• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Denon AVR-X1600H DAB goed ?

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Bij het uitkijken naar nieuwe receivers voor later, als ik een 4k setup heb, werd ik door een medelid hier doorverwezen naar een Marantz

Tijdens het chatten met iemand anders buiten dit forum, werd ik een alternatief aangewezen, een denon

Die denon is precies een beetje hetzelfde qua setup/stijl als mijn Onkyo r393 die ik nu heb, helaas ondersteunt die geen Atmos en geen hdmi 2. whatever dat is dat je nodig hebt voor 4k.

Die Denon is daar dus wel voor gemaakt, en zeer betaalbaar, want de harde realiteit is dat 400 euro voor mij te doen is, 4000 euro ... nope.

Waar zit prijsverschil nu echt in ?? Volgens mij moet ik met die denon toch alles hebben dat ik nodig heb voor een 4k HT uit te werken nee ? Als die denon evengoed is in kwaliteit dan mijn onkyo systeem, maar dan met atmos ondersteuning enz, dan zou ik meer dan content zijn
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Sidenote, zou ik eigenlijk gewoon de boxen die ik nu bij mijn onlyo set gebruik, kunnen hergebruiken bij bv zo een Denon ? en dan gewoon een paar bijkopen voor als hoogtespeakers/Atmos te gebruiken .....

of is het beter dat je probeert boxen te vinden van hetzelfde merk als de receiver ? K´weet eigenlijk niet exact waar ik een losse boxen set van denon moet gaan zoeken, voor bij die receiver.....dat onkyo systeem destijds, was ineens alles erop en eraan, receiver plus boxen set..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
De AV8805 AV-voorversterker is een VOORVERSTERKER. Hier kan je geen luidsprekers aanhangen hoor => Hij doet enkel processing. En dit is echt wel een top-model...
(diene Denon "maar" tot Atmos 5.2.2) alle toeters en bellen.
Dus JA met die Denon kan je inderdaad ook wel 4K HT uitwerken, tot Atmos 5.2.2 (2 hoogste-kanalen) terwij het beest een AV8805 processing doet tot Atmos 7.1.6 of 9.1.4)
Naar "room correction" doet die Denon ook slechts Audyssey MultEQ (echt de BASIS-versie, terwijl die AV8805 top-versie XT32/Pro aan boord heeft etc)

En zo zijn er nog wel een hoop verschillen.

Dus JA , die goedkope Denon gaat een "4K HT" kunnen ondersteunen, maar er zijn tal van beperkingen. Ook vb het totale versterkers "budget" is bij die X1600 natuurlijk echt niet voldoende om moeilijke luidsprekers aan te sturen...
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
De AV8805 AV-voorversterker is een VOORVERSTERKER. Hier kan je geen luidsprekers aanhangen hoor => Hij doet enkel processing. En dit is echt wel een top-model...
(diene Denon "maar" tot Atmos 5.2.2) alle toeters en bellen.
Dus JA met die Denon kan je inderdaad ook wel 4K HT uitwerken, tot Atmos 5.2.2 (2 hoogste-kanalen) terwij het beest een AV8805 processing doet tot Atmos 7.1.6 of 9.1.4)
Naar "room correction" doet die Denon ook slechts Audyssey MultEQ (echt de BASIS-versie, terwijl die AV8805 top-versie XT32/Pro aan boord heeft etc)

En zo zijn er nog wel een hoop verschillen.

Dus JA , die goedkope Denon gaat een "4K HT" kunnen ondersteunen, maar er zijn tal van beperkingen. Ook vb het totale versterkers "budget" is bij die X1600 natuurlijk echt niet voldoende om moeilijke luidsprekers aan te sturen...

jawadde ppff, den helft daarvan is voor mij nog chinees (sorry) haha, ik weet niet eens wat ´room correction´mag wezen.... k´snap zowiezo niet echt wat een voorversterker dan eigenlijk effectief doet ? Dat heb ik nu toch ook niet en mijn surround geluid is bangelijk....maarja kheb dan ook nog nooit met apparatuur mogen omgaan van duizenden euros dus ik weet alleen wat ik heb aan all round budget systemen zoals mijn Onkyo...

soortgelijke setups, maar iets moderner naar 4k/Atmos toe is toch meer dan genoeg voor in een simpele HT denk ik, mijn HT is maar 6 op 8 meter en gemaakt in houten,dubbele garage.....tis niet de bedoeling dat ik de hele buurt hier ga wegknallen ook niet he. ik zet mijn onkyo boxjes meestal niet luider dan vol 40, 50 MAX en dan vind ik dat al oorverdovend bangelijk

Maarja tzal zoals met alles zijn he, hij/zij die meer gewend is zal metmijn cinema´ke hier lachen, terwijl elke ´gewone´ mens dat hier binnestapt altijd onder den indruk is van de kwaliteit

wel super interessant om bij te leren, zelfs al is het nu boven mijn budget, kennis is kennis voor later als ik mischien meer/beter kan kopen, thanks
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
jawadde ppff, den helft daarvan is voor mij nog chinees (sorry) haha, ik weet niet eens wat ´room correction´mag wezen.... k´snap zowiezo niet echt wat een voorversterker dan eigenlijk effectief doet ? Dat heb ik nu toch ook niet en mijn surround geluid is bangelijk....maarja kheb dan ook nog nooit met apparatuur mogen omgaan van duizenden euros dus ik weet alleen wat ik heb aan all round budget systemen zoals mijn Onkyo...

-roomcorrection doet wat het woord zegt .
Dit is software die na uitmeten van uw ruimte door middel van verschillende meetpunten het geluid naar de ruimte toe gaat aanpassen zodat dit “juist” klinkt .
Dus bij boemerige bas gaat hij dat boemerige verminderen tot wegnemen bij schelle hoge tonen gaat deze wat minder schel maken en ...hij zorgt er ook voor dat alles netjes op tijd aankomt in uwe geluidsbubbel.
Dus kan het zijn dat als uw geluid eerest wat platjes klonk dat dit ineens meer ruimtelijker gaat klinken .
(zie het als een equalizer van vroeger alleen gaat hem de timing ook nog wat aanpassen . ;) )

Een voorversterker is ook gewoon wat het woord zegt.
Dit zit ook in uwe reciever want een versterker kan niet zonder voor versterker .
Deze krijgt het signaal van de bron ...doet daar wat processing op of niet en geeft dit dan lichtjes voorversterkt naar uwe versterker ..en je kan dan ook daarmee het volume aanpassen
Als je eens naar echte eindversterkers gaat kijken zul je zien dat daar geen volume knop op staat ...dus die geven continue een 100 % versterkt uitgangs signaal naar uw speakers dus moest ge daar geen voorversterker voorzetten .....ge kunt het wel al raden zeker .
Maar ...en nu komt het ...
Een voorversterker werkt alleen in op het geluid ....en niet het beeld .
Wat de Marantz AV8805 is is infeite een processor die kan wat meer dan een gewone voorversterker ..deze kan dus ook roomcorrection toepassen , lipsync (dus zorgen dat beeld en geluid steeds gelijk lopen ) , decoderen enz ...dus deze is meer bedoelt voor beeld en geluid

soortgelijke setups, maar iets moderner naar 4k/Atmos toe is toch meer dan genoeg voor in een simpele HT denk ik, mijn HT is maar 6 op 8 meter en gemaakt in houten,dubbele garage.....
Ik zat vroeger gewoon in mijn tuinhuis ....deze was inwendig ongeveer 4,75 op 4,75 ....dus die van u is best nog vrij ruim te noemen . ;)

Maarja tzal zoals met alles zijn he, hij/zij die meer gewend is zal metmijn cinema´ke hier lachen, terwijl elke ´gewone´ mens dat hier binnestapt altijd onder den indruk is van de kwaliteit

Jammer dat ik dit moet zeggen maar dat vind ik nu eens vrij kort door de bocht gaan .
Het is niet omdat uw HT setupinstructies “simpel” of “goedkoop “ is dat het daarom maar prul is .
Ik heb al verschillende “goedkope” serums mogen horen waarvan ik best wel onder de indruk was ....maar er zijn er ook inderdaad die op niets trekken en soms hebben die een “fortuin “ gekost ....(dan spreken we over meer dan € 10.000 ) .
Als je enkel maar een systeem koopt omdat deze goed in uwe living staat ....tja ....
En ik ben ook maar een gewone werkmensen hoor ....ze groeien ook niet op mijne rug en ik ben zelfs in den tijd nog begonnen met zo een goedkoop pc setje waarvan ik vroeger dacht dat dit fenomenaal klonk ....tot ge wat meer gaat kijken en luisteren . ;) (ze noemen dat het upgrade virus . ;) )
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Jake and Sphinkx

