• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: Bluesound meets Sonos.

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Gebruiksvriendelijkheid scoort bij mij ook heel erg hoog. Het mag nog zo goed klinken als het wil, als het bv echt onprettig werken is, begin ik er niet eens aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
@Christof Het blijft overigens wel boeiend om de interne Dac van beiden ook aan de tand te voelen
1f606.png


Standaard is de Sonos met zowel een optische als een coaxiale uitgang voorzien! De Bluesound heeft daarentegen enkel een optische uitgang als uitvoer.

@Jasper Geluidskwaliteit staat hier en zoals verwacht op de 1ste plaats
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
En waar blijven de resultaten?
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
djaxx zei:
En waar blijven de resultaten?
263a.png
Het lijkt me logisch om deze test niet bevooroordeeld uit te voeren! Bedoeling is om de Sonos Connect, Sonos Magna en de Bluesound aan een blinde test te onderwerpen, hiervoor is er nu een 2de kandidaat (Christof) zodat we dit in alle rust kunnen doen.

Wordt dus zeker vervolgd
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dankzij Christof
1f44d.png
zijn bereidwillige medewerking is het vanmiddag tijd voor een blinde test “Bluesound vs Sonos vs Sonos Magna”.

Ik kijk er alvast naar uit
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Pas op voor de deurstijlen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Christof,

Nog eens bedankt voor de gezellige en leerrijke namiddag
1f44d.png
De resultaten lagen wel een beetje in de lijn van mijn verwachtingen, het verslag zelf van onze schootout laat jij (Christof) hier nog wel achter, hé
263a.png


Verassend was wel dat de app. bediening voor de Bluesound tussen Android en Apple zo verschillend is, echt geen idee waarom
1f615.png
Dus voor diegene die de Bluesound wat vlotter wensen te bedienen gaat de voorkeur zonder twijfel naar de app van Apple uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Dag Rik, het verslag komt er zeker nog aan, maar ik moet eerst nog wat voor mijn grieperig zoontje zorgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Is er hier maar 1 verslagschrijver dan ?
1f608.png
Rik, wat waren jouw bevindingen dan van de shootout & vergelijk van de verschillende producten ??

Was het misslelauncher of eerder search
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mijn verslag zal uiteraard ook volgen, maar laat Christof alle eer na
1f606.png
Helaas is zijn zoontje nu ziek, wat uiteraard alle voorrang en verzorging nodig heeft, sterkte daar
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Zo, eindelijk het verslag van de shootout kunnen schrijven. Ik moest nog even wachten van Rik tot zijn Bluenode verkocht was
263a.png
Nee, mijn zoontje had griep en ik had het, ondanks dat ik ingeënt was, overgekregen
2639.png


Vorige week vrijdag was het eindelijk zover, de shootout tussen de Bluesound, Sonos en de Sonos Magna. Ik had een halve dag verlof genomen en na wat werkzaamheden en omleidingen onderweg, was ik er met wat vertraging toch geraakt.

Bij het binnenkomen vielen me de Gato speakers in de living direct op en deze zijn echt wel mooi en elegant, maar het was eerst tijd om wat te keuvelen bij een tas koffie en wat koffiekoeken.

Daarna de Gato's toch maar eens aan het werk gezet, alsook de Sony LCD led tv. Deze geeft zeker geen verkeerd beeld, zolang je er maar recht voor blijft zitten. Kijk je wat meer van de zijkant of van boven dan wordt het een drama. Dit heb je absoluut niet bij een plasma en hopelijk blijf ik gespaard van de inbrand problemen bij de VT60.

Daarna zijn we naar de HT getrokken en het moet gezegd worden, deze ruimte is echt wel in orde en zeer mooi afgewerkt. Na alles eens bekeken en ondergekwijld te hebben, was het tijd geworden voor de shootout.

Als eerste hebben we de Bluesound en de gewone Sonos analoog aangesloten, een stukje ruis afgespeeld, het volume gemeten en via beide apps gelijk gezet. Ik had de eer en het genoegen om als eerste aan de test te beginnen.

Ik had een aantal tracks uitgekozen en deze hebben we gelijktijdig opgestart op beide apps, Rik veranderde regelmatig de bron tijdens het luisteren zodat ik niet wist welk apparaat er aan het spelen was. Na een paar nummers te beluisteren kon ik eigenlijk niet zeggen welk apparaat er aan het spelen was, ik hoorde dus eigenlijk geen verschil. Rik had deze test de dag ervoor ook al gedaan en kwam tot dezelfde conclusie. Er wordt steeds gezegd dat de DAC van de Bluesound beter is dan die van de Sonos, maar in de praktijk blijkt daar echt geen hoorbaar verschil op te zitten.

Daarna hebben we beide toestellen via een digitale coax aangesloten en dezelfde procedure toegepast. Ook hier kwamen we tot hetzelfde resultaat, geen hoorbaar verschil. Wat ook logisch is omdat beide toestellen nu de DAC van de Denon gebruiken en we eerst ook al geen verschil hoorden.

Toen kwam de grote test en hebben we de Bluesound ingezet tegen de Sonos Magna, beide digitaal aangesloten omdat daar het verschil zit bij de Magna. Direct werd duidelijk dat het laag strakker werd, het hoog transparanter en het klinkte allemaal wat minder scherp en analoger, allee dit is wat ik gehoopt had, de praktijk was helaas anders. In één nummer konden we een beetje verschil horen, maar bij alle andere nummers echt niet. Hoe zeer we ook ons best deden en na alle soorten muziek gespeeld te hebben, er was geen verschil hoorbaar.

Ik was natuurlijk teleurgesteld, zeker omdat ik in mijn setup wel verschil dacht te horen, ik heb zelfs de gain van sub moeten terugschroeven hmm Mijn schoonvader heeft binnenkort ook een Sonos Connect, dus ik ga de test thuis zeker nog eens overdoen. Moest ik tot andere resultaten komen, dan laat ik het zeker weten, maar ik vrees ervoor.

Waar wel een groot verschil opzit, is de apps van beide toestellen. De Sonos app is overzichtelijk en eenvoudig, de library is ook altijd juist en snel ge-update. De Bluesound app vind ik echt onoverzichtelijk en zeer druk. Ook het updaten van de library gaat trager en soms neemt hij files niet mee of zet hij er een verkeerde foto bij. De app is dan ook nog verschillend als je deze installeerd op een Apple toestel of een Android toestel, bij Sonos is dit allemaal hetzelfde. Hier is duidelijk nog werk aan de winkel.

Na de shootout hebben we nog wat film materiaal bekeken en dat is echt wel spectaculair in deze ruimte. De zombies van World War Z zaten echt in mijn nek te hijgen en de sub levert meer dan voldoende diepgang, ondanks dat het over een gesloten exemplaar gaat.

Bedankt voor de leuke namiddag Rik en je bent hier ook meer dan welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hi Christof,

Hierbij alvast bedankt voor het verslag van deze leuke en leerzame shootout.

Zoals ik al eerder schreef lagen de resultaten in lijn van mijn verwachtingen, zeker gezien dat beiden streamers dezelfde chipset gebruiken “Cirrus Logic DAC” .

Al had ikzelf ook zeer graag gehad dat de gemodificeerde Sonos Magna hier beter uit de bus zou gekomen zijn, maar zelfs een ingelaste pauze om de oortjes even te laten rusten gaf de Sonos Magna jammer genoeg geen voordeel.

Graag had ik de Bluesound die dag nog eens naast de Sonos willen zetten om eens te kijken of er met hoge resolutie bestanden enig verschil zou waar te nemen zijn. Bluesound is hier wel de enige die overweg kan met 24bit/192khz bestanden waar er dus winst zou te behalen zijn tov de Sonos (Magna)
1f615.png
Helaas was onze dag hiervoor veel te kort en is deze test jammer genoeg niet kunnen doorgaan.

Mijn muziekcollectie bestaat momenteel uit een slordige 20.000 nummers waarvan er maar enkele albums in 24bit/192khz, veel te weinig dus om hier voorlopig rekening mee te houden.

Christof, nog eens bedankt om deze schootout mogelijk te maken
1f44d.png
Ik hou je uitnodiging voor een M&G hier alvast als gereserveerd
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Hoe ge moest van Rik wachten tot hij verkocht was?
263a.png


geen probleem ze, mijn muziek op de bluesound klinkt echt fantastisch. Ben er echt een pak op vooruit gegaan tov de dac in de marantz. Heb nu 3 dagen volop geluisterd, super tevreden van de node! En ik heb gelukkig een ipad, de app ziet er gelikt uit en werkt heel goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dag Stefan,

Blij te lezen dat je zo tevreden bent
263a.png
want op deze of mijn Bluesound zat je al enige tijd te wachten, hé
1f606.png
Ben er vrij zeker van dat je van deze Bluesound, net als ik en nog vele anderen nog lang zal kunnen genieten. Het lukte mijzelfs met de eerste firmware en de Android app. die de Bluesound een heel stuk minder vlot laat bedienen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
In de lijn van verwachtingen inderdaad. En zoals ik zelf ook al zei, de app werkt stukken makkelijker. Ook wil sonos binnenkort met 3party apis aan de gang, zoals het hoort dus. Geen idee hoe het bij bluesound zit, maar vrees ervoor !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Leuke verslagen. Wel vreemd dat er inderdaad weinig tot geen verschillen te horen waren tussen de Bluesound en gemodificeerde Sonos Magna.

Dus als ik het goed lees heeft de Bluesound het bij jou Rik vooral verkorven door de gebrekkige app op het Android platform ?

Bluesound heeft op app vlak wel nog wat in te halen, die zou toch hetzelfde moeten werken of in ieder geval er hetzelfde uitzien, op zowel Android als iOS platform. Aangezien ik wel wel redelijk wat 24 bit/192khz bestanden heb en ook geen Android spul wil zou de Bluesound voor mij wel de ideale keuze zijn.

Het zal er maar eens van moeten komen. Wanneer ? Ooit, als ik weer eens serieus in de mood ben om veel muziek te luisteren
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De reden waarom ik de Bluesound-club heb verlaten is het volgende….

Omdat we enerzijds al verschillende Sonos producten in huis hadden en anderzijds de BlueSound zich hierdoor ook door andere gebruikers wat minder vlot laat bedienen. Door inderdaad die zeer matige Android app, heb ik die mooie zwarte BlueSound verlaten. Er zal wel een dag komen dat onderlinge verschillen tussen beide platvormen geheel verdwenen zullen zijn.

Maar om nu speciaal een iPad of iPhone, puur voor de Bluesound in de Relaxed Room aan te kopen, gaat me wel een brug te ver! De Sonos daarentegen kan ik via mijn Android toestellen op dezelfde vlotte en snelle manier bedienen als met de app. voor iOs. Om het verschil in geluidkwaliteit tussen beiden streamers moest ik het in ieder geval niet laten, dat heeft deze schootout duidelijk bewezen.

Of er nu nog verschil te horen valt tussen 16bit vs 24bit (BlueSound) betwijfel ik, maar een nieuwe schootout kan dit uiteraard weer bevestigen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: