• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Dolby Atmos plafond probleem

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Ok mannen....als ik een nieuwe receiver koop die Atmos ondersteunt, hoe plaats ik dan best mijn boxen want volgens mij zit ik jmet een heel slecht plafond voor die Atmos ervaring, mijn HT is gemaakt in een oude garage en het plafond is gemaakt van isolatie platen, van die lichte blauwe old school isolatie panelen maar heb die gewoon zwart geschilderd en dan zo gelaten, er lopen ook houten balken door de ruimte, maar ik denk het grootste probleem is de ´´A´´ vorm van het plafond ?

ik heb nog niks ervaring met Atmos want ik gebruik voorlopig nog steeds mijn oude onkyo receiver/5.1 surround setup maar ik ben al wat research aan het doen. wat ik tot nu toe al bijgeleerd heb aan de hand van youtube videos enz, is dat Atmos dus eigenlijk extra geluid weergeeft via plafond, right ? het meest aanbevolen is speakers rechtstreeks in je plafond maken voor atmos maar dat is vrijwel onmogelijk in mijn mancave lijkt me.....de 2de beste optie die ik zie zijn zo´n opbouw speakers, die je dus bovenop andere speakers zet en die dan omhoog gericht zijn zodat het geluid eerst naar boven gaat en dan zo weerkaatst om de plafond speaker na te bootsen......maar met de vorm van mijn plafond, en het feit dat het piepscuim isolatie platen zijn, weet ik niet of dat dan wel goedkomt of een totaal verkeerde klank gaat maken omdat het geluid eigenlijk altijd tegen schuine plafond delen terecht komt

Dus kortom, moet je een vlak plafond hebben voor Atmos goed te krijgen of maakt het niet uit ?? met mijn oude vertrouwde Onkyo surround set heb ik hier nooit problemen mee gehad, iedereen is altijd onder de indruk van het geluid eigenlijk hier ook al zijn het maar kleine boxjes, maar dat hele Atmos gedoe is weer een stap verder en aan plafond speakers heb ik vroeger nooit moeten denken..wat was de klassieke 5.1 surround setup toch simpel hahaha

 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Je hoeft geen extra speakers te installeren als je echt niet wilt ...niets mis mee als je enkel maar 5.1 gebruikt .
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Je hoeft geen extra speakers te installeren als je echt niet wilt ...niets mis mee als je enkel maar 5.1 gebruikt .

Bwa bij mij ist niet van echt niet willen, eerder van niet goed weten hoe, met mijn ambetante plafond vorm...er zijn nochtans ook al soundbars met Atmos, daar komen dan toch ook geen hoogte speakers bij te pas, vind het vreemd dat ze dat effect dan uit zo´n soundbar wel krijgen....aleja kheb al wel reviews gezien waar ze wel eerlijk zeggen dat het niet hetzelfde niveau behaald als een ´´echte´´ uitgewerkte setup, het simpelste zou denk ik in mijn ruimte, zo van die opzet Atmos speakertjes zijn, maar op mijn huidige speakers kan ik die ook al niet zetten want dat zijn maar kleine zwarte boxjes die aan de muren hangen dus geen vloerstaanders waar je nog bovenop kan werken, maarja nu heb ik weer over mijn onkyo die zowiezo toch nog geen atmos ondersteunt dus dat is een mood point anyway.

Time will tell zeker, het zal nog een tijdje de 5.1 blijven hier tot ik mischien eens nen andere receiver heb met een ander soort boxen, mischien dan wel is vloerstaanders ofzo
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Vergeet die upfiring speakers, dat is echt niet hetzelfde als speakers aan je plafond. Maar als ik je foto’s zie kan je toch speakers aan die balken hangen bv. Dali alteco
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Alteco kan je wel niet echt richten. Ik heb nu de Dali Fuzon Sat waarbij dat wel mogelijk is.

Maar uiteraard 101 mogelijkheden..
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Hmm bedankt voor de tip, dat soort speakers ken ik niet, ga ik eens wat meer van opzoeken. aan de houten balken is inderdaad een optie, mijn back speakers hangen daar ook aan bevestigt, dacht alleen dat dat voor plafond speakers niet ideaal was omdat ze dan nog steeds verkeerd gericht zouden staan, maar blijkbaar bestaan er dus zo´n dingen als die dali´s die je wel kan richten. weer iets bijgeleerd :)
Dus, stel dat ik ook zo´n dali set koop, dan zou ik die eigenlijk gewoon zo hoog mogelijk aan een houten balk moeten hangen en neerwaarts richten en Atmos probleem opgelost ?

zou echt wel handig/simpel zijn

Edit: Kheb is vlug op youtube ´´Dali Fazon Sat´´ ingetypt en ik zie al direct verschillende videos die al bijna 10 jaar oud zijn, damn....deze soort boxen bestaat precies al lang dan, zijn die dan wel goed genoeg voor de moderne Atmos techniek aan te kunnen ?? of heeft dat opzich niks met het type boxen te maken maar gewoon met de receiver opzichzelf dat het ondersteunt word ofniet ?
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Type box doet daar weinig toe.. Uiteraard moet je geen zuil gebruiken voor een extra Atmos speaker. Maar dergelijke boxen zijn nooit groot. Die in wall speakers zijn zelfs nog kleiner meestal.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb ook zo'n plafond als het uw en ik heb een metalen kabel spannen tussen 2 dakdragers waar nu 2 boekenplank speakers aan hangen voor 7.2.2.
Je kan de speakers dus zonder problemen vastmaken aan de balken in jouw geval. Dat mogen gewone boekenplank speakers zijn. Je kunt dan van die mount kopen of zelf iets verzinnen zodat de tweeters naar je hoofd gericht staan.