• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het einde van een tijdperk...

Status
Niet open voor verdere reacties.

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Beste leden,

Graad had ik even jullie aandacht gehad betreffende de toekomst van het forum:

Toen ik het forum in 2013 overnam zag ik een groot potentieel in een goed en modern functionerend HT-forum. Kort na de overname hadden we een bloeiende en actieve community, maar door de jaren heen is de activiteit zienderogen achteruit gegaan. Er werden geen nieuwe showcases meer aangemaakt of geupdate, de HT specifieke subfora stierven uit. Ik heb verschillende pogingen ondernomen om het forum terug aantrekkelijker te maken, maar met de komst van chatapplicaties zoals Discord en de opkomst van facebook-groepen, hebben ook deze pogingen gefaald. De instapdrempel van de bovengenoemde applicaties zijn zo laag tegen over een echt forum, dat mensen die optie verkiezen.

Het is dan ook niet vreemd dat ik totaal geen motivatie meer heb om het forum nog langer te blijven onderhouden. Er liggen nu dus twee opties op de tafel:

1) De domeinnaam loopt nog tot februari 2020, ik blijf het forum tot die datum nog periodiek onderhouden, waarna ik de domeinnaam niet meer verleng en het forum offline gaat. Dit geeft iedereen de tijd om foto’s en zijn of haar gegevens te downloaden.

2) Er wordt een opvolger voor mezelf gevonden die het forum verderzet en naar een nieuwe host verhuist, daar ik het forum dan ook niet meer ga hosten ook niet.

Wat de keuze ook wordt, ik wil jullie alvast allemaal bedanken voor jullie inzet, ik heb de afgelopen jaren ook enorm veel bijgeleerd ;)

Indien het forum zou verdergaan, blijf ik natuurlijk nog als gewoon community lid actief ;)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dit vind ik wel jammer..
In het verleden heb jij die overgenomen van me.. en nu draai je terug om...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Heel jammer, maar je kunt er niet omheen dat het hier de laatste tijd zeer rustig is :(
Nochtans vind ik het een gezellig en overzichtelijk forum. Veel beter dan bij de concurrentie :)

En het inderdaad een algemene trend dat de fora niet meer zo populair zijn als vroeger. Wat ik zeer jammer vind. De Facebook, Discord, ... groepen zijn bijlange niet zo overzichtelijk en zijn een ramp om in te zoeken :mad:
Bijna al mijn kennis over mijn hobbies komt van fora waarbij ik via de zoekfunctie telkens iets heb kunnen bijleren.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Heel jammer, maar je kunt er niet omheen dat het hier de laatste tijd zeer rustig is :(
Nochtans vind ik het een gezellig en overzichtelijk forum. Veel beter dan bij de concurrentie :)

En het inderdaad een algemene trend dat de fora niet meer zo populair zijn als vroeger. Wat ik zeer jammer vind. De Facebook, Discord, ... groepen zijn bijlange niet zo overzichtelijk en zijn een ramp om in te zoeken :mad:
Bijna al mijn kennis over mijn hobbies komt van fora waarbij ik via de zoekfunctie telkens iets heb kunnen bijleren.

Volledig mee eens!
Echt niet om te praten demon?
Ik zou eigenlijk willen dat indien je stopt, alles terug migreert naar de plaats waar het vandaan kwam...

Zodat je ons niet zonder zet..
Anders had je het nooit mogen overnemen van me ;)
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Heel jammer, maar je kunt er niet omheen dat het hier de laatste tijd zeer rustig is :(

Dat is inderdaad zeer jammer, maar dat zal niet verbeteren en zeker niet nu facebook meer focus op groepen legt..

Volledig mee eens!
Echt niet om te praten demon?
Ik zou eigenlijk willen dat indien je stopt, alles terug migreert naar de plaats waar het vandaan kwam...

Dit is geen eenvoudige beslissing geweest, ik heb dit al meermaals willen posten, maar telkens uitgesteld, met de naïeve hoop dat het zou verbeteren. Dit gebeurde niet en nu een finale beslissing genomen gehad...
Het is inderdaad waar dat ik het van jouw heb overgenomen, we hebben zoals ik in het openingsbericht een heel goede periode gehad, maar de laatste jaren is de activiteit gewoonweg gedaald en actieve leden met veel kennis, gestopt met posten.

