• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Digitale meter

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik zou alles op 1 stopcontact steken en dus 1 zigbee module voorzien. Luchtpomp + Waterpomp + UV-lamp.
Anders gaat het wel kostelijk worden...als je zo 3 stekkers moet voorzien.
Met Shelly gaat ook hé, als je daar buiten wat deftige Wifi (b/g/n) hebt is dat ook een optie. Zijn ook wel goedkoop die modules hoor.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Juist zeker zijn dat die pomp wel uitmag.
Zou ik die pomp vervangen door deze https://www.2dehands.be/a/tuin-en-t...15000.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Ik vind het moeilijk geloofbaar, dat hij evenveel zal doorpompen en maar 25W zou verbruiken tov de 95 nu
Mn hudiige verpompt wel 10.000 l en vijver is maar 8000l.. maar ikvind nu zoiezo toch ook dat die "waterval" veel te hard stroomt..
Ik wil alleen niet in de filterproblemen komen.
Als mn koi's het begeven is het ook een duur geval
Je moet ook rekening houden met de headpressure van uw pomp. Uw pomp mag nog 8000l verzetten, maar als hij de headpressure maar 0.5m is, dan krijg je nooit het water in uw waterval dat 1m hoger staat.
Uw totaal debiet is een combinatie van flowrate (liter/uur) en headpressure (bar).

Maar van vissen en vijvers heb ik verder geen verstand.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik zou alles op 1 stopcontact steken en dus 1 zigbee module voorzien. Luchtpomp + Waterpomp + UV-lamp.
Anders gaat het wel kostelijk worden...als je zo 3 stekkers moet voorzien.
Met Shelly gaat ook hé, als je daar buiten wat deftige Wifi (b/g/n) hebt is dat ook een optie. Zijn ook wel goedkoop die modules hoor.

Mja dat gaat niet zoals ik zei
Die uv filter moet los van de pomp kunnen.
De luchtpomp , lees ik net dat dit niet in de vijver mag, maar wel beter in het filterdeel.. dus ik ga die vermoedeiljk plaatsen, daar mag hij niet uit.. maar ik zou ook kijken om daar toch naar 2 borrels ipv 3 borrels te gaan.

Maar bijkomstig zouden die zigbee/wifi modules dan nog moeten kunnen die stroom toenijpen voor de pomp he (nog een reden waarom dit niet samen kan met de uv lamp)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Juist zeker zijn dat die pomp wel uitmag.

Je moet ook rekening houden met de headpressure van uw pomp. Uw pomp mag nog 8000l verzetten, maar als hij de headpressure maar 0.5m is, dan krijg je nooit het water in uw waterval dat 1m hoger staat.
Uw totaal debiet is een combinatie van flowrate (liter/uur) en headpressure (bar).

Maar van vissen en vijvers heb ik verder geen verstand.

De pomp mag uit ja, staat in de specs: elektronisch regelbaar https://www.oase-livingwater.com/nl...n/p/aquamax-eco-premium-10000.1000079288.html
Ze verkopen ook een module hiervoor https://www.oase-livingwater.com/nl_BE/water-tuin/producten/p/inscenio-dimmer.1000079344.html

Alleen zou ik eventueel zelf een zigbee module willen kopen waarbij ik dan ook nog kan aan- uitzetten/ stroomverbruik zien binnen HA, als dat bestaat? en zou werken?
Die module die ze verkopen lijkt niet zo speciaal?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Iemand ervarign met deze dimbare stekkers?
of

Zal dat blijven werken "buiten"?
Of toch andere oplossing zoeken

of toch een dimmer https://www.bol.com/nl/p/icasa-zigb...sFilYTj_r3hH_GeCBDQg3nu8AxY9i69BoCfwAQAvD_BwE

