• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Eerste home cinema, is combinatie compatibel?

Ares

New Member
18 okt 2020
2
0
4
36
Dag iedereen :)

Graag had ik hier wat info gevonden omdat ik door de bomen het bos niet meer zie en bang ben niet compatibele hardware in huis te halen.
Wat had ik in gedachten:

Beamer: Optoma UHD30
Scherm: 100"
Geluid: Sonos Arc
Mediaspeler: Nvidia Shield TV Pro

Nu spelen wij al jaren alles streaming af met chromecasts. Als ik het goed begrepen heb, ondersteunt de chromecast geen Dolby Atmos, wat net de meerwaarde van de Sonos Arc zou zijn. Hierdoor ben ik terecht gekomen bij de Nvidia. Deze zou dat als ik goed heb wel ondersteunen. De Nvidia wordt dan fysiek op de beamer aangesloten. Maar hoe gaat het geluid hiervan dan naar de Sonos Arc? De Nvidia bevindt zich dan namelijk bij de beamer en de Sonos 3 meter verder, onder het scherm. Is er een mogelijkheid om dit geluid draadloos te streamen?
Heb ik alles al correct tot nu toe?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Geluid is sowieso niet draadloos te streamen en zal over HDMI tot aan je Sonos moeten geraken om vb Atmos te decoderen.
Ik zou serieus nadenken over die Sonos ARC , want ik lees dat dit ding dus slechts 1 HDMI eARC poort heeft EN dat vb om ATMOS te kunnen die dat de Sonos wel degelijk binnenkomende signalen verwacht over die "eARC" poort volgens eARC standaard dan nog wel.
eARC (ethernet Audio Return Channel) is niet hetzelfde als ARC (Audio Return Channel) wanthet gebruikt "andere draadjes" op je HDMI kabel + ander protocol ook natuurlijk.
Een soundbar is in principe gemaakt om aan een TV te hangen, als je met projector gaat beginnen moet je wat prullen.


Je kan de opstelling maken : ShieldTV ===> HDMI-splitter ===> Sonos ARC
====> Beamer

Maar ik weet niet 100% hoe de Sonos zal reageren...je kan wel degelijk een "oudere" HDMI in de Sonos stoppen, maar ik weet dus niet of zaken als Dolby ATMOS dan effectief gaan werken op die Sonos !!

...wat ik echter lees is hopelijk niet helemaal waar...

Can’t you connect a device directly to the Sonos Arc through an HDMI splitter?​

HDMI eARC (and ARC before it) output sound on different pins in the HDMI cable than with a regular HDMI port.
So, sound goes from a device (or app) into the TV, which then outputs the sounds on the right pins to the external device connected via eARC or ARC.
It’s more than just sound being on the right ports, as there’s a handshake that has to go along with the connection: this sorts out how sound is synchronised, plus the HDMI CEC control information.
Even if you buy an HDMI 2.1 splitter and send one cable into the back of the Sonos Arc, you won’t get any sound out of it at all. Unfortunately, there are currently no external sound boxes that can convert a signal into HDMI eARC, either, although some companies are looking at creating one.


...aan de andere kant zijn er precies wel Youtube filmpjes die aangeven dat het WEL mogelijk is om ATMOS "decoding" te doen op de Sonos soundbar, maar het is me niet helemaal duidelijk hoe ze dit doen. Ik zie dat ze een USB-stick in een TV steken waarom een MKV staat met ATMOS-track en die dan laten decoden.
Da's dus helemaal niet hetzelfde als een ShieldTV , die heeft geen HDMI 2.1, wel een 2.0(b) poort.

Dus euh, voor je kosten gaat maken zou ik maar eens eerst goed checken wat die Sonos gaat doen, eventueel support van Sonos aanschrijven met je concrete vraag!
Indien de Sonos "gewoon over HDMI" een ATMOS track kan verwerken (en niet eARC verwacht) kan je aan de slag met een "splitter" (+- 100 euro).

Ah, ik zie trouwens net dit product staan :


(met speciale vermelding van Sonos ARC soundbar....)
Met zo'n key leg je aan de INPUT je ShieldTV , aan de HDMI-OUT naar je Optoma en dan de eARC-OUT naar je SONOS et voila.
Maar dit product is in backorder en precies niet vlot verkrijgbaar.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Ares

New Member
18 okt 2020
2
0
4
36
Bedankt voor de uitgebreide reactie! Nu is het wel bijna niet te doen om een HDMI kabel over de plafond, langs de kast naar beneden te trekken tot aan de soundbar. Eens kijken hoe het juist werkt als je een splitter gebruikt waarbij de eerste naar de beamer gaat en de 2de naar een wireless HDMI zender. Om dan in de kast onder de soundbar de receiver te plaatsen en dit signaal om te vormen. Of gebruik ik dan echt wel te veel tussen stappen?

Of raad iemand een andere (betaalbare) Atmos opstelling aan die van de Shield zou kunnen werken, liefst zonder kabel? 🙈
Bedankt!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
WirelessHDMI kan wel theorie, maar dan moet je duidelijk navragen of ARC/eARC gesupporteerd is !
Teveel stappen zou ik niet zeggen, hopelijk heb je niet teveel "delays" zodat je geluid wat achterloopt op je beeld (lipsync)

Die Sonos ARC is echt wel een pain in the ass op die vlak eigenlijk. Slechts 1 input, verplicht dat eARC gedoe blijkbaar.