• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G Skank - Broodrooster

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
18 september. De eerste M&G in stijnopolis 2.0

263a.png


Erg benieuwd !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Het kort in
1f44d.png
1f61b.png
Of kijk ik er alleen zo naar uit ? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik ook ze :p Vanavond eens wat test materiaal klaar zetten zie
1f604.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vergeet al je materiaal niet.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Wil je een demo van de himediaspeler of totaal geen interesse in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Skank zei:
Wil je een demo van de himediaspeler of totaal geen interesse in?
Staat die niet in uw HT? Anders mag je hem wel is tonen als we nog tijd over hebben. Ben vooral geïnteresseerd in de audio/video setup
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Neen in de woonkamer Ik kan hem wel snel switchen, da kan ook, of gewoon in de woonkamer tonen kan ook. Alles mogelijk :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoe laat spreken we af?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Komt nog
263a.png
Nog gene tijd gehad.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hij is al half geschreven...

Drukke dagen en amper mijn computer gezien dit weekend
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Mogen we die vandaag nog verwachten? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
De eerste M&G is een feit in Stijnopolis 2.0

Ik had al gezien op de foto's dat het een mooie HT is, maar in werkelijkheid ziet hij er nog beter uit. Het is een zeer vrij kleine HT, zoals Stijn me op voorhand zei, maar wel zeer gezellig.

Toen ik bij Stijn aankwam heeft hij eerst de Himedia in z'n woonkamer gedemonstreerd. Dat ziet er een mooi en veelzijdig toestel uit.

Na de demo van de Himedia was het tijd om naar boven te trekken. Om te beginnen hebben we een aantal testscenes afgespeeld die zowel Stijn als ik goed kennen. En daarbij horen natuurlijk de nodige LFE testen.
1f608.png
Wat me meteen opviel was het stevige, strakke laag. Iets wat in mijn ruimte wat ontbreekt door m'n slappe wandjes. De SVS had totaal geen moeite om de zetel te laten shaken en de ruimte onder druk te zetten. En dat alles zo strak bleef, komt waarschijnlijk omdat de SVS nearfield staat opgesteld in de achterste hoek van de ruimte.

Ook kwa surround zat het goed vond ik, maar Stijn had de indruk dat het wel nog beter zou kunnen. Dus dat moesten we later nog eens bekijken en wat testen.

Na de middag pauze zijn we aan het meten geslagen. Stijn wou graag weten als paneeltjes nog iets zouden toevoegen in z'n ruimte. En ik ben er vrij zeker dat het daarmee nog beter zou klinken. De nagalm was vrij lang bij het handen klappen, alhoewel de metingen eigenlijk redelijk ok waren. Een nagalm van om en bij de 450ms. Na nog wat research gedaan te hebben, heb ik gevonden dat de RT60 tijd voor een ruimte als die van Stijn rond de 215ms mag liggen. Wat bijna de helft is, dus dat zal wel nog wat winst opleveren.

Deze formule heb ik daarvoor gevonden: RT in ms = 0,3*(kamervolume/100)^(1/3)

Na het meten was het tijd voor muziek. Stijn liet me weten dat hij het stereobeeld nog niet echt geweldig vond. Het pinpointen van de stem en instrumenten was inderdaad niet aanwezig toen ik een paar bekende nummer afspeelde op zijn set. De speakers stonden vrij dicht bij elkaar voor de luister afstand. Door de speakers wat naar voor te trekken en de zetel wat dichter te schuiven, werd het beter. En doordat de zetel dichter kwam te staan, krijg Stijn er een gratis scherm upgrade bij
1f606.png
Helaas zouden we nog redelijk wat moeten schuiven om een gelijkzijdige driehoek te bekomen en dat was niet mogelijk. Aangezien de speakers dicht bij de zijwanden staan, heb ik zo'n vermoeden dat het stereobeeld ook nog wel beter kan worden als de wanden voorzien zijn van paneeltjes.

Door het schuiven van de zetel, kwamen de surround speakers wat meer naar achter (ongeveer 90° tegenover de rugleuning) dus gingen we nog eens testen met film fragmenten. Eerlijk gezegd kon ik geen verschil horen toen. Ook niet als ik extreem ver naar achter ging leunen, dus ik heb niet gevoel dat het kwa surround slechter was. Het enige wat ik kon opmerken, was dat de rears nog overheersten. Maar ik vermoed dat Audyssey die gewoon te hard heeft ingesteld. Alle speakers een nameten met pink noise en DB meter zal daar wel verbetering in brengen. Want in mijn geval zet Audyssey m'n surrounds ook altijd 2-3dB te hard. Aangezien onze tijd op was, ging Stijn dit nog wat op z'n gemak verder testen en een opnieuw inmeten met Audyssey om het beste eindresultaat te bereiken.

