• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Haard op domotica

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik had al eerder aangegeven dat ik mijn haard op home assistant wil.
De pogingen om de remote op de harmony te krijgen mislukken. Ik heb dan maar een mail gestuurd nr cosyflame.

Dit was hun antwoord:

Code:
Een sturing via domotica is mogelijk.
Normaal gezien bestelt men het tweedraads aansluitdraadje samen met de haard en doen wij de instelling in het menu.
Het is een 0 tot 10  volt sturing , u plaatst dan naast de haard een bus
U stuurt 3 volt voor aan
3 à 8 volt voor vlamhoogte instelling
10 volt voor random vlambeeld
Minder dan 3 volt voor uit.
(de afstandsbediening moet nog steeds in de buurt van de haard liggen met goeie batterijen in, de foutmeldingen komen er op)

De remote is RF
Die dient met stand 1 tot 8 om de vlamhoogte in te stellen, met 9 voor random vlambeeld
Om aan en uit te zetten
Staat bij u de thermostaat instelling geactiveerd ?
Stuur mij anders eens een foto van de display.
Ik maak u dan een whatsappfilmpje hoe u die kan deactiveren.


Nu weet ik niet hoe ik hierop moet antwoorden en wat ik nu het beste doe om dit mogelijk te maken, met de verschillende standen..
Zigbee plug of op mijn unipi op een uitgang? relais? analoge output?

Deze is momenteel gewoon verboden met een stekker


Hij maakt wel deel uit van een kring met andere stopcontacten
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Yups, gewoon de 0-10V analoge out gebruiken op je controller. Dan wat kabel tot aan de haard krijgen natuurlijk vanuit de kast waar je Unipi staat. dat kan mischien wel eens wat lastig worden ?
Alternatief is wat genutsel met 1 of andere "dimmer" module 0-10V op Zwave/Zigbee whatever.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Yups, gewoon de 0-10V analoge out gebruiken op je controller. Dan wat kabel tot aan de haard krijgen natuurlijk vanuit de kast waar je Unipi staat. dat kan mischien wel eens wat lastig worden ?

Een extra kabel? Dat lukt gewoon niet, tenzij ik mn parket uitbreek.
Op die foto zie je ook dat blokje zitten met die 2 fijne kleine draadjes.. Wat is dat?
Nu doe ik het via die remote, maar das dus geen optie?
Andere opties?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Een extra kabel? Dat lukt gewoon niet, tenzij ik mn parket uitbreek.
Op die foto zie je ook dat blokje zitten met die 2 fijne kleine draadjes.. Wat is dat?
Nu doe ik het via die remote, maar das dus geen optie?
Andere opties?
Optie mischien 1 of andere Zwave/Zigbee "dimmer" module met 0-10V "out" om op die manier aan te sturen, maar plug & play is het (mogelijks) niet.
Wat het blokje & draadjes zijn zal je aan de leverancier van je haard moeten vragen.
Kan je niets met die "remote" doen en iets met Harmony laten leren en zo remote aansturen ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Optie mischien 1 of andere Zwave/Zigbee "dimmer" module met 0-10V "out" om op die manier aan te sturen, maar plug & play is het (mogelijks) niet.
Wat het blokje & draadjes zijn zal je aan de leverancier van je haard moeten vragen.
Kan je niets met die "remote" doen en iets met Harmony laten leren en zo remote aansturen ?

Mmm ik snap dan niet hoe die dat nu doet, want hij doet dat nu toch ook tussen 0-10V ?
Gezien ik via de ab die standen kan doen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Mmm ik snap dan niet hoe die dat nu doet, want hij doet dat nu toch ook tussen 0-10V ?
Gezien ik via de ab die standen kan doen
Ja natuurlijk, maar daar zit een mini-controller in/tussen hé van de fabrikant. Als die van je remote een commando "haard aan" krijgt zal daar inderdaad ook ergens > 3V uitgestuurd worden.
Druk jij op "+" voor grotere vlammekes zal die mini-controller gewoon de spanning opdrijven tussen 3V - 8V enz,enz.
Jij moet nu gewoon "soortgelijks" maken eigenlijk zodat je onafhangkelijk van die fabrikant-afstandsbediening kan werken en verder integreren met wat je wil. En hiervoor heeft de fabrikant dan een "blokje" met 2-draads-aansluiting om te koppelen naar de buitenwereld op 0-10V
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dus ik heb deze opties?
- Kabel trekken en via analoge output 0-10V geven en via blokje met 2 draadsaansluiting die haard regelen
- via de rf remote

