• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G: Rik meets Dolby Atmos

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
29 december is het zo ver! @Joske007 zakt af tot het "verre limburg" om kennis te maken met Dolby Atmos en mijn ruimte!

Ik kijk er naar uit om de mening te krijgen van iemand die me toch heel wat heeft bijgeleerd op het forum. Ik zou zeggen de popcorn staat al klaar, maar dat zou wat vroeg zijn lol
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hi Lucas,

Alvast bedankt voor de M&G en kijk nieuwsgierig uit naar je ruimte en je laatste aanwinst “Atmos”. Stel voor dat we een aantal punten op de agenda zetten, waaronder ik graag de volgende zaken eens wil beleven….
  • Luisteren in pure stereo, de stand en setup zoals jij het dagelijks beleeft.
  • Luisteren naar een multichannel concert of audio BD.
  • Luisteren naar Atmos (native Atmos mix en re-edited atmos mix)
  • Algemene HT beleving, gezelligheid, beeld, speakers, enz.....
  • En uiteraard genieten van een gezellige dag onder leden.
Mocht jezelf nog iets willen demonstreren, dan hoor ik het graag
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Super! Klinkt allemaal erg goed.

Zelf heb ik wel geen audio BD's - dus misschien dat jij er wel hebt? En qua muziek gaat mijn 'bibliotheek' niet verder dan Spotify
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik zorg wel voor de nodige Flac-bestanden en enkele Audio-BD's
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Benieuwd maar wil eerst die atmos review!
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als het weer en het verkeer het morgen toelaat, wordt ik morgen voor de M&G tegen 11u00 verwacht
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Joske007 zei:
Als het weer en het verkeer het morgen toelaat, wordt ik morgen voor de M&G tegen 11u00 verwacht
263a.png
1f44d.png
Ik ben alvast gereed! Hopelijk inderdaad geen gekke toestanden op de baan
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Intussen terug van de leuke M&G
263a.png
en de fijne Atmos-beleving
1f44d.png
Bedankt voor de leuke dag, het verslagje volgt uiteraard nog.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik wilde al veel vroeger deze M&G plannen, maar eindelijk is het er na zeer lang wachten dan toch eens van gekomen. Zo ben ik afgelopen maandag eindelijk bij Lucas geraakt om zijn ruimte te bewonderen, maar ook zijn nieuwe aanwinst “de Atmos setup” eens grondig te beluisteren.

Na een ritje door de plat gestrooide Belgische sneeuwwegen van een uurtje was ik eindelijk bij Lucas aangekomen. Daar werd ik hartelijk ontvangen en uitgenodigd om wat bij te kletsen rond de tafel met een heerlijke warme kop koffie.

Eens we met mekaar kennis hebben gemaakt werd het tijd om ons eens naar de Atmos ruimte te begeven en de primeur aldaar te mogen beleven.

De HT:</strong> Bij het betreden van deze zeer gezellige HT viel de ruimte me toch wat groter uit dan wat de foto’s me eerst deden geloven. Achter de knus zittende zitbank staat de bar en het popcorn-machine zeer royaal en uitnodigend opgesteld om naast de filmbeleving ook eens relaxed met wat vrienden onder elkaar te kunnen genieten.

Verder voelde deze ruimte akoestisch gezien niet veel levendiger aan als mijn eigen ruimte, dus de algemene indruk is dat alles toch enigszins binnen de perken bleef. Lucas, heeft zijn ruimte nadien akoestisch aangepakt, door op de 1ste reflectiepunten te behandelen met absorptie op de voor en zijwanden. De overige belangrijke reflectiepunten zijn door diffusie of absorptie nog onbehandeld.

Voor filmweergave zijn de wanden, vloer en plafond, allen van een donkere kleur voorzien, zodat dit de geprojecteerde beelden ten goede komt. De ruimte, akoestiek en opstelling zijn vooral zeer gericht naar de algemene HT-beleving

Stereo: Als kritisch luisteraar, heb ik het nodige huiswerk netjes voorbereid, zodat er een compilatie van diverse Lossless-nummers op een usb-stick ontstond. Uit mijn hoofd kende ik de muziek zeer goed en lette hierbij vooral op de beleving van de nummers, precieze plaatsing v/d instrumenten/vocals, meerdere stemmen, detaillering, effecten, het hoog, middengebied, laag, enz….

Opstelling/setup:  Tijd om eens een muziekje te beluisteren, waarbij ik voor de luistersessie bewust heb gekozen om niet voor de modus “Pure Direct” te gaan, maar wel voor de opstelling die hier als standaard in de HT wordt gebruikt. Deze opstelling voor stereo bestaat hier uit een receiver Denon x5200 + 2x JBL fronts + 2x SVS PB1000 subs en dit met DSP-XT32 geactiveerd.

