• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

[3D/LED/UHD TV] LG 65SK9500 vs Philips 65PUS8503

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Heb een andere thread lopen over een 65 inch TV (mijn excuses voor de verwarring), maar heb nu m’n keuze beperkt tot 2 toestellen, waarvan ik er één deze week zou willen bestellen.

En probeer me alsjeblieft niet te overtuigen om OLED te kopen. ;)
Ik ga niet meteen op de wagen springen wat nieuwe technologie betreft. OLED is relatief nieuw, terwijl LCD-LED een bewezen technologie is. Die verhalen over burn-in bij OLED zijn wellicht wat overdreven, maar toch. Niemand durft het met 100% zekerheid zeggen omdat die panels nog niet lang genoeg op de markt zijn. Die zogeheten Image Retention is sowieso ook iets wat me zal storen, ook al is het van voorbijgaande aard. En ik merk zulke dingen meteen op.
Mocht ik nu een TV zoeken voor een ‘home cinema’ kamer, dan zou ik wel voor OLED kiezen (en nog wat bijsparen), maar voor gebruik in de huiskamer, door het hele gezin (die, het moet gezegd worden, heel vaak eens de digicorder of PS4 op langdurig op pauze zetten, en ik kan niet altijd achter hun gat lopen om te kijken wat ze aan ’t doen zijn), kies ik liever voor LCD-LED, maar dan wel een topmodel, met alle toeters en bellen.
Voilà, dat was mijn disclaimer:p

Mijn budget is dus maximum 1500 euro, geen cent meer.
Eerste kandidaat is de Philips 65PUS8503, laagste prijs die ik kan krijgen is 1450 euro.

Tweede toestel is de LG 65SK9500, laagste prijs 1490 euro.

Beide toestellen zijn LCD LED, de Philips is Edge LED, de LG Full Array. Beiden gebruiken nanocell technologie dus voor het overgrote deel hetzelfde panel. De zwartwaarden op de LG schijnen heel dicht aan te leunen bij een OLED, de Philips heeft dan weer Ambilight waar ik zo weg van ben.

Moeilijke keuze, Ambilight of betere zwartwaarden ? Ik zou wel zonder Ambilight kunnen, veronderstel ik, en het verschil tussen Edge LED en Full Arry dimming is echt wel groot, denk ik. Ander verschil is Android voor de Philips, Web OS voor de LG. Welke van de twee zal het langste updates krijgen ? Zou jammer zijn mocht het smart gedeelte van de TV het na 4 of 5 jaar al voor bekeken houden.

LG vs Philips, Full Array vs Ambilight...

Edit :
Bijkomende vraag nl. over WebOS : ik heb een Youtube Premium en Youtube music abo. Op Android zijn die apps sowieso beschikbaar, maar hoe ziet dat met WebOS ?
 
Laatst bewerkt:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb niet zoveel met Ambilight, dus ik zou persoonlijk kiezen voor de beeldkwaliteit van de LG.

WebOS 3/4 is overigens een van de betere smart TV platformen tegenwoordig - vlotte interface en behoorlijk uitgebreid met native Netflix (Ook Dolby Vision support), Prime Video (HDR) en YouTube (HDR) - hoe het met YT premium zit weet ik alleen niet. Je hebt ook toestellen met de LG magic remote en dat maakt het ingeven van titels wel vlot.

AndroidTV is ook goed, maar de SoC in de TV moet echt wel up to the job zijn anders is de ervaring echt verschrikkelijk. Ik heb het gebruikt op een Sony W805C (dus een al wat ouder model), maar het was verschrikkelijk traag met regelmatig vastlopers en crashes. AndroidTV gaat wel meer apps hebben in hun app store (zoals vb Kodi)
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Wel, heb nog wat zitten googlen en ik denk toch dat ik voor de LG ga kiezen. Lijkt me een super toestel, sowieso. Beeldkwaliteit is uiteindelijk doorslaggevend en ik denk dat die LG toch beter zal scoren dan de Philips.

Ga hem kopen in Frankrijk, ik woon vlakbij de Franse grens en hij is daar 't goedkoopst, 1490 euro. Ook gevonden bij Bol voor 1349 maar het is Bol Nederland en wanneer ik Bol België selecteer staat er 'niet leverbaar'. Ik veronderstel dat het allemaal Europese modellen zijn en vrijwel identiek. Alleen vreemd dat er op de LG site in Frankrijk geen 'PLA' vermelding achter het typenummer staat, er staat gewoon 65SK9500, terwijl op de Belgische en ook de UK site van LG 65SK9500PLA te zien is.
Ik hoop toch dat het over hetzelfde toestel gaat, voor zover ik kan zien zijn de specificaties bij ieder land identiek...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Misschien kan deze site je nog verder helpen, heel veel info...

Wat mij betreft heeft de lg een streepje voor, heb recentelijk een Sony x900f kunnen kopen voor 1400 euro bij mediamarkt.
Op papier scoort de Sony nog net iets beter...


Zowel OLED als ledhebben elk hun voor en nadelen. Het zal voornamelijk afhangen van je kijkgewoontes welke voor jou het beste resultaat geeft.
Bij een led heb je dan nog eens verschillende subtypes.

