• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Absoluut nog niet done, maar een work in progress...
Ik heb het weer in mn hoofd gekregen om toch mn dashboard aan te passen.

Ja de notificatie van het aantal lampen klopt nog niet, maar is gewoon ff om te zien of het werkt :)
Eigen aangepaste theme ook.

 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ondertussen is m'n Home Assistant gemoved naar een iets meer "future proof" opzet, namelijk op een Odroid N2+ met 4GB RAM & 64GB eMMC. Deze is ook héél zuinig met energie en behoorlijk krachtig! (+- 2 * performance van RPI4)
HA vliegt inderdaad wel qua performance nu...
Onderweg zijn ook Zigbee (Conbee II) & Zwave (Aeotec Gen5) radios om stilletjes te gaan nadenken om effectief 100% te moven naar dit nieuwe platform voor de komende jaren.

We kunnen weeral beginnen spelen ;-)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Nice !
Is die echt 2x sneller dan een rPI4
Nu mijn pi4 is eigenlijk snel genoeg.
Wel nice dat je nu ook die conbee2 stick neemt...

Maar ook nog es een zwave stick?
Zoveel zwave stuff nog?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Nice !
Is die echt 2x sneller dan een rPI4
Nu mijn pi4 is eigenlijk snel genoeg.
Wel nice dat je nu ook die conbee2 stick neemt...

Maar ook nog es een zwave stick?
Zoveel zwave stuff nog?
ALLEMAAL Zwave/Zwave-plus stuff hier.
Het enige "Zigbee" materiaal is HUE dat ik heb.
Daar komen nu nog Aqara (temp) sensors bij etc als eerste "echte" Zigbee devices en denkelijk in de toekomst nog wat meer, want Zigbee is toch goedkoper te vinden etc.
Nu er is ook nog zoiets als betrouwbaarheid. Heb sommige Zwave-devices al jaren, er zijn er hier die onder de grond steken;-) Oh boy zal dat op termijn een feestje worden om die opnieuw te "pairen" met de Odroid ;-) als ik het niet op een ander manier voor elkaar krijg.
Geen idee of die goedkope Sjinese Zigbee dingen dezelfde betrouwbaarheid hebben op lange termijn.

Qua performance de N2+ doet het ni slecht (als het moet in "Turbo" hé, hier doet 'm op de moment 1% CPU) vandaar dat hij ook al de meest cores "afzet" in powersave etc.

Raspberry_Pi_4_vs_ODROID_N2_Plus_768x418.png
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Zijn er hier gebruikers die vlot met "templates" aan de slag gaan ? Is toch allemaal niet zo simpel, het mag duidelijk zijn dat ik dus geen programmeur/developer ben en dat merk ik dus ook weeral als ik mezelf hierin wil verdiepen.
Ik probeer eigenlik gewoon op 1 van m'n card, waar system-stats van m'n Odroid op staan om de netwerk-doorbeur in "kilobits/sec" te krijgen ipv de standaard megabytes/sec

De entiteit in kwestie is gewoon de sensor.network_throughput_in_eth0
Je kan dat precies niet "ineens" doen op een lovelace-card maar moet dan iets van template bovenhalen om de waarde on-the-fly aan te passen.Ik zou dan een nieuwe sensor.network_throughput_in_eth0_kbits maken met dan die originele value (vb 0,0024 MB/s) gaat *8096 doen om naar kbits/sec te geraken.

Zowat elke Youtube video over Templates is allemaal leuk enz, maar "net" niet wat ik eigenlijk zoek, als in de Developer-Tools van HA probeer krijgt ik die "math" niet geregeld.

Ja...HA heeft echt een behoorlijke leercurve als je echt dieper begint te graven
 
  • Vind ik leuk
Reactions: ToothLess

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
ALLEMAAL Zwave/Zwave-plus stuff hier.
Het enige "Zigbee" materiaal is HUE dat ik heb.
Daar komen nu nog Aqara (temp) sensors bij etc als eerste "echte" Zigbee devices en denkelijk in de toekomst nog wat meer, want Zigbee is toch goedkoper te vinden etc.
Nu er is ook nog zoiets als betrouwbaarheid. Heb sommige Zwave-devices al jaren, er zijn er hier die onder de grond steken;-) Oh boy zal dat op termijn een feestje worden om die opnieuw te "pairen" met de Odroid ;-) als ik het niet op een ander manier voor elkaar krijg.
Geen idee of die goedkope Sjinese Zigbee dingen dezelfde betrouwbaarheid hebben op lange termijn.

Qua performance de N2+ doet het ni slecht (als het moet in "Turbo" hé, hier doet 'm op de moment 1% CPU) vandaar dat hij ook al de meest cores "afzet" in powersave etc.

