• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

EXIF data foto's

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Amin edit: We hebben een oplossing en werken momenteel de implentatie uit.

Even een vraagje hoe EXIF data van geplaatste foto's genomen met een camera of smartphone hier wordt behandeld door XenForo?

EXIF data van o.a. rotatie gegevens van een beeld bevatten, maar ook en wellicht naar privacy toe véél belangrijker GPS data. Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat om onze gebruikers te beschermen de EXIF data gesloopt wordt uit een beeld na plaatsen zodat op zijn minst de GPS data niet meer beschikbaar is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Afbeeldingen via externe host hebben we geen invloed over, we cachen deze wel voor een bepaalde tijd en worden gedurende deze tijd ook door onze webserver geserveert, maar niet gemanipuleerd.

Afbeeldingen via de bijlage functie worden behandeld door de php GD2 lib, en deze zou exif data strippen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Je had in ieder geval iets gecontroleerd want forum stond 10 minuutjes geleden 'op onderhoud' ;)

Nu externe beeld hosts lijken in ieder geval de EXIF uit het beeld te slopen, wat goed is. Edoch hier even een test met een Wikimedia Commons bestand
 

Bijlagen

  • Moon_3.jpg
    Moon_3.jpg
    367,4 KB · Weergaven: 0

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nou EXIF data en dan vooral GPS data blijven in het beeld in bijlage zitten. Dat is toch een potentieel gevaar.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Je had in ieder geval iets gecontroleerd want forum stond 10 minuutjes geleden 'op onderhoud' ;)

Stond daar los van hoor! Gewoon forum software update :)

Nou EXIF data en dan vooral GPS data blijven in het beeld in bijlage zitten. Dat is toch een potentieel gevaar.

Tot dat er een en hopelijk niet al te dure addon is die EXIF stript, zal het vrees ik zo blijven :).
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Dan kan ik iedereen aanraden om hier geen bijlagen meer te gebruiken voor foto's vanaf een digitale camera of smartphone maar gewone een externe host te zoeken die de EXIF data eruit kan strippen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Test met zelfde beeld vanaf externe host

1k0.jpg
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Dan kan ik iedereen aanraden om hier geen bijlagen meer te gebruiken voor foto's vanaf een digitale camera of smartphone maar gewone een externe host te zoeken die de EXIF data eruit kan strippen.

1) Zoiezo is het showcase forum en diens bijlages enkel zichtbaar voor leden die een account hebben.
2) Externe host is goed en wel, maar die afbeeldingen verdwijnen en of kunnen gewoon broken zijn.. Kijk maar naar het photbucket gedoe :)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Photobucket nooit gebruikt. Gebruik liever eentje die niet zo bekend is, kan je natuurlijk niet voorspelen maar gebruik zelf al jaren myalbum.com en vermoed dat niet veel leden deze kennen. Bijlages gebruikte ik hier al niet, eigenlijk op geen enkel forum die ik bezoek, en zal het ook nooit doen. Wat je stelling over de Showcase betreft, dat is natuurlijk een pleister op een houten been, want iemand met minder goeie bedoelingen kan altijd een account aanmaken en dan is de showcase wel helemaal open ... de rest mag je zelf invullen.

In ieder geval zou niemand er hier licht over mogen gaan dat als ze een foto via bijlage opladen ze beter eerst de EXIF eruit gooien, je kan maar beter voorzichtig zijn. Zeker met de foto's van de mooie spulletjes die hier worden geplaatst, een ware schatkist voor mensen met slechte bedoelingen.

Ben er na mijn test met twee externe hosts ook achtergekomen om nooit of te nimmer foto's vanaf mijn iPhone op te laden naar ImgBB want dit laat GPS data gewoon netjes met rust in tegenstelling tot myalbum.com die netjes alle EXIF eruit sloopt.


Is er dan niets te krijgen voor Xenforo die EXIF data kan verwijderen? Op een aantal forums die ik bezoek ook gecontroleerd en htforum.nl en allesoverfilm.nl hebben geen last van "exposed GPS data" in bijlages. En vandaag heb ik synology-forum.nl helpen dicht timmeren. Nu hier nog :)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dat is inderdaad een goede opmerking! Ik had er zelf ook nooit bij stil gestaan en ik zie dat het in mijn topic ook het geval is met sommige afbeeldingen via mijn iPhone.
Ik gebruik de upload hier zodat het topic altijd compleet blijft en de afbeeldingen niet breken na x-aantal tijd. Ik ga toch maar ASAP mijn topic cleanen.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79

De addon die gelinkt wordt is voor XF 1.5.x, wij draaien op 2.0.x .

Als iemand anders deze tool eens kan testen: http://www.exifpurge.com/ , dan kan ik deze ergens in een sticky zetten als download om zo de privacy toch wat te garanderen :).

Of als er iemand zin heeft om een kleine addon te schrijven die werkt met XF(ik kan een dev omgeving op vagrant basis geven) :p.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Goeie opmerking Stiibun! Had er ook nog niet bij stilgestaan dat het forum de GPS data niet zou strippen, en idd iederaan die wil kan zich registreren. Zal toch ook eens over al mijn foto's moeten gaan...
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
demon demon Je zou misschien exiftool, exiv2 of dergelijke kunnen runnen op de server om de EXIF data van alle huidige uploads te wissen?

Kan je eventueel in een cronjob steken als "alternatief" voor een plugin
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Om de exif van je foto's te verwijderen is er toch software zat.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Tuurlijk, maar het automatiseren is leuker en biedt het bijkomend voordeel dat niemand hier er dan nog moet over nadenken.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Je zou misschien exiftool, exiv2 of dergelijke kunnen runnen op de server om de EXIF data van alle huidige uploads te wissen?

Kan je eventueel in een cronjob steken als "alternatief" voor een plugin

Ik zal hier eens naar zien, als de attachments niet stuk geraken erdoor, kan ik dit wel elke nacht eens laten lopen...
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Deze bijlage heeft EXIF data
 

Bijlagen

  • 769474.JPG
    769474.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 0

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
*tekst*
 

Bijlagen

  • metdata.jpg
    metdata.jpg
    32 KB · Weergaven: 0

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Kan je eventueel wel een exiftool command line voorbeeld geven die er alleen de GPS data uit sloopt. Hangt natuurlijk vooral af hoe de bijlages worden bijgehouden ttz fysiek op de schijf of in de database. In het laatste geval zal het niet lukken natuurlijk, maar vermoed dan je in XenForo ook gewoon kan instellen hoe bijlages worden bijgehouden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.