• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Digitale meter

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ze zijn hier al een paar keer langsgeweest voor installatie digitale meter.
Ik heb ze telkens kunnen afschudden.
Blijkbaar heb je bij de digitale meter , nog steeds de keuze tss enkelvoudig of dag/nacht

Nu wil ik wel es weten, of dit nu echt kwaad kan, dat ik digitaal zou gaan.
Wat zijn de voordelen van digitaal, en doe ik nu echt kwaad of goed?

Ik heb de simulatie eens gedaan via https://simulatordigitalemeter.vreg.be/


Mijn gegevens:



Analyse van mijn gegevens




Mijn impact bij dag/nacht digitale meter




Mijn impact bij enkelvoudige digitale meter




Hoe betrouwbaar zijn die resultaten nu?
Als ik het zo zie zou ik er dus winst uit halen, indien terug dag/nacht tarief
Qua jaarlijks dag/nacht verbruik heb ik wel een schatting gemaakt.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Het is heel simpel : De (r)overheid is niet te vertrouwen!
Er is geen "voordeel" voor de eindgebruiker met dit slimme meter project ...

Hier blijven ze buiten tot alles juridisch duidelijk en op papier staat. Vb de 15 jaar gegarandeerde terug-telling vanaf datum keuring installatie etc.etc.
Ik kijk nog wel even graag naar die terugdraaiende Ferrarismeter ;-)
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Toevallig dat dit onderwerp hier Net ter spraken komt, want ...

Gisteren heeft mijn partner de technieker van Fluvius voor het vervangen van de gasmeter binnengelaten en die hebben verdorie 🤬 ineens mijne analoge elentrieke teller ook vervangen door me slimme meter. Dit onder het mom dat alles het zelfde zou blijven en dit samen met de gasmeter moest gebeuren.

Ik moet me toch nog even verdiepen in het onderstaande, maar op het eerste zicht valt het precies mee en blijft alles hetzelfde.

Bron:

Digitale meters en zonnepanelen? Dit moet je weten!
Zijn je zonnepanelen geïnstalleerd voor 1 juli 2019?
Had je al zonnepanelen voor 1 juli 2019? Dan komen we voor 31 december 2022 bij je langs om je energiemeters te vervangen. Uiteraard krijg je vooraf van ons een persoonlijk bericht.
  • Krijg je vandaag groenestroomcertificaten? Dan blijft dat ook na de plaatsing van een digitale meter zo. Daar wijzigt niets aan.
  • Ook de digitale elektriciteitsmeter kan terugdraaien, maar dat gebeurt op een slimme manier: wat je hebt verbruikt (af te lezen op de afnameregisters) wordt gewoon verminderd met wat je hebt geïnjecteerd (af te lezen op de injectieregisters).
    Als we je oude mechanische meter vervangen door een digitale meter, dan blijft het systeem van de terugdraaiende teller automatisch behouden.
  • Elke Vlaamse prosument kan maximaal 15 jaar gebruikmaken van het principe van de ‘terugdraaiende teller’. Die periode loopt vanaf de datum waarop je installatie werd in dienst genomen (datum op het keuringsattest). Deed je nadien nog een uitbreiding van je installatie, dan komt die niet in aanmerking. Met het principe van de terugdraaiende teller betaal je altijd het prosumententarief. Dat wordt forfaitair berekend op basis van het vermogen van je omvormer.
  • Zijn de 15 jaar voorbij? Dan krijg je een digitale elektriciteitsmeter en kom je vanaf 1 januari 2021 automatisch terecht in het nieuwe nettariefsysteem. In plaats van het prosumententarief betaal je dan netkosten op basis van je werkelijke afname van het elektriciteitsnet. Als je dus vooral verbruikt als de zon schijnt, dan is dit voordelig. Dit voordeel bereken je via de simulator van de VREG.
  • Vanaf 1 juli 2019 kunnen prosumenten met een digitale meter ook zelf kiezen om over te stappen naar het nieuwe nettariefsysteem. Let wel: als je kiest voor het nieuwe systeem, dan kun je nadien niet meer terug naar het prosumententarief.
  • Meer info over een overstap naar het nieuwe nettarief voor prosumenten
Bekijk hier onze flyer over zonnepanelen en digitale meters
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik had ook een afspraak voor een verandering van een stuk uit de gasmeter (met het ook op de komst van een ander gastype in 2020/2021, op 21mbar druk het H-gas/ hoog calorisch gas) voor morgen zelfs op de planning.
Enkele dagen geleden ineens een telefoon "dat het ni meer nodig zou zijn omdat onze gasmeter reeds voorzien was ??"
Hmmm...nu ben ik extra op m'n hoede...

