• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe receiver, MiniDSP nanoavr-dl of iets anders?

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Aangezien ik nu met de KEF LS50's mijn 5.1 een volledige ommekeer gegeven heb ben ik veel meer afhankelijk van de bijdrage van m'n sub, de SVS PB13-Ultra.

Sowieso weet ik dat Audyssey XT32 meer zal toevoegen dan de Audyssey XT op m'n huidige Marantz SR-7007, maar langs de andere kant ben ik wel tevreden over de algemene werking van de receiver in combinatie met m'n Creek Evo 50A die aan de front speakers hangt.

Alleen besef ik dat de PB13 Ultra beter kan presteren en dat muzikaal de LS50 ook meer zouden openbloeien als ze gecorrigeerd worden door minstens Audyssey XT32.

Dus nu sta ik voor de keuze: de receiver vervangen of een 7.1 minidsp nanoavr-dl het systeem laten kalibreren.....

http://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-dl

Atmos, Auro en DTS:X zeggen mij niks, ik heb genoeg aan een goede solide 5.1/5.2...

Wat denken jullie dat de prijs/kwaliteit beste oplossing is?

Thx voor de moeite!
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Een losse DSP, zoals die van nanoAVR DL biedt je wat meer instelmogelijkheden en je bent daarbij niet gebonden aan een receiver. Het vraagt hierbij de nodige inspanningen en kennis om hiermee aan de slag te willen gaan, daar het bij Audyssey XT32 volautomatisch gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Joske007 zei:
While using the same hardware platform, the nanoAVR-DL and nanoAVR-HD have very different philosophies. It really depend on what you’re after and the following will try to highlight theirs PROs & CONs: - nanoAVR HD: A manual tuning process. To make any meaningful tuning, you’ll need to use a software (e.g. REW) and learn to tune a room. The good news is that we do have some great app notes! Great Bass management configuration capabilities and nothing like the auto/limited tuning you find in a consumer AVR. In terms of flexibility, nanoAVR HD wins hands down on the level of flexibility our DSP blocks provide.

- nanoAVR DL: An automatic tuning process. You do need to get involved in the measurement process (i.e. moving the microphone around the room) but once that step done, you can let Dirac Calibration Tools do its "Magic". A much easier process leading to much better results knowing the type of filter calculations and DSP algorithms used inside (FIR + IIR). Reaching the same level of quality with a nanoAVR HD won’t be easy for someone that is new to Acoustic measurement, if not in some case impossible (i.e. IIR can't fix impulse response). Worth knowing that reaching the same price point for an 8channel Dirac live DSP would also be very hard if not impossible! nanoAVR DL is the lowest cost multichannel Dirac 7.1 implementation. Period.
263a.png
Blijkbaar is de procedure voor de DL-versie dezelfde als bijvoorbeeld Audyssey, gewoon de meetposities veranderen. De HD-versie is echt manueel gedoe...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
En kan je achteraf nog tweaken met de DL versie?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
De DL gebruikt Dirac Live. Voordeel hiervan tegenover Audyssey is dat het veel transparanter is (software op pc) in wat ge doet en ik dacht ook dat manuele tweaks mogelijk waren.

Ik heb een tijdje overwogen om een MiniDSP 2x4 aan te schaffen, puur om te testen. Alleen ben ik er nooit echt achter gekomen of het iets is om bijvoorbeeld fronts mee te tunen, wordt wel vaak (en met succes) gebruikt voor subwoofers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Als je op deze moment een receiver met XT32 had gehad die dan was had ik je aangeraden de "Pro" eens te activeren..voor oa die betere subwoofer integratie, meer kritische x-over optimalisatie etc. Met enkel XT blijf je met die beperkte filter-resolutie zitten, je Marantz SR7007 is "Pro" capable maar de filters blijven wat ze zijn...in het subwoofer-gebied voor verbetering vatbaar...

Dus ja, een aparte DSP kan hier dan wel een oplossing zijn...

Wat die MiniDSP nanoAVR betreft, zie ik hier wel de opmerking staan :

Please note: the nanoAVR DL does not contain an embedded Dolby/DTS decoder and therefore only accepts linear PCM (LPCM) audio streams. Please make sure that your player/source can be set to provide multichannel audio as linear PCM.

Dat is ook de reden dat de prijs redelijk "laag" is omdat er geen licentie moet gekocht worden hiervoor, nu LPCM mag geen probleem zijn natuurlijk. Denk er ook aan dat je enkel HDMI-gebaseerde toestellen dan kan laten processen. Moest je nog een aparate audio-streamer hebben over COAX/SPDIF voor muziek te beluisteren zal die nooit door de DSP gaan. Heb je een Europese prijs ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
jvanhambelgium zei:
Als je op deze moment een receiver met XT32 had gehad die dan was had ik je aangeraden de "Pro" eens te activeren..voor oa die betere subwoofer integratie, meer kritische x-over optimalisatie etc. Met enkel XT blijf je met die beperkte filter-resolutie zitten, je Marantz SR7007 is "Pro" capable maar de filters blijven wat ze zijn...in het subwoofer-gebied voor verbetering vatbaar...

Dus ja, een aparte DSP kan hier dan wel een oplossing zijn...

Wat die MiniDSP nanoAVR betreft, zie ik hier wel de opmerking staan :

Please note: the nanoAVR DL does not contain an embedded Dolby/DTS decoder and therefore only accepts linear PCM (LPCM) audio streams. Please make sure that your player/source can be set to provide multichannel audio as linear PCM.

Dat is ook de reden dat de prijs redelijk "laag" is omdat er geen licentie moet gekocht worden hiervoor, nu LPCM mag geen probleem zijn natuurlijk. Denk er ook aan dat je enkel HDMI-gebaseerde toestellen dan kan laten processen. Moest je nog een aparate audio-streamer hebben over COAX/SPDIF voor muziek te beluisteren zal die nooit door de DSP gaan. Heb je een Europese prijs ?
Ik denk dat ik de minidsp-gedachte ga laten varen, op htforum een tip gekregen voor de Anthem MRX 510.

Wat mij betreft meer dan voldoende en volgt mijn filosofie van "minder is meer". Anthem ARC is ook veel muzikaler gericht dan Audyssey, in mijn streek (Wetteren) zit er tevens een verdeler van Anthem dus eens een afspraak maken.

Ik moet allemaal die extra's niet hebben, op m'n huidige receiver gebruik ik zelfs die extra's niet.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Je klank zal ook beter zijn op een Anthem MRX, betere componenten en versterking! De prijs zit ergens! ARC presteert ongeveer gelijkaardig als XT32
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Enige wat me stoort aan de Anthem MRX-reeks is dat ze er zo'n goedkope kleine ventilator in stoppen om de koeling te voorzien, aangezien m'n LS50's redelijk wat vermogen nodig hebben ben ik er zeker van dat deze in werking zal treden. Misschien toch maar mijn pijlen eens richten op de Arcam AVR450...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
davylermi zei:
Enige wat me stoort aan de Anthem MRX-reeks is dat ze er zo'n goedkope kleine ventilator in stoppen om de koeling te voorzien, aangezien m'n LS50's redelijk wat vermogen nodig hebben ben ik er zeker van dat deze in werking zal treden. Misschien toch maar mijn pijlen eens richten op de Arcam AVR450...
Om die kleine ventilator in gang te laten schieten, zal je toch behoorlijk op oorlogssterkte moeten spelen misslelauncher Denk dat je daar niet echt zorgen om moet maken
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Dat denk ik ook niet. En als je zo luid draait, hoor je het toch niet :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Maar het is wel iets dat op langere termijn problemen kan geven.

Zo'n kleine ventilator heeft nogal de neiging om redelijk snel kapot te gaan, of de bearings beginnen lawaai te maken.

Aangezien het koeling systeem afhankelijk is van deze fan kan het wel in de soep draaien wanneer deze niet draait waardoor je schade kan berokkenen.

Voor een toestel in deze prijsklasse vind ik (en anderen) het wel een serieus minpunt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Effe het topic vanonder het stof halen:

Ik heb alles eventjes laten bezinken, ook andere dingen aan mijn hoofd gehad en nu terug tijd om er mij mee bezig te houden.

De bedoeling is om vooral de PB13 Ultra naar een hoger niveau te tillen maar als het algemene plaatje er kan van profiteren is dat mooi meegenomen.

De route Anthem ga ik misschien beter laten varen, prijs/kwaliteit zijn er waarschijnlijk betere alternatieven.

Ik kom niet direct tweedehands een Antimode 2.0 Dual core tegen en nieuw vind ik het wat veel geld. Temeer omdat je tweedehands/outlet mooie koopjes kan doen qua receivers.

Ik zie dat Hificorner een paar outlet-modellen heeft die mij interesseren:

Denon AVR-4520

Denon AVR-X4000


Vraag is nu: als ik bijvoorbeeld de 4520 zou kiezen, is de X4100 dan geen betere keuze?


Natuurlijk is de 4520 qua opbouw een andere klasse met o.a. een krachtige/stabiele voeding en 32-bit DAC(?).


M'n KEF LS50's hebben graag een stabiele/krachtige aansturing dus de 4520 lijkt mij een goede keuze en XT32 zal het geheel (en vooral de sub) naar een hoger niveau sturen t.o.v. m'n huidige Marantz SR7007.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Als je vooral je subwoofer wilt aanpakken, kan je best eens een behringer equalizer proberen. Werkt even goed als een antimode en kost veel minder.

Je moet wel al een meetsysteem hebben...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik denk dat de 4520 inderdaad wel van een ander kaliber is, eerder à la 7200W dan iets anders. De 4520 (en 7200W) is ook stukje hoger dan vb de X52/41/4000, ik weet niet of dit ook belangrijk is (als het vb ergens in een kastje moet passen)

Misschien ook best om nu even een week of 2 te wachten tot het nieuws rondom DTS:X wat uit is, misschien komen er dan ook wel extra mooie koopjes op de markt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Lijkt mij een goede optie om nog een paar weken te wachten m.b.t. DTS:X , dan gaan er waarschijnlijk velen hun huidige receiver verkopen en kan je bijvoorbeeld ook een slag slaan bij online winkels.

Wat voor mij een grote plus zou zijn is dat de receiver een goede DAC ingebouwd heeft, dat lijkt mij bij de 4520 toppie..
263a.png
Dan kan ik mijn Schiit DAC terug doorschuiven naar mijn desktop pc.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
davylermi zei:
Wat voor mij een grote plus zou zijn is dat de receiver een goede DAC ingebouwd heeft, dat lijkt mij bij de 4520 toppie..
263a.png
Dan kan ik mijn Schiit DAC terug doorschuiven naar mijn desktop pc.
De vraag hierbij is of je bij stereo-weergave van de interne DAC veel gebruik gaat maken of niet, want dan kan je net zo goed een X4100 scoren en budget over houden voor andere leuke dingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
nielvm zei:
Als je vooral je subwoofer wilt aanpakken, kan je best eens een behringer equalizer proberen. Werkt even goed als een antimode en kost veel minder.


Je moet wel al een meetsysteem hebben...
Ben ik wat terughoudend over bij het volledig manueel inregelen. Ik zou bijvoorbeeld bij de AM 2.0 ook niet manueel beginnen bijregelen, toch zeker niet in het begin.

Ik denk dat ik dan meer save ben als ik gewoon begin met het inregelen via Adsy XT32 en later eventueel nog een manuele EQ toepassen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
davylermi zei:
Ben ik wat terughoudend over bij het volledig manueel inregelen. Ik zou bijvoorbeeld bij de AM 2.0 ook niet manueel beginnen bijregelen, toch zeker niet in het begin. Ik denk dat ik dan meer save ben als ik gewoon begin met het inregelen via Adsy XT32 en later eventueel nog een manuele EQ toepassen...
Wat betreft XT32 moet je naar persoonlijke ervaringen het geluk hebben of deze in je opstelling, ruimte, ..... meer goed dan kwaad zal doen. Indien dit nadelig voor je uitpakt kan je met een receiver die voorzien/enabled is van Audyssey Pro nog deze tweede optie nemen of gewoon voor een AM 2.0 gaan.

Voor een mooi alternatief kan je eventueel ook eens bij Pioneer kijken met hun laatste update pioneer mcacc pro, (beter als voorheen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
davylermi zei:
Ben ik wat terughoudend over bij het volledig manueel inregelen. Ik zou bijvoorbeeld bij de AM 2.0 ook niet manueel beginnen bijregelen, toch zeker niet in het begin. Ik denk dat ik dan meer save ben als ik gewoon begin met het inregelen via Adsy XT32 en later eventueel nog een manuele EQ toepassen...
Een antimode is wat gemakkelijker, bijna plug and play.

Manueel inregelen bij een subwoofer hoeft echt niet moeilijk te zijn. Meting maken met REW, doelgrafiek bepalen en REW geeft aan welke correcties je moet instellen...
 
Laatst bewerkt door een moderator: