• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Plex

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Er bestaat al een topic over Kodi en Emby, dus er is ook plaats voor Plex.

Hier zal ik de komende dagen het Plex principe in uitwerken alsook de laatste ontwikkelingen.

(post in redactie)

Het mediaspeler landschap is heel rijk gevuld met een ruime keuze in hardware en software. De tijd waar je voor een gemakkelijke en mooi afgewerkte interface moet aankloppen bij een hardware producent is al lang voorbij. Natuurlijk blijven er de absolute top producten van Kaleidescape, maar ook het installeren van een mediaspelersoftware op jouw eigen hardware is tegenwoordig een fluitje van een cent. Er is een ruime keuze aan software met Kodi (XBMC), JRiver, Mediaportal, Emby (Media Browser) en dus ook Plex.


  • Wat is Plex?</strong>
    Plex is een programma die video, muziek, foto’s e.d. automatisch organiseert en de inhoud beschikbaar maakt op een aantrekkelijke manier.


    (schets van de werking van Plex)

    [*]
    Korte geschiedenis:
    Plex begon ooit (2008) als een port van XBMC (tegenwoordig kodi) voor OSX (mac in gewone mensentaal): Plex Media Center. In essentie is Plex Media Center dus een kopie van Kodi. Door de jaren heen is het team achter Plex een eigen weg ingeslaan met een aantal verschillen. Zo had je vrij vroeg in het begin een Plex App store om extra functies toe te voegen, had je een goede ondersteuning voor live TV (DVB-T), kan je kanalen toevoegen (vb. youtube, maar ook iptv en netflix toen dat nog open was). Na Plex Media Center kwam de verdere uitbouw van server/client principe met Plex Media Server (een plex eigen server app) en Plex Home Theater (een client gebaseerd op Kodi). De laatste jaren heeft plex vooral het aantal compatibele toestellen vergroot en integratie aangeboden van cloud and internetdiensten. De laatste ontwikkeling is het vervangen van Plex Home Theater door Plex Media Player.

    [*]
    Hoe werkt het?
    Het belangrijkste element van de huidige versie is zonder twijfel de Server/ client infrastructuur. Standaard is elke Kodi speler ook een eigen server. Bij Plex stel je een toestel in als server en dan verbind je er clients mee.

    • De MediaServer
      Het server gedeelte heet Plex Media Server. Het is een eigen software van Plex en heeft als doel het organiseren van Video’s, Films, Series, Muziek door te zoeken naar inhoud en automatisch te importeren van bijvorbeeld iTunes, Photos... Plex Media Server draait op de achtergrond van jouw server, het configureren doe je aan de hand van een webbrowser. Om te beginnen vraagt het programma jou in welke map je jouw films bewaart, jouw series enz. Het organiseren van de inhoud gebeurt op een gelijkaardige manier als Kodi, dmv. “scrapen”. Plex Media Server herkent bijvoorbeeld de titel van het bestand en zoekt bijkomende informatie op bekende databasen. Het is hierbij van belang om jouw bestanden te noemen op zodanige manier dat Plex Media Server die ook kan herkennen. Je krijgt dan automatisch een synopsis, score, achtergronden en posters. Plex Media Server zal ook automatisch zoeken of hij voor deze versie van film/serie/… ondertitels kan vinden in jouw taal en meteen weergeven bij het afspelen. Bij een TV serie zal Plex Media Server bijkomend zoeken naar de theme zodat je in de menu reeds in de stemming komt.

      (voorbeeld van de webinterface van Plex Media Server)

      Plex Media Server maakt jouw bibliotheek beschikbaar in jouw lokaal netwerk en zal via een eenvoudige procedure ook jouw bibliotheek op afstand beschikbaar maken. Je kan op bezoek bij een vriend dus een film afspelen door gewoonweg in te loggen en dan heb je toegang tot jouw bibliotheek zonder complexe VPN, tunnels en poorten te moeten in te stellen. Bij een beperkte bandbreedte of een zwakkere client zal de Plex Media Server de bestanden “transcoden”. Van een zware 1080p MKV bestand wordt bijvoorbeeld een lichtere versie gemaakt die jouw iPhone over 3G ook aankan.

      698
      (Voorbeeld van een Plex installatie, hier met een Drobo als server)

      Plex Media Server is beschikbaar voor computer: Linux (Ubuntu >10.04, Fedora >14, CentOS >6) , OSX (>10.6), Windows (>Vista), FreeBSD (>9.1) maar ook voor NAS: Synology, Qnap, netgear, unRAID, drobo, asustor, thecus, seagate, western digital. Er bestaan Intel, ARM, PowerPC versies in 32 en 64bit. Plex Media Server kan je hier downloaden: plex.tv/downloads

    • De Client
      Zoals hierboven vermeld hanteert plex het Server/Client principe. Uiteraard kan je beide delen op een zelfde toestel installeren, maar dan mis je een beetje het punt en kijk je wat mij betreft beter naar Kodi, Jriver en consoorten.

      Voordeel van een losse client. >Je hoeft jouw bibliotheek maar op een plaats te bewaren en te beheren. >Een film starten voor TV en verder kijken in bed, het kan! >Jouw client heeft minder werk te doen en –kort door de bocht- hoeft ook minder zwaar te zijn dan bij concurrente opstellingen. >Plex Media Server kan transcoden, dus ook al heb je een zwakke hardware of een brakke verbinding, toch kan je op jouw client kijken naar wat je wilt.

      Voor elk toestel een eigen Plex client.

      De kans is groot dat je thuis reeds een toestel hebt die je als Plex client kunt gebruiken. De computer app (Plex Home Theater) is gebaseerd op Kodi, maar andere versies (zoals die voor iPhone/iPad) hebben dan weer een andere achtergrond en je kan zelfs Plex video’s afspelen in een webbrowser zoals safari of firefox. Dankzij deze constructie heeft Plex de breedste client integratie op de markt. Het nadeel is wel dat je een mengelmoes van apps krijgt. Naargelang jouw toestel en de app versie kan het er net anders uitzien en kunnen opties al dan niet beschikbaar zijn: misschien oogt plex op jouw LG tv anders dan plex op jouw iPhone.

      (er is een plex voor elke scherm: in en uit huis)

      Het huidige aanbod aan Plex Clients:

      Plex Home Theater:

      De "die hard" basis van Plex, gemaakt voor de geeks die Plex draaien op hun HTPC. Nog steeds biedt Plex Home Theater de ultieme Plex ervaring. Zoals hierboven vermeld is de kern van Plex Home Theater een vroege aftakking van Kodi. Net zoals Kodi kan je extra functies toevoegen, skins aanpassen, plugins installeren, alleen zal dat niet vanuit de interface moeten gebeuren maar hiervoor zal je old skool moet bladeren door de bestanden en de mappen.

      Plex Home Theater is beschikbaar voor Windows (>Vista), Mac (>OSX 10.6) en Linux (geen volledige officiële support, maar op het Plex Forum kom je veel tutorials tegen). Vanwege de gedeelde kern met Kodi bestaat er ook de mogelijkheid om een OpenElec versie te maken waarbij je geen Operating System (OS) meer nodig hebt, die is namelijk reeds ingebouwd in OpenElec (een lichte Linux kern).

      Plex Mobile App:

      Een leven zonder smart device in de broekzak is haast onmogelijk te bedenken. Wel, ook in de Bus/ op het werk/ op toilet/… kan je naar jouw lievelingsserie kijken dankzij Plex apps voor smart devices. De meeste apps hebben ook een Afstandsbediening functie waarbij je op jouw smart device bladert door jouw bibliotheek en de film opstart op jouw TV.

      (voorbeeld van Plex op een iOS toestel)

      Er is een Plex Client beschikbaar voor Android (Google Play store, Amazon appstore, Ouya games), iOS (App Store) en Windows (Windows Phone).

      Plex op jouw smartTV en “connected Device”:

      Volledig in de huidige trend, elk toestel moet “smart” of “connected” zijn. Plex speelde hierop in en het is daarom mogelijk om een Plex Client te verkrijgen voor min of meer alles wat je aan jouw TV zou kunnen hangen. Het kan zelfs straffer: op sommige TV’s kan je een Plex Client rechtstreeks inbouwen!

      (Voorbeeld van Plex op een 2014 Samsung TV)

      Er is een Plex Client beschikbaar voor Android (zie Plex Mobile Apps), Android TV (google Play store), Roku, Amazon Fire TV, Chromecast en zelfs Apple TV (ja zelfs ATV3). Downloaden gebeurt steeds in de respectievelijke stores, behalve in het geval van de Apple TV3 waarbij er een kleine tweak moet uitgevoerd worden. Deze tweak gaat gepaard met een aantal beperkingen, meer info hierover vind je HIER!.

      Er is een Plex Client beschikbaar voor Smart TV Alliance (sommige LG TV’s, Toshiba TV’s) Opera TV (Sony TV’s >2013, Sony en Samsung BluRays, zie klik hier voor een overzicht), WebOS (sommige LG TV’s uit 2014), Netcast (sommige LG TV’s uit 2013) en Samsung (Samsung TV’s, zie Samsung App Store). Daarnaast worden er ook een aantal Typisch Amerikaanse toestellen ondersteund die –nog- niet van toepassing is in Belgie (Vizio, Tivo). Ook de Nieuwste Apple TV (

      Plex voor Spelconsoles:

      Waarmee het begon: Kodi begon ooit als een mediaspeler voor XBOX. Ook in 2015 kan je jouw console gebruiken als mediaspeler (ook al bestaan er tegenwoordig veel goedkopere oplossingen).

