• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

iPad pro of Macbook M1

iPad Pro of MacBook Air M1

  • iPad Pro

    Stemmen: 0 0,0%
  • MacBook Air

    Stemmen: 0 0,0%
  • Iets anders

    Stemmen: 0 0,0%

  • Total voters
    0

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Ik heb de laatste tijd veel zitten lezen over het potentieel van nieuwe MacBook laptop met M1 processor. Mijn huidige situatie is een iPad Pro 11" met 256 gig. Deze werkt uiteraard nog perfect en heeft altijd in case gezeten en is dus in een uitstekende staat. Ik gebruik hem wel dagelijks. Voornamelijk in de zetel.

Nu twijfel ik dus om deze te verkopen en in de plaats een MacBook Air te kopen. Ik vermoed nog een 700 euro van de iPad te krijgen. (Fantastisch dat bij Apple die 2de hands waarde zo traag zakt...) Goedkoopste versie van MacBook is rond de 1 000 euro en dat is allicht de versie dat ik zal kopen. Dit betekent dat ik maar 300 euro moet bijleggen. Een mooi verjaardagscadeau voor mezelf begin februari.

Nu vraag ik mij vooral af of het een goed idee is daar mijn geld aan te spenderen. Er zijn + & - punten voor beide. Ik ben 100% zeker dat ik de touchscreen ga missen omdat dit super handig is in de zetel. Combi laptop+trackpad is allicht iets minder gemakkelijk in de zetel. Het toetsenbord en iets groter scherm gaat uiteraard een meerwaarde zijn. Feit dat ik hem ga kunnen docken naar een groot scherm is ook een meerwaarde. Snelheid, volwaardige laptop + software zijn ook logische +punten. Nadelen zijn het iets mindere scherm, maar het is wel groter. Mindere camera, maar die gebruik ik amper. Tegenwoordig wel iets meer voor webcam meetings. Maar foto's trek ik bijna nooit met de iPad. Onvoldoende compatibele software is ook nog een puntje, maar dat zal wel snel beteren...

Op het begin ga ik hem vooral gebruiken als vervanger van mijn iPad en dat is de voornaamste reden waarom ik twijfel. Later veronderstel ik wel meer en meer te gebruiken als laptop. Ik heb echter ook een windows desktop die ik vnl gebruik voor internet. Maar een desktop is geen laptop uiteraard. Gamen is niet noodzakelijk want dat doe ik op de xbox.

Enige inbreng van jullie?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Denk dat dit persoonlijk is. Voor mezelf vind ik een laptop op de schoot handiger dan een tablet in de hand als ik 's avonds in de zetel zit.
Mijn iPad heb ik om die reden verkocht. Ik vond dat gewoon niet handig om mee te werken. Goed om wat fora te lezen, maar typen vond ik niet handig. En na een half uurtje in de zetel begon dat door te wegen in m'n hand, maar je kan dat niet neerleggen op uw schoot of je zit niks meer.

Dus ik heb mijn iPad verkocht na een jaartje want ik gebruikte die veel minder als gedacht en nu heb ik enkel nog een MBP en Windows game PC. Meer moet ik niet hebben.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Veel verschil tussen de 7 en 8 cores voor GPU ga je niet voelen zeker? Meer SSD is niet echt noodzakelijk nodig gezien mijn server. Extra RAM lijkt mij ook niet echt noodzakelijk?
 

Joerot

Member
21 dec 2014
22
1
6
Denk dat dit persoonlijk is. Voor mezelf vind ik een laptop op de schoot handiger dan een tablet in de hand als ik 's avonds in de zetel zit.
Mijn iPad heb ik om die reden verkocht. Ik vond dat gewoon niet handig om mee te werken. Goed om wat fora te lezen, maar typen vond ik niet handig. En na een half uurtje in de zetel begon dat door te wegen in m'n hand, maar je kan dat niet neerleggen op uw schoot of je zit niks meer.

Dus ik heb mijn iPad verkocht na een jaartje want ik gebruikte die veel minder als gedacht en nu heb ik enkel nog een MBP en Windows game PC. Meer moet ik niet hebben.
Goh, ik heb een logitech toetsenbord aan mijn ipad hangen en dat kan ik zoals een laptop ook eens op mijn schoot zetten. Is voor mezelf een goed alternatief.

Hoewel ik de ipad een stuk meer gebruik dan mijn laptop, zou ik mijn laptop (macbook pro van 2014) toch nog niet kunnen missen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Dat was dus ook iets waar ik aan dacht maar dit kost rond de 150 euro. Als ik 700 krijg voor mijn pad en 300 euro bijleg heb ik een volwaardige MacBook. Zo'n toetsenbord is volgens mij ook niet stevig genoeg om op je schoot te zetten in de zetel bv. Kan je enkel gebruiken op een tafel dus.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Veel verschil tussen de 7 en 8 cores voor GPU ga je niet voelen zeker? Meer SSD is niet echt noodzakelijk nodig gezien mijn server. Extra RAM lijkt mij ook niet echt noodzakelijk?

Klopt, voor normale zaken is 8 GB gewoon voldoende, het geheugen beheer lijkt in Big Sur zeker met de M1’s nog verbeterd.

Niet meteen een mening of een iPad Pro of MBA beter is in de zetel, ik doe het persoonlijk met een gewone iPad :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Goh, ik heb een logitech toetsenbord aan mijn ipad hangen en dat kan ik zoals een laptop ook eens op mijn schoot zetten. Is voor mezelf een goed alternatief.