Ik heb geprobeerd met harmony om dit te leren, maar dat werkt gewoon niet
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nog een optie is een aparte Zigbee/Zwave 0-10V "dimmer". En eerlijk gezegd denk ik dat dit "the way to go" is.
Je zal dan "sturen" door bepaalde sequentie van dim-levels in een scene te zetten en op die 0-10V uitgang gaat de spanning dan fluctueren.
Je zal die module vb daar wel met 12V adapterje moeten "voeden" want dat is geen 230V module.

Met deze zal het wel lukken.

https://qubino.com/products/flush-dimmer0-10v/flush-dimmer0-10v-tech/
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Mmm interessant, maar ik kan dan wel die ab niet meer gebruiken? Nu das op zich niet zo erg..
Alleen is die zwave en ik heb geen zwave hub
Dan moet ik dat ook nog aanschaffen
Of iets soortgelijks vinden op zigbee?

Of zoiets https://www.bol.com/nl/p/klikaankli...r-0-10v-acm-lv10/9200000032461419/?country=BE maar werkt blijkbaar enkel met kaku controller damn

En hoe schakel ik dit dan aan de huidige installatie/haard?

Dus je zou zoiets preferen boven via RF ab te werken? en die te integeren in HA?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Of zoiets te vinden is op Zigbee weet ik niet, zoeken-zoeken-zoeken zou ikzeggen. Ik dacht dat je er gens een Zwave/Zigbee "stick" had steken ? Of is het enkel Zigbee dan blijkbaar.
Of je zowel de RF-afstandsbediening kan gebruiken samen met de 2-draads interface 0-10V sturing moet je even met de leverancier bekijken, ik zou denken van wel.
En uiteraard is zo'n Zwave 0-10V "dimmer" te integreren met oa HA, je moet dan experimenteren met de scene's maar je weet van de leverancier welk voltages je nodig hebt om welke functies te doen.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Of zoiets te vinden is op Zigbee weet ik niet, zoeken-zoeken-zoeken zou ikzeggen. Ik dacht dat je er gens een Zwave/Zigbee "stick" had steken ? Of is het enkel Zigbee dan blijkbaar.
Of je zowel de RF-afstandsbediening kan gebruiken samen met de 2-draads interface 0-10V sturing moet je even met de leverancier bekijken, ik zou denken van wel.
En uiteraard is zo'n Zwave 0-10V "dimmer" te integreren met oa HA, je moet dan experimenteren met de scene's maar je weet van de leverancier welk voltages je nodig hebt om welke functies te doen.

True, maar is dan wel duur om de haard te kunnen bedienen : de controller en dan nog es een zwave stick (hub)
De stick nu heb (conbee II ) is idd enkel zigbee
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth

Gaat dat werken?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Gaat dat werken?
Geen flauw idee...het lijkt van wel...er zal wel 1-10V uit komen, maar da vraag is hoe het integreert met vb HA of andere "Hub" en wat je dan effectief kan aansturen.
Mischien nog effe verder zoeken, er zullen wel meer Zigbee 0-10V units bestaan
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ofwel gebruik ik volgend zigbee module : https://nl.aliexpress.com/item/1000...8c30813835635&templateKey=white_backgroup_101

Ofwel
een universele ab met hub
https://www.amazon.nl/Universele-af...iening-Entertainment-Compatibel/dp/B083LLLVPN
Deze ondersteund ook RF op 433 Mhz, alleen weet ik zelf niet zeker dat dit zal werken met de ab/haard...


De laatste zou het beste zijn, want dan profiteer ik op zolder :)
Als ik deze beneden gebruik , kan ik de huidige harmony naar de ht verhuizen en daar ook automatiseren p:

Langs de andere kant, als het niet werkt, heb ik een flauw excuus en kan ik de andere nog doen...
Alleen, ik heb ergens wel het gevoel van, dat zou moeten werken met die ab... alleen waarom werkt het niet met de harmony..