      Er is een Plex Client beschikbaar voor Xbox (Xbox 360, Xbox One) en voor PlayStation (PS3, PS4)

      Officiele Plex Clients kan je hier downloaden: plex.tv/downloads

      Plex op andere toestellen?

      Plex wordt ondersteund door een grote community. Je zal dus ook onofficiele clients terugvinden voor plex, zo heb je een integratie in Dreambox decoders, speciale versies voor rPI, een tweak met Plex Connect om op Apple TV 3 te installeren of zoals hoger vermeld een OpenElec versie (plex + lichte linux OS)

      <strong>Van Plex Home Theater naar Plex Media Player


    • Op korte termijn zal Plex overschakelen op Plex Media Player voor computers. Deze nieuwe Plex Client bestaat uit twee delen: een Graphical User Interface (GUI, de “carosserie”) die web-based is en draait op een chromium-kern en een mediaplayer (MPV, de “motor”). Omdat beide onderdelen open source zijn hoopt Plex nog steeds ondersteuning te krijgen van de community. Het voordeel van die omschakeling is dat er meer homogeniteit zal ontstaan tussen de verschillende clients. Een sceptische blik zal hierbij opmerken dat geeks minder hun ding zullen kunnen doen op hun HTPC. Men zou ook kunnen vrezen dat de meerwaarde van een HTPC ten opzichte van een eenvoudiger toestel misschien wel komt te vervallen. Waar spreken we dan over? Wel, de Huidige plex Home Theater gebruikt de geprezen FFmpeg library en PAPlayer. Het is momenteel te vroeg om te weten in welke richting Plex media Player zal evolueren.

      (Voorbeeld van de nieuwe interface - Plex Media Player)
 

Bijlagen

  • Plex_Media_10.png
    Plex_Media_10.png
    219,1 KB · Weergaven: 992
  • 13738.jpg
    13738.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 584
  • HubDevicesDiag.png
    HubDevicesDiag.png
    59,7 KB · Weergaven: 849
  • SamsungTV.jpg
    SamsungTV.jpg
    84,9 KB · Weergaven: 843
  • iOS.png
    iOS.png
    166,3 KB · Weergaven: 767
  • devices.jpg
    devices.jpg
    187 KB · Weergaven: 408
  • PMP.png
    PMP.png
    876,3 KB · Weergaven: 492
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Gereserveerde space


Wat kan Plex? Welke bestanden?

(Post in redactie)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Nice! Als ze ISO's gaat kunnen afspelen, dan schakel ik terug over in m'n HT
1f606.png
Dat is de enige reden waarom ik Kodi gebruik in m'n HT. Op alle andere toestellen en in de woonkamer heb ik Plex draaien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
We volgen het
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Voor zover ik heb begrepen blijft de Plex Media Server gelijk, maar ze stappen af van de Plex Home Theater die een verre ontwikkeling is van de oorspronkelijke XBMC/Plex aftakking. In de plaats komt Plex Media Player app. De Graphical User interface (GUI) zal weergegeven worden door een Webbased app (dus identiek voor elke client) gebaseerd op chromium (naar het schijnt blijft hun app opensource) en het afspelen zal gebeuren door MPV (een opensource media speler). Tenzij ik mij vergis kan MPV iso's van DVD's weergeven. Meer ben ik er niet mee bekend en het zal geprobeerd moeten worden met verschillende iso-files vooraleer ik het 100% durf te stellen.

Als ik de eerste screenshots mag geloven dan gaat de GUI een stap terug (op een echte htpc, wel een stap vooruit voor een 3rd party client zoals LG tv's), maar waarschijnlijk is dat verder aan te passen met skins zoals de huidige PHT dat ook was. Ik zal de testversie dit weekend uitproberen, want een GUI beoordelen op screenshots is natuurlijk not done.

