• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Denon AVR-X2600H DAB met Teufel 35MK3

Peter_B

New Member
9 feb 2019
7
0
4
49
Hallo,

na mijn vraag om advies omtrent een soundbar (Sonos Arc) en na wat research op diverse sites heb ik toch maar besloten om voor een AV-receiver te gaan.

In mijn woonkamer wil ik graag een 5.1 opstelling en hoewel je met een netwerkaansluiting op de receiver beschikt over 1000-en online zenders om te streamen, wil ik er toch graag een DAB+ ontvanger bij.
Mijn oog is gevallen op dit model van Denon: AVR-X2600H DAB (voor een prijs tussen 500 en 550 euro). Link
Eigenschappen: 95 Watt RMS, 7.2-kanalen, 8xHDMI (2.0b), eARC, Dolby Atmos, DTS-HD en DTX-X, DAB+

Voor de 5.1-speakers heb ik mijn oog laten vallen op Teufel - Consono 35MK3 Power Editon (5x satellite speakers van 80 Watt RMS en 1x subwoofer van 150 Watt RMS).Prijs: +- 500 euro. Link
Ik lees wel dat de subwoofer bij veel receivers niet compatibel is, maar ik vermoed dat dit over de draadloze verbinding gaat. Mijn woofer komt in de buurt van de receiver en ik zal dus kijken voor een bedrade verbinding.

Wat is jullie mening van deze setup?

Tenslotte wil ik graag nog wat verduidelijking in onderstaande:
1) Ben ik juist als ik beweer dat je met een 5.1 opstelling geen Dolby Atmos kan horen? Maw er moeten eerst 2 extra speakers bij komen (hoogtespeakers). Juist?
Ik veronderstel dat de receiver de Dolby Atmos beleving dan downgrade naar 5.1 Dolby Digital of DTS wanneer ik een toestel aansluit (bv. blu-ray of Apple TV) dat Dolby Atmos afspeelt?

2) Op mijn tv kijk ik regelmatig Netflix (via de ingebouwde Tizen smartplatform van mijn Samsung tv). Welke is op Netflix het meest aangeboden audioformaat? Ik zie meestal 5.1 staan. Kan het zijn dat die info veranderd als Netflix merkt dat er een AV-receiver met Dolby Atmos aanwezig is? En hoe zeker kan je zijn dat de ingebouwde Netflix (met Tizen) zijn 5.1-geluidsformaat (of ev. Dolby Atmos) doorgeeft aan je AV-systeem?

3) Moet mijn tv eARC hebben? Ik veronderstel niet echt na gelezen te hebben dat de bandbreedte bij eARC veel groter is en dat de audiokanalen niet gecomprimeerd worden. Gecomprimeerde audio over ARC zou nog meer dan ok zijn. Die eARC is een techniek die nog vrij recent is geloof ik.

Mvg, Peter.
 

Peter_B

New Member
9 feb 2019
7
0
4
49
Ik overweeg mss ook een speakersystem van SVS en heb de SVS Prime Satellite 5.1 system op het oog (met 12" sub). Een pak duurder dan de Teifel-set maar kwalitatief wsl ook wel een pak beter dan bovenvermelde 35MK3. Link
Benieuwd naar de meningen Teufel 35MK3 versus SVS Prime Satellite 5.1
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
+1 voor de SVS combo. Heeft een goede prijs kwaliteit verhouding....
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik zou ook voor SVS gaan :D
Dat zit prijs/kwaliteit wel goed. Die receiver is ook perfect voor jouw doeleinden.
 

Peter_B

New Member
9 feb 2019
7
0
4
49
Iemand een idee waar ik wall mounts kan vinden voor die SVS Prime Satellite speakers? Ik vind genoeg sites met speakers maar niet meteen voor de beugels.
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Wat is jullie mening van deze setup?

Tenslotte wil ik graag nog wat verduidelijking in onderstaande:
1) Ben ik juist als ik beweer dat je met een 5.1 opstelling geen Dolby Atmos kan horen? Maw er moeten eerst 2 extra speakers bij komen (hoogtespeakers). Juist?
Ik veronderstel dat de receiver de Dolby Atmos beleving dan downgrade naar 5.1 Dolby Digital of DTS wanneer ik een toestel aansluit (bv. blu-ray of Apple TV) dat Dolby Atmos afspeelt?

2) Op mijn tv kijk ik regelmatig Netflix (via de ingebouwde Tizen smartplatform van mijn Samsung tv). Welke is op Netflix het meest aangeboden audioformaat? Ik zie meestal 5.1 staan. Kan het zijn dat die info veranderd als Netflix merkt dat er een AV-receiver met Dolby Atmos aanwezig is? En hoe zeker kan je zijn dat de ingebouwde Netflix (met Tizen) zijn 5.1-geluidsformaat (of ev. Dolby Atmos) doorgeeft aan je AV-systeem?

3) Moet mijn tv eARC hebben? Ik veronderstel niet echt na gelezen te hebben dat de bandbreedte bij eARC veel groter is en dat de audiokanalen niet gecomprimeerd worden. Gecomprimeerde audio over ARC zou nog meer dan ok zijn. Die eARC is een techniek die nog vrij recent is geloof ik.