Als iemand met technische inzicht het forum van mij overneemt, kan het gewoon blijven bestaan, inclusief de huidige software.
Weet dat als je naar het enige alternatief, phpbb gaat, je héél wat features en de prachtige look, kwijt speelt. Daarnaast betwijfel ik of het forum na een migratie van software, nog veel leven gaat bevatten. Ik wind er gewoonweg geen doekjes omheen en ben realtisch. Ik heb het met de beste bedoelingen overgenomen, maar ondertussen is het internet sterk veranderd en zijn kleine fora gewoon niet meer levensvatbaar.

Er is zoiezo nog tot februari om tot een gezamelijke oplossing te komen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ok je gaat idd features missen dan, en de look, maar het blijft een verzamelplaats...
ok als er dan minder nieuwe leden gaan komen, maar onze die hards die hier nu wel nog komen, kunnen dan blijven komen, pak je alles weg, dan zou ik dat toch echt jammer vinden

toon es wa grafiekjes ;) van actieve leden

je hebt trouwens toch nog mods/Administrators... ik hoop en neem aan dat jullie dit overlegd hebben
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
je hebt trouwens toch nog mods/Administrators... ik hoop en neem aan dat jullie dit overlegd hebben
Dit spijtige gebeuren is inderdaad achter de schermen overlegd en nog steeds actueel bezig.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Misschien moet je/we het forum anders gaan bekijken?
Nu is home-theater echt heel beperkt qua publiek.

Misschien moet het forum wel opengetrokken worden naar een techforum?
PC/GAMING/SMARTHOME/NETWORK/AUDIO/VIDEO/HT forum?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Techforum kom je in het Tweakers vaarwater terecht.. Ook al heeft dat forum een verschrikkelijk onoverzichtelijk concept het is een serieuze concurrent. Snap wel dat fora minder populair zijn. Vroeger zat ik daar constant op, nu enkel nog hier een beetje en dat van tweakers. Ik heb nog steeds interesse in HT alleen de budgetten er niet meer voor. Helaas.. 😔

Ben wel meer actief in de niet HT topics tegenwoordig.. Dus verbreding kan wel meer volk trekken.

De vraag is vooral. Hoeveel tijd en geld kost het om dit alles hier te blijven onderhouden?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ok je gaat idd features missen dan, en de look, maar het blijft een verzamelplaats...
ok als er dan minder nieuwe leden gaan komen, maar onze die hards die hier nu wel nog komen, kunnen dan blijven komen, pak je alles weg, dan zou ik dat toch echt jammer vinden

toon es wa grafiekjes ;) van actieve leden

je hebt trouwens toch nog mods/Administrators... ik hoop en neem aan dat jullie dit overlegd hebben
Terug gaan naar phpbb gaan is een serieuze stap terug.
Als er iemand het forum wil verderzetten, dan zou ik gewoon blijven werken met deze forum software. Dus gewoon de code en database overzetten naar een andere host of gewoon het contract overnemen?

Heb je een idee wat je nu maandelijks/jaarlijkse betaalt voor het forum? En hoeveel werk je er in steekt om alles draaiende te houden?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Techforum kom je in het Tweakers vaarwater terecht.. Ook al heeft dat forum een verschrikkelijk onoverzichtelijk concept het is een serieuze concurrent. Snap wel dat fora minder populair zijn. Vroeger zat ik daar constant op, nu enkel nog hier een beetje en dat van tweakers. Ik heb nog steeds interesse in HT alleen de budgetten er niet meer voor. Helaas.. 😔

Ben wel meer actief in de niet HT topics tegenwoordig.. Dus verbreding kan wel meer volk trekken.

De vraag is vooral. Hoeveel tijd en geld kost het om dit alles hier te blijven onderhouden?

Mee eens, maar een belgisch tetch fora hebben we niet.
Toch niet zo breed.
Ik zit bv niet meer op htforum (behalve deze week) en ook veel minder op kodi forum, vooral hier eigenlijk
en nu en dan es tweakers


Ik denk wel absoluut dat je moet verbreden... ht is te specifiek
smarthomeproducten fora is er bijna niet
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Terug gaan naar phpbb gaan is een serieuze stap terug.
Als er iemand het forum wil verderzetten, dan zou ik gewoon blijven werken met deze forum software. Dus gewoon de code en database overzetten naar een andere host of gewoon het contract overnemen?

