• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Google Chromecast "Google TV" (Codename : Sabrina) - Review

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Sinds enkele dagen deze nieuwe Chromecast ter beschikking. De enige chromecast die ik ook gebruikte was de "Gen1" van vele jaren terug...
Dit kleine device is te koop voor 60-70 euro, maar aangezien ik nog een bon had liggen kon ik hem voor 30,- meenemen dus dat kon ik niet laten liggen.

Er loopt hier nog een topic over, dus ik ga geen review doen en alle specs nog eens op een rijtje zetten etc,etc.

Waarvoor gebruik ik die nu ? In het kort gezegd : KODI & PLEX zijn de 2 applicaties die ik gebruik, maar ik heb natuurlijk ook de "Youtube" app ook al gebruikt.
Mijn Samsung 65" / 4K "SmartTV" heeft "Plex" ook wel als app, maar deze Chromecast is toch een stuk responsiever. Een "TV" kan natuurlijk niet al z'n resources toewijzen aan apps, dus processing-power is beperkt...

Installatie gaat natuurlijk zoals we dat van Google gewoon zijn "fool proof" en de Chromecast maakt een stabiele 5Ghz verbindiong op m'n Unify Wifi omgeving.

De kleine afstandsbediening is zowel "radiografisch" als "infrarood" en je kan de remote gebruiken om ook de TV te besturen. (CEC) Vb als ik op de remote druk gaan zowel TV als Chromecast aan. Volume kan ook regelen met de Chromecast remote.
Je kan ook met voice-commando's (Google Assistant) werken met de remote als je wil.

Beneden heb ik geen receiver, gewoon simpel TV met de ingebouwde speakers.


KODI 18.8 installeerde vlotjes en werkt echt vlotjes.

Ondertussen heb ik de "PlexKodiConnect" addon zodat m'n PLEX movie-database als "master" dient eigenlijk en KODI integraal deze database importeerd.

De "Plex" app is ook een stukje responsiever als op de TV. Daar ging het ook al "OK" maar dit is nog wat "snappier".
Heb al verschillende 4K/HDR films getest, allemaal komen ze door als "Direct Play" wat natuurlijk het beste is.

Wifi/WLAN moet je toch zorgen voor stabiel en goed netwerk want tijdens sommige 4K films is het vlot 150-200megabit/sec dat door de lucht gaat.
Allesinds heb ik nog geen enkele "hickup" kunnen vaststellen tijdens het streamen van wat dan ook.


Voor de prijs is het echt een mooi ding!

Maar dus ik gebruikt niets van de Netflix of andere Google movie services of wat dan ook.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dus die doet een full 4K film (die atmos heeft)?
Hoe zit het met de library?
Vult die ?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Dus die doet een full 4K film (die atmos heeft)?
Hoe zit het met de library?
Vult die ?
Geen idee van ATMOS, dat heb ik niet. Maar idd, 4K/HDR qua beeld gaat gewoon vlot, en audio is op m'n TV gewoon 2-kanaals natuurlijk.
Ik zou 'm boven in de HT wel eens kunnen aansluiten (slechts 1080P), maar ik verwacht geen problemen en dan moet ik de Android gewoon in "passthrough" zetten zodat m'n Onkyo alles verwerkt.
Wat met de library ? Natuurlijk vult die, in mijn geval vanuit m'n Plex library. Er staan toch > 1000 films in dus best wel wat.
De KODI "scrapers" ni getest, maar waarom zou dat niet werken. Is gewoon "KODI" en dat werkt vb prima op m'n ShieldTV.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Passthrough gaat niet op die chromecast.
Maar dat hoef ik ook niet, tis gewoon een sonos shield hier.
Ik zou wel de vtm go en vrt nu apps erop willen, kun je die es testen?
en de netflix app ook p:

De library bedoel ik de library van de chromecast zelf he, niet binnenin kodi
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Netflix heb ik niet, maar de Netflix staat er natuurlijk op.
Zal eens zien of ik die VTM/VRT dingen kan testen.

Dat moet ik nog eens bekijken om eens te testen hoe dat werkt ... iets zegt me dat die Chromecast helemaal niet over NFS m'n folders op een NAS vol met MKV's gaat indexeren om dan zijn "library" op te bouwen. De Chromecast zelf speelt geen MKV af hé, dat formaat doet hij niet als ik me niet vergis.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoe bevalt hij bij jou?
Heb je de vrt nu en vtm go app er ook opstaan?
Lopen die vlot, mn goesting in dit device blijft wel...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
De Chromecast zit beneden op de 4K-TV. We gebruiken die voornamelijk voor Plex en/of KODI (als we beneden filmke kijken ipv naar de HT te trekken)
Heb inderdaad al VRT getest (ik heb geen account om VTM te bekijken enz) en alhoewel dat werkt is de KWALITEIT toch minder als hetgeen uit m'n Digicorder komt hoor.
Geen dag/nacht verschil, die VRT-live kanalen zijn ook "HD" maar toch, "net" iets flauwer kwa kleuren precies enz.
Vlot zeker, ik bedoel een VRT-stream start direct, ik kan een uur zien zonder enige "hickup" of blokjesvorming (goede 5Ghz Wifi) dus op dat vlak geen klagen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Kun je die vtm go ook es testen? Je kan gratis account aanmaken...

