa protocol ondersteunt (als noemen ze het zelf anders). Daarnaast heb je ook B&O en -als ik mij niet vergis- JVC.

Denon zou ook met een draadloos HEOS systeem op de markt moeten komen , maar na hun presentatie heb ik niets meer opgevangen van de HEOS AVR.

Je moet wel goede redenen hebben om voor draadloos te kiezen. Kostbare muren, huurhuis etc. Als het budget op was om kabels te trekken dan is -echte- surround draadloos geen optie: WiSa zal sowieso [ ja, zo schrijf je het
1f609.png
] duurder uitkomen dan kabels en aangepaste plinten of gleuven slijpen en nieuwe kabels trekken.

Vergeet ook niet dat er bij elke luidspreker een stopcontact benodigd is.

Overigens: Een koperen kabel van 1,5mm is ruim voldoende voor een consumentenluidspreker in een modaal huis; dat is gemakkelijk na te rekenen met de formule voor elektrische weerstand.
De gemiddelde HT-set op dit forum zal met moeite 50Watt continu per luidspreker produceren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Met echt surround draadloos bedoel ik dus een systeem die draadloos meerdere kanalen aanstuurt en tevens een synchronisatie tussen de verschillende luidsprekers toepast:

WiSa kan je volwaardig surround noemen omdat deze 24-bit/ 96kHz uncompressed audio draadloos uitstuurt (dus ook de HD surround formaten), met een aanvaardbare latency (zodat je die kan rechttrekken met Lip-Sync) en (in mijn oren belangrijker) een goede synchronisatie tussen de luidsprekers (ze zeggen zelf 1microsec.) zodat de surround bubble intact blijft.

Een draadloze-stereo extender (of een paar actieve stereo luidsprekers of een draadloze stereo versterker) is OK voor een losse stereo set, maar voor surrounds is dat een no-go (latency en gebrek aan synchronisatie).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik zou de plinten losmaken en infreezen langs de achterkant. Dat heb ik ook gedaan en zelfs met 2x 2.5mm speaker kabel ging dat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Je kan toch geen Heos speakers als surround gebruiken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Dit is een feature van de nog niet uitgebrachte Heos AVR
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
yup idd . Deze moet nog komen .Wel leuk toestelletje met hoge waf factor
 
Laatst bewerkt door een moderator:

MrRed

Member
2 dec 2015
40
3
11
djaxx zei:
Je kon toch makkelijk zelf die kabels gelegd hebben. Damn, daar zou ik pas spijt van hebben.
Moest het enkel de kabels leggen zijn had ik dit zeker al kunnen doen, probleem was om tot aan de achter speakers te geraken. Ofwel zat er een schouw in de weg waar ik niet langs kon of een deur.
Het ging dan normaal via de deur achter de deurlijst gaan maar daarvoor was deze iets te duur om zelf even uit te breken en nadien in zijn zelfde staat terug te hangen. Dus ging dit gedaan worden door schrijnwerker die er meer ervaring en materiaal voor heeft, maar deze had dan weer geen tijd om alles op tijd klaar te krijgen ... net zoals de elektricien ... dus beslist om deurlijst te laten hangen en dus heel het surround set met kabels zo te laten.

Spijtige zaak inderdaad, had er mij al op verheugd om mijn films te kunnen ervaren in degelijk geluid , maar goed, er zijn ergere dingen.
Binnenkort is gaan kijken, vergelijken en luisteren naar een degelijk draadloos surround systeem. Maar ik heb hier al enkele merken voorbij zien komen dus ik weet wat te doen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: