• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Projectie mogelijk in deze ruimte?

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
Dag

Na speakers gekocht te hebben van iemand van dit forum bijna drie jaar geleden, regelmatig topics blijven volgen hier. In de showcase sectie heel wat mooie ruimtes zien voorbij komen en zat nu ook te denken van eventueel een 'groot' scherm in mijn ruimte te plaatsen.
Van projectie heb ik vooral wat vragen over waar de beamer te plaatsen, en of jullie al direct problemen zien op onderstaande schema

Wat ik momenteel gebruik
TV: 50 inch - SONY KDL-50W805B
Speakers 5.1 opstelling: 2x Focal Chorus 726V, 1x Focal Chorus CC 700V, 2 X surround speakers, Subwoofer SVSound PB13-Ultra
Receiver: PIONEER VSX-924
Gaming/Movies: Playstation 1 - 4

Gebruik: Gaming 70% - Movies 20% - Music 10%

Dit is een schema van de ruimte, de ruimte is ongeveer 2 m 80 breed. Het projectiescherm is dus hetgeen wat er vandaag nog niet is.
Momenteel staat onder het schuin dak de TV op een kast, met de focals naast.


Het idee wat ik had is om een akoestisch transparant scherm te maken(zo groot mogelijk, ongeveer blauw vlak), en erachter de frontspeakers en subwoofer te plaatsen.
De groene balken stellen de surround speakers voor en op de muur achter de surround speakers een projector te plaatsen.

Als projector dacht ik aan een Sony HW 55-ES(tweedehands), door de goeie reviews ivm input lag, het projectiescherm zou ik zelf in elkaar knutselen.
Na zelf wat te zitten rekenen al zou ik uitkomen op een scherm van 90 - 100 inch.

Vragen die ik momenteel heb:

- Hoe bepalen waar de projector aan de muur te hangen(vooral de hoogte ten opzichte van scherm)? Als je een zetel zet tussen de surround speaker met leuning van ongeveer 1 m 10 hoog.

- Iemand ervaring met het akoestisch transparante schermen zelf te maken? Welke stof gebruiken jullie?
Idee komt vooral hiervan https://be.hardware.info/reviews/6926/5/project-thuisbioscoop-deel-3-luidsprekers-en-achterwand-akoestisch-transparant-scherm

- Zou het schuin dak problemen geven bij het projecteren?

- De muren zijn mat wit geschilderd, geeft dit een probleem bij projecteren? Alles in het zwart schilderen is niet direct een optie.

Waarschijnlijk kom ik nog met een heleboel vragen, maar dit is het voorlopig
263a.png


Alle tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • Afmetingen.jpg
    Afmetingen.jpg
    198,7 KB · Weergaven: 60
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Misschien moet je een eigen showcase aanmaken?

Plaatsing van de projector moet je een beetje uitrekenen - de HW55es is een prachtig toestel en heeft lens shift.

elias" data-link="https://home-theater.be/topic/2419-projectie-mogelijk-in-deze-ruimte/?postID=48339#post48339"> - Iemand ervaring met het akoestisch transparante schermen zelf te maken? Welke stof gebruiken jullie? Idee komt vooral hiervan [url="https://be.hardware.info/revie%E2%80%A6stisch-transparant-scherm zei:
https://be.hardware.info/revie…stisch-transparant-scherm[/url]
</woltlab-quote> Zij gebruiken een laag zwarte spandex met daarop een laag witte spandex.
Ik ben momenteel uitgebreid verschillende akoestisch transparante materialen aan het vergelijken, waaronder Milliskin. Het idee van spandex te gebruiken in ontstaan in de US op AVSforum, daar vind je hier ook enorm veel informatie terug. Daar hebben ze ook vele verschillende soorten Spandex getest en Milliskin kwam daar als veruit het beste uit met minste colorshift en beste akoestisch transparante eigenschappen. Ik weet dat ze bij Hardware.info gewoon maar wat spandex hebben gekocht dat ze vonden van hetzelfde gewicht en stretch eigenschappen, maar of dat daarom de beste keuze is, is maar de vraag.

