• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Goh een niet volledige opsomming :

Bepaalde maanden van het jaar bepaald lamp op bepaalde kamer gaat X tijd voor zonderondergang aan (aanwezigheids-simulatie)
Stalamp beneden gaat X tijd voor zonderondergang aan OF indien de licht-sensor < bepaalde hoeveelheid LUX
LED-strip volgt in sequentie bepaalde tijd later als de sta-lamp, en tuinverlichting (voortuin / achtertuin) volgen ook ergens in de ketting.
Enkele HUE-lampen doen dat ook.
Vanaf de moment dat je de TV opzet gaat de LED-wall dimmen naar 10% alsook de HUE-spots op 2 locaties meer naar 30% (anders 100%). De staanlamp blijft 100% (die werkt niet storend tijdens TV kijken) en tegelijk gaat ook de radio op "Mute" moest die spelen. Zet je de TV uit is het allemaal omgekeerd : radio terug aan, alles wat in "dimmed stond" gaat terug naar 100%

Tegen middernacht een "all out" sequentie om alles uit te gooien, TENZIJ we detecteren dat de TV nog op staat of de radio nog speelt. Zit je gezellig wat later dan is het ni de bedoeling dat je plots in het donker zit he
Heb ook een gekoppelde sequentie, als we vroeger gaan slapen volstaat het om enkel effe op de staan-lamp te drukken wat de "all out" in gang zet zodat alles uit valt. ("klassieke verlichting op slaampkamer doet niet mee hé, niet alle verlichting in huis is domotica, dus geen gevaar dat je dan plots in het donker zit overal)

Verder nog een logic gemaakt met een virtuele switch dat als ik die "flip" bepaalde dingen worden tegengehouden (soort "inhibitor"). Vb als die virtuele switch aan staat werkt de "alles uit" niet etc.
In garage hangt een 3-in-1 (licht,lux,temp) sensor die ik gebruik om te checken of ik geen licht heb laten branden.

Ja er branden héél dikwijls allerlei lampen indien niemand thuis, maar alles is LED. Verbruik lig ik bijgevolg niet van wakker en is niet relevant in het totaal.
Een avondje met de 2kW gourmet-plaat een feestje geven kan je LED's een lange tijd mee laten branden.
Elke zwave-schakelaar heeft ook eigenverbruik hé. 1-3W

Veel van die data vloeit ook naar m'n InfluxDB/Grafana setup om wat data te visualiseren.

(vb maandoverzicht van wat temperatuur-verloop)
Nauwkeurigheid & plaatsing van de temp-sensor is niet helemaal super, maar het geeft ongeveer een idee weer.
De garage is volledig gescheiden van de woonruimtes. Die flinke drops zijn dan ook als de garage-poort open staat omdat ik wat bezig ben oid. Die "piekes" is als de zon binnenschijnt door de garagedeur (glas)

tempscreen.png
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Graag even je automations opsommen aub, misschien kan ik er van gebruiken.
Als je bv zegt, licht aan savonds om x tijd, maar als je dan weg bent, brandt dit voor niks?
Die gaan natuurlijk alleen maar aan als er iemand thuis is. Ik doe presence detection op dezelfde manier als Jan. Maar dan van uit HA i.p.v. Vera. Ik zet er een grace period op van een minuut of 6 zodat hij niet te snel dat ik niet meer thuis ben. Nadeel is dan wel als ik 's avond wegrij, m'n lichten pas na 6 minuten uitgaan. Maar dat vind ik niet zo'n probleem.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die gaan natuurlijk alleen maar aan als er iemand thuis is. Ik doe presence detection op dezelfde manier als Jan. Maar dan van uit HA i.p.v. Vera. Ik zet er een grace period op van een minuut of 6 zodat hij niet te snel dat ik niet meer thuis ben. Nadeel is dan wel als ik 's avond wegrij, m'n lichten pas na 6 minuten uitgaan. Maar dat vind ik niet zo'n probleem.

Kun je dat even toelichten aub, hoe ik die presence detection doe
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vul je bij user en paswoord daar je admin gegevens in, of maak je een user aan met enkel read only in de controller?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Denk dat het me nog gaat lukken :p

Ben ermee bezig

Bij de trigger:
- ofwel kies ik state en dan de device tracker van not_home naar home zetten?
- ofwel kies ik zone met entiteit betreed zone (wat is dat dan? )
- ofwel kies ik geolocatie??? (liefst niet)

Ik neem aan dat ik de eerste moet.

Overigens, kan ik dit alles ipv als trigger ook als voorwaarde gebruiken toch?

Nu nog zien wat ik als action zet, om die sonos playbar radio te laten afspelen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik begin plots veel toepassingen in mn hoofd te krijgen :p
soit

Geprobeerd om indien ik thuiskom, de muziek te laten spelen op mn sonos (nu nog coldplay, maar wil liever radio maar das nog moeilijker)
stap voor stap

alias: Zet muziek aan bij thuiskomst
description: ''
trigger:
- entity_id: device_tracker.smartphone_stijn
from: not_home
platform: state
to: home
condition:
- after: 09:00:00
before: '17:00:00'
condition: time
action:
- data:
entity_id: media_player.woonkamer
source: coldplay
entity_id: media_player.woonkamer
service: media_player.media_play



Vermoedelijk is er iets mis met mn source

Kanttekening hierbij:
- als ik wegloop van mn huis, en ik ga op 4g dan veronderstel ik dat ik als not home sta?
Kom ik thuis, dan zal ik op home staan zodra ik op wifi ben? Nu, mn smartphone komt wel op wifi, maar das iets trager dan dat ik ben... ik ben al in de woonkamer als mn smartphone overgegaan is..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Kanttekening hierbij:
- als ik wegloop van mn huis, en ik ga op 4g dan veronderstel ik dat ik als not home sta?
Kom ik thuis, dan zal ik op home staan zodra ik op wifi ben? Nu, mn smartphone komt wel op wifi, maar das iets trager dan dat ik ben... ik ben al in de woonkamer als mn smartphone overgegaan is..

Tja, dat is nu eenmaal een feit.
Inderdaad op 4G zal je "not home" staan als je dit concept gebruikt.
Mijn VERA app met Geofence werkt anders en zou dat kunnen ondervangen omdat het op basis van effectieve locatie is. 4G of Wifi maak niet uit, de Vera Mobile app spreek met m'n controller zowel over 4G/Wifi en geeft de where-abouts door.

Elke 30sec heb ik een update op m'n controller (polling). Het is een polling dus je HA-controller gaat vragen aan je Unify controller of het MAC-adres van Stijn z'n Phone geconnect is. Het is geen "push"' message dat je Unify geeft aan je HA-controller de moment dat uwe phone terug op de Wifi hangt.

Worst-case dat jij je Wifi opzet NET nadat HA z'n polling gedaan heeft ... ga je 30sec moeten wachten (of het interval configged langs de HA kant)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Mijn oprit ligt naast het huis, dus tegen dat ik uit de auto stap, staan de lichten al aan. Heel zelden gebeurd het eens trager. Polling staat op 15sec bij mij.
 

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Skank Skank Gebruik AUB code tags voor code voorbeelden, leest voor ons makkelijker.

In de editor hier op het forum op "...." klikken, 'code' selecteren en bij syntax kies je voor 'yaml'.

Voorbeeld:


YAML:
alias: Zet muziek aan bij thuiskomst
description: ''
trigger:
- entity_id: device_tracker.smartphone_stijn
from: not_home
platform: state
to: home
condition:
- after: 09:00:00
before: '17:00:00'
condition: time
action:
- data:
entity_id: media_player.woonkamer
source: coldplay
entity_id: media_player.woonkamer
service: media_player.media_play
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
vinden jullie het niet storend dat alles zo voorgeprogrammeerd is? Heb er al moeite mee om m’n wekker correct in te stellen ...
 
  • Haha
Reactions: Stiibun

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Tja, dat is nu eenmaal een feit.
Inderdaad op 4G zal je "not home" staan als je dit concept gebruikt.
Mijn VERA app met Geofence werkt anders en zou dat kunnen ondervangen omdat het op basis van effectieve locatie is. 4G of Wifi maak niet uit, de Vera Mobile app spreek met m'n controller zowel over 4G/Wifi en geeft de where-abouts door.

Elke 30sec heb ik een update op m'n controller (polling). Het is een polling dus je HA-controller gaat vragen aan je Unify controller of het MAC-adres van Stijn z'n Phone geconnect is. Het is geen "push"' message dat je Unify geeft aan je HA-controller de moment dat uwe phone terug op de Wifi hangt.

Worst-case dat jij je Wifi opzet NET nadat HA z'n polling gedaan heeft ... ga je 30sec moeten wachten (of het interval configged langs de HA kant)


Hoe doe ik dat dan voor mijn unifi?

En die polling waar pas ik dat aan?
Ik heb nog iets anders voor.
In het log van mijn home assistant , zie ik continu staan bij al mijn hue lampen "changed to unavailable" changed to "off" en zo continu
Ik heb dit gemerkt gisteren... ik had een automatie aanstaan om 2 lampen aan te steken bij zonsondergang.
Toen ik op mijn app keek (ik was weg) zag ik dat er maar 1 vd 2 aanstond... vandaar gekeken in de logs.
Nu feit is wel dat mn hue voor google en via de app altijd werkt... dus onbereikbaar zijn ze niet.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
vinden jullie het niet storend dat alles zo voorgeprogrammeerd is? Heb er al moeite mee om m’n wekker correct in te stellen ...
Neen, het is pas storend als een bepaalde routine niet meer werkt voor 1 of andere 🤬 👺 :mad: 👹 🤬 reden.
Ik gebruikt het allemaal voor niet kritische dingen. Ik stuur geen verwarming of ventilatie, doe geen deuren open enz.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Neen, het is pas storend als een bepaalde routine niet meer werkt voor 1 of andere 🤬 👺 :mad: 👹 🤬 reden.
Ik gebruikt het allemaal voor niet kritische dingen. Ik stuur geen verwarming of ventilatie, doe geen deuren open enz.
Inderdaad !
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Begrijp ik wel, maar tijden wanneer ik thuiskom, lichten aansteek, ga slapen, s’morgens weer opsta, muziek opzet enz... verschillen van dag tot dag....