Bedankt voor de M&G Stijn. Ik vond het een leuke dag en je mag trots zijn met zo'n gezellige HT! Het klinkt al geweldig, maar met wat paneeltjes en nog wat testen/meten kun je laatste puntjes op de i zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Alvast bedankt voor het mooie verslag
1f609.png


Stijn, Fijn om lezen dat je sub in deze nieuwe ruimte toch net weer wat fijner en strak klinkt, want ik kan me nog zeer goed herinneren hoe het laag zich op je houten zoldering manifesteerde. Het leek wel of je huis toen een aardbeving mocht ondergaan en de vijzen zichzelf uit de gyrocwandjes toverden
263a.png


Ik denk dat je de komende maanden bij het bouwen van paneeltjes veel plezier gaat hebben
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Bedankt voor het verslag Broodrooster. Mag ik nog even een eerlijke vergelijking tussen de 7.1 van mij en die van joske aub... Joske, de panelen komen er, maar ik wil eerst andere dingen doen, maar ze komen er wel De schuine kant is wel een probleem want dit is net op tweeter hoogte
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik verwacht jou ook nog steeds he joske
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hey Stijn,

Sorry voor het lange wachten, maar hier het vergelijk met Joske007 z'n ruimte.

Wat het meest opviel is dat bij jou de rear speakers meer aandacht trekken. Dit neemt wat van het bubble gevoel weg vond ik. Jouw rears staan ongeveer onder dezelfde hoek en op dezelfde afstand van de zetel als bij Rik. Dus daar zal het wel niet aan liggen. Ook vond ik dat de speakers verder weg klonken als ze effectief stonden. Zowel bij jou als Rik, dus dat zit zeker goed. Ik vermoed dat Audyssey die gewoon wat te luid gezet heeft, waardoor het naar achter trekt. Met een decibel meter en testtonen ga je dit makkelijk kunnen oplossen vermoed ik.

De algemene bubbel vond ik bij Rik iets beter als bij jou. Ik vermoed dat dit 4 redenen heeft. 1. Zijn fronts vormen een perfecte luisterdriehoek met de MLP, waardoor de bubbel breder en voller lijkt. 2. Zijn fronts staan verder van de muur vandaar waardoor ze kunnen "ademen" en dit heeft een positieve invloed op het stereobeeld en de geluidsbubbel in surround. 3. Zijn side surround speakers staan verder van de MLP verwijderd waardoor die minder direct klinkt. 4. De akoestiek van de ruimte.

Het gat tussen de fronts en de surround speakers is groter bij jou als bij Rik. Dit komt opnieuw doordat je ruimte lang en smal is. Idealiter zouden de fronts verder uit elkaar moeten staan en meer kunnen ademen denk ik. Zodat er betere imaging ontstaat tussen de fronts en sides. Maar met paneeltjes gaat die imaging ook verbeteren vermoed ik.

Op AVS forum zijn er nog mensen met die probleem. Die hadden als oplossing front-wides daarvoor geïnstalleerd, maar dat werkt niet met de Dolby Atmos Upscaler. Maar een goeie oplossing voor hen was om de side surround speakers iets naar voor te brengen. Er zijn nog mensen die dit getest hebben en dan klonk goed. Ik vind de link niet meer terug, maar ik zal hem posten mocht ik er terug op komen. Dit is volgens mij iets wat je ook zou kunnen testen en misschien wel winst met zich meebrengt. Al is dit niet zo evident heb ik begrepen ivm jouw bekabeling.

Ondanks de puntjes die ik aangehaald heb, klinkt het helemaal niet slecht bij je. Dus laat je hierdoor niet afschrikken, want het zijn echt maar kleine verschillen. Toen ik vrijdag bij jou was, was ik onder de indruk van het surround geweld. Het is pas toen ik dezelfde fragmenten bij Rik hoorde de volgende dag, dat ik verschillen kon waarnemen. Hadden er 2 weken tussen gezeten, had ik wellicht dit vergelijk niet kunnen maken.


Dus de tips die ik je kan aanbevelen: 1. Speakers volume nameten met een test CD of REW en nameten met een DB meter 2. Paneeltjes hangen in de HT 3. Toch een proberen om de sides iets verder naar voor te hangen. 4. Nog wat mensen uit te nodigen voor een M&G. Die kunnen misschien nog andere of betere tips geven als mij
263a.png


En ondertussen heb jij en Rik me op kosten gejaagd, want nu wil ik ook een 7.1 setup
1f61b.png
Deze middag heb ik nog een set R300's besteld, dus binnenkort begin ik ook te experimenteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator: