• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het smarthome en IoT topic!

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Bedankt Jan en Brood, leerrijke bijdrages 👍

Geo fencing heb ik momenteel via de Hue, maar (helaas) werkt het meer niet dan wel. Vanavond maar eens een update uitvoeren van de Hue want er is een nieuwe beschikbaar en dan de boel omvormen naar geo fencing via de Home app zelf, kijken of dat beter werkt.

Volgende stap, mijn Logitech Harmony in HomeKit krijgen, dat zou moeten lukken via Homebridge die niet-HomeKit dingen aan HomeKit gaat koppelen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Bedankt Jan en Brood, leerrijke bijdrages 👍

Geo fencing heb ik momenteel via de Hue, maar (helaas) werkt het meer niet dan wel. Vanavond maar eens een update uitvoeren van de Hue want er is een nieuwe beschikbaar en dan de boel omvormen naar geo fencing via de Home app zelf, kijken of dat beter werkt.

Volgende stap, mijn Logitech Harmony in HomeKit krijgen, dat zou moeten lukken via Homebridge die niet-HomeKit dingen aan HomeKit gaat koppelen.
Ja, geofencing check maar sporadisch om batterij te sparen. Vandaar ik dat de AsusWRT presence detection gebruikt. Het zou ook moeten lukken met jouw USG router.

Home Assistant kan ook bepaalde zaken naar HomeKit pushen, maar dat heb ik zelf nog niet gebruikt.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Grootste probleem met aanwezigheidsdetectie (leg dat maar eens in Scrable :D) is dat via Wifi dat gewoon niet betrouwbaar is. Mijn iPhone 7 zet na een tijdje idle te zijn gewoon de Wifi uit. Geen idee of dat standaard gedrag is of dat ik weer maar eens een probleem heb met de Wifi op de iPhone.

Er zijn andere methodes, maar of deze meer betrouwbaar zijn ... geen idee want nog niet getest.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Grootste probleem met aanwezigheidsdetectie (leg dat maar eens in Scrable :D) is dat via Wifi dat gewoon niet betrouwbaar is. Mijn iPhone 7 zet na een tijdje idle te zijn gewoon de Wifi uit. Geen idee of dat standaard gedrag is of dat ik weer maar eens een probleem heb met de Wifi op de iPhone.

Er zijn andere methodes, maar of deze meer betrouwbaar zijn ... geen idee want nog niet getest.
Klopt, wij hebben ook iPhones. Die zet zijn Wifi regelmatig even uit om batterij te sparen als je niks aant doen bent.
Je kunt een interval instellen dat moet voorbij gaan voordat hij je als away ziet. Ik heb dit zelf vrij ruim staan (20min). Als ik thuis kom ziet hij mij direct en gaan de lichten aan. Als ik wegga, ben ik pas 20min later effectief weg.

In zag zonet dat in de nieuwe update (0.88) er nu een persoon component is waarmee je verschillende trackers aan een persoon kunt linken. Dus zo kun je gebruik maken van meerdere trackers om het systeem nauwkeuriger te maken.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
In zag zonet dat in de nieuwe update (0.88) er nu een persoon component is waarmee je verschillende trackers aan een persoon kunt linken

Er komen nogal nieuwe items bij... Ik houdt het om eerlijk te zijn niet echt bij en kijk alleen maar als er iets stuk is :p
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Er komen nogal nieuwe items bij... Ik houdt het om eerlijk te zijn niet echt bij en kijk alleen maar als er iets stuk is :p
Ja, iedere week doen ze een nieuwe release met een hoop nieuw components.
Maar deze is iets wat Stiibun zou kunnen helpen om person tracking nauwkeuriger te maken.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Misschien, maar vandaag bezig met Homebridge, HA staat op waakvlam :) Harmony Hub is reeds HomeKit enabled, nu nog Plex en dan kan ik ook spelen met lichten bij afspelen, pauzeren, stoppen.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
dan kan ik ook spelen met lichten bij afspelen, pauzeren, stoppen.

Dat is toch wel het leukste vind ik! In mijn geval reageren deze op de basis van de tv(aan/uit) en lichten allemaal uit, buiten die achter de tv die op 40% brand met een warme kleur. Nadeel is dat de tv soms nog bezig is met iets na het in standby zetten, waardoor de lichten ook nog uitblijven :p
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Kan het zo zot maken als ik wel, tv kijken, film of serie kunnen elk hun eigen scène hebben. Of zelfs op genre of een specifieke serie. Maar zo gek ga ik het niet maken, bij tv kijken wel de hue go op een laag pitje en bij film/serie uit.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Stiibun Stiibun Ik kreeg deze doorgestuurd van een collega: https://www.yonomi.co/download
Hij kan nu via Homekit zijn Harmony aanspreken. Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga het deze week wel eens testen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Stiibun Stiibun Ik kreeg deze doorgestuurd van een collega: https://www.yonomi.co/download
Hij kan nu via Homekit zijn Harmony aanspreken. Heb er zelf nog geen ervaring mee, maar ik ga het deze week wel eens testen.
EDIT: Blijkbaar niet om te pushen naar Homekit, maar gewoon om jouw Harmony hub aan te spreken via Siri.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen probleem, draait hier reeds een tijdje met Homebridge zodat de Harmony nu ook HomeKit compatibel is.

Ander puntje, één nadeel van Philips Hue is toch wel dat die lampen eigenlijk altijd onder stroom moeten staan, als je je gewone schakelaar per ongeluk afzet tja dan is het gedaan met het plezier :). Hoe handelen jullie dat af? Zit ook wat te kijken of er schakelaars zijn die smart om de gewone domme schakelaars te vervangen, maar echt véél is er blijkbaar niet te vinden?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Geen probleem, draait hier reeds een tijdje met Homebridge zodat de Harmony nu ook HomeKit compatibel is.

Ander puntje, één nadeel van Philips Hue is toch wel dat die lampen eigenlijk altijd onder stroom moeten staan, als je je gewone schakelaar per ongeluk afzet tja dan is het gedaan met het plezier :). Hoe handelen jullie dat af? Zit ook wat te kijken of er schakelaars zijn die smart om de gewone domme schakelaars te vervangen, maar echt véél is er blijkbaar niet te vinden?
Op zolder zit m'n hoofdverlichting op hue en ik heb gewoon mijn absorptie panelen voor de schakelaars gehangen. In geval van nood (bv geen signaal) kan ik ze wel powercyclen door met m'n hand achter het paneel te gaan. En ik heb dan een hue switch naast m'n deur geplakt.

In de woonkamer zit de hue lampen allemaal is losse armtuurkes met een klein schakelaartje, dus dat blijft gewoon altijd aan staan.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Goh. Heb zelfde probleem ket mijn schakelaars op mijn Hue verlichting. Deels wel opgelost door de GH mini maar toch kan het nog eens gebeuren dat er per ongeluk schakelaar wordt uitgezet. Vervangen door slimme schakelaars is optie maar wel duur. Dan koop liever eerst nog wat extra lampen... Maar zal ooit wel eens actie moeten ondernemen. Hopelijk komen er snel goedkope oplossingen 🙃
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Niko heeft een schakelaar gemaakt die compatibel is het Philips Hue:
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Impressive, en dan nog wel zonder batterij ... energie komt van een "kinetic energy harvester" dus denkelijk tijdens drukken of zoiets net voldoende power kunnen opwekken om het Zigbee signaal uit te sturen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Yep. Weet ik. Maar mijn schakkelaars zijn niet allemaal gebruikt voor Hue lampen. Dus moet je al prutsen om 1 schakkelaar aan te passen in een set van 2 of 3. Heb ook nog verschillende punten waar ik die lampen kan aandoen. Dus moet die al vervangen op 3 verschillende plaatsen..
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Vandaag even mijn HA config terug inorde gebracht, was blijkbaar stuk door update.. :p
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Vandaag even mijn HA config terug inorde gebracht, was blijkbaar stuk door update.. :p

De update ging smooth hier. Maar ben wel mijn code aan het refactoren want momenteel is het was nogal een kluwen.
Ik ben alles aan het uitsplitsen naar aparte files. Ook mijn passwoorden zitten nu in een aparte file, dus binnenkort kan ik alles uploaden naar Github zodat ik het wat beter kan bijhouden.
Ook mijn device tracker heb ik veranderd van ASUSRT naar Unifi en Unifi is 100x beter.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
De update ging smooth hier. Maar ben wel mijn code aan het refactoren want momenteel is het was nogal een kluwen.
Ik ben alles aan het uitsplitsen naar aparte files. Ook mijn passwoorden zitten nu in een aparte file, dus binnenkort kan ik alles uploaden naar Github zodat ik het wat beter kan bijhouden.
Ook mijn device tracker heb ik veranderd van ASUSRT naar Unifi en Unifi is 100x beter.

Hier was het probleem dat er iets instond dat sinds een recente versie moeilijk deed, heb dat eruit gehaald en alles werkt nu weer. Intussen ook eens met Lovelace aan het spelen, ziet er leuk uit, maarja, weer veel werk :p.

Ik had wel al vanaf begin mijn config gesplit en alles zoveel mogelijk gescheiden gehad, werkt stukken beter:

Code:
[....]

lovelace:
 # mode: yaml
weather:
  - platform: darksky
    api_key: !secret weather_password
    
# scenes
scene: !include scenes.yaml
# switched
switch: !include switch.yaml

# sensors prediction
sensor: !include sensor.yaml

# notify
notify: !include notify.yaml

# Cloud
cloud:

group: !include groups.yaml
automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
light: !include lights.yaml

remote:
  - platform: harmony
    name: Bedroom
    host: !secret harmony_ip
[....]