Hoewel ik de ipad een stuk meer gebruik dan mijn laptop, zou ik mijn laptop (macbook pro van 2014) toch nog niet kunnen missen.
Ik heb dat ook gehad, maar vanaf dat toetsenbordje niet meer horizontaal stond, viel hij er uit. Werkte goed aan tafel, maar dan kan ik even goed aan de computer gaan zitten.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk. Mijn collega’s zijn ook meer fan de iPad van de laptop in de zetel.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Zoals anderen zeggen is idd persoonlijk... voor mij is m’n iPad Pro m’n main driver, en ik zou niet zonder kunnen...gebruik die op het werk als tweede scherm en om notities te nemen, savonds in bad of in de zetel.... had wel mooi geweest moest er een betere batterij in zitten en gps, dat kan ik hem ook als extra navigatiesherm gebruiken op de boot...
Heb daarnaast ook nog een Windows laptop en desktop...

denk je echt nog 700 euro voor je iPad te krijgen?
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Toch maar beter 2 keer nadenken alvorens voor de Apple m1 te gaan. Zeker als het gaat om films te processen...


Intel and AMD mobility x86 CPUs thrash Apple M1 in Cinebench R23 benchmarks even with a node handicap...​


hier het volledige artikel..met benchmark resultaten...

 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
ROFLMAO wat een non-artikel, laten we een SoC vergelijken met full blown CPU’s. En trouwens een synthetische test zegt echt niets. Hoe doet de AMD R1000 het tegenover de M1 bijvoorbeeld?

En er zijn tal van artikels te vinden met Geekbench artikels te vinden waar net het omgekeerd wordt ’aangetoond’.

Kort: het real-life gevoel en testen die tellen en niet synthetische testen. En nog belangrijker als die CPU’s in een laptop worden gebruikt hoe lang doet de batterij het.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Verhaal is eigenlijk begonnen met Apple dat beweerde dat hun m1 soc kon opnemen tegen een oude Intel of amd full cpu. Ze krijgen nu een antwoord. Het artikel,is dus even non-artikel als de claim van Apple.

Alle claims zijn gebaseerd op benchmarks ook die van Apple, hou daar rekening mee.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Zijn die full cpu’s niet een stuk duurder? Ik zou nooit een full cpu vgl met een laptop cpu trouwens. Wat een fabrikant ook zegt. Dat is toch een beetje appels met peren vergelijken?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Je moet terug gaan naar de oorspronkelijke claims van Apple, zij het indirect via hun marketing afdeling. zij vergelijken hun m1 met oudere Intel and amd cpu’s. Bovenstaand artikel wil die argumentatie id de juiste context zetten. Ze zeggen niks over laptops vs. Desktops of stroomverbruik etc... gaat enkel over de claim dat de m1 zogezegd Intel en amd omverblaast.. het tegendeel kan echter ook beweerd worden. Het hangt er maar vanaf welke randvoorwaarden je meeneemt in je betoog.

Vb. full cpu’s zijn dan mischien wel duurder dan arm’s maar omgekeerd zijn laptops dan weer duurder dan desktops, enz enz..
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Blijkbaar heb jij andere claims gevonden, dit is wat de Apple site zegt

M1 delivers significantly higher performance at every power level when compared with the very latest PC laptop chip. At just 10 watts (the thermal envelope of a MacBook Air), M1 delivers up to 2x the CPU performance of the PC chip. And M1 can match the peak performance of the PC chip while using just a quarter of the power.

Zoals Sphinx aangeeft in jou gelinkt artikel worden er appels met peren vergeleken. Ook wel gemakkelijk om een CPU met een TDP van 13,8 Watt met eentje die er 45 Watt verstookt te vergelijken. Dus ja mijn stelling dat je linkt naar een non-artikel blijft stevig staan.

Nog wat tegengas voor je
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Staat er dan niet in dat artikel dat:

“Apple’s M1-chip heeft naast de vier krachtige cores ook vier zuinige cores. Alleen AMD's Ryzen 7 4800U en Ryzen 9 4900HS zijn sneller. Dat zijn laptopprocessors met acht krachtige cores.

bovendien stellen ze - net wat ik eerder aangaf- enkele randvoorwaarden, vb. Intel processoren met Max 4 cores, of enkel Intel cpu’s in Apple laptops of een 5nm vs 10 nm...


ging net dat artikel net gebruiken om Apple’s claim wat in de wind te zetten. terug aan u...
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Op volgende site vind je een up to date en compleet overzicht van alle mobile cpu’s, een beschrijvingen elke cpu en benchmark resultaten.
De meeste kan je in een laptop krijgen.

je kan de lijst naar hartelust filteren en aanpassen op basis van benchmark en cpu parameters. Ongefilterd vind je de Apple M1 op de 87e plaats.
Hoop dat dit kan helpen e.e.a. Te verduidelijken.

 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Nog altijd appels en peren vergelijken. Vergelijk eens SoC’s met elkaar want dat is de M1 tenslotte.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Toch maar beter 2 keer nadenken alvorens voor de Apple m1 te gaan. Zeker als het gaat om films te processen...

Omdat benchmarks nu eenmaal zo weinig zeggen over real life snelheid en werking, en om je roeptoeteren te ontkrachten


 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Wat wil je ontkrachten? De resultaten van de benchmarks?

er is wel degelijk een relatie tussn de resultaten van benchmarks en real life experiance. Je moet ze alleen goed leren te interpeteren. Ik hoop dat we het daar eens over kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt: