• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Download box usenet/sonarr/emby (laag verbruik)

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Hoi!

Sinds jaren zat ik gewoon met losse hdd's in mijn vaste pc die dan diende als download machine en Emby back-end.
Nu, ik formatteer graag regelmatig mijn pc en het was altijd wel wat om Emby en kodi terug deftig in orde te krijgen.
Daarnaast wou ik ook liever niet meer dat mijn pc 24/7 aanstaat.

Toevallig een 4-bay qnap nas op de kop kunnen tikken waar nu 4x 4TB inzit in RAID5 en alle data staat er op.

Blijkt nu dat deze niet ideaal is om ook nog te gebruiken als download machine, de juiste versies van Emby, Sonarr en dergelijke krijg ik er niet op en na een dag sukkelen heb ik het gehad.


Dus, wat zijn volgens jullie nu de beste opties die niet té veel zullen kosten?
1. Een nieuwe NAS ? Maar dit zie ik het minst zitten omdat ik dan weer 1 week lang data moet kopieren naar tijdelijke schijven en dan terug naar de nieuwe nas
2. Een apart laag energie gebruik download machine

Ik zou het liefst voor optie 2 kiezen.

Wat moet het kunnen?
Liefst gewoon windows draaien om het makkelijkst te werken.
Verder gewoon Emby back-end, Sonarr, Sabnzbd draaien om alle data op de NAS te beheren

Een NUC lijkt me hiervoor een goede optie? Maar welke ;-)

edit: 3. Zelf iets bouwen??


Thanks!!
 
Laatst bewerkt:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Niet helemaal duidelijk waarom download op je NAS niet lukt, maar 'k vermoed een recente Qnap NAS waarvoor er nog een builds zijn voor de CPU architectuur die erin zit?

Als dat zo is, over welke Qnap gaat het precies en hoeveel geheugen zit erin?
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Het is een Qnap TS-420 die ondertussen blijkbaar al wat achterhaald is en ook niet echt snel genoeg is om alles te doen. CPU architectuur is ARMx19

Ben alle data terug aan het overzetten op tijdelijke schijven en de Qnap gaat op 2e hands :p


Nu is gewoon de vraag,
Is een nieuwe huidige NAS van rond de 4-500 euro in staat om te doen wat ik wil ? Emby, sonarr, sabnzbd runnen?
Of bouw ik best gewoon een eigen systeempje op FreeNAS bijvoorbeeld. Wat volgens mij een hoge leercurve heeft :p

Het liefst zou ik iets eenvoudig hebben die eens klaar gewoon werkt en blijft werken :p

Eens aan het kijken, een Synology DS418 Play of een DS918+ moet toch kunnen wat ik wil? :p


Natuurlijk zal een eigen build wel betere performance hebben, maar Freenas of unraid lijkt me ook niet allemaal zo simpel om op te zetten?
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nen DS918+ is een 4-core met 4GB RAM ... natuurlijk kan die dat vlotjes...

Ik heb een DS218Play draaien en da's ook een vlot beestje zenne! Maar "slechts" 2 disk-bays.

De "play" modellen van Synology moet je eerst goed checken of alle packages hiervoor aanwezig zijn. Het is een speciale v8 variant ARM-architectuur (Realtek 1296 CPU) en vb PLEX bestaat hier niet voor, maar ik veronderstel de Emby/Sonarr/Sabnzbd spullen zijn generieker...

Zelfs mijn 218Play doet 80-110Mbytes/sec als ik van m''n andere server data overzet...vlot genoeg niet?
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Op tweakers raden ze aan om zelf iets te bouwen omdat je dan natuurlijk steeds meer vrijheid hebt en betere hardware voor je geld.

Maar natuurlijk een synology ofzo is eenvoudiger op te zetten... Zou wel de DS918+ durven bestellen, hoop alleen dat ik mijn Qnap nog kan verkopen :p

Anders moet ik al gaan kijken naar FreeNAS of unraid, maar lijkt me niet eenvoudig
 

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik heb enkele jaren geleden een ds1513+ van iemand overgenomen. Ben daar echt supertevreden van.
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Draait daar Emby, Sonarr etc op?

Ben aan het kijken om een eigen build te maken, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
Hmmm,

Na wat te denken, denk ik dat ik voorlopig de NAS ga bijhouden en een Intel NUC kopen om te gebruiken als download machine die alles van en naar de NAS stuurt.
Tenzij ik een koper vind voor de NAS ;-)

Wat zijn de ideeën hier over?


edit: Maar dat is natuurlijk niet de beste oplossing want dan zit ik met 2 toestellen weer...
 
Laatst bewerkt:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik doe alles met mn unraid. Leercurve valt wel mee hoor.
Hun forum is heel behulpzaam
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hmmm,

Na wat te denken, denk ik dat ik voorlopig de NAS ga bijhouden en een Intel NUC kopen om te gebruiken als download machine die alles van en naar de NAS stuurt.
Tenzij ik een koper vind voor de NAS ;-)

Wat zijn de ideeën hier over?


edit: Maar dat is natuurlijk niet de beste oplossing want dan zit ik met 2 toestellen weer...
Ik gebruik m'n NAS puur als storage en de dingen die je aanhaalt doe ik op een oude Mac mini (2009 model). Samen met Home Assistant en een TeamSpeak server, want dat ding draait toch 24/7.

Ik denk dat je flexibeler bent met een NAS + Nuc. Je hoeft aan die Nuc ook geen toetsenbord en scherm te hangen (wel voor de installatie). Na de installatie kan je hem gewoon remote overnemen vanaf gelijk welke PC, dus je kan die gewoon ergens verstoppen in een kast. Of zelfs als mediaspeler gebruiken :)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Die QNAP is inderdaad een ouder model, wel vreemd dan dat Sabnzbd en Sonarr daar niet op zouden draaien.

Een DS918+ heeft uiteraard performance genoeg om als file- en download server te fungeren, zeker met 4GB. Heb zelf een ouder Synology model met 4GB en draai sabnzbd, sonarr en radarr allemaal in Docker containers + watchtower om ze automatisch bij te werken. Heb er dus geen omkijken meer naar en alle drie de pakketten zijn altijd up-to-date. Nog een voordeel is dat je niet afhankelijk bent van anderen die packages moeten maken voor de Synology of QNAP en als je een recent model hebt (zoals de 918+) met een nieuwere CPU de packages nog niet voorhanden zijn.

Zie o.a. dit draadje op het Synology forum hoe je zo iets kan instellen.

Oh ja er is natuurlijk ook gewoon een Emby docker image, zie hier
 

Chickenlal

Member
26 jan 2016
206
0
19
De Qnap heeft een armx19 architecture waardoor ik de helft niet geinstalleerd krijg.

Ben er ondertussen al wel over uit dat ik een eigen NAS ga bouwen met waarschijnlijk openmediavault OS