Mvg, Peter.
1: 5.1 is 2 fronts, 1 center, 2 surrounds en 1 sub, dus idd geen atmos. Dat zou bij jou dan 5.1.2 zijn. (Wel even nagaan dat die denon in die configuratie kan gezet worden)
Als de blueRay atmos doet en je hebt 5.1, dan ga je gewoon uw 5.1 horen.

2: Je kan je stream kiezen. Ik meen dat er ook een samenhang was tussen je abonnement en de kwaliteit van stream. Dolby 5.1 doen ze toch wel goed, atmos niet.
Veel hangt hier ook af van de beschikbare bandbreedte. Ook al heb je bv Fiber200 dan nog kan het zijn dat het niet optimaal is als er teveel volk in uw straat aant streamen is.
Wil je atmos, koop dan de blueray :)

3: Niet zeker, als je bv via een playstation kan netflixen heb je zeker geen probleem

Los daarvan, ik heb 2 SVS subs (PB1000) waarvan ééntje van Broodrooster, en daarvan ben ik superblij. Geen ervaring met de gewone speakers.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: broodro0ster

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Voor Dolby Atmos op Netflix moet je inderdaad het Premium UltraHD abonnement hebben van Netflix. Dat is overigens geen lossless Atmos zoals meestal op Blurays (dat is eigenlijk Dolby TrueHD met Atmos), op Netflix is dat Dolby Digital+ met Atmos - afhankelijk van je installatie kan dat verschil best wel hoorbaar zijn.

eARC is inderdaad backwards compatible met ARC, dus dat zou geen problemen mogen geven - ik zou het wel even nakijken in je specs van je TV of deze ook Dolby (Atmos) doorgeeft via ARC - normaal wel, maar ik weet in het verleden dat zeker met DTS dat niet altijd het geval was. In dat geval gaat je receiver "Dolby Atmos" tonen op het scherm bij het afspelen van Atmos content.
 

aloysiussss

Member
2 nov 2020
42
2
11
32
Is het dan niet handig om future proof te wezen en dan voor de X2700H te gaan van denon?
Mijn stiefvader wou ook de X2600 gaan maar had aanbevolen om voor de X2700h te gaan gezien die 4k120hz ondersteund, nu hebben ze op het moment ook nog een plasma.
Zelf ga ik ook waarschijnlijk voor de X2700h, het is maar net welke tegen die tijd goede prijs voor mij heeft (schaf alles pas aan zodra ik het huis uit ga).
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Is het dan niet handig om future proof te wezen en dan voor de X2700H te gaan van denon?
Mijn stiefvader wou ook de X2600 gaan maar had aanbevolen om voor de X2700h te gaan gezien die 4k120hz ondersteund, nu hebben ze op het moment ook nog een plasma.
Zelf ga ik ook waarschijnlijk voor de X2700h, het is maar net welke tegen die tijd goede prijs voor mij heeft (schaf alles pas aan zodra ik het huis uit ga).
Misschien doen ze wel een mooie deal voor Black Friday?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: John Carlton

aloysiussss

Member
2 nov 2020
42
2
11
32
Denon X2700H future proof? Ik zou toch nog maar even wachten:
het is bij de 30xx videokaarten en XBOX waarbij de 4k120hz niet goed werkt, playstation is nog niet hierop getest.
Zijn er al testen gedaan dan zonder deze apparaten volgends mij niet gezien ik vrij weinig dingen kan bedenken die 4k/120hz aan kunnen.
Zoja dan ben ik benieuwd hierover want ik heb er nog niks over gelezen namelijk :).

En als ik dit zo lees is het maar een "bug" en bug's zijn software matig wel op te lossen.

ik weet niet hoe dit verder werkt in de "audio wereld" maar denk dat ik opzich wel goed over denk? (correct me if i'm wrong)
 

aloysiussss

Member
2 nov 2020
42
2
11
32
Het is nog niet zeker dat het door software opgelost kan worden, blijkbaar zit het probleem in de Panasonic chip.

Hmm ben benieuwd hoe zij dit dan gaan oppakken, en hoe lang dit gaat duren qua retour.
Echter moet ik wel zeggen het gaat alleen om de 120hz platformen zoals console's en pc's, maar hoe zou dit zitten met rest van randapparatuur?
Zijn er überhaupt al spul dan?

Zoals ik het begrijp gaat het om de switch naar 4k 120hz (dus zou dit dan ook gewoon werken op de 4k60)?
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Hmm ben benieuwd hoe zij dit dan gaan oppakken, en hoe lang dit gaat duren qua retour.
Echter moet ik wel zeggen het gaat alleen om de 120hz platformen zoals console's en pc's, maar hoe zou dit zitten met rest van randapparatuur?
Zijn er überhaupt al spul dan?

Zoals ik het begrijp gaat het om de switch naar 4k 120hz (dus zou dit dan ook gewoon werken op de 4k60)?
Zou idd moeten werken op 4K@60He
 
  • Vind ik leuk
Reactions: aloysiussss