• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Mijn settings (Onkyo TX-NR709)

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Hey iedereen,

Ik wil dit topic gebruiken om enerzijds bij te leren uit jullie ervaringen en anderzijds om een soort van 'log' te hebben van mijn instellingen en van welke wijzigingen ik handmatig heb doorgevoerd. Ondertussen blijf ik mij ook volop inlezen/inkijken over het onderwerp.

Mijn huidige setup is de volgende:

- Receiver: Onkyo TX-NR709 - Fronts: B&W 684 S2 - Center: B&W HTM62 S2 - Rears: B&W M1 - Subwoofer: SVS SB-2000

Film is de voornaamste prioriteit maar ik luister ook behoorlijk wat muziek.

De instellingen op mijn receiver zijn uitsluitend die, die ik gemaakt heb met Audyssey calibratie. </strong> De fysieke knoppen achteraan mijn subwoofer staan qua volume in de helft, phase staat op nul en low pass filter staat op LFE. Dat stond gewoon zo in de handleiding denk ik...

Mijn rear speakers hangen momenteel aan de Surround left en de Surround right uitgangen van mijn receiver. Want op basis van het plannetje dat bij de receiver zat, zijn het ook dat: surround-speakers en niet echt rear-speakers. Die hangen aan de muur achter mij en ik denk dat de loodrechte afstand tussen mijn oren en de muur zo'n 40 cm bedraagt. Ik weet niet of ik een betere ervaring ga bereiken door ze effectief als rear-speakers aan te sluiten?

Receiver settings:

Speaker Setup

1. Speaker settings - Speaker impedance 6ohms - Speaker Type(front) Normal - Powered Zone 2 No

2. Speaker configuration

- Subwoofer yes - Front Full band - Center 40Hz - Surround 90Hz - Front Wide None - Front High None - Surround back None - Surround Back Ch (uitgegrijsd) - LPF of LFE 120Hz - Double bass On - Subwoofer phase

3. Speaker Distance

Hier staan gewoon de afstanden zoals Audyssey ze heeft gemeten. Die lijken mij ook exact te kloppen. Enkel de subwoofer klopt niet maar dat komt wellicht door zijn plaatsing (links naast de zetel). Volgens Audyssey bedraagt de afstand zo'n 3.15 meter terwijl dat eerder een dikke meter zal zijn.

4. Level Calibration

- Left -5DB - Center -8,5DB - Right -6DB - Surround Right -6DB - Surround Left -6,5DB - Subwoofer +0,5DB

5. Equalizer

Die staat gewoon op OFF bij mij

6. THX Audio Setup

- Surr Back Speaker Spacing (uitgegrijsd) - THX Ultra2/Select2 Subwoofer No - BGC Off (ook uitgegrijsd) - Loudness Plus ON - Preserve THX Settings Yes (ook uitgegrijsd)

Wat <strong>AUDIO ADJUST
betreft heb ik ook niets veranderd. Ik weet niet of dat belangrijk is dat jullie die settings kennen?

Alvast enkele vragen:

- Staan de knoppen op mijn subwoofer goed ingesteld? - Ga ik er voordeel mee doen om mijn rear speakers aan te sluiten op de surround back uitgangen ipv de surround L en R uitgangen zoals nu? - Zijn er aan mijn instellingen zaken die jullie meteen opvallen en die wellicht beter kunnen? - Ik lees veel over 'small' en 'large' speakers maar die settings lijk ik nergens te vinden? - Is er een manier om je receiver zo in te stellen zodat die bij muziek enkel gebruik maakt van de front-speakers + subwoofer? En dat ie dus geen gebruik maakt van center en rears? - Bij Listening Mode preset, moet ik daar iets instellen? Dat staat nu allemaal op 'last valid'

Alvast bedankt! Ik probeer voortdurend bij te leren en zoek constant zaken op. Maar voor een totale leek is het wel heel info in één keer!
1f61b.png


Vincent
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Vince187 zei:
- Ik lees veel over 'small' en 'large' speakers maar die settings lijk ik nergens te vinden?
Die setting heet bij Onkyo blijkbaar 'Full band".. de X-over kan je voor rear/fronts rond de 60hz zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ik zou al beginnen met de "Full Band" af te zetten van je Fronts en deze X-over ook naar 80Hz ofzo te brengen :

-> Beter correctie door Audyssey XT (helaas is je receiver geen XT32) , filter-resolutie van subwoofer is toch 8x beter als de satellite/front speakers -> Meer vermogen afleiden naar je SVS en je 709 wat minder laten zweten.

Staan je speakers goed in een hoek of heb je gemeten redelijk dicht tegen een muur ofzo ? Want die B&W's "Full Range" klasseren is nogal staf
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Absolute beginnersvraag maar die 'xxHz' waardes bepalen toch de crossover hé? Dus als ik de fronts bijvoorbeeld instel op 80HZ, dan gaan de fronts alles spelen van 80Hz tot hoger en alles onder de 80Hz wordt automatisch doorgestuurd naar de subwoofer. Correct?

Maar hoe interpreteer ik deze setting dan: 'LPF of LFE 120Hz</strong>'? Wil dat zeggen dat alles vanaf 120Hz en lager wordt doorgestuurd naar de subwoofer?

Absolute noobvragen - I know - maar vind het wel interessant om hier meer over te leren.

<strong>Edit
: Nog een vraagje. Ook op mijn subwoofer zelf zit een draaiknop voor de low pass filter in te stellen. Die kan je bijvoorbeeld op 120Hz instellen. Dat zou betekenen dat alles boven de 120Hz niet wordt weergegeven door de sub, correct?

Maar nu staat die op stand 'LFE', wat betekent dat eigenlijk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vince187 zei:
1) Absolute beginnersvraag maar die 'xxHz' waardes bepalen toch de crossover hé? Dus als ik de fronts bijvoorbeeld instel op 80HZ, dan gaan de fronts alles spelen van 80Hz tot hoger en alles onder de 80Hz wordt automatisch doorgestuurd naar de subwoofer. Correct?

2) Maar hoe interpreteer ik deze setting dan: 'LPF of LFE 120Hz</strong>'? Wil dat zeggen dat alles vanaf 120Hz en lager wordt doorgestuurd naar de subwoofer?

Absolute noobvragen - I know - maar vind het wel interessant om hier meer over te leren.

<strong>3) Edit
: Nog een vraagje. Ook op mijn subwoofer zelf zit een draaiknop voor de low pass filter in te stellen. Die kan je bijvoorbeeld op 120Hz instellen. Dat zou betekenen dat alles boven de 120Hz niet wordt weergegeven door de sub, correct?

4) Maar nu staat die op stand 'LFE', wat betekent dat eigenlijk?
1) Klopt. 2) Het is een filter dat wordt toegepast op de inhoud van het afzonderlijke LFE spoor in 5,1 inhoud. De inhoud is geschreven tot 120 Hz en dus de enige juiste instelling is 120 Hz. 3) X-over op je sub volledig open zetten, want je receiver neemt deze taak op zich. 4) LFE staat voor Low Frequency Effects en is het ‘.1’ effect-kanaal bij discrete geluidsformaten, als Dolby Digital 5.1, DTS, DVD-Audio en SA-CD. Bij muziek-geörienteerd materiaal ondersteunt het kanaal het laag van de andere kanalen, bij film-geörienteerd materiaal zal het kanaal voornamelijk effecten als ontploffingen etc. weergeven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Vince187 zei:
Absolute beginnersvraag maar die 'xxHz' waardes bepalen toch de crossover hé? Dus als ik de fronts bijvoorbeeld instel op 80HZ, dan gaan de fronts alles spelen van 80Hz tot hoger en alles onder de 80Hz wordt automatisch doorgestuurd naar de subwoofer. Correct?

Maar hoe interpreteer ik deze setting dan: 'LPF of LFE 120Hz</strong>'? Wil dat zeggen dat alles vanaf 120Hz en lager wordt doorgestuurd naar de subwoofer?

Absolute noobvragen - I know - maar vind het wel interessant om hier meer over te leren.

<strong>Edit
: Nog een vraagje. Ook op mijn subwoofer zelf zit een draaiknop voor de low pass filter in te stellen. Die kan je bijvoorbeeld op 120Hz instellen. Dat zou betekenen dat alles boven de 120Hz niet wordt weergegeven door de sub, correct?

Maar nu staat die op stand 'LFE', wat betekent dat eigenlijk?
LPF for LFE is enkel voor het .1 signaal uit films. Dat moet je gewoon op 120hz laten staan. Dat heeft niks te maken met crossovers van de speakers. Stekkers zelfs, mocht je dat bv ook op 80hz zetten, dan gaat het LFE signaal maar tot 80hz gaan. Wat daarboven zit, zal verloren gaan. Op 120hz laten dus
263a.png


Die center op 40hz zou ik ook niet doen. Ik zou zowel eens 60hz als 80hz crossover voor de fronts en center proberen en luisteren wat het beste klinkt.

Dat je subwoofer verder staat als ik werkelijkheid, komt omdat Audyssey time alignment doet. En omdat die versterker in de sub wat vertraging heeft, staat die zogezegd verder als ik werkelijkheid. Het hoort dus zo dat de sub verder als de werkelijke afstand
263a.png


Die LFE setting is goed. Tenzij je in de direct stand double bass wilt. (bass van speakers + sub) Dan moet je hem op main+LFE zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Vince187 zei:
- Ga ik er voordeel mee doen om mijn rear speakers aan te sluiten op de surround back uitgangen ipv de surround L en R uitgangen zoals nu?
Nee, nog je gaat er zelfs nadeel mee hebben. Surround back is enkel voor 7.1 en hier zit dan ook enkel signaal op als je 7.1 speelt, in 5.1 komt er geen geluid uit. Dus de surround uitgangen gebruiken als je maar 5 luidsprekers hebt, als je 2 extra luidsprekers bijplaatst en dus 7.1 wilt gebruiken, dan gebruik je de surround back uitgangen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Bedankt voor jullie antwoorden!

Nog iets 'onozels' dat ik niet meteen in orde krijg. Voor m'n muziek (Spotify) zou ik graag hebben dat enkel de 2 fronts en de sub spelen (want de center + surrounds bieden hierin weinig meerwaarde, toch?). Wat is de beste manier om dat te realiseren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Vince187 zei:
Bedankt voor jullie antwoorden!

Nog iets 'onozels' dat ik niet meteen in orde krijg. Voor m'n muziek (Spotify) zou ik graag hebben dat enkel de 2 fronts en de sub spelen (want de center + surrounds bieden hierin weinig meerwaarde, toch?). Wat is de beste manier om dat te realiseren?
Op het music knopje drukken van uw remote en stereo kiezen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Thibault D

Member
21 sep 2014
77
0
9
bij mij plaats hij zijn centerniveau op -8,5 db maar dat verhoog ik altijd want vind het anders te stil qua gesprekken heb je iets aanstaan van dynamic volume ?? wat doet het dynamic volume eigenlijk ? alles gelijktrekken van volume op alle speakers ? heb je dan geen verlies qua effecten ? op hoeveel zet je het volume bij het bekijken van films ???
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Ik dacht dat dyn. Vol. Het volume tussen verschillende bronnen gelijk trekt. Dat je geen te grote geluidsverschillen hebt bij schakelen bronnen, dacht ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator: