• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Ik stel me even voor

Pieter-JanVp

New Member
20 dec 2021
2
0
4
30
Hey!

Ik ben Pieter-Jan Van pellicom en woon in Bornem.

Zowel ik als mijn vriendin kijken graag films en daar hoort 'goed' geluid bij.

Nu hebben wij ons een nieuwe tv gekocht (70PUS7906/12 van Phillips, trouwens hélemaal niet tevreden van, maar dat behoort tot een ander topic.)

In onze woning is alles bekabeld voor een 5.1 systeem te voorzien.
De speakers, satelietjes en woofer heb ik aan de muur gemonteerd en aangesloten met de typische rood/zwarte speaker kabel.

Het grote probleem dat ik heb is dat ik het geluid van de tv niet door mijn 5.1 systeem krijg omdat ik er volgens mij te weinig van ken en begrijp. Té weinig om te filteren op 't internet wat van toepassing is bij mij en wat niet dus hoopte ik op dit forum bij te kunnen leren.

Mijn opstelling:
Tv: 70PUS7906/12
Bekabeld 5.1 systeem van cambridge soundworks. (Oud maar werkt nog voldoende om te starten)
Ik heb een versterkertje dat ook van cambridge soundworks is ( dtt3500 digital)
Ik heb ook recent een 'HDMI audio extractor support 5.1ch 4k 3d' aangekocht om te proberen.
Ook zijn digitaal audio broertje is de revue gepasseerd.
Telenet tvbox

Wat heb ik al geprobeerd?

- Tv met versterker verbinden via aux kabel (2x male minijack) = volume laag en niet aan te passen
- tv met versterker verbinden met digital audio kabel(geeft gekraak en verder niets dus wss digitale audio ingang versterker stuk of vuil?)
- tv naar digitaal audio extractor thingy ( volume laag en niet aanpasbaar)
- tv hdmi arc naar hdmi audio extractor thingy ingang met hdmi 2.1 kabel (niks)
- tvbox naar extractor door naar tv (geluid van tvbox blijft spelen als tv af staat, volume niet te regelen)
- mijn haren uittrekken en zachtjes wenen

Heeft iemand hier meer ervaring mee?

Alvast bedankt!
Groetjes, PJ
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
De meest logische verbinding is:

Digibox aansluiten op versterker. TV ook aansluiten op versterker. Die versterker zal alles regelen.

Echter werk jij nu met een “versterker” voor een pc. Die pc waar hij op aangesloten is heeft dikwijls nog iets van soundverwerking en extra software geïnstalleerd. Dat is hier dus niet het geval. Daarom heb jij dus amper geluid. Dus met deze apparatuur ga je niet ver komen vrees ik…
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Pieter-JanVp

Pieter-JanVp

New Member
20 dec 2021
2
0
4
30
De meest logische verbinding is:

Digibox aansluiten op versterker. TV ook aansluiten op versterker. Die versterker zal alles regelen.

Echter werk jij nu met een “versterker” voor een pc. Die pc waar hij op aangesloten is heeft dikwijls nog iets van soundverwerking en extra software geïnstalleerd. Dat is hier dus niet het geval. Daarom heb jij dus amper geluid. Dus met deze apparatuur ga je niet ver komen vrees ik…
Hey!
Bedankt voor uw reactie!

Dat die "versterker" voor een pc was wist ik dus niet. Da's idd niet de bedoeling.

Als ik alles aansluit op een échte versterker, kan ik dan ook het geluid die mijn smart tv maakt beluisteren en regelen?

Voorbeeld:
Na het nieuws te bekijken op de telenet tvbox wil ik via de smart tv een film kijken op netflix/disney+.

Gaat dan die versterker niet het geluid van de tvbox blijven uitzenden?

En sluit ik mijn tv dan best aan met een hmdi 2.1 kabel of via een optische kabel? Of hangt dat af van wat mijn toekomstige versterker gaat hebben van aansluitingen?

Alvast heel erg bedankt!

Mvg,
PJ
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Op je versterker moet je uiteraard wel boxen aansluiten… Als je enkel de boxen van je tv wil gebruiken heb je geen versterker/receiver nodig.

Sowieso een hdmi kabel gebruiken best. Die gaan ruim voorzien zijn op een moderne receiver. Want jij wil geen versterker maar wel een receiver.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Pieter-JanVp