Ik zal m'n best doen om "ze" buiten te houden, voor 31 december 2022 moeten ze hier niet binnen zijn. Als m'n analoge meter stuk gaat dan hang ik er sowieso aan natuurlijk ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja heb gelezen dat ze altijd beide samen doen.

Ik heb ze ook kunnen buiten houden , maar is nu de 3de keer. Geen idee hoe lang ik dit nog kan afwimpelen
MAar als ik die vreg simulatie doe (die er toch buiten staat?) , zou ik zelfs profijt doen.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Tja, de soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.
Kortom, geen al te grote zorgen maken ivm het plaatsen van de digitale meter.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Waarom niet, en wat valt er precies uit te lezen?

Je kan toch rechtsreeks op de slimme meter de belangrijkste info aflezen, zelf het terugdraaien (digitaal dan) kan je opvragen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik denk dat je bv zou kunnen instellen dat de wasmachine in gang schiet als je dagopbrengst hoog genoeg is ofzo'n dingen

not sure
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik denk dat je bv zou kunnen instellen dat de wasmachine in gang schiet als je dagopbrengst hoog genoeg is ofzo'n dingen

not sure
Indien de toestellen compatibel zijn voor de slimme meter is dit inderdaad mogelijk.
Ik vind het alleen vreemd waarom de slimme meters niet zijn uitgerust met RJ45, wat moet je met een RJ12/11 aansluiting als mijn Orange modem deze niet heeft?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Indien de toestellen compatibel zijn voor de slimme meter is dit inderdaad mogelijk.
Ik vind het alleen vreemd waarom de slimme meters niet zijn uitgerust met RJ45, wat moet je met een RJ12/11 aansluiting als mijn Orange modem deze niet heeft?

Als ik het zo lees, zijn alle slimme meters draadloos.
Vanaf 2023 zou er een bedrade versie komen maar daarvoor zou je zelf extra moeten betalen.

De digitale meter beschikt over twee gebruikerspoorten waar je toestellen of apps op kunt aansluiten. Daarmee kun je bijvoorbeeld je elektriciteitsverbruik beter afstemmen op je groenestroomproductie. Zo kun je bijvoorbeeld de droogkast of elektrische boiler laten werken op het moment dat je zelf veel elektriciteit produceert. Die slimme toestellen of apps kun je zelf kiezen en zijn vrij beschikbaar op de markt.

Een P1/s1 uitgang dus.
Hierop kunnen energieverbruikermanagers weg mee, en kun je dus zelf dingen uitlezen.
Zie https://www.energieverbruiksmanagers.nl/
Opgelet wel met die toestellen, er is een verschil tss NL en BE


Info: https://www.fluvius.be/nl/veelgestelde-vragen/digitale-meter
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik wil eens werk maken om nog electriciteit te besparen.
Ik zit met een analoge dag/nacht meter.
De vraag is, overschakelen naar digitale meter?
Welk tarief?
Behouden dag/nacht?

Hier wat gegevens

Klopt die calculatie van de vreg?










Ik verschiet wel van het verbruik: 6700 , kan dat wel? Zoveel?
Ik heb overal LED. Wel een ventilatiesysteem D die continu aanligt + 2 frigo's en een vijverpomp die continu aanligt.

Daarnaast is het misschien interessant om ook de gegevens bij mn leverancier voor gas/Elec te bekijken?
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Da's toch maar een rekenvoorbeeld ? Straf dat jij 6700 effectief uit de meter zou getrokken hebben ? Dat wil zeggen dat je nog meer verbruikt want "zelfconsumptie" zie je natuurlijk niet op de meter.
Hier hangt nog een analoge (enkelvoudige) terugdraaiende meter en ik zal m'n best doen om die mannen zo lang mogelijk uit m'n huis te houden. Ik moet zo'n digitale meter dus niet.
Ik hoop dat de "terugdraai" regeling stand zal houden zoals voorzien is, maar met de roverheid weet je nooit.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zelfconsumptie zie je toch wel?
Nee die 6700 is wat ik verbruikt heb he, afkomstig van zowel zonnepanelen als het net zelf...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ah je heb al die gegevens dan moeten ingeven ? hoeveel opbrengst van de panelen, meterstanden etc zodat die simulator dat op die manier gaat voorstellen?
Tja, 6700 is best een hoop, met onze 3160W-piek installatie "dek" ik ons jaar verbruik af, maar ik heb niet veel overschot (toegegeven), zeker niet nu ik constant thuiswerk, 24/7 NAS (4 disken) heb draaien, 2e frigo heb staan etc.
Ik zal dus geen airco of EV auto moeten hopen om nog wat overschot op te stoken ;-)

2-voudig tarief heb ik enkele jaren geleden laten veranderen naar 1 teller, want ik kreeg deze teller niet op "0". We zijn nu november begonnen en heb nog zo'n kleine 500kWh "op overschot" maar met de donkere dagen, weinig opbrengst, meer verbruiker (vb CV-pomp die ook 24/7 doet) maar dit zal snel slinken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ah je heb al die gegevens dan moeten ingeven ? hoeveel opbrengst van de panelen, meterstanden etc zodat die simulator dat op die manier gaat voorstellen?
Tja, 6700 is best een hoop, met onze 3160W-piek installatie "dek" ik ons jaar verbruik af, maar ik heb niet veel overschot (toegegeven), zeker niet nu ik constant thuiswerk, 24/7 NAS (4 disken) heb draaien, 2e frigo heb staan etc.
Ik zal dus geen airco of EV auto moeten hopen om nog wat overschot op te stoken ;-)

2-voudig tarief heb ik enkele jaren geleden laten veranderen naar 1 teller, want ik kreeg deze teller niet op "0". We zijn nu november begonnen en heb nog zo'n kleine 500kWh "op overschot" maar met de donkere dagen, weinig opbrengst, meer verbruiker (vb CV-pomp die ook 24/7 doet) maar dit zal snel slinken.

Ik heb alle gegevens moeten invullen ja, zie onderste screen (heb ik er nu bijgeplakt)
6700 is echt een pak man, met 4
Met hoeveel zijn jullie?
Onze 3100 dekte vroeger ook alles, ondertussen 2 kids bij en verhuis gedaan...

Dus mijn vragen blijven
Mag ik daarop voort gaan.
Ik zou er winst bij doen, blijkbaar best wel op dag/nacht blijven
en proberen mn zelfconsumptie omhoog te krijgen, maar de vraag is, hoe makkelijk doe je dit...
Ik zou dit moeten kunnen automatiseren/optimaliseren
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Amai. Ik heb afgelopen 3400 in verbruik. Het jaar daarvoor 3 722. Dus een mooie daling...

Ook 2 frigo's. Unraid server met 13 discs die bijna constant draait en een droogkast en wasmachine dat wij toch 2-3x per week gebruiken. Wij proberen wel zoveel mogelijk te verbruiken in de daluren gezien wij een dubbel teller hebben.

Wij zijn natuurlijk wel maar met 2. Geen zonnepanelen trouwens.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Amai. Ik heb afgelopen 3400 in verbruik. Het jaar daarvoor 3 722. Dus een mooie daling...

Ook 2 frigo's. Unraid server met 13 discs die bijna constant draait en een droogkast en wasmachine dat wij toch 2-3x per week gebruiken. Wij proberen wel zoveel mogelijk te verbruiken in de daluren gezien wij een dubbel teller hebben.

Wij zijn natuurlijk wel maar met 2. Geen zonnepanelen trouwens.

2 extra man doet wel veel hoor
2 extra tv's, playstation, douchen, studeren
onderschat dat niet.
Ik heb geen server
Wel vijverpomp + uv lamp 24/7
+ Ventilatiesysteem 24/7
2 frigos
Veel wasmachine en droogkast..
Vloerverwarming