• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Pixelshifters/fauxk beamers ja of nee ?

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Moest ik nu kopen, dan zou het idd de 7400 worden, net het maximale dat ik wil geven.
Helaas past het nu niet, dus wacht ik nog ff
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Nadelen van LCD tov DLP: LCD heeft meer koeling nodig, dus de toestellen zijn meestal wat groter, je kan het raster zien (van heel dichtbij), gevoelig voor stof.

lap zeg jij bent nu al de 2de deze week die me verteld dat LCD beamers gevoeliger zijn voor stof...laat dat nu juist de hoofdreden zijn waarom ik men vorige beamer pas verkocht heb, en dat was een DLP hahaha, wel van een,blijkbaar, minder goed merk, vivitek, alhoewel ik van het beeld best tevreden was. Maar ik had daar constant problemen mee dat er stof inzat en wazige vlekken gaf op men scherm, die beamer is op korte tijd 3x moeten uitgekuist worden, ik deed hem daar altijd voor binnen, kostte me ook nog is 200 euro en de vorige keer zat ik amper 2 maand later opnieuw met hetzelfde probleem.... deze epson die ik nu heb was een beetje een impuls aankoop omdat die juist in promotie was en de behuizing me beter leek, minder grote verluchtingsgaten tegenover die vivitek want daar kon je bijna dwars doorkijken aan de zijkanten, de epson heeft een stof filtertje, vivitek totaal niet, en bij deze epson kan je de lens ook met een ´´raampje´´ afschermen. ik zou denken dat dit dan redelijk stofproof is tegenover die DLP vivitek waar het stof lang alle kanten vrijspel had maar zoals ik zei, jij bent nu al de 2de deze week dat net het tegenoverstelde zegt,lcd gevoeliger voor stof...ik hou men hart al vast dan...moet wel zeggen dat het merk vivitek door 2 mannen van cinedream al bestempeld werd als slecht/ongepast voor in home cinema. dus ik had mischien juist een heel slecht type beamer eruit gekozen vroeger in onwetendheid maar toch, ik hoop met deze epson niet in hetzelfde schuitje te belanden hoor ppff, elke paar maand moeten binnen doen om laten uit te kuisen is ook een dure grap
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Het er natuurlijk vanaf hoe de beamer gebouwd is. Mijn Sony HW55 heeft bijvoorbeeld een apart afgesloten lucht circuit zodat er geen stof in het optical path terecht kan komen. Ik weet dat de Epson 7200/9200 serie wel aan de gevoelige kant was voor stof, maar hoe het bij de nieuwere serie zit weet ik niet goed.
Ik gok die mannen van Cinedream je daar wel goed kunnen over informeren.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Bij LCD gaat het licht door de LCD panelen en deze moeten gekoeld worden en dit gaat enkel door lucht in het lichtpad te blazen. Bij DLP en LCOS (Sony en JVC) is het lichtpad afgesloten omdat het licht op spiegeltjes schijnt (=chip) en deze chip kan langs achter gekoeld worden, dus buiten het lichtpad. Maar ik zou me er niet teveel zorgen over maken, meestal is dit geen probleem. Ik gebruik al jaren een LCD projector en ik heb er geen last van.
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Bij LCD gaat het licht door de LCD panelen en deze moeten gekoeld worden en dit gaat enkel door lucht in het lichtpad te blazen. Bij DLP en LCOS (Sony en JVC) is het lichtpad afgesloten omdat het licht op spiegeltjes schijnt (=chip) en deze chip kan langs achter gekoeld worden, dus buiten het lichtpad. Maar ik zou me er niet teveel zorgen over maken, meestal is dit geen probleem. Ik gebruik al jaren een LCD projector en ik heb er geen last van.

ik hoop het, ik zou graag wat beginnen sparen voor een 4k beamer maar als ik zo moest bezig blijven ,zoals met die vivitek om de haverklap een reinigingsbeurt moeten laten doen van 200 euro per keer, dan bleef ik mezelf achteruit zetten, naast het feit dat het ook gewoon enorm frustrerend was. daarom heb ik die van de hand gedaan en die Epson gekocht.

ik heb op internet al wel eens gezien achter betere, bulletproof oplossingen, en dan kwam ik uit op zoiets als dit

Maar dat is ook best duur, (en hier staat dat nog goedkoop want ik heb ook een NL website waar datzelfde ding 1000plus euro gaat).....en werd me door iemand afgeraden omdat die persoon beweerde dat ik dan mischien nog meer last ging hebben van lawaai omdat je dan weer extra ventilators hebt die staan te draaien .....ik weet het niet.....de miserie is in mijn mancave/HT eigenlijk begonnen vanaf dat ik een pelletkachel heb laten plaatsen, maarja die staat er nu en dat zal zo nog wel een tijd blijven....
 
Laatst bewerkt:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Hebt gij soms een blote schouw aan uw pelletkachel (ge weet wel dat ge de buis ziet ?

