• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

NFC tags

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
NFC tags kunnen zeer handig zijn, zelfs koppelbaar in home assistant, maar ik zie er momenteel thuis geen toepassing voor.


Is er iemand die deze wel gebruikt?
Leuke, handige toepassingen?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Goh. Ik had dat vroeger. Jaar of 5 geleden met een Oppo gsm. Dat was dan sticker op mijn nachtkastje. Als ik gsm daar op legde ging die onmiddellijk in stille modus. Nu zal je dus veel meer kunnen. Maar heb die stickers niet meer...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Die stickers kosten geen geld. Maar met HA kun je wel leuke dingen doen.
Sticker op je nachtkastje die een automation/script in HA triggert. Idd bv voor het zetten van een wekker en alle lichten uitdoen.

OF sticker (en die vind ik handig) voor je wifi guest netwerk, moet je niet telkens ssid en wachtwoord geven: scannen en gaan!

Ik zoek nog leuke toepassingen, heb al gegoogled maar veel vind ik niet echt handig of nodig
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Niemand die er gebruikt?
Of een NFC tag die omroept om de auto te helpen legen ofzo... (en garagepoort opent)
Of andere.
Ik vind dat echt handig maar zie niet 100% een goeie toepassing
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Deze ook ff terug naar boven brengen.
Heb nog steeds zin om dit te gaan proberen...
Zijn er die hier dit al doen?
Soms zie je van die tags met mooie logo's op.. kun je die zelf bewerken ofzo...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nope, heb met HA wel eens wat met QR-codes (geen fysieke NFC-tags) liggen spelen, maar dat was puur om te testen en ik heb hier echt geen praktische use-case.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Voorbeelden
- tag voor wifi ssid's
- tag aan nachtkast, lichten uit, wifi telefoon uit, bluetooth uit, en alarm aan
- tag achter wc rol , die omroep doet dat het papier op is
:)

- tag in auto om te helpen uitladen met boodschappen
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Get a life ;-), wie wil zich daarmee bezig houden 🤯 lijkt me eerder iets te zijn voor “controle geeks”
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Voorbeelden
- tag voor wifi ssid's
- tag aan nachtkast, lichten uit, wifi telefoon uit, bluetooth uit, en alarm aan
- tag achter wc rol , die omroep doet dat het papier op is
:)

- tag in auto om te helpen uitladen met boodschappen

Praktische use-cases voor thuis omgeving hé;-)
QR-codes voor SSID's doe ik geregeld als we voor klanten iets voorzien.

Alle andere staan mooi op de slides van een product-manager die tags wil pitchen, maar erg ver gezocht.
"tag in auto om te helpen met boodschappen" ? Wat moet er dan gebeuren ? Notificaties op telefoons van mensen binnen ? Announcement op een indoor speaker?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Praktische use-cases voor thuis omgeving hé;-)
QR-codes voor SSID's doe ik geregeld als we voor klanten iets voorzien.

Alle andere staan mooi op de slides van een product-manager die tags wil pitchen, maar erg ver gezocht.
"tag in auto om te helpen met boodschappen" ? Wat moet er dan gebeuren ? Notificaties op telefoons van mensen binnen ? Announcement op een indoor speaker?
Klopt ja :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Das toch leuk, en handig nie?
Tien keer dat wifi paswoord invullen en opzoeken :p
Dat kan je met een QR code ook doen.
Maar dit probleem is eigenlijk al even verleden tijd met iPhones. Als je iemand van jouw contacten al op de WiFi zit en jij wilt joinen, dan krijgen zij een melding om het wachtwoord te delen.