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11

Thanks, ja het was niet men bedoeling om kort door den bocht te gaan in men woorden hoor, ik had eerder een beetje een minderwaardigheids complex over mezelf/mijn setup omdat ik er na al die jaren een HT te hebben, eigenlijk nog steeds bitterweinig van snap als men hier over dingen begint als room correction en voorversterkers en whatnot...ik heb eigenlijk altijd op het wilde weg gekocht zonder veel research te doen, behalve heel vroeger een lokale handelaar die me toen op weg geholpen heeft met men eerste aankopen zoals het scherm etc. Toen was ik juist 18 en van mijn eerste vakantie geld een HD ready beamer gekocht haha, waar is den tijd, ben nu 35...

gaandeweg heb ik dan tussendoor is een nieuwe beamer gekocht, en ja ik was ook vroeger begonnen met een dvd speler en surround setje in 1, weet zelfs niet meer wat merk dat was maar het was dus ook crappy pc boxjes kwaliteit, dan daarna dat Onkyo R393 systeem bijeengespaard en aangesloten, en WOW dat was, en is, nog steeds zalig IMO....kheb ook nooit het gevoel gehad dat de klank verkeerd zat of de bas ofzo, en alles is gewoon op het wilde weg geplaatst zonder na te denken over lipsynch, room correction, zelfs de boxen niet echt individueel zitten afstellen of niks.....als ik dan hier al die wel doordachte setups zie, en die expert uitleg lees, dan voel ik mij echt zo de cowboy van het groepje die altijd aan alles zijn botten heeft geveegd en toch content is over de setup LOL

Dat gezegd zijnde wil ik daar zeker wel verandering in brengen, zeker toekomst gericht als ik eens nieuw materiaal koop, toch eens nen extra effort doen om het , al dan niet door iemand anders, echt professioneel te laten afstellen zodat alles ook echt juist klinkt. Zo ben ik nu aan het overwegen om mijn Epson beamer eens te laten kalibreren door Werner van cinedream, gewoon om het verschil is te zien of dat nu echt zo´n meerwaarde is ofniet.....ik ben zelf heel tevreden van de cinema mode op mijn Epson EHTW610, vind dat nu al heel goed zitten qua kleuren en contrast en al, doch tijdens een chat met Werner zei die dat dat bij dat type Epsons toch best wel vrij fout zit out of the box, dat die wel een kalibratie kunnen gebruiken, dus nu is mijn curieusiteit wel gewekt om te zien hoe mijn beeld er dan zou kunnen uitzien na een kalibratie.....ook weer zoiets dat ik nog nooit bij geen enkele beamer heb laten doen..

Maar als ik dan zoiets zie voorbij komen als zo een dure marantz voorversterker, dan fascineerd me dat wel waarom mensen dit nuttig vinden en zoveel aan zouden uitgeven. kennis opdoen kost gelukkig niks :)
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Achja, wij zijn allemaal wel eens cowboys geweest hoor . ;)
Vroeger dacht ik ook we zetten dat hier gewoon neer en als het maar boenkt....nu nietmeer , het mag boeken ...het moet soms zelfs boenken maar het mag niet overheersen en moet controleerbaar zijn . ;)
Als je voor kwaliteit gaat (en dat kan ook evengoed met een goedkope set ) dan kan je niet echt zonder kalibratie en uitmeten van uw ruimte .
Je kan daar zelf zo ver in gaan als je wilt maar meestal hebben de “goedkopere” tweaks al een grote uitwerking en dan ga je zelf soms verbaasd zijn over wat uw set kan neerzetten . ;)
En met goedkopere tweaks heb ik het dan over een gordijntje hier of daar , een vloerkleedje ...reflectiepunten aanpakken enz ....
Alles op zijn tijd en geef uzelf effe de tijd om u in te lezen . ;)
Hier zult ge ook al heel veel info vinden . ;)