Raspberry_Pi_4_vs_ODROID_N2_Plus_768x418.png

Mijn zigbee devices icm conbee2 stick zijn allemaal super betrouwbaar, nooit geen omkijken naar !
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zijn er hier gebruikers die vlot met "templates" aan de slag gaan ? Is toch allemaal niet zo simpel, het mag duidelijk zijn dat ik dus geen programmeur/developer ben en dat merk ik dus ook weeral als ik mezelf hierin wil verdiepen.
Ik probeer eigenlik gewoon op 1 van m'n card, waar system-stats van m'n Odroid op staan om de netwerk-doorbeur in "kilobits/sec" te krijgen ipv de standaard megabytes/sec

De entiteit in kwestie is gewoon de sensor.network_throughput_in_eth0
Je kan dat precies niet "ineens" doen op een lovelace-card maar moet dan iets van template bovenhalen om de waarde on-the-fly aan te passen.Ik zou dan een nieuwe sensor.network_throughput_in_eth0_kbits maken met dan die originele value (vb 0,0024 MB/s) gaat *8096 doen om naar kbits/sec te geraken.

Zowat elke Youtube video over Templates is allemaal leuk enz, maar "net" niet wat ik eigenlijk zoek, als in de Developer-Tools van HA probeer krijgt ik die "math" niet geregeld.

Ja...HA heeft echt een behoorlijke leercurve als je echt dieper begint te graven

Hier allesbehalve templates, ik moet ook steeds hulp vragen.
Tweakers zijn erg behulpzaam hoor !
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Mijn zigbee devices icm conbee2 stick zijn allemaal super betrouwbaar, nooit geen omkijken naar !
Ondertussen m'n Conbee II "actief" gekregen en 1e Aqara Door/Window sensor gevonden.
Toch wel niet 100% duidelijk allemaal, gebruik jij de deConz ADDON ? Dan heb je zo'n grafische schil (technisch) etc.
Ik had deze eerst genomen en het koppelen van de sensor ging wel direct, maar het device kwam nooit in Home Assistant "terecht" maar zag je wel zitten in de GUI van deConz .... toch wel wat verwarrend allemaal...
Dan zowel deConz als alles gewist en opnieuw begonnen, nu niet meer "deConz" geinstalleerd en gewoon via "HA" "toevoegen apparaat" etc gedaan. Dat ging ook wel.

Heb nog niet getest die deCONZ add-in opniew de installeren ... mogelijks f*cked dat de boel weer op.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik gebruik idd de deconz addon
Loopt eigenlijk allemaal heel lekker en vlot, hij herkent ze direct
Je moet wel een reboot doen dacht ik nadat hij toegevoegd is in de deconz addon
Dus voeg gewoon alles toe in deconz, en dan 1x reboot en klaar
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ondertussen alvast 1 Zigbee en 2 Zwave-sensoren overgezet naar de Home Assistant setup zodat ik er wat mee kan spelen en de stabileit checken etc.
So far so good. Stillekes aan aan het kijken voor de "ombouw" van wat logic van m'n VeraPlus -> HomeAssistant
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Zijn er hier gebruikers die vlot met "templates" aan de slag gaan ? Is toch allemaal niet zo simpel, het mag duidelijk zijn dat ik dus geen programmeur/developer ben en dat merk ik dus ook weeral als ik mezelf hierin wil verdiepen.
...
Ja...HA heeft echt een behoorlijke leercurve als je echt dieper begint te graven
als ik zie wat ne "nest" (layout, al die namen edm) er op die default HA pagina komt - krijg ik al de kriebels :-s - zo'n afgewerkte pagina ziet er mooi uit, maar eer ge daar zijt :eek:
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
als ik zie wat ne "nest" (layout, al die namen edm) er op die default HA pagina komt - krijg ik al de kriebels :-s - zo'n afgewerkte pagina ziet er mooi uit, maar eer ge daar zijt :eek:
Dat valt echt goed me hoor !

Net de overstap gemaakt naar de nieuwe versie en mn google home/Assistant draait nu ook lokaal !
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
heb de laatste jaren al paar keer HA vs OpenHab hier om en weer geinstalleerd en het telkens "laten liggen" - heb zo weer iets van, "nog es proberen", tot ik home page zie lol
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Je bent niet verplicht een "homepage of dashboard" te maken he
Je kan ook alles automatiseren.
Hoewel ik persoonlijk toch regelmatig ook het dashboard gebruik op zowel gsm als de tablet aan de muur in het huis
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.297
123
73
Je bent niet verplicht een "homepage of dashboard" te maken he
Je kan ook alles automatiseren.
Hoewel ik persoonlijk toch regelmatig ook het dashboard gebruik op zowel gsm als de tablet aan de muur in het huis
inderdaad, om wat controle/flexibiliteit te hebben is het toch best dat je dingen handmatig kan bedienen ook he - en zo eens zien waar onze Wall-E rondgezogen heeft, is wel eens een leuke gadget natuurlijk - of aan de vrouw tonen hoeveel elentriek ze verbruikt als ze in x plekken de lichten laat branden (en wat dat kost voor nix eigenlijk)...ik zeg maar wat 😂

PS; gebruikt er iemand tuya? ik heb daar power plugs inzitten, maar die tonen geen verbuik, terwijl in de app van hihome (eigenlijk een exacte copy van de Tuya) wel verbruik getoond wordt? Op tuya zeggen ze " If the power usage statistics are always zero, it should be that your device has not activated the power usage statistics function in the cloud. You need to contact the product after-sales personnel and ask them to activate it for you. After activation, you will You can use this function normally." Call me stupid, bedoelen ze nu tuya after sales of die van de power plugs?
 
Laatst bewerkt: