• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Pi weg? Vervangen en naar unraid?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Gezien de problemen...
Twijfel ik sterk..
Ofwel toch alles op de unraid machine en die 24/24 7/7 laten draaien (maar die energiekost he)
ofwel blijven prutsen
ofwel de pi verkopen en pi 4 aankopen met meer ram (maar zal dat mn issues oplossen?)
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Geen idee of je moederbord S3 sleep ondersteund, anders kan je de Dynamix S3 Sleep plug-in installeren en daar een schema voor instellen, dat spaart dan reeds energie. Ook kan je kijken om bv. disks niet allemaal te laten opspinnen, voorbeeld mijn backup map voor iMac staat op maar één disk, dus als een backup loopt spint alleen die disk op en niet de andere.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Gezien de problemen...
Twijfel ik sterk..
Ofwel toch alles op de unraid machine en die 24/24 7/7 laten draaien (maar die energiekost he)
ofwel blijven prutsen
ofwel de pi verkopen en pi 4 aankopen met meer ram (maar zal dat mn issues oplossen?)

't Is duidelijk dat je huidige setup onstabiel is en tegen zijn MEM limieten aanloopt...

Ik zou zeggen probeer het gewoon een maand ofzo op je unraid. Verlies je toch niks mee?

Qua energiekost, geen idee wat voor machine je draait, maar je kan er makkelijk een stroommeter tussenzetten om je werkelijk verbruik in kaart te brengen.

Na die testperiode kan je dan alsnog beslissen of het zo OK is of een RPi 4 of dergelijke te kopen. Als je dat doet, neem die met 4GB RAM want het kan snel oplopen (zelf aan 25-30%).
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geen idee of je moederbord S3 sleep ondersteund, anders kan je de Dynamix S3 Sleep plug-in installeren en daar een schema voor instellen, dat spaart dan reeds energie. Ook kan je kijken om bv. disks niet allemaal te laten opspinnen, voorbeeld mijn backup map voor iMac staat op maar één disk, dus als een backup loopt spint alleen die disk op en niet de andere.

Misschien moet ik idd es met unraid proberen
En nog eens een stroommeter ertussen plaatsen.
Nu wat die sleep betreft..
Daar heb ik enkele vragen bij want stel dat ik pihole op mn unraid draai, dan kan mn unraid toch nooit in slaap ? gezien die pihole continu moet aanstaan, hoe doe jij dat?
idem voor de unifi controller en home assistant zelf.. zodra je die app zal openen dal gans het unraid systeem awake moeten zijn?
Je kan alles op de cache zetten zodat gans het array idd niet hoeft op te spinnen...

ik heb in het verleden die sleep idd al es geprobeerd, maar daar waren toen wel problemen mee (geen idee of dat nu nog zou zijn)
Ik zou het es moeten testen, maar nu gaat dat niet wegens die preclear die ik eerst wil ofwerken en samen met de cahce, dat eerst in orde doen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Humm lijkt erop dat dit de sleep mode inderdaad tegenhoudt. Nog eens gekeken op mijn server en voor zover ik kan zien is het systeem eigenlijk nog nooit in slaap modus gegaan. Zal dat eens verder moeten onderzoeken, maar eerst maar eens het energie-verbruik meten.