Ik heb vrt nu en vtm go op de shield binnenin kodi en die vtm go hapert dikwijls bij reclame.
Ook bij voetbal is het precies of hij komt achter...
Dit op een shield.. binnenin kodi
Ook de netflix binnenin kodi lijkt niet optimaal te zijn..
Misschien moet ik ze es testen, rechtstreeks op de shield...

Speel je die full 4K binnen kodi af zonder hiccup ook?

Je zegt dat de kwaliteit minder is..
In welke mate? Is dit echt zo erg dat het niet aanzien is , want als ik eht zo lees, is het ietsje flauwer, maar lijkt dit alb ij al mee te vallen en zou je toch kunnen afstappen van de digicorder.
Nadeel is dat je geen tvgids hebt, wat ik dan wel heb binnenin kodi
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Kun je die vtm go ook es testen? Je kan gratis account aanmaken...

Ik heb vrt nu en vtm go op de shield binnenin kodi en die vtm go hapert dikwijls bij reclame.
Ook bij voetbal is het precies of hij komt achter...
Dit op een shield.. binnenin kodi
Ook de netflix binnenin kodi lijkt niet optimaal te zijn..
Misschien moet ik ze es testen, rechtstreeks op de shield...

Speel je die full 4K binnen kodi af zonder hiccup ook?

Je zegt dat de kwaliteit minder is..
In welke mate? Is dit echt zo erg dat het niet aanzien is , want als ik eht zo lees, is het ietsje flauwer, maar lijkt dit alb ij al mee te vallen en zou je toch kunnen afstappen van de digicorder.
Nadeel is dat je geen tvgids hebt, wat ik dan wel heb binnenin kodi
Als ik beneden op de TV iets van 4K afspeel binnen KODI dan gaat dit prima. Weet dat dit serieus wat vergt van de Wifi! Die "hickups" kunnen ook te verklaren zijn vanwege transmissie....check de graphs in uwe Unifi.
De mindere kwaliteit is niet dramatisch hoor, maar als je een mooie OLED hebt hangen ga je toch zien dat het een "internet stream" is. De kwaliteit die uit de Digicorder komt is gewoon nog wat beter, kleuren & scherpte enz.
Ik bekijk ook VRT vb binnen KODI hé (net zoals jij dat doet) met die addons.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Als ik beneden op de TV iets van 4K afspeel binnen KODI dan gaat dit prima. Weet dat dit serieus wat vergt van de Wifi! Die "hickups" kunnen ook te verklaren zijn vanwege transmissie....check de graphs in uwe Unifi.
De mindere kwaliteit is niet dramatisch hoor, maar als je een mooie OLED hebt hangen ga je toch zien dat het een "internet stream" is. De kwaliteit die uit de Digicorder komt is gewoon nog wat beter, kleuren & scherpte enz.
Ik bekijk ook VRT vb binnen KODI hé (net zoals jij dat doet) met die addons.

oh ok, ik dacht dat je vrt buiten kodi bekeek, dus als android app
De hickups zijn enkel bij vtrm denk ik, hoezo graphs bekijken in unifi? waar/Wat/hoe?
Netflix op dat apparaat is dan ook binnen kodi?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Net nog even getest en wil nog eens de nadruk leggen op GOEDE Wifi.
De Chromecast was op m'n 2.4Ghz netwerk gekoppeld en dus dikke films spelen via KODI ging niet zonder bufferen....
Effe de Chromecast een stamp gegeven, nu hangt die netjes aan m'n 5Ghz op 877Mbps en gaat het vlot, en we spreken over een UHD 2160p ISO image en ik zie bitrates > 100Mbps

Gewoon inloggen op de Unify-controller en dan kan je toch voor elke client die connected is grafiekjes zien (historical-data). Je moet dat wel aanzetten op je settings (Google it)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Je kan die chromecast toch ook bekabeld verbinden mits adapter?

Ik denk niet dat het aan de verbinding ligt hoor, bovendien is mn shield bekabeld, dus wifi doet er niet toe ;) en nog hickups bij de reclame (vtm go binnenin kodi)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zopas een google tv ff meegekregen om te testen, ik ben nu benieuwd of die 4K ook gaat haperen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik heb in kodi toch buffering issues met 4K
Enig idee waar te zoeken?
Ach ik heb in KODI op de Chromecast zelfs al een crash gehad ;-) Ik draai wel KODI 19.x dus niet de Leia 18.9 ofzo.
Je kan beginnen met de te checken terwijl je aan het spelen bent hoe de wireless verbinding is, dus checken op de Unify hoe de client verbonden is.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ja 19 is nog in alpha dus normaal die crashes :p

De chromecast is verbonden op het 5 ghz zoals je aanraadde
Nu de settings in kodi kunnen het ook zijn natuurlijk.
Ik heb de unifi nu open staan maar weet eigenlijk niet goed, waar ik moet naartoe kijken om te zien of het de wifi verbinding is
Dat ding is wel heel erg snappy, heel responsive !!!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Wat zijn de "Signal" en Rx-rate en Tx-rate waardes die je hebt voor de Chromecast wanneer die verbonden is ?