Als ik plaats heb in dat stopcontact wel te verstaan... ik moet dan bovendien ook een drukknop hebben om te kunnen dimmen
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Net https://www.bol.com/nl/p/aquaforte-fc-300-flow-control/9200000041228499/?country=BE#modal_open geinstalleerd.
Ik moet de knop helemaal draaien tot het minimum of de oasepomp verbruikt evenveel. Dus volledig open verbruikt hij 90 Watt, draai ik tot het minimum op die knop, verandert er niks aan het verbruik/de flow. Is dit normaal? Pas net onder dat minimum heb ik 1 stap om te regelen en komt de pomp direct op 24 watt uit, en ik zie ik idd dat er minder water flowt aan de hand vd waterval. Echter daartussen kan ik niets regelen. Het is ofwel vollebak ofwel 30 watt of volledig uit. Jammer. Ik had gehoopt die toch ongeveer in de helft te kunnen zetten. Op 30 watt is het te weinig en op 90 watt is het veel te veel. Daartussen niks dus. Is dit normaal?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Net https://www.bol.com/nl/p/aquaforte-fc-300-flow-control/9200000041228499/?country=BE#modal_open geinstalleerd.
Ik moet de knop helemaal draaien tot het minimum of de oasepomp verbruikt evenveel. Dus volledig open verbruikt hij 90 Watt, draai ik tot het minimum op die knop, verandert er niks aan het verbruik/de flow. Is dit normaal? Pas net onder dat minimum heb ik 1 stap om te regelen en komt de pomp direct op 24 watt uit, en ik zie ik idd dat er minder water flowt aan de hand vd waterval. Echter daartussen kan ik niets regelen. Het is ofwel vollebak ofwel 30 watt of volledig uit. Jammer. Ik had gehoopt die toch ongeveer in de helft te kunnen zetten. Op 30 watt is het te weinig en op 90 watt is het veel te veel. Daartussen niks dus. Is dit normaal?
Pff, dat is wel niet echt wat ik onder een (pomp) dimmer versta.
Mischien dat de duurdere modules van de fabrikant zelf (die InScenio "dimmer") wel meer traploos is ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Verdomme heb ik me laten vangen

Beter die genomen dan
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nen digitale meter in combinatie met zonnepanelen is allesinds niet om happy te worden sinds gisteren ;-(
Ze zijn hier ook aan het proberen om m'n analoge om te wisselen, maar ik heb ze alvast tot einde maart buiten gehouden ;-)
Uitstel van executie I know but ....
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Heel tevreden dat ik vorig jaar geen zonnepanelen heb geplaatst. Nog lang getwijfeld...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Heel tevreden dat ik vorig jaar geen zonnepanelen heb geplaatst. Nog lang getwijfeld...
Idd de 90k gezinnnen die nog in 2020 hebben laatste plaatsen zijn behoorlijk gekloot.
Allez, iedere PV-bezitter zal wel gevloekt hebben, de ene al wat harder dan de andere natuurlijk.
Mensen die volledig electrisch werken (warmtepompen, boiler, inductiekoken etc) gaan het geweten hebben.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Het zou discriminatie zijn voor de mensen die nu zonnepanelen leggen, maar ik krijg geen groenestroom certificaten en de mensen voor mij wel, is dat dan ook geen discriminatie? Ik ga ze in elk geval wandelen sturen als ze hier aankomen, want ik krijg hoofdpijn van die meter 😉 Zonder draad haalt dat hier ook niets uit, want ik heb binnen 0,0 ontvangst.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Helaas was mijn vrouw de goedheid zelve, en heeft vorig jaar die mannen met hun digitale meter binnen gelaten :mad:
Ik vrees dat wij met onze PV-installatie en digitale meter gekloot zijn 😢
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Hoe zit het eigenlijk met batterijen? Je zou in dat geval de opgewekte energie zelf kunnen opslaan. En die dan later terug “gratis” opvragen.
Ik dacht dat ondermeer tesla maar ook bepaalde energieconcerns daar reeds oplossingen voor hebben.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Thuisbatterij kan, maar zijn tegenwoordig nog altijd duur. Denk dat je snel op +/- 5000€ mag rekenen ... slik