Ik heb Milliskin geïmporteerd (is enkel in de US te vinden) en sinds een weekje hier liggen. Een zeer fijne stof, en prijs/kwaliteit gaat het moeilijk te verslaan zijn - maar een donkerder materiaal. Voor 2m70 (3 yards) heb ik ongeveer 130 euro betaald (incl verzending en tax).
Maar ben momenteel verschillende soorten AT materiaal aan het vergelijken.

Dreamscreen ultraweave V6
Elite Screens AcousticPro UHD Elite Screens AcousticPro 1080p3
Milliskin
En ik moet nog de volgende samples binnen krijgen:

Seymour AV Centerstage XD
Seymour AV Centerstage UF

Als ik alles binnen heb post ik een vergelijk in mijn showcase.

<woltlab-quote data-author="elias"] - Zou het schuin dak problemen geven bij het projecteren?

- De muren zijn mat wit geschilderd, geeft dit een probleem bij projecteren? Alles in het zwart schilderen is niet direct een optie.
Schuin dak zal geen probleem geven. Witte muren gaat, maar wordt niet aangeraden omdat het het contrast niet ten goede komt. Kan je de ruimte goed verduisteren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Je hebt 4m over tussen uw scherm en achterwand, dus dat is perfect voor een HW55
263a.png

De projector kan ongeveer evenhoog hangen als de rand van de bovenkant van uw scherm. De HW55 heeft redelijk wat lensshift, dus dat lukt wel. De mijne hangt ongeveer op 1.7 - 1.8m hoogte en met zetel staat er een halve meter voor.

Een kamer in donkere kleuren is beter voor projectie, maar daylight schermen zijn over het algemeen ook goed te gebruiken in een lichtere ruimte. Alleen weet ik niet goed als je dat in akoestisch transparante stof kan krijgen.

Ik zie ook niet in waarom projectie niet zou werken in jouw ruimte. De tekening die je gemaakt hebt ziet er goed uit
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik zie het niet op je sketchup, maar je moet ook wel rekening houden dat als je een akoestisch transparant scherm plaats de ruimte erachter zwart moet zijn en volledig licht dicht. Anders ga je last krijgen van ghosting en reflecties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

elias

Member
20 mei 2014
33
1
11
zeker een showcase dat ik in de gaten ga houden voor je AT materiaal test
1f609.png


Deze ruimte kan volledig donker gemaakt worden, aan het raam is een rolluik.
Op termijn ook de bedoeling om zo'n akoestische paneeltjes aan de muur te hangen, zo worden de witte muren al wat verborgen misschien.

Het kader dat gemonteerd wordt zou inderdaad volledig lichtdicht gemaakt worden.

Eenmaal ik zicht heb of plan haalbaar is, misschien inderdaad een goed idee om een showcase topic aan te maken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Dan is het perfect te doen om te kiezen voor spandex. Een normaal projectie scherm heeft een gain van 1. Dus 1 op 1 wordt het licht van de projector gereflecteerd.
Bij een akoestisch transparant materiaal heb je bijna altijd een negatieve gain omdat je met kleine gaatjes zit waar het geluid moet doorgaan natuurlijk. Met Milliskin wordt de gain geschat op 0.7-0.8 - dus 30-20% lichtverlies. Een HW55es heeft meer dan licht genoeg om dit goed te voorzien van licht en zeker op 90".

Hoe dat zit met spandex die je hier koopt durf ik niet zeggen.

Het kan trouwens zijn dat ik mijn Milliskin verkoop omdat ik toch zoek naar een hoger gain materiaal, maar dat gaat uiteindelijk vooral afhangen van mijn samples van de Center Stage materialen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb zojuist witte en zwarte lycra samples gekocht welke qua eigenschappen gelijkaardig zouden moeten zijn aan Milliskin. Dan weten we ook in ene keer hoe deze zich verhouden en of het nut heeft om deze überhaupt in de US te halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator: