• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

NAD T758v3 breekt Dirac prijsbarrière €1499

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja zeker. Ik heb zowel de Arcam AVR390 als de NAD T758 V3 gehad.

En uiteindelijk heb ik de NAD T758 V3 gehouden en daar geniet ik ondertussen bijna een jaar van. De crossover slopes zijn anders bij de Arcam (12db rolloff) en NAD (24db rolloff). Met de Arcam had ik meer phase issues om de subs te integreren met de mains door de trage rolloff. En de NAD zijn prijs is ook een pak lager, dus de keuze was snel gemaakt.

De NAD met Dirac Live is echt geweldig.
De surround beleving is veel beter als met mijn Denon. De algemene geluidsbeleving voor muziek ook, maar dat was even zoeken met de curves tot ik blij was. De leercurve van Dirac is wel hoger als Audyssey, maar voor de "enthousiasts" zoals wij, mag dat geen probleem zijn.

En het nadeel van de NAD vind ik dat de user interface niet echt intuitief is, maar eenmaal alles is ingesteld, hoef je daar eigenlijk niet meer te zijn. En de interface van de Arcam was ook best teleurstellend voor zo'n top apparaat. Voor die zaken mogen ze eens afkijken bij Denon/Marantz ;-)

En de ingebouwde Bluesound module is misschien ook wel nog de moeite om even te vermelden. Die app is wel aantrekkelijke en werkt goed :) Ik had een Bluesound Node en die heb ik verkocht nadat de NAD erbij gekomen is, want de Node was overbodig geworden.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
En is die nad t758 nu gewoon leverbaar? Bij hificorner lees ik: nooit meer leverbaar.

In welke setup draai je dan? De nad kan maximaal 7.1 of 5.1.2, niet? Tenzij je natuurlijk extra versterkers gaat toevoegen.

Ooit wil ik wel eens met dirac aan de slag. De leercurve is idd niet echt een probleem voor ons :).
Heeft dirac ook zoiets als een dynamische eq? Ik moet toegeven dat ik dit sinds kort gebruik aangezien er 's avonds altijd 2 kleine kinderen ligen te slapen (als alles meezit:rolleyes:) en dat die dynamische eq dan wel wat toevoegt op lagere volumes...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
En is die nad t758 nu gewoon leverbaar? Bij hificorner lees ik: nooit meer leverbaar.

In welke setup draai je dan? De nad kan maximaal 7.1 of 5.1.2, niet? Tenzij je natuurlijk extra versterkers gaat toevoegen.

Ooit wil ik wel eens met dirac aan de slag. De leercurve is idd niet echt een probleem voor ons :).
Heeft dirac ook zoiets als een dynamische eq? Ik moet toegeven dat ik dit sinds kort gebruik aangezien er 's avonds altijd 2 kleine kinderen ligen te slapen (als alles meezit:rolleyes:) en dat die dynamische eq dan wel wat toevoegt op lagere volumes...
De NAD kan zonder extra versterker 5.1.2 of 7.1. Met een extra 4 kanaals versterker kan je 7.1.4.
Ikzelf draai een 7.2.2 setup. Ik heb wel een MiniDSP tussen de 2 subs zitten enkel en alleen om time alignment te doen. Dat is jammer genoeg iets wat de NAD (en de Arcams ook niet) aan boord hebben. Omdat mij subs op een verschillende afstand staan van de MLP, waren een wat cancelation issues. Dat is weer zoiets wat XT32 met SUBEQ dan wel weer kan.

Dynamische EQ zit er niet op, maar je kan wel 3 verschillende Dirac presets opslaan.
Ik heb wel iets gelezen dat dit er mogelijks zou komen in nieuwere versies van Dirac. De NAD heeft een update gekregen en als je aan de support vraagt naar een Dirac 2.0 beta, kan je die krijgen.

Maar voorlopig blijf ik van mijn setup. Ik heb er vorig jaar lang aan zitten tweaken en nu ben ik echt heel tevreden, dus ik heb weinig zin om nu alles terug om te gooien :D
Als de final versie van Dirac 2.0 klaar is, ga ik wel eens opnieuw inmeten en alles configureren.

Dirac 2.0 beta press release: https://www.dirac.com/news/2018/8/15/beta-version-of-new-dirac-live-now-available
Vooral dit stuk is interessant:
In addition to the usability upgrades, the new Dirac Live also includes an enhanced phase correction algorithm for improved stereo reproduction. Where the previous version of Dirac Live individually measured the phase of each stereo speaker, this new version also analyzes speakers in pairs, which ensures that the pair’s phase responses are matched to each other.
En ik hoop dat hij in een surround setup LCR als "pair" ziet. Momenteel staat mijn center speaker lichtjes uit fase met de mains, maar echt veel mogelijkheden heb ik niet om te gaan schuiven. Als Dirac dit kan oplossen, zou dat geweldig zijn :)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Interessant, als er ooit een versterker upgrade terug aankomt, ga ik nad en dirac toch eens serieus overwegen...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Interessant, als er ooit een versterker upgrade terug aankomt, ga ik nad en dirac toch eens serieus overwegen...
Heb nog een kleine update gedaan in mijn vorige i.v.m. de Dirac 2.0 beta release. Daar staat er nog wat uitleg.

Ja, Dirac vind ik echt de moeite. Mijn speakers zijn echt helemaal verdwenen. Zowel in surround als in stereo.
De plaatsing van instrumenten is nauwkeuriger en strakker in stereo het stereobeeld wordt ook iets breder. En hoe "slechter" uw speaker, hoe groter het effect van Dirac.

En in surround had ik met de Denon last dat mijn rear speakers echt aanwezig waren. Nadat ik van 5.1 naar 7.1 gegaan ben, had ik een beetje spijt. Mijn rears stonden te dicht bij de zetel (70-80cm) om echt goed te klinken.
Wanneer er pannings achter me waren of gewoon iets achter je, dan waren de rears zeer goed lokaliseerbaar. Door de rear speakers 2-3dB stiller te zetten na de calibratie, werd dit effect minder, maar toch nog steeds niet perfect.
Met Dirac is dit probleem helemaal verdwenen. Als ik nu een film kijk, zijn de rears niet meer lokaliseerbaar en lijkt het alsof ik geen muren en speakers in de HT heb :)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Momenteel speel ik 7.2.2, maar ik zou gerust naar 5.2.2 kunen gaan. Ik zit behoorlijk dicht bij de achterste muur, dus 5.1 of 7.1 was niet echt een gigantisch verschil. En anders kan er na verloop van tijd wel een extra versterkertje bij...

Nog even afwachten, wie weet komt er wel eentje tweedhands beschikbaar ????
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb de test-versie van dirac eens gedownload, daar ga ik al eens mee spelen.

Om een volledig surround systeem in te meten, worden de geluiden hopelijk toch door de versterker zelf gegenereerd? Mijn laptop kan namelijk geen 7.2.2 signalen uitsturen :)
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ooh dat is gemeen, ik ging nog niet meteen upgraden :( Wanneer gaat die weg (en waarom?)
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Om een volledig surround systeem in te meten, worden de geluiden hopelijk toch door de versterker zelf gegenereerd? Mijn laptop kan namelijk geen 7.2.2 signalen uitsturen :)

De receiver en de laptop moeten in hetzelfde netwerk zitten, zodat Dirac op de laptop connectie kan maken met de receiver.
Buiten dat de usb mircofoon dan aangesloten is op je laptop, zijn er geen vereisten meer, dus je kan dit met elke laptop.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Had ik al wel gedacht. Eens zien hoe ver ik al geraak met de trial versie ????
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Heb de test-versie van dirac eens gedownload, daar ga ik al eens mee spelen.

Om een volledig surround systeem in te meten, worden de geluiden hopelijk toch door de versterker zelf gegenereerd? Mijn laptop kan namelijk geen 7.2.2 signalen uitsturen :)
Nee, bij de testversie is jouw computer de pre receiver zeg maar.
Hij gaat dan eigenlijk het geluid gaan aanpassen wat hij door de HDMI of 3.5mm jack stuurt.

Om die reden heb ik zelf maar enkel de stereo versie geprobeerd. Surround was me iets te complex.

Als je een receiver met dirac hebt, dan is het gewoon dirac op de computer starten en de receiver gaat automatisch in calibratie modus. De geluiden komen dan uit de versterker zonder dat je je pc aan de receiever moet hangen. Gewoon via netwerk dus.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vandaag al even met de stereo versie gespeeld, alles werkt al.
De komende dagen eens uittesten of ik er betere resultaten mee krijg dan ausyssey