Hier staat nu ook een pelletkachel maar echt roken doet die niet hoor .
Enkel hebben ze hier de buizen andersom in elkaar gestoken (wat ik denk dat dit de normale wijze is ) dus de bovenste in de onderste inplaats van andersom.
Heb wel al eens een paar keer gehad dat als de pellets slecht ontbrande dat er rook uit die voegen kwam tot de stoof echt weg was en de buis warm stond dus echt veel was dat niet maar nu heb ik gewoon zilverpapier (alutape ) rond die voegen gedaan zodat deze zijn afgedicht ....voor de rest geen rook uit de stoof .
Langs uw deur mag geen rook kunnen ontsnappen normaal (is afgedicht met zo een brandbestrijdingen koord hier en als er glas op zit is daar ook een dichting tussen )
 

Wrestlemaniac

Member
20 jan 2016
52
1
11
Hebt gij soms een blote schouw aan uw pelletkachel (ge weet wel dat ge de buis ziet ?

Hier staat nu ook een pelletkachel maar echt roken doet die niet hoor .
Enkel hebben ze hier de buizen andersom in elkaar gestoken (wat ik denk dat dit de normale wijze is ) dus de bovenste in de onderste inplaats van andersom.
Heb wel al eens een paar keer gehad dat als de pellets slecht ontbrande dat er rook uit die voegen kwam tot de stoof echt weg was en de buis warm stond dus echt veel was dat niet maar nu heb ik gewoon zilverpapier (alutape ) rond die voegen gedaan zodat deze zijn afgedicht ....voor de rest geen rook uit de stoof .
Langs uw deur mag geen rook kunnen ontsnappen normaal (is afgedicht met zo een brandbestrijdingen koord hier en als er glas op zit is daar ook een dichting tussen )

Mijn mancave/cinema is eigenlijk een grote houten garage, en die buis gaat onderaan de kachel recht door de muur en dan zo aan de buitenkant van die garage recht omhoog, dus binnen in mijn ´cave is zeer weinig buis te zien, en de deur is inderdaad afgedicht met zo´n koord. We laten de kachel ook elk jaar 1x nakijken door de onderhouds service van de winkel waar we ze gekocht hebben dus dat zit wel goed denk ik, rook heb ik zeker nog nooit binnengehad haha. ( Ale jawel met een vorige pelletkachel heb ik eens serieuze problemen gehad toen was men kot bijna afgebrand maar die was totaal fout geplaatst en doorgebrand, dit is men 2de pelletkachel al maar door een veel beter bedrijf geplaatst, die mannen trokken nogal ogen toen ze destijds naar die eerste kachel kwamen zien en hoe die hier aangesloten was, echt katastrofisch.....maargoed das verleden tijd deze kachel staat en werkt goed nu)

Denk dat het probleem erin zit, dat het stof hard rondvliegt als ik die kachel zelf uitkuis om de 2 a 3 dagen als ze veel gebrand heeft, om de assebak netjes te houden, en zeker ook dat potje waar de pellets invallen dat die gaatjes niet verstopt geraken, dat doe ik met zo´n speciale brandwerende stofzuiger maar natuurlijk als je daar aan begint dan zie je de stof deeltjes wel rond u oren vliegen..... Bij dien vivitek beamer had ik dan regelmatig voor dat ik wazige plekjes begon op te merken in men beeld, zeker bij donkere filmscenes, en als ik men beeld dan efkes inzoomde en focuste dan was het precies een foto van het heelal, zwart scherm met overal witte puntjes, het ene wat groter dan het andere, net een sterrenhemel....het zal er ook niet aan helpen dat de beamer op amper 2 meter van die kachel hangt en eigenlijk recht tegenover het rooster waar de meeste lucht uitgeblazen word maar dat kan ik hier niet zo direct veranderen vrees ik

Maar we zullen zienmet men Epson nu zeker...nu in de zomer zal het direct nog geen probleem zijn maar in de wintermaanden ga ik toch weer bang afwachten....tegen dat ik een 4k beamer kan kopen ga ik toch ook zien dat ik een type kies met zo weinig mogelijk spleten/openingen allesinds
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.141
68
58
Ik gebruik ook zo een stofzuiger voor as om de stoof regelmatig (lees om de week ) eens uit te kuisen als ze gebrand heeft en die geeft toch geen stof hoor .
Is zo enen met een vat héé en ik denk dat de mijne zelfs gewoon uit de gamma komt .
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
De combinatie van uw pelletkachel (as deeltjes), met dat verluchtingsrooster die dichtbij en recht op uw beamer uitkomt gaat niet zo goed samen vrees ik.
Bijkomend denk ik dat die Vivitek in de categorie goeiekoop=kwaaie koop valt. De combinatie van de 2 zorgt voor uw problemen. Mss kan je aan de uitgang van het ventilatiekanaal het roostertje vervangen door één met lamellen die 45° nr de grond toe staan. Op zijn minst wordt het stof (en de asdeeltjes) dan niet recht nr uw projector geblazen.

Voor een budget van 1500€ zal je, zoals Broodrooster al zei, moeten toegevingen doen. Die kies je best ifv van je HT-ruimte, wensen en scherm een beamer die de dingen goed doet die belangrijkst zijn voor jou.
Als je echte 4k wil begint het aan 5000€. Daartussen ligt nog een wereld van verschil aan kwaliteit.