• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Linux

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Gebruikt er hier iemand Linux?

Ik ben al tijdje aan het testen. Voornamelijk Elementary. Heb een tijd de 0.4 beta gedraaid. Die heb ik nu eindelijk geüpgrade naar 5.1. Ik ben daar redelijk tevreden van gezien het perfect is voor beginners.

Gezien ik 2 ssd’s heb. 1tje van 64 en 1 van 128 run ik dual os. 1 Elementary en op 2de draai ik nu de laatste versie van Manjaro. Die laatste bevalt mijn wel maar heb wel enkele installatie problemen van bepaalde progs. Daar moet ik dus nog wat op zoeken.

Wat draaien jullie? Ik twijfel om eens de klassieke ubuntu of mint ook eens testen.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Nope, ik gebruik vooral kant en klare doosjes software 🙃
Volgens mij gebruikt jvanhambelgium die spullen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ubuntu (al jaren) op de desktop, 18.0.4LTS (Gnome GUI)
En voor m'n verschillende VM-servers ook allemaal Ubuntu eigenlijk.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ook al jaren over nagedacht maar nooit zoveer gekomen om het effectief te testen.. post gerust hier al je mogelijkheden/ervaringen enz
Ik was ook van plan om ubuntu te proberen
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Gezien je het al jaren gebruikt ben je heel tevreden veronderstel ik..

Wat betreft mijn ervaringen zijn die vnl in Elementary. Dit werkt voor mij heel goed, maar het is redelijk beperkt in mogelijkheden. Dus goed voor beginners, maar later kan je wel bepaalde beperkingen hebben. Daarom dat ik dit nu als mijn main OS gebruik maar in dual boot andere linux versies probeer. Dit is nu Manjaro, maar dit is precies niet zo gebruiksvriendelijk als ik gewoon ben van Elementary.

Ubuntu is naar schijnt ook heel gebruiksvriendelijk en heeft de grootste community. Dus misschien toch maar eens dit proberen...

Als ik het zou willen installeren. Ga ik dan best voor 18.04.03 LTS of de 19.10? Die laatste heeft uiteraard geen LTS waardoor ik snel opnieuw zal moeten upgraden.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb ooit eens een live ISO geïnstalleerd en liep al snel tegen mijn eigen beperkingen aan 🤣
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Goh. Het is natuurlijk sterk afhankelijk van waarvoor je een pc gebruikt. Bij is dat vnl internet. Ik game niet en dus Linux meer dan voldoende voor mij. Het is uiteraard wat zoeken. Veel googlen voor bepaalde zaken. Het is vooral niet bang zijn het eens te proberen. Via een dual boot of live versie kan dat uiteraard perfect.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
365 komt naar Linux dacht ik.. Ik gebruik nu LibreOffice. Maar ik heb uiteraard ook een werklaptop waar ik office kan gebruiken. Ik heb dit vnl nodig voor werk. Amper voor prive..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Inderdaad LibreOffice is een mooi & gratis alternatief.
Linux is wel een uitdaging op sommige vlakken, vb sommige printers of scanners etc.
Gamen enz doe ik ook niet, ook geen grafische programma's om echt veel foto / video-bewerking te doen. Er *zijn* wel mooie Linux programma's, maar toch...
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Perfect voor mij dus.. Geen printer, scanner. Enkel internet stuff. Meeste werkt daarbij zonder probleem. Alleen krijg ik mijn nzb usenet maar niet geinstalleerd op Manjaro. Bij Elementary is dit geen probleem. Maar ik denk dat de debian based linux mij meer ligt..
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Perfect voor mij dus.. Geen printer, scanner. Enkel internet stuff. Meeste werkt daarbij zonder probleem. Alleen krijg ik mijn nzb usenet maar niet geinstalleerd op Manjaro. Bij Elementary is dit geen probleem. Maar ik denk dat de debian based linux mij meer ligt..

staan jouw nzbdingen niet op je unraid server?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Nee... Das ook wel een optie. Maar dan moet ik extra share aanmaken voor downloads veronderstel ik..
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Goh. Ja maar geen plaats meer in de case. Ik had iets gevonden en besteld om extra rack te installeren maar na 2 maand is het nog niet geleverd. Ga dus geld terug vragen en alternatief zoeken. Maar dat is voor de unraid discussie 😉.

Morgen live van ubuntu eens proberen. Beste de 18.04 nemen veronderstel ik..
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ubuntu net eens live versie geprobeerd. Je merkt duidelijk dat Elementary gebaseerd is hierop. Maar mijn nzb probleem ga ik hier niet hebben in tegenstelling met Manjaro. Dus mss probeer ik die straks wel eens te installeren.. Vanavond is het toch maar de voeten onder tafel te schuiven bij familie. Dus heb wat tijd 😝.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ubuntu gisterennamiddag dus geïnstalleerd. Ging vlot. Uiteraard amper kunnen testen gisteren en vandaag. Volgende dagen nog wat meer testen en vooral gebruiken. Moet wel zeggen dat Elementary er nog altijd beter uit ziet van uiterlijk.. Maar uiterlijk is natuurlijk niet alles 😉