Algemene 1ste korte luisterindruk: Omdat deze HT-ruimte, opstelling en speakers niet ingericht is voor Pure Stereobeleving, ga ik hier ook niet te diep op in gaan.

Toen de eerste muzieknoten in de kamer rolden, was ik zeer verast dat deze speakers een aangenaam zacht hoog en een sterk, krachtig en warm middengebied hebben. Deze goede eigenschappen kwamen nog veel beter uit de verf toen de set naar de modus “Pure Direct” werd geschakeld en de speakers grootser klinken dan ze in werkelijkheid zijn. De 2 gepoorte subs vulde de muziek subtiel aan en waren voor deze ruimte en speakers zeer goed afgesteld.

Hmmm? ….. luisterend en schakelend uit de modus XT32 naar de stand “Pure Direct” brengt hier weer een oude déjà vu naar boven? Hier hoor ik toch ook wel weer die vreemde eigenschappen diet XT32 met zich mee durft brengen. De XT32 stand laat hier duidelijk terug sporen achter van een spatiaal en uitgeholde klank, die de muziek echt levenloos maakt. Het schakelen naar “Pure Direct” brengt hier meteen en zeer duidelijk ook weer de muziek tot leven.

Boodschap hier! Om die XT32 maar voorlopig op wat beters uit te zetten en alles dan toch maar handmatig in te regelen met de EQ, enz…. dan naar dit vervelende fenomeen te moeten luisteren.

Film beleving: In deze ruimte hangt een mooi VFS-240 Kingpin scherm met als projector een Sony HW40ES. We hebben vooral 2D gekeken maar ook even 3D, waarbij de RF-brillen hier duidelijk niet gevoelig zijn aan sync-problemen, wat bij mij helaas met de IR-brillen wel eens fout loopt.

Onlangs ben ik zelf overgeschakeld van 5.1 naar 7.1, dus kan ik makkelijk enig vergelijk plaatsen. Ook hier is duidelijk weer te horen dat een 7.1 opstelling, ja … zelfs met 5.1 materiaal upscaled naar 7.1 hier ook duidelijk een meerwaarde biedt.

Vooral de centerspeakers liet hier bij me een zeer positieve indruk achter, met je ogen dicht verwacht je daar echt een veel groter exemplaar te zien, die tevens een zeer knappe prestatie van dialogen neerzet.

Ook wilde ik wel eens horen wat deze de 2x PB1000 in filmweergave en beleving hier aan laag zouden kunnen neerzetten. Kortom: wauw! Wat een impact geven deze jongens aan geluid en filmbeleving. Mijn SVS SB13Ultra wordt tijdens de laagweergave gewoon van zijn sokken geblazen en zonder dat ik hierbij ook maar ergens in de ruimte iets hoorde resoneren, gewoon prima in orde.

Prettig om horen is dat deze 2 sub met diepgaand laag in huis voor bijna geen overlast zorgen, waar dat voorheen met een enkele oude sub wel het geval was. Hier is dus duidelijk voor meer drukopbouw gezorgd dan voor resonanties door het gehele huis.

Atmos beleving: De onlangs aangekochte mooie speakers (4x) voor de Atmos beleving zijn netjes en onopvallend in de lichtkoof gemonteerd, zeer proper gedaan. Tijdens de vele getoonde filmfragmenten bestaande uit 5.1 / 7.1 en Atmos tracks, waren deze steeds zeer subtiel aanwezig, wat dus zorgde voor een mooi homogeen geluid en nog meer bubble gevoel. Het viel me op, dat wanneer je langer naar de Atmos beleving luisterde, deze wel na enige tijd afwezig bleek te zijn. Niets is minder waar, want bij het uitzetten van Atmos (speakers) viel het me pas weer op wat deze speakers als 2de geluidslaag en aanvulling op de 1ste laag (vloer) doen.

Een beetje, zoals je tijdens het beluisteren van muziek de sub niet kan lokaliseren en je soms afvraagt of deze nu wel meespeelt of niet? Tot je deze dan opeens uitzet, merk je pas hoe subtiel die dingen toch wel aanwezig en belangrijk kunnen zijn.

Ook bij concerten kan Atmos een zeer mooie aanvulling op het Live-gevoel zijn, getuige hiervan was het sublieme concert van The Eagles - Hells freeze over.

Multi-channel muziek: Bij het luisteren naar verschillende fragmenten uit concerten bleven de subs zeer mooi onder controle. Ook het laag was hier als kritisch luisteraar en net als in stereoweergave niet altijd gedetailleerd, maar verder prima geregeld.

PS: Ook hier gooit XT32 roet in het eten (dezelfde beleving als bij stereo).

<strong>Samenvatting:
Lucas, je hebt hier een zeer mooie en knusse ruimte neergezet, waarbij de nadruk hier vooral op het filmgebeuren ligt. Al zijn er hier en daar nog enkele kleine punten in de ruimte die nu eenmaal vragen om verdere afwerking is het verder prima in orde om hier gezellig met enkele kameraden te genieten.