Leds kunnen over het algemeen een helderder beeld geven dan een OLED. Met name bij HDR content, kan dat soms je ogen uitsteken. Bijkomend voordeel is dat als je overdag naar tv kijkt in kamer met veel ramen, je bij een led tv de leds zelf meer licht kan laten geven, zonder dat dit de kleuren impacteerd. Nadeel tov van OLED zijn zwartwaarden en blooming.

* blooming zal je met name merken, als je kijkt in een volledig duistere kamer bij vb. aftiteling. Tijdens de film zelf merk je daar nauwelijks iets van.
* bij sommige leds zijn de zwartwaarden heel goed, vergelijkbaar met een OLED, maar je moet dan wel recht in het midden van je scherm kunnen zitten, leds verliezen al snel hun zwartwaarden onder een schuine kijkhoek.

Fabrikanten van leds zullen blooming proberen beperken door gebruik te maken van dimming zones en full array leds, Hoe meer dimming zones hoe beter ze blooming kunnen beperken, maar hoe duurder de led.

Ten laatste moet je ook aandacht besteden aan de upscaler. Daar je de meeste kontext nog steeds in HD aanlevered, is een goede upscaler belangrijk om een mooi en vloeiend beeld te krijgen in 4K. De Sony krijgt hier ook goede punten :)
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Thanks voor de update !

Denk dat ik toch voor die Sony ga passen, hoor. Die Philips die ik op het oog had, was ook met Android maar op dat model draaide dat blijkbaar heel goed. Bij Sony is dat blijkbaar een ander verhaal. Dan liever een ietsie pietsie inboeten op contrast en een vlot werkend OS hebben...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Daar scoort de Sony idd minder goed.

Ben je van plan veel smart functies van je tv te gebruiken?

Je gaf aan zelf een digicorder en ps4 te hebben. Telenet gaat de digicorder in de komende maand of maanden vervangen door de telenet tv box.


Deze zal ook een Netflix, YouTube etc functie hebben... mischien toch eens nakijken of je in dat geval niet beter de smart functies benaderd via de Telenet TV box en je mogelijks toch kan genieten van mooie zwartwaarden op je TV, zonder daarom meer centen te moeten uitgeven.
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Niet echt een Sony fan...
En nog niets gehoord van die TV-Box, enkel dat die bij een aantal mensen in een testfase zit. Hoe de uitrol naar alle klanten zal verlopen, geen idee. Zal volgens mij dit jaar niet meer gebeuren... En wat Netflix betreft : kan je dan je bestaande account gebruiken of zal je via je Telenet factuur moeten betalen ? Gaat de bekeken content van je volume af of wordt het zoals bij Play More ? En tekenen ze, door Netflix op de digibox aan te bieden, niet het doodvonnis voor Play More ?

Enfin, Netflix via de TV lijkt me toch wel handiger ipv telkens de PS4 te moeten opstarten. En de remote bij de PS4 is nu ook niet om over naar huis te schrijven. En misschien heeft die Sony wel betere zwartwaarden dan de LG, maar als de interface van de TV niet vloeiend gaat werken, dan ga ik mij daar enorm aan ergeren.
Ik blijf bij m'n keuze, hoor. Geen goesting meer om te blijven wachten en twijfelen. Toch bedankt ! ;)
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
In dat geval veel plezier met je toekomstige aankoop :).

Heb toevallig gisteren naar Telenet gebeld :), omdat de tv box nu officieel op hun website staat vermeld dacht ik dat ie reeds beschikbaar was... niet dus :-(, als ik de Telenet medewerker aan de lijn mag geloven zou ie volgende maand max. Juni beschikbaar moeten zijn.
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Thx ! Ik ga 'm vanavond ophalen in principe :)

En wat die box van Telenet betreft : in juni beschikbaar... maar dat wil nog niet zeggen dat die automatisch naar alle klanten wordt uitgerold. Sowieso zal het weer gepaard gaan met een stijging van de abonnementsprijs en/of huur van het toestel... 😏
 
Laatst bewerkt:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Eens ie te koop is ga ik die rechtstreeks kopen, dan ben ik metteen af van het huren of te moeten wachten op de uitrol.
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Wat ik zei over Netflix : moest je dat via die Telenet box kunnen bekijken, en je volume lijdt er niet onder, dan is dat wel interessant. Netflix kijken in 4K eet je volume gewoon weg.
Onbeperkt downloaden is niet echt onbeperkt bij Telenet : vanaf 750Gb val je terug op slakkensnelheid...
 

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Heb ik de LG 65SK9500 gevonden bij TV Reus in Nederland voor 1299 euro. Super prijs !
Maar... aan de posts te lezen op hun facebookpagina is de service verre van ok.

Iemand ervaring met TV Reus ?

Edit: laat maar, leveringstermijn staat in oranje, wil zeggen geen stock, en is een eindereekstoestel dat niet meer kan besteld worden...
 
Laatst bewerkt:

Kaneda

Member
15 apr 2019
24
1
6
53
Zo, besteld in een winkel in Rijsel, niet ver van m'n werk. 1479 euro, geen slechte deal.
Normaal gezien kan ik hem vrijdagavond ophalen :)