Heb je een idee wat je nu maandelijks/jaarlijkse betaalt voor het forum? En hoeveel werk je er in steekt om alles draaiende te houden?

qua werk zoveel?
ik bedoel, een layout change hoeft voor mij niet.. de nieuwsbrief? we zijn daarvoor veel te klein en je hebt geen personeel om dit op te zetten... een portal idem..
allemaal wel leuk... maar het voegt weinig toe als je maar zo'n beperkt aantal leden hebt
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik denk dat je ook hier geen dealers had die effectief sterk aanwezig waren

ook dat is een misse.

Misschien een deal/crossover met homecinemamagazine en smarthomemagazine?
Win voor hen, en win voor ons

is maar een idee
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
9lives bestaat nog altijd. Maar dat is meer jeugd..

Hamvraag is dus vooral prijskaartje en tijd. Samenwerking met andere sites is wel goed idee. Want de manier van artikels waar dan commentaar op kan geven via forum vind ik een aanwinst.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
qua werk zoveel?
ik bedoel, een layout change hoeft voor mij niet.. de nieuwsbrief? we zijn daarvoor veel te klein en je hebt geen personeel om dit op te zetten... een portal idem..
allemaal wel leuk... maar het voegt weinig toe als je maar zo'n beperkt aantal leden hebt
Ik heb het niet over mailings enzo, maar gewoon het forum in de lucht houden.
Om de zoveel tijd wordt er wel een lek gevonden in software, dus het is belangrijk om regelmatig updates door te voeren. Of bijvoorbeeld wanneer de host je verplicht om te moven naar PHP 7 moet je zorgen dat al jouw blijft werken.
Het SSL certificaat moet regelmatig vernieuwd worden, ... Nu lijkt het automatisch via Let's encrypt te lopen, maar wie gaat dat initieel opzetten? En in deze tijd moet je niks meer beginnen zonder SSL...

Dat zijn allemaal dingen die je als gebruiker niet ziet, maar ik durf te wedden dat Demon daar wel wat tijd aan spendeert.
Ik kom ook zo'n dingen vaak tegen op m'n werk en daar kruipt meer tijd (en kennis) in dan je denkt...
Ik krijg zelfs regelmatig telefoontjes van externe IT bedrijven of de inhouse IT dienst van bedrijven om hun te helpen met specifieke installaties van SSL certificaten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb het niet over mailings enzo, maar gewoon het forum in de lucht houden.
Om de zoveel tijd wordt er wel een lek gevonden in software, dus het is belangrijk om regelmatig updates door te voeren. Of bijvoorbeeld wanneer de host je verplicht om te moven naar PHP 7 moet je zorgen dat al jouw blijft werken.
Het SSL certificaat moet regelmatig vernieuwd worden, ... Nu lijkt het automatisch via Let's encrypt te lopen, maar wie gaat dat initieel opzetten? En in deze tijd moet je niks meer beginnen zonder SSL...

Dat zijn allemaal dingen die je als gebruiker niet ziet, maar ik durf te wedden dat Demon daar wel wat tijd aan spendeert.
Ik kom ook zo'n dingen vaak tegen op m'n werk en daar kruipt meer tijd (en kennis) in dan je denkt...
Ik krijg zelfs regelmatig telefoontjes van externe IT bedrijven of de inhouse IT dienst van bedrijven om hun te helpen met specifieke installaties van SSL certificaten.

Geen zin om dit over te nemen?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Ik zou het zéér jammer vinden moest het verdwijnen, ik kom hier elke dag wel eens kijken.
Ik zit ook veel op htforum.nl, maar daar lees ik enkel, ik vind mijn draai daar niet tussen al die hollanders.

Ik zou het niet erg vinden als het verder zou gaan als een simpel phpBB forum, zolang het maar blijft bestaan.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik wil eerst wel eens weten hoeveel tijd Demon daar wekelijks insteekt en wat de kosten zijn :p
En wie betaalt de hosting en dergelijke nu?
Een zeer terechte vraag die Demon met plezier zal beantwoorden.
Zou het zelf ook zeer jammer vinden mocht dit Vlaamse forum verdwijnen :(
 
Status
Niet open voor verdere reacties.