Lucas, jij fijne kerel nog es bedankt voor de zeer gezellige dag
1f609.png


PS: Bij deze ben je ook van harte hier uitgenodigd
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Ken Kreisel raadde mij ook aan om manueel de surround in te stellen met een spl meter! Hij zei van eens met beide te testen maar garandeerde dat zonder adsy alles beter zou klinken! Hij is dan ook één van de weinige fabrikanten die de moeite doet je é-mails persoonlijk te beantwoorden! Klein weetje, in de Dolby Atmos studios in Burbank,Ca gebruiken ze trouwens 2 KK DXD12012 subs van hem!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Het was écht een groot verschil tussen XT32 en Pure Direct. In XT32 klonk alles echt plat plat. 't was toch echt wel een groot verschil. Daarom dat ik op aanraden van Rik zeker eens aan de slag ga gaan met de graphicEQ en zelf alles nameten/afstellen met REW en eventueel later met een externe DSPs (iets a la Behringer iNuke NU1000DSP).

In film was dat niet zo opvallend omdat dat luisterkritisch minder belangrijk is, maar ik kan mij wel in beelden dat dat misschien ook gewoon beter kan klinken!

De subwoofers doet XT32 dan weer wel érg goed.

Kunnen we weer wat experimenteren!

Xenomorph zei:
Klein weetje, in de Dolby Atmos studios in Burbank,Ca gebruiken ze trouwens 2 KK DXD12012 subs van hem!
Amai, die beestjes gaan tot 10hz? Dat moet blazen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Mooie en gedetailleerde review zoals we van Rik gewoon ook gewoon zijn</strong>
1f44d.png
Zo'n JBL's intrigeren mij ook wel, ze werken met een Bi-Radial hoorn met daarvoor een 1" compressie-driver met een Teonex diafragma (Teonex blijkt een polyethylene-naphthalate polymer) wat een andere oplossing is dan vb de Tractrix curve-hoorn die Klipsch gebruikt, gekoppeld aan een 1,75" titanium-diafragma compressie-driver. Ben benieuwd hoe dat verschil "klinkt"

<strong>STRAF
dat het fameuze XT32 "verschijnsel" hier ook weer de kop op steekt dat zo hoorbaar is voor Rik (en ook voor mezelf, heb het bij Rik ook duidelijk kunnen horen) Zou het iets te maken hebben met de manier waarop absorptie-materiaal is aangebracht in de ruimte ? Net zoals bij Rik heb je links & rechts een duidelijk pakket aan absorptie-materiaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dus rik, we mogen bij jou ook atmos verwachten gezien je ervaring bij luckske?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
luckske zei:
Het was écht een groot verschil tussen XT32 en Pure Direct. In XT32 klonk alles echt plat plat. 't was toch echt wel een groot verschil. Daarom dat ik op aanraden van Rik zeker eens aan de slag ga gaan met de graphicEQ en zelf alles nameten/afstellen met REW en eventueel later met een externe DSPs (iets a la Behringer iNuke NU1000DSP).

In film was dat niet zo opvallend omdat dat luisterkritisch minder belangrijk is, maar ik kan mij wel in beelden dat dat misschien ook gewoon beter kan klinken!

De subwoofers doet XT32 dan weer wel érg goed.

Kunnen we weer wat experimenteren!

Amai, die beestjes gaan tot 10hz? Dat moet blazen!
Ja, voor subwoofercorrecties is de XT32 echt wel een "must-have" eens je het verschil kan horen tussen XT - XT32 op dat vlak. Alternatief *kan* zijn om Audyssey Pro te gaan gebruiken, wat bij Rik eigenlijk wel de oplossing is geweest ; dat heb zowel ik als Rik zelf kunnen horen. Je X5200W is "Pro Ready" in ieder geval. Indien je in de toekomst die weg wil bewandelen kan ik je wel van dienst zijn met licentie en meetkit. Als je voornamelijk enkel "een filmpje" kijkt is het allemaal niet zo nodig, maar eens je wat kritischer muziek begint te luisteren...

Ik ga mezelf in ieder geval in de nabije toekomst eens uitnodigen, zowieso om de JBL's eens te horen etc.
1f60e.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Zeker het overwegen waard! Thanks

Muziek luisteren doe ik niet écht, af en toe op de achtergrond via Spotify. Maar als de pro zo veel beter is voor muziek, dan kan het ook niet anders dat het ook voor film vooruit zou gaan, niet? Het zal misschien minder opvallen doordat het allemaal snelle effectjes zijn, maar ik vond de vollere klank die ik gisteren in pure direct hoorde toch wel een opmerkelijk verschil.

jvanhambelgium zei:
Ik ga mezelf in ieder geval in de nabije toekomst eens uitnodigen, zowieso om de JBL's eens te horen etc.
Altijd welkom!
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: