• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

NAD T758v3 breekt Dirac prijsbarrière €1499

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Bon vandaag dus alle meetpunten met dirac gedaan en getest met muziek.
Natuurlijk is het verschil zeer mooi te noemen, maar dat vind ik eigenlijk ook al wel met audyssey.

Als ik het nameet in REW, zit Dirac er op de sweetspot nog een klein beetje naast, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat hij de gulden middenweg berekent voor alle meetposities? Meet hij eigenlijk achteraf niet na of zijn toegepaste filters ook in de werkelijkheid kloppen?

Op vlak van stereo is het voor mij zeer moeilijk te bepalen of ik dirac beter vind dan audyssey. Het leuke bij dirac is natuurlijk wel dat je de curves kan aanpassen en uittesten. Zo had ik een bassboost uitgeprobeerd van een 3-tal db, maar dat vond ik (met muziek) dan weer minder mooi dan alles flat.
Wellicht is het verschil in een surroundopstelling groter?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Bon vandaag dus alle meetpunten met dirac gedaan en getest met muziek.
Natuurlijk is het verschil zeer mooi te noemen, maar dat vind ik eigenlijk ook al wel met audyssey.

Als ik het nameet in REW, zit Dirac er op de sweetspot nog een klein beetje naast, maar dat zal waarschijnlijk komen omdat hij de gulden middenweg berekent voor alle meetposities? Meet hij eigenlijk achteraf niet na of zijn toegepaste filters ook in de werkelijkheid kloppen?

Op vlak van stereo is het voor mij zeer moeilijk te bepalen of ik dirac beter vind dan audyssey. Het leuke bij dirac is natuurlijk wel dat je de curves kan aanpassen en uittesten. Zo had ik een bassboost uitgeprobeerd van een 3-tal db, maar dat vond ik (met muziek) dan weer minder mooi dan alles flat.
Wellicht is het verschil in een surroundopstelling groter?
Hij berekend gewoon een filter en meet dat niet na.
Wat ik m'n eigen setup gedaan heb, is nameten met REW en dan in Dirac m'n curve bijstellen waar ik in REW zag dat het niet goed was.
Die curve dient eigenlijk alleen om je kleuring van het geluid aan te passen. Impulsrespons doet hij automatisch en dat doet hij zeer goed. Die zorgt voor betere stereo weergave en surround sound.
Waarschijnlijk ben je ook gewoon hoe het nu met Audyssey klinkt en klinkt het dan altijd een beetje vreemd als het wat anders is. Wat je kan doen is je Audyssetup setup uitmeten met REW en dan in Dirac met de curve spelen en nameten totdat je hetzelfde uitkomt als met Audyssey.

De sound gaat hetzelfde klinken, maar met betere imaging en surround.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb niet gezegd dat dirac verkeerd klinkt hoor, ik vind het zeer gelijkaardig met audyssey in stereo. Zal moeten gokken of ik de meerwaarde in surround waard zal vinden.????
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Ik bemerk dat het bronmateriaal een grootte invloed heeft op imaging, dit zowel voor muziek als surround. Soms lijken mn speakers helemaal te verdwijnen en zit alles zeer goed, soms lijkt het of geluid "vastkleeft aan mn speakers.

Probeer eerst om de plaatsing van je speakers zo optimaal mogelijk te krijgen. Eerst stonden mn surrounds nogal dicht bij de zitbank. Door ze verder uit elkaar te plaatsen (nu staan ze evenver van de sweetspot als de fronts, net iets meer dan 3 meter elk ) is het surround gevoel verbeterd, en zijn ze niet meer aanwezig.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Voor de duidelijkheid: ik ben best tevreden met mijn huidige set hoor, ik vraag me gewoon af of dirac nog iets kan toevoegen tov audyssey.

Daarnet nog uitgebreid getest met o.a. Dire straits: brothers in arms. Wat klinkt dat (in mijn oren) toch wel heel goed. Ik had de indruk dat dirac nog nét wat afgelijnder klinkt tov audyssey maar het blijft een moeilijke vergelijking.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik ben er nog niet uit of ik dirac de meerwaarde de moeite vind. Na uitgevoerd testen vind ik dirac net iets beter dan audyssey, maar het verschil is toch wel erg klein.

Ik denk dat ik nog even wacht met up/sidegraden...
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep op stereo. Fronts stonden op full range en speelden, mits eq, strak vanaf 30hz...
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
En welke speakers/receiver?
Een test met stereo speakers is als winterbanden onder je auto leggen en dan zeggen dat je niet zoveel verschil merkt met je zomerbanden wanneer je in de motregen rijdt bij 12°C.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Marantz sr7010 met diy 3-weg gesloten speakers waarvan de lage frequenties verzorgd worden door een dayton rs180-4...

Denk dat dirac inderdaad voor de sub ook wat leukere mogelijkheden biedt om in te stellen, maar ik vind het vooralsnog een te grote sprong om het “even uit te proberen”. Ik was niet echt op zoek naar een nieuwe versterker, mss als ik er echt een “nodig” heb dat een dirac model dan wat voorsprong zal hebben.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Op de website van dirac
En welke speakers/receiver?
Een test met stereo speakers is als winterbanden onder je auto leggen en dan zeggen dat je niet zoveel verschil merkt met je zomerbanden wanneer je in de motregen rijdt bij 12°C.

Als je dirac zelf mag geloven (kijk maar eens naar hun website) zou er toch een grootte winst kunnen geboekt worden op stereo.... denk dat het meer te maken heeft met goesting om te kopen/upgraden of de liefde voor dirac dan wel het reeele verschil ;-)....
 
Laatst bewerkt:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Het verschil is wel degelijk groot tussen geen eq en dirac, maar tussen dirac en audyssey is het veel kleiner. Ik geef wel degelijk dirac de meeste punten, maar om daarvoor op dit moment een behoorlijke som op te leggen...
Misschien bij een volgende upgrade...
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk dat het verschil ook wel van je ruimte en speakers kan afhangen. Bij mij was het verschil wel de moeite waard, maar dat is omdat Audyssey altijd iets vreemd deed in mijn ruimte. Het mid durfde bij mij volledig te verdwijnen en het hoog scherp te zijn, dat heeft Dirac er wel kunnen uithalen. Trouwens het beste resultaat behaalde ik door de ‘natuurlijke’ curve van de speaker te volgen, maar dat is ook smaak natuurlijk.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Was er dan geen mogelijkheid om dat manueel bij te stellen in audyssey?
 

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Ik wil hier geen verkoopspraatje houden hoor. ;)
Het feit dat je gesloten speakers hebt, maakt het tijdscorrigeren iets minder kritisch.
En dirac geeft je inderdaad de vrijheid om zelf te bepalen hoe het moet klinken. Met de optie om verschillende afstemmingen te bewaren/gebruiken.

En het spreekt voor zich dat je het eerst zou mogen uittesten, alvorens te kopen.
 

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Dat is een zeer mooi aanbod Stephan, mooie service!

Voorlopig heb ik mijn beslissing genomen en zou ik het niet mooi vinden van mezelf om op je aanbod in te gaan. Het lijkt me leuk om uit te proberen, maar als ik op voorhand nagenoeg zeker ben dat ik nog even bij mijn Marantz blijf, zou ik je tijd verspillen ;)