Ik weet niet of het een goede evolutie is voor ons (dat is nog te vroeg wat mij betreft) maar voor een bedrijf zoals Plex is dat een logische stap.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Huh, heb op mijn ps4 is even bekeken. Voor zover ik het begrijp kost da spel 4,99eu/maand. Damn, wat een bedrag voor zoiets en er zijn vele gratis andere oplossingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Dat is de prijs voor een Plex pass. Je kan ook kiezen voor een jaar of lifetime abbo. Vorig jaar was het een pak goedkoper. Op iOS is het éénmalig 4euro en op PC/mac is het gratis.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Het komt gratis uit over korte tijd, maar sinds het invoeren van de betalende plex pass geven ze hun betalende klaten altijd een voorsprong op het gratis aanbod. De app op iOS is inderdaad niet gratis. Tot 2014 was een lifetime abonnement een heel laag bedrag, nu is plex pass aardig aan de prijs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Volgen, ik sluit niks uit. Als er deftige skins bestaan, goeie addons etcetc en een mediaspeler die iso, hd audio en 3d iso mvc kan, hey dan heb je mij misschien ook vast! Mooi topic om te beginnen, ik ga het volgen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Heb het op de synology instalt. Nu wanneer ik bib aanmaak en mijn filmmap toevoeg krijg ik maar een handvol films te zien. Nog niet echt tijd gehad om verder te bekijken maar bij de eerste google search zag ik al dat iso niet support word en video ts mappen ook niet? Hopelijk heb ik dit mis gezien want anders is plex al gedaan voor mij...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
djaxx zei:
Heb het op de synology instalt. Nu wanneer ik bib aanmaak en mijn filmmap toevoeg krijg ik maar een handvol films te zien. Nog niet echt tijd gehad om verder te bekijken maar bij de eerste google search zag ik al dat iso niet support word en video ts mappen ook niet? Hopelijk heb ik dit mis gezien want anders is plex al gedaan voor mij...
Waarom converteer je die files niet gewoon naar mkv? Kan is veel groter op ondersteuning en hierbij ook nog eens compacter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
djaxx zei:
Heb het op de synology instalt. Nu wanneer ik bib aanmaak en mijn filmmap toevoeg krijg ik maar een handvol films te zien. Nog niet echt tijd gehad om verder te bekijken maar bij de eerste google search zag ik al dat iso niet support word en video ts mappen ook niet? Hopelijk heb ik dit mis gezien want anders is plex al gedaan voor mij...
die leest hij niet. Daarom dat ik in de HT KODI draai. Maar misschien is dit euvel opgelost met hun nieuwe software die er aan komt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Joske007 zei:
Waarom converteer je die files niet gewoon naar mkv?Kan is veel groter op ondersteuning en hierbij ook nog eens compacter.
Ben nogal lui op dat vlak. Wil,daar allemaal niet teveel tijd in stoppen. Verwacht toch echt wel dat zo een service dat zou mogen aankunnen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Eigenlijk zijn het inderdaad standaard formaten, die anno 2015 wel mogen ondersteund worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
TS mappen worden wel ondersteund, alleen moet je de hoofdfile goed noemen en dan is hij vertrokken. Voor ISO is dat heden niet het geval, tenzij je die eerst Mount of converteert. MKV als container gebruiken is inderdaad een handigheidje maar ik kan mij voorstellen dat sommigen liever ISO gebruiken. ISO zal altijd wel een lastig verhaal blijven ben ik bang, en dat zal niet verbeteren in de toekomst door encryptie en beveiligingen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Skank zei:
Volgen, ik sluit niks uit. Als er deftige skins bestaan, goeie addons etcetc en een mediaspeler die iso, hd audio en 3d iso mvc kan, hey dan heb je mij misschien ook vast! Mooi topic om te beginnen, ik ga het volgen
Ikzelf ben ook zeker open om andere zaken te proberen, ik ben dan ook van plan om over enkele maanden een testopstelling te maken van emby en plex naast elkaar en daaruit degene te kiezen die het best/ gemakkelijkst loopt in mijn situatie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Net eens filmpje proberen kijken via plex. Tot mijn verbazing stopt om de 15 seconden mijn beeld om te bufferen zo blijkt. Netwerk is perfect in orde. Blu rays vliegen zonder enig probleem naar de dune. Ik heb plex mediaserver instalt op mijn syn 1513+. Het lijkt of er een of andere trascoding plaatsvind ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Op welke manier ben je aan het kijken? Via een ipad of de browser? Dan zou het idd transcoding kunnen zijn omdat die dat niet native afspelen. Met Plex Home Theather op de PC zou het geen probleem mogen zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Playstation 4
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
djaxx zei:
Playstation 4
Volgens de Plex FAQ, kan de PS4 enkel MP4 bestanden direct afspelen. De rest wordt getranscode. Dus dat zal de oorzaak zijn van het haperen. Als je in de activiteit monitor kijkt van de Synology, zal de CPU load wel de hoogte in springen als je iets begint te kijken.

Wellicht dat het probleem opgelost is als je Plex Media Server op jouw computer installeert. Die CPU is een pak krachtiger als wat er in de Synology zit.
 
Laatst bewerkt door een moderator: