• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

luidsprekers aanpassen aan kamerakoestiek

24 mrt 2016
38
0
9
hallo,

omdat ik op akoestisch gebied een zeer moeilijke luisterkamer heb(als ik flat speel is het geluidsbeeld gewoonweg niet goed, ook met toonregeling kom ik niet tot een goed resultaat) gebruik ik al meer dan 30 jaar een dbx 10/20 computerized equalizer/analyzer(met meetmicrofoon) en is het resultaat perfekt. wat moet ik doen als dit toestel de geest geeft ? ik heb wel een yamaha cx-a5100 surroundvoorversterker met ypao, maar dat regelt enkel het geluidsvolume van de luidsprekers(met meetmicrofoon)maar doet geen aanpassingen aan de kamerakoestiek.er zit in de yamaha ook nog een parametric equaliser, die werkt zonder meetmicrofoon. zou ik daar mijn probleem kunnen mee oplossen ? het lijkt mij nogal moeilijk om zoiets op het gehoor te doen. kan iemand mij helpen? mvg, frans callebaut
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Uw Yamaha CX-A5100 heeft toch wel gewoon een vrij geavanceerde EQ? YPAO doet meer dan enkel het geluidsvolume aanpassen.

<woltlab-quote data-author="YPAO - Yamaha website" data-link=""> The Yamaha Parametric Acoustic Optimizer (YPAO) uses a small microphone and sophisticated equalization to automatically set the best sound for any room, no matter where the speakers are. First it checks the speaker connections and phase of each speaker. Then it sends out tones which are captured by the microphone to analyze the room acoustics and sets a variety of parameters, such as the speaker size, the distance of the speakers and even the sound pressure level, until it achieves the best sound conditions for your room. </woltlab-quote> Heb je YPAO al eens laten lopen?

Maar om op uw vraag terug te komen, wat als uw huidige DBX de geest geeft. Er zijn verschillende externe EQs te krijgen. Bijvoorbeeld MiniDSP's met Dirac Live, deze heb je in 2 kanaals, maar ook 7 kanaals en wordt toch wel beschouwd als een van de betere toestellen. Je kan ook eens kijken bij Behringer, deze hebben prijs/kwaliteit best wel goede toestellen - maar zijn meer gericht op grote evenementen dan thuis gebruik. Dat wilt niet zeggen dat ze minder zijn, maar sommige hebben vb een luidruchtige ventilator ingebouwd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
En een doosje als een http://www.dspeaker.com/en/products/20-dual-core.shtml kan je ook gebruiken. Echter, de YPAO versie in je Yamaha is wel degelijk erg geavanceerd hoor. Dus je hebt dat al laten draaien en bent niet tevreden met het resultaat ?


YPAO™ - R.S.C. with 3D, Multipoint and Angle Measurement

During the automatic room calibration process, YPAO – R.S.C. with 3D, multipoint and angle measurement analyzes the room acoustics and performs speaker angle measurements. After this, YPAO calibrates all of the audio parameters to achieve optimum sound at any of the listening positions in the theater. It employs Reflected Sound Control to correct early reflections for studio-quality surround sound playback. Additionally, it includes DSP Effect Normalization, which varies with each CINEMA DSP program and adjusts the room acoustics according to the reflected sounds of that CINEMA DSP program.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
24 mrt 2016
38
0
9
hallo, waar kan ik de ddrc-88a kopen en behoud ik dan al mijn surroundmogelijkheden(dolby,dts...). wat kost hij ? mvg, frans callebaut
 
Laatst bewerkt door een moderator: