• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home cinema in een 3.4m x 4.8m ruimte

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
We zijn aan het overwegen om een huis te kopen waar er een ruimte in zit van 3m40 x 4m80 die ik zou willen gebruiken als home theater.
Alleen vind ik de breedte van de ruimte wat aan de krappe kan. Mijn huidige KEF R300 side/rear surrounds zijn 37cm diep en m'n zetel is 228cm breed. De deur zou aan de achterkant moeten zitten omdat m'n spanscherm 255cm breed is. Ik zou dus wel nog moeten doorkunnen tussen de side surrounds en de zetel om plaats te nemen in de zetel.

Met de zetels en speakers die ik heb, zou de doorgang maar 19m zijn. De leuning van de zetel is wel zo'n 24cm breed. Ik zou evt. wel kunnen proberen om die ene kant met 10cm in te korten. Dat is nog steeds voldoende. In dat geval zou de doorgang al 29cm zijn, maar das nog wat weinig. Vanaf 40cm zou het perfect te doen zijn, maar dat kan ik alleen halen met een minder diepe speaker.

Het scherm zou dus voor het raam moeten komen omdat ik niet veel andere opties zie. Onder dat raam hangt ook een radiator, dus daar moet nog een oplossing voor gezocht worden. De ramen zijn voorzien van rolluiken, dus het kan wel perfect verduisterd worden.
De side surround langs de linkerkant zal ongeveer voor het raam komen want de zetel komt idealiter op ongeveer 2/3 te staan van de ruimte, maar dat lijkt me niet zo'n probleem.

Zeg gerust hoe jullie het zouden inrichten of welke tips jullie hebben. Want ik ben nog volop opzoek naar ideeën :)

HT.jpg
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Zelf een screen maken en direct 21:9 gaan?
Chauffage verplaatsen?
Breder gaan zal niet lukken. Ik zal er zo'n 3.2m vanaf zitten, dus 104" is prima dan. Dat is wat ik nu ook heb.
Tis vooral over de doorgang tussen mijn zetel en surrounds dat ik me nog zorgen maak.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
157
66
Misschien kan je in je huidige HT eens experimenteren met de surrounds eens dicht bij je zetel te plaatsen? Eventueel kan je ze ook iets hoger plaatsen of ze weg te laten...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Misschien kan je in je huidige HT eens experimenteren met de surrounds eens dicht bij je zetel te plaatsen? Eventueel kan je ze ook iets hoger plaatsen of ze weg te laten...
Mijn rears staan nu dicht bij de zetel omdat m'n ruimte nu maar 4.2m lang is. Ik denk zo'n 70cm van m'n oortjes. En dat gaat echt goed nadat Dirac Live z'n ding gedaan heeft. Het lijkt echt alsof die speakers en m'n achterwand 3m verder achteruit staan. En de speakers zijn niet lokaliseerbaar. Met Audyssey was dat toch wel een mindere ervaring omdat die speakers iets te dicht stonden.

Als je in het midden van de zetel zit, zal er nog een dikke meter tussen de surrounds en m'n oren zitten. Maar als je met 4 bent, is het misschien minder aangenaam.
Als ik ze hoger kan, ben ik bang dat het niet meer goed uitkomt voor atmos. Ik zou evt. met deze speakers een speaker kunnen maken van ongeveer 16-17cm diep in een MDF kist van 20l: https://us.kef.com/architectural/in.../ci200rr-thx-ultimate-in-ceiling-speaker.html Dan win ik direct 20cm langs beide zijden. Aan de ene kant kan hij dan tegen de muur hangen en aan de andere kant op een staander voor het raam. Dit zal iets minder elegant zijn, maar misschien wel praktisch. Ik hoop alleen dat die speakers matchen met m'n KEF R700/R300's
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik zou verder zoeken naar een ander huis :)

Maar als dit toch gaat nemen, zou ik inderdaad speakers op de muur plaatsen.
Maar ik vraag me wel af hoe je de speaker aan de raam gaat plaatsen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik zou verder zoeken naar een ander huis :)

Maar als dit toch gaat nemen, zou ik inderdaad speakers op de muur plaatsen.
Maar ik vraag me wel af hoe je de speaker aan de raam gaat plaatsen.
Zal niet veel anders opzitten als monteren op een speakerstand en die voor het raam schuiven...
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hou uiteraard ook voldoende rekening met je reflectiepunten ivm de algemene akoestiek, want in zie dat je al tegen enkele problemen stuit.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Voorlopig even laten rusten. De verkopers willen niet echt iets van hun vraagprijs doen. En wij vinden dat de vraagprijs net iets te hoogt ligt.
We zien wel als ze bijdraaien en anders zoeken we verder. We zijn niet gehaast ofzo.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Inderdaad, gewoon lekker laten rusten.
Het gaat hier niet om een stokbrood